Vagnsituationen i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av hej »

Denna vecka verkar det som att man tursatt linje 2 med enkla pedalvagnar förutom linje 10 och 13.

Dessutom så ser man allt oftare dubbla M28 och kopplade sätt där M28 agerar framvagn och M29 agerar bakvagn. Nackdelen är för passagerare att nästan alla M28 saknar biljettköpsautomat.

Fortfarande är döljt i dunkel när M32 kommer att bli en trafikduglig serie.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Harald »

Om polisen hade samma befogenhet att kontrollera spårvagnar som bussar, så skulle vi nog få se ännu färre pedalvagnar på gatorna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Odd »

Utveckla gärna!
Genius on call
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av hej »

Om jag inte minns helt fel så var det någon utredning på 90-talet som bedömde att om inte man gjorde en ny huvudrevision på M28 så skulle de passera bäst före datumet ungefär 2005 -2010. Någon huvudrevision har inte gjorts på de flesta M28 sedan ungefär 1990. M29 skulle hålla ca 10 år efter det att huvudrevision skett och de skulle fasas ut senast ungefär 2015 även om man räknade med att de skulle kunna rulla till 2019. Mitt minne kan svika mig men de flesta pedalvagnar och framförallt M28 lär var i undermåligt skick även om de till skillnad från M32 rullar.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Harald »

Det kom i ett inlägg i höstas en antydning om att man inte hade skött det kilometerbundna underhållet av M28. När jag ställde frågan rakt på sak om det var så, drog vederbörande öronen åt sig, svarade inte på det och har slutat att skriva här.

Något låg nog i det. Det har varit några händelser med mekbromssvikt på M28. Därför får de inte gå som enkelvagnar längre. Dock får två M28 gå tillsammans. Hur mycket säkerhet man vinner på det kan väl diskuteras. Visserligen är det mindre risk att båda tappar bromsen samtidigt, men det vore ju bättre att sköta underhållet så att man inte riskerar bromsbortfall.

Dessutom har man tydligen även misskött underhållet av kopplen så att man inte kan lita på dem längre. Sedan en tid går alla kopplade pedalvagnar med säkerhetsbulten isatt. Att man kör med M28 före M29 hänger väl också ihop med det. Då använder man ju koppel som inte har använts så mycket de senaste åren.

Polisen i Göteborg har varit rätt aktiv med kontroll av bussar i trafik, vilket har lett till att många bussar har fått tas ur trafik. Det skulle nog bli liknande resultat om de kunde kontrollera spårvagnar.

Bild
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Lars Ödlund »

Ekonomin är väl tyvärr körd i botten nu efter alla fordonsproblem inkl M32 skandalen, så länge en vagn rullar verkar den få gå.

Är det f.ö så klokt att koppla M28+M29 eftersom om jag minns rätt vagnarna har olika uppkopplingssystem och startar o bromsar olika (ryckrisk) och är kopplen dåliga så kan ju obehagliga överraskningar uppstå.

Beställaren har ju ett delikat problem genom att man har lite svårt att ställa hårda krav på det bolag man själv äger.

Frågan är om det inte vore säkrast att skära ner på trafiken så att man kan lösgöra vagnar för underhåll och slopa de sämsta M28-29 snarast, skulle det hända en allvarlig olycka med personskada eller dödsfall som kan hänföras till bristfällig underhåll så.....
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av hej »

Nu är det väl så att man påbörjat ny huvudrevision av både M28 och M29. Men i avvaktan på att man lyckas beställa fungerande vagnar så är nog den bästa lösningen att ersätta en del trafik med bussar även om bussarna här i Göteborg håller låg kvalité och får regelbundet körförbud av trafikpolisen.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Harald »

Lars Ödlund skrev:Beställaren har ju ett delikat problem genom att man har lite svårt att ställa hårda krav på det bolag man själv äger.
Nej, beställaren är Västtrafik som ägs av regionen (Västra Götaland). Bolaget ägs av Göteborgs kommun. Så något formellt band finns inte, men det är väl inte otroligt att det finns informella.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Harald »

hej skrev:Nu är det väl så att man påbörjat ny huvudrevision av både M28 och M29. Men i avvaktan på att man lyckas beställa fungerande vagnar så är nog den bästa lösningen att ersätta en del trafik med bussar även om bussarna här i Göteborg håller låg kvalité och får regelbundet körförbud av trafikpolisen.
Frågan är väl om bussarna är sämre här än på andra ställen, eller om det är polisen som mer på alerten.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Odd »

Att köpa in (250?) nya koppel till alla vagnar på en gång borde väl inte vara så kostsamt, i varje fall inte om man jämför med vad vagnarna kostar att renovera.

Har man, med rådande M32-situation i åtanke, haft funderingar på att "låggolvifiera" M28/M29 för kanske 20 års drift till?
Genius on call
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Lars Ödlund »

Harald skrev:
Lars Ödlund skrev:Beställaren har ju ett delikat problem genom att man har lite svårt att ställa hårda krav på det bolag man själv äger.
Nej, beställaren är Västtrafik som ägs av regionen (Västra Götaland). Bolaget ägs av Göteborgs kommun. Så något formellt band finns inte, men det är väl inte otroligt att det finns informella.
Jasså, jag antog att det i praktiken fortfarande är Göteborgs Kommun/stad som är beställare eftersom om Västtrafik vore beställare skulle det vara svårt för att inte säga omöjligt att bedriva en fortsatt monopolverksamhet, att man sedan givetvis har integrerat spårvägen i Västtrafiks taxa mm är ju en liten annan sak.

GS själva skriver ju så här:

Den största delen av vår verksamhet utgörs av spårvagnstrafik och driften av den. Det uppdraget har Göteborgs Stad beslutat att Göteborgs Spårvägar ska utföra och det har vi gjort i 130 år nu. Busstrafiken och flertalet av tjänsterna inom området trafikantservice är upphandlade av Västtrafik och i konkurrens med övriga aktörer i kollektivtrafikbranschen

Därav så är det nog så att det är Göteborgs stad som uppdrar åt ett av stadens egna bolag att driva trafiken, både för o nackdelar men mest nackdelar då man har svårare att hävda fel och missförhållanden.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Harald »

Den texten är föråldrad. Tittar man i stället på kommunens webbplats så står det: "Kollektivtrafiken i Göteborg sköts av Västtrafik. I kollektivtrafiken ingår spårvagnar, bussar, pendeltåg och färjor."

Tidigare ägdes Västtrafik gemensamt av kommunerna och regionen och då var kommunen med som beställare, men så är det alltså inte längre. Från och med 2012 är regionen kollektivtrafikmyndighet och den övertog då kommunernas andel av Västtrafik. Samtidigt gjordes en skatteväxling så att regionen ensam står för skattefinansieringen. Att Göteborgs Spårvägar AB fortfarande kör spårvagnstrafiken beror nog på att det fanns ett avtal som löper några år till. Det har diskuterats att sälja GS till regionen för att kunna fortsätta med egenregi, men såvitt jag vet har inget beslutats. Om så inte sker, lär man bli tvungen att upphandla när det nuvarande avtalet löper ut.

Kollektivtrafikmyndigheten: http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Gotala ... tivtrafik/
Västtrafik: http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Gotala ... asttrafik/
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Lars_L »

Lars Ödlund skrev:
Harald skrev:
Lars Ödlund skrev:Beställaren har ju ett delikat problem genom att man har lite svårt att ställa hårda krav på det bolag man själv äger.
Nej, beställaren är Västtrafik som ägs av regionen (Västra Götaland). Bolaget ägs av Göteborgs kommun. Så något formellt band finns inte, men det är väl inte otroligt att det finns informella.
Jasså, jag antog att det i praktiken fortfarande är Göteborgs Kommun/stad som är beställare eftersom om Västtrafik vore beställare skulle det vara svårt för att inte säga omöjligt att bedriva en fortsatt monopolverksamhet, att man sedan givetvis har integrerat spårvägen i Västtrafiks taxa mm är ju en liten annan sak.

GS själva skriver ju så här:

Den största delen av vår verksamhet utgörs av spårvagnstrafik och driften av den. Det uppdraget har Göteborgs Stad beslutat att Göteborgs Spårvägar ska utföra och det har vi gjort i 130 år nu. Busstrafiken och flertalet av tjänsterna inom området trafikantservice är upphandlade av Västtrafik och i konkurrens med övriga aktörer i kollektivtrafikbranschen

Därav så är det nog så att det är Göteborgs stad som uppdrar åt ett av stadens egna bolag att driva trafiken, både för o nackdelar men mest nackdelar då man har svårare att hävda fel och missförhållanden.
Formellt är det så, men Västtrafik delar ju ut ersättningen för underhåll och drift. Man kan väl alltså säga att Västtrafik i den förhandlingen kan ställa en del krav på,Göteborgs stad och Trafikkontoret. Det är ju ett annat problem med den del av GS som har bussdriften - Spårtrafiken ska ju drivas mer utifrån självkostnadsprincipen.

I princip kan man nog ställa lika hårda krav på GS spårvagnstrafik som annan verksamhet som ligger på entreprenad. Problemet med att det inte är upphandlat brukar ju snarare orsaka brist avseende genomlysning av verksamhet och att se möjliga effektiviseringar av verksamheten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av hej »

Det bästa vore att man lyckas upphandla nya fungerande vagnar. I ett första skede ersätta de M32or som inte trafikdugliga men också att snabbt ersätta de allt mer ålderstigna pedalvagnarna. Den äldsta vagnen 701 fyller ju 50 år nu i april. Att ha en modern och fungerande vagnpark skulle betyda mer än Västlänken om man vill öka andelen kollektivtrafikresenärer.
Köper man in vagnar från någon pålitlig leverantör så kan man snabbt få levererat tillräckligt med vagnar. Till Bratislava leverera Škoda planenligt vagnar och kostnaden är för dessa vagnar ca 25 000 000 kr. Under de närmsta månaderna kommer 15 enkelriktningsvagnar och 15 dubbelriktningsvagnar levererats. Andra tillverkare som nog också snabbt kan få fram fungerande vagnar är Siemens och Bombardier.
Att revidera pedalvagnarna eller hoppas att M32 på blir trafikduglig är nog inte bästa sättet och nog inte heller det billigaste sättet i det långa loppet.
Sedan en annan sak som jag tror behövs är en bättre fungerande ledning för Göteborgs Spårvägar som är mån om att trafiken kan flyta utan problem. Ibland tycks det som om inget egentlig fungerar som det borde. Allt från beställning av nya vagnar, att det rullande materialet är i bra skick, att man har en fungerande anläggning inklusive tillräcklig vagnhallskapacitet i vagnhallar som inte riskerar till att man har tillräckligt med personal som trivs, stannar kvar och får förutsättningar att göra ett bra jobb.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Harald »

Nja, anläggningen är det ju Trafikkontoret som ansvarar för. Även vagnhallarna är nog en kommunal angelägenhet, i vart fall så är det ju den kommunala planeringsprocessen som styr när den nya vagnhallen kan vara klar. Planen är fortfarande i samrådsskedet trots att den enligt den ursprungliga tidplanen skulle antas första kvartalet 2015. Antagandet ha nu skjutits till fjärde kvartalet.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av hej »

Även om det inte direkt är spårvägens ansvar så är det sådant som berör verksamheten. Är det en bra fungerande ledning så ligger man på för att förutsättningarna för att kunna bedriva en bra verksamhet finns. Nu är det ju inte bara problem med att få den nya hallen byggd utan även uppdagats allvarlig problem med hallen i Majorna.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Lars Ödlund »

Ett vanligt problem när allt från spårskötseln till förarrekrytering ligger under samma ägare är att man undviker att ställa krav som man vet är kostnadsdrivande och leder till bekymmer för sina kollegor/vänner vid andra skrivbord i stadshuset.

Underhåll av spåranläggningen och ansvar för nybyggnad kan ju ligga under stadens ansvar, fordonen bör ägas av Västtrafik och service o underhåll skötas av något välrenommerat företag med stor erfarenhet, sedan kan själva driften upphandlas och där kan ju givetvis ett kommunalt driftbolag lägga anbud liksom övriga intressenter.

I den bästa av världar kan då operatören ställa krav på Västtrafik att det tillhandahålls tillräckligt med fungerande och säkra fordon, arbetsgivarorganisationen kan ställa krav som man nog inte vill göra idag, operatören kan likaså ställa krav på en fungerande och väl underhållen spåranläggning etc. etc.

På samma sätt kan i den bästa av världar ett totalt monopol där allt också sköts under en hatt vara bra om verksamheten genererar bra med pengar och att dessa används för att underhålla vagnarna, reinvestering och spårunderhåll, om resultatet är mindre bra och man måste skära i kostnaderna så......
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av hej »

Oavsett om verksamheten är upphandlad eller sköts i egen regi så behövs engagerad och kompetent ledning. Utan kompetent och engagerad ledning kan man inte få verksamheten att fungera.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Lars_L »

Jag skulle nog också säga att det här är ett exempel på brister hos ledningen. Har inte tittat på avtalet mellan trafikkontoret och GS närmare, men grundproblemet finns på ett annat plan. Det lär ju framgå av det att man nåd inte ska slarva med underhållet (om nu så skulle vara fallet).

Kanske bör man lättast se det som en följd av en rad omständigheter som fått konsekvenser.

M32 som inte fungerar, M33 som försenas, biltull och övrig utveckling som ökat resandet. Vagnar som därmed tänkt avställas men som istället måste användas och revidering som pågrund av vagnbristen skjuts upp - även om den väl nu ha påbörjats.

Det är nog lätt i många verksamheter att det då blir problem i slutändan. Gäller helt enkelt att någon inser att man kanske exempelvis måste köra med bussersättning.

I det kan det naturligtvis finnas ett dilemma om Västtrafik håller inne med den ekonomiska ersättningen i sådana fall ( som kan göra att man undvikernlsningen, men sådana konsekvenser finns väl i även andra avtal.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnsituationen i Göteborg

Inlägg av Odd »

Man kan lätt konstatera att "avkommunaliseringen" som sker med Stocholms Lokaltrafik inte har gjort saken bättre. Ingen tar något ansvar, varken ekonomiskt, politiskt, trafikalt eller tekniskt. Folk tar åt sig äran för bra saker som händer men skyller ifrån sig när dåliga saker händer, och entreprenörerna fortsätter att sluka pengar i allt högre takt. Så Göteborg skall vara glada för att inte allt har gått åt pipan än, för om GS säljs ut till lägstbjudande så pekar allt åt att detta kommer att ske även i Göteborg.
Genius on call
Skriv svar