Musik: 3:ans spårvagn genom ljuva livet

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Jonas L
Inlägg: 128
Blev medlem: måndag 18 augusti 2003 21:42
Ort: Norrköping
Kontakt:

Musik: 3:ans spårvagn genom ljuva livet

Inlägg av Jonas L »

Världens bästa spårvagnslåt är utan tvekan Norrköpingsbandet Eldkvarns "3:ans spårvagn genom ljuva livet."

Ett fantastiskt musikstycke att lyssna på samtidigt som man sitter hemma i stugan och längtar efter att få ta spårvagnen till skolan.

Smakprov finner du här - obs! Högst upp finns en kort Mp3-fil att lyssna på refrängen: http://www3.hiof.no/eldkvarn/albums/lju ... #streetcar

Lev väl spårvagnsmiffos!
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Har inte Eldkvarn gjort fler låtar med spårvagn i? Eller var det Ulf Lundell som gick på promenaden?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jonas L
Inlägg: 128
Blev medlem: måndag 18 augusti 2003 21:42
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Ja, Ulf Lundell sjön om promenaden men jag vet inte hurvida det finns någon mer spårvagn i Eldkvarns texter.

Det kan finnas fler spårvganslåtar på engelska också?
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Inlägg av Martin Bernandersson »

bruse skrev:Har inte Eldkvarn gjort fler låtar med spårvagn i? Eller var det Ulf Lundell som gick på promenaden?
Jo det var Lundell, men låten handlar bara om stan, inte ett ord om någon spårvagn :( .
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Martin Bernandersson skrev: Jo det var Lundell, men låten handlar bara om stan, inte ett ord om någon spårvagn :( .
Ok, då var det jag som ägnade mig åt fri associationsrätt. Med orätt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

"Sakta vi gå genom stan" med Monica Z... vem skrev den? Wolgers? och musiken?
Visserligen handlade den ju om ett numera nedlagt spårvägsnät, men ändå.

Jag minns 80-talet och radioprogrammet "Eldorado" med herrar Alinge och Forsell... en del tokroligheter, men också väldigt bra musik. Bl.a. gjordes en nyinspelning av "Sakta vi gå genom stan" med Eva Dahlgren tror jag, fasiken vet om inte Adofsson & Falt samt Gerald Fitzpatric också var inblandade på något sätt... jag får väl leta reda på mina vinylskiver... ja den finns med på någon samligsskiva, som hette "Stjärnornas musik".
"Walking my baby home" tror jag att orginalet hette, men jag är inte helt säker.

Något lokalt proggband skrev någonting om femman, från Örgryte till Länsmansgården, minns varesig namnet på bandet eller på låten. Om denna låt tillkom innan eller efter ett debattprogram på TV minns jag heller inte.

Hursomhelst så spelar det idag ingen roll, då örgryteungdomarna tycks ha samma sociala problem som de som bor i Biskopsgården.

Annars känner jag inte till några spårvagnslåtar, och det är ju synd.

Bj.
Vadå jag dyster?
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Björn J. skrev:Annars känner jag inte till några spårvagnslåtar, och det är ju synd.
Frågan var uppe för nästan exakt ett år sedan här i forum, och då mindes du minnsan ett par till.

Se här!
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Walking My Baby Back Home

Inlägg av Reimersholme71 »

Björn J. skrev:"Sakta vi gå genom stan" med Monica Z... vem skrev den? Wolgers? och musiken?
Visserligen handlade den ju om ett numera nedlagt spårvägsnät, men ändå.
Låten hette mycket riktigt i original "Walking My Baby Back Home" och det var Beppe som skrev den svenska texten. En snabb googling ger vid handen att den skrevs av Fred Ahlert till musik av Roy Turk.

Beppes version är bäst, naturligtvis. :wink:

Martin
Skriv svar