Spårväg Skeppsbron

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av hej »

I etapp 1 så kör linje 3,9 och 11 Första Långgatan - Linnégatan - Linnéplatsen - Linnégatan - Järntorget - Södra Allégatan i båda riktningarna.

I etapp 2 så kör linje 1 och 6 över Annedal i båda riktningarna. Då kommer även ersättningsbuss trafikera Grönsakstorget - Järntorget - Linnéplatsen.
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av olasand »

Nu har det dykt upp spår och växlar på Lilla Torget!

Bild
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av hej »

Nu har man bytt växlarna från/till Första Långgatan och håller på att byta växlarna från/till Linnégatan vid Järntorget vilket gör att den anslutningen till det befintliga nätet är klart.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av alex87 »

hej skrev:Nu har man bytt växlarna från/till Första Långgatan och håller på att byta växlarna från/till Linnégatan vid Järntorget vilket gör att den anslutningen till det befintliga nätet är klart.
Från Skeppsbron kommer det endast bli färd mot Jt och inte mot Hagakyrkan. Däremot från Jt kan du välja Hagakyrkan eller Lilla torget.
Lilla torget däremot kommer man kunna köra mot Domkyrkan resp Brunnsparken.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av hej »

Det var väl lite trångt att lägga in växlar från Allén också fast det hade varit användbart som reservväg för att vända vagnar som kommer från Hagakyrkan. Nu blev det ju bara växlar från Linnégatan och Första Långgatan.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av darthjpp »

hej skrev:Det var väl lite trångt att lägga in växlar från Allén också fast det hade varit användbart som reservväg för att vända vagnar som kommer från Hagakyrkan. Nu blev det ju bara växlar från Linnégatan och Första Långgatan.
Utrymme för växlar och kurva från Skeppsbrolänken mot Hagakyrkan finns allt, möjligtvis att ett träd eller två hade behövts fällas.
Dock, nyttan med den svängen är väl marginell, då det redan finns två alternativa vägar från Järntorget. Det hade dessutom behövts ytterligare ett (reserv)hållplatsläge. Dessutom finns ju två vändslingor, Linnéplatsen och Marklandsgatan, där det går att vända vagnar in mot stan igen. Alternativt vända vagnar via Bangatan - Marklandsgatan eller Bangatan - Karl Johansgatan.
gek
Inlägg: 1187
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av gek »

Nu har det kommit upp fler kontaktledningsstolpar och tvärtrådar:

Bild
Stenpiren sedd från Södra Hamngatan

Bild
Från Stora Badhusgatan mot Stenpiren
/Gunnar Ekeving
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av Olof »

Och emot Järntoget har man målat primer på betongen och lagt ut vibrationsdämpande mattor som ska ligga under rälen.
Så rälerna borde snart kunnas gjutas in.
För den som undrar vilket system det är så är det Edilon)(Sedra ERS-LS från Skeppsbron till Järntoget och STRAILastic_S mellan Lilla Torget och Skeppsbron.
Bild
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av Harald »

På söndag är det sju veckor kvar tills trafiken börjar på den nya sträckningen. Idag gick jag ut för att se hur långt arbetena har kommit.

Bild

Det har varit en avstängning vid Järntorget för att byta växlar, men tydligen är det något mer som behöver göras, för det är en avstängning till annonserad. Så här ser det ut annars.

Bild

I Järntorgsgatan jobbas det för fullt.

Bild

Rälerna är målade med en grå färg. Okänt varför.

Bild

Stora Badhusgatan är öppnad för trafik.

Bild

Jag är inte säker på om den f.d. järnvägsbron är utbytt eller om den bara har fått en överhalning. I bakgrunden pågår bygget av resecentrum Stenpiren, som ska vara färdigt 2016.

Bild

I Västra Hamngatan läggs växlar in.

Bild

I Södra Hamngatan blir det långtungade växlar.

Bild

P.g.a. av avstängningen av Västra Hamngatan har linje 14 fått en tillfällig återkomst med sträckningen Länsmansgården-Skånegatan-Mölndal.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av 2763 »

Färgen på rälsen är inte färg, det är primer för att korkgummimassan ska fästa.
Med reservation för tyckfel.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av darthjpp »

Gång och cykelbron, som förr gick under namnet "Osthyveln" är utbytt och höjd. Dock har ett antal detaljer sparats från den gamla bron, bl.a. sidoräckena och svängkransen. Bron kunde göras tunnare då den inte längre trafikeras av järnvägsvagnar och lok.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av hej »

Under avstängningen i juli vid Järntorget kommer man gjuta lite betong och koppla in kontaktledningarna. Vilket gör att allt planeras vara anslutet den 4 augusti. Två veckor har man sedan på sig att få allt trafik dugligt innan man släpper på trafiken.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av hej »

Nu ligger rälsen på plats, kontaktledningen hänger uppe och hållplats Stenpiren är färdig. Man låter även bussarna köra förbi hållplatsen fast utan att stanna.
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av jesper »

Idag provkördes sträckan för första gången, M31 366 blev första vagn. Här har vagnen precis kört in på det nya spåret, idag 11 augusti klockan 16.15.

Bild
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av darthjpp »

Skeppsbron bjuder på en fin fotoplats, en upphöjd plattform precis vid spåret där vagnarna sneddar upp till Stora Badhusgatan från Stenpiren.

Bild
Skeppsbron-Stenpiren-1 by darthjpp, on Flickr
M31 363 på linje 1 fick bli testobjekt :-)

Bild
Skeppsbron-Stenpiren-2 by darthjpp, on Flickr
Det nämndes i någon tråd att det finns få bilder bakifrån på spårvagnar, här en stilstudie på M31 363 på linje 1

Bild
Skeppsbron-Stenpiren-3 by darthjpp, on Flickr
Och så själva plattformen. Under plattformen finns VA installationer.
turbo
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 01 maj 2015 16:31

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av turbo »

Ett verkligt trevligt reportage från enstad som satsar på spårväg. Tack för det! En liten randanmärkning bara: Skriv gärna "Spårväg Skeppsbron i Göteborg" så att vi som inte kan Göteborgs geografi utan och innan förstår att det inte är Stockholm vi talar om. För blev jag exalterad av tanken att politikerna ville bygga spårväg på Skeppsbron i Stockholm och blev lite besviken över att det inte var detta artikeln handlade om. Men sedan förlikade jag mig och jag tycker att våra kamrater i Göteborg är att gratulera till denna fantastiska satsning.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av roggek »

turbo skrev: En liten randanmärkning bara: Skriv gärna "Spårväg Skeppsbron i Göteborg" så att vi som inte kan Göteborgs geografi utan och innan förstår att det inte är Stockholm vi talar om. För blev jag exalterad av tanken att politikerna ville bygga spårväg på Skeppsbron i Stockholm och blev lite besviken över att det inte var detta artikeln handlade om. Men sedan förlikade jag mig och jag tycker att våra kamrater i Göteborg är att gratulera till denna fantastiska satsning.
Det är svårt att lära gamla hundar att sitta, även med tron att världen kretsar runt Grönsakstorget...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av 2763 »

roggek skrev: Det är svårt att lära gamla hundar att sitta, även med tron att världen kretsar runt Grönsakstorget...
Ja, det är ju direkt pinsamt. När ska folk fatta att det är Brunnsparken, ja i Ramlösa då alltså.
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar