Ny Sällskapsbuss - bildgåta

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Ny Sällskapsbuss - bildgåta

Inlägg av Thomas Lange »

Bild

Foto: Richard Grönstedt

Svenska Spårvägssällskapet har via AB Stockholms Spårvägar förvärvat den tredje av de Leyland Atlantean som är kvar sedan utskrotningen av Stockholms dubbeldäckare skedde i mitten av 1970-talet.

Nu är frågan till Forums kunniga deltagare: Vilket inventarienummer hade bussen under sin tid på SL?

Några ledtrådar: Den gick på s.k. älgsafari hos Vänersborgs Lokaltrafik i många år. Sedan köptes den av Strömma för att gå som sightseeingbuss mellan Slottet och Djurgården. Vi ser den på premiärturen i Allmänna gränd. De senaste två åren har den stått avställd i Sollentuna efter ett motorhaveri.
Ju förr dess bättre.
?

Inlägg av ? »

4505...

Lustigt att Spårvägsmuseét har 4525 och i Malmköping finns 4545, alla med slutsiffra fem. Och ingen Büssing dubbeldäckare sparad, märkligt.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

I Vänersborg hade den nummer 16
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Hans Råberg

Lustigheter

Inlägg av Hans Råberg »

En annan lustighet,som jag antar inte är slump, är skrivningen "Svenska Spårvägssällskapet har via AB Stockholms Spårvägar förvärvat..." vilket väl även gällde för många fordon på 60-talet! PCC11, 143, 846 och 915 för att bara nämna några! Utveckla gärna varför "nya" SS sålt vagnen vidare till SSS. En H35 kan väl också ha sin plats på Djurgården kanske som linje 67 Karlaplan-Skansen?

Mvh
Hans
Användarens profilbild
bruse

Re: Lustigheter

Inlägg av bruse »

Hans Råberg skrev:En annan lustighet,som jag antar inte är slump, är skrivningen "Svenska Spårvägssällskapet har via AB Stockholms Spårvägar förvärvat..." vilket väl även gällde för många fordon på 60-talet! PCC11, 143, 846 och 915 för att bara nämna några! Utveckla gärna varför "nya" SS sålt vagnen vidare till SSS. En H35 kan väl också ha sin plats på Djurgården kanske som linje 67 Karlaplan-Skansen?

Mvh
Hans
Om jag kan det här rätt, så ska alla fordon i SSS ägas av SSS. Men som vagn 76, ägdes den av SS sålänge den var under renovering, av praktiska skäl. Sen när den var driftduglig, överläts den enligt plan till SSS. Inte såldes.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar