Det SL och Keolis bör göra är att titta på om Närtrafiken och en "Flexlinje" (man måste ha telefonbeställt den innan resa) kan införas över Brunkebergsåsen, Ruddammen och Ekhagen, fär att ersätta linjerna 40 över Ekhagen och linje 43 över Brunkebergsåsen, och inget annat!
Märkligt att vi inte har närtrafiken i innerstaden ännu, skulle kunna läggas ner ännu mera lågutnyttjade linjer då!
Protester mot ändring i SL:s busslinjenät
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Protester mot ändring i SL:s busslinjenät
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Protester mot ändring i SL:s busslinjenät
Håller med- sedan om det behövs flexlinje eller ej, tror man bör undvika det senare. I innerstaden får man ju resande oavsett. Tror snarare man kan köra med normalvagnar - men att de går lite mer kringelkrokigt än vanliga linjer. Då blir merkostnaden liten.roggek skrev:Det SL och Keolis bör göra är att titta på om Närtrafiken och en "Flexlinje" (man måste ha telefonbeställt den innan resa) kan införas över Brunkebergsåsen, Ruddammen och Ekhagen, fär att ersätta linjerna 40 över Ekhagen och linje 43 över Brunkebergsåsen, och inget annat!
Märkligt att vi inte har närtrafiken i innerstaden ännu, skulle kunna läggas ner ännu mera lågutnyttjade linjer då!
Men SL har alltid varit emot närtrafik i innertaden - fast då har det varit platser då man behövt mindre bussar på förstås. Orsaken har varit att de trott att det inte skulle fungera på grund av bussarna bristande kapacitet.
Fast detta handlar ju bara om hur man planerar linjerna. Under dagtid på vardagar är det ju få linjer oavsett som är så hårt belastade (utanför högtrafik). Men drar man linjerna bara på sådant sätt att de tar längre tid än ordinarie buss mellan knutpunkter (vilket ju också måste vara tanken), så är det ingen risk att bussarna blir fulla heller.
Men i detta fall går det ju som sagt utmärkt att köra med normalvagnar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Protester mot ändring i SL:s busslinjenät
"Inga förändringar trots stora protester – Keolis: 'Vi kör som vi har sagt' "
Var det någon som trodde något annat?
Var det någon som trodde något annat?

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling