16 skadade i spårvagnskrock
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
- Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
I den där statistiken ingår till exempel också fallolyckor ombord under färd. År 2012 var de 46 till antalet. År 2013 var de 68 och under 2014 uppgick de till 92 under perioden januari-november. Spårvägen ska ta fram statistik på vem som faller och i vilka sammanhang, och vidta åtgärder efter det. Jag tror nog att en stor del av olyckorna ligger utanför spårvägens kontroll. Men när man ser statistiken svart på vitt så blir det mycket. Och det talar inte till spårvagnens fördel!
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
- Christer J
- Inlägg: 1028
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Hur ställer sig denna statistik jämfört med övriga fordonsslag (där det är relevant - lastbilar har inga passagerare som kan falla i fordonet). Det borde väl finnas statistik för busstrafiken också? Skulle till exempel busstrafiken visa upp liknande siffror så är ju båda trafikslagen lika ofördelaktiga.Eleganten skrev:I den där statistiken ingår till exempel också fallolyckor ombord under färd. År 2012 var de 46 till antalet. År 2013 var de 68 och under 2014 uppgick de till 92 under perioden januari-november. Spårvägen ska ta fram statistik på vem som faller och i vilka sammanhang, och vidta åtgärder efter det. Jag tror nog att en stor del av olyckorna ligger utanför spårvägens kontroll. Men när man ser statistiken svart på vitt så blir det mycket. Och det talar inte till spårvagnens fördel!
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Rapporteringen i vägtrafiken är ju (diplomatiskt sagt) jättedålig, så det går inte att göra så mycket jämförelser. De verkliga talen i busstrafiken är sannolikt högre än de i spårvägstrafiken, så det enda som spårvägens olyckssiffror säger är att spårvagnsförarna är jätteduktiga på att rapportera. En bussförare i storstadstrafik är genomsnittligt sett mer benägen att få panik och tro att hans rykte är i fara om det kommer till trafikledningens kännedom att folk ramlar i hans buss.
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
- Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
När det gäller Göteborg finns det en del statistik att gå på. Man har jämfört buss och spårvagn. Och funnit att bussen är betydligt säkrare än spårvagnen. Minns inte vem som låg bakom den undersökningen nu. Men på länken här nedan finns också lite siffror.
http://www.trafikverket.se/contentasset ... _07_09.pdf
http://www.trafikverket.se/contentasset ... _07_09.pdf
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2241
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
VTI har gjort en studie där man går igenom olika metoder för att förhindra kollisioner i spårvägssystem.
Kan vara intressant läsning för den som vill fördjupa sig.
http://www.vti.se/sv/publikationer/spar ... strafiken/
Kan vara intressant läsning för den som vill fördjupa sig.
http://www.vti.se/sv/publikationer/spar ... strafiken/
Ju förr dess bättre.
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Kollision även idag:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.265 ... ningtorget
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.265 ... ningtorget
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Hm. Varken spårvagnen eller bussen ser ut att ha blivit mer än marginellt fulare än före sammanstötningen. Men det säger ju inte så mycket...jesper skrev:Kollision även idag:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.265 ... ningtorget
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Åter så är det en M32a som kört in i en buss.
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Ögnade igenom rapporten och i tabell 2-1 jämför man exempelvis bil-spårvagnskrockar i sex olika mellaneuropeiska städer. För Stuttgart ger man jämförelsetalet 10,1 krockar / 1 miljon km. Motsvarande tal för Wien är 63,2. Jag tycker att talen inte dirett kan jämföras, då trafikmiljön i de här två städerna är så olika. I Stuttgart har man en hel del spårvägstunnlar, som minskar risken för bilkrockar, medan spårvagnarna i Wien bara går på ytan (och med en hel del blandtrafik).Eleganten skrev:När det gäller Göteborg finns det en del statistik att gå på. Man har jämfört buss och spårvagn. Och funnit att bussen är betydligt säkrare än spårvagnen. Minns inte vem som låg bakom den undersökningen nu. Men på länken här nedan finns också lite siffror.
http://www.trafikverket.se/contentasset ... _07_09.pdf
I tabell 2-3 redovisar man för antalet dödsfall vid olika transportsätt i Europa. Skillnaden mellan buss- resp. spårvägsdödsfall är inte så markant - 0,4 resp. 0,67 dödsfall per 1 miljard personkilometer. [satir] Man kunde påstå att om man byter bussarna och spårvagnarna mot flygplan, så minskar antalet döda med 90% (bussar) / 95% (spårvagnar). Vasaplatsolyckan i Göteborg hade bara skördat ett halft offer med en flygande spårvagn och den värsta bussolyckan i Finland, olyckan i Konginkangas år 2004 hade skördat bara två offer (istf 23) med en flygande buss[/satir].
Göteborgspostens uppräkning av spårvagnsolyckor i Göteborg fick mej att tänka hur säker en spårvagnsresa är. Inte en enda död passagerare ombord enligt listan. Dagens spårvagnar är mera hållfasta än gammelvagnarna. Läste än en gång för ett tag sedan boken "Spårvägen i Viborg" och den beskriver en "hemsk spårvägsolycka i Wiborg" år 1920. Fyra av de fem döda offren åkte med spårvagnen, som spårade av vid en tvär kurva i centrala staden. Föraren, som senare avled av sina skador, paralyserades precis före olyckan. Han hade klagat på svår huvudvärk. En av Göteborgsolyckorna (enligt GP) verkar ha orsakats av ett liknande händelseförlopp (föraren paralyserades), men utan dödsförvållande. Även i Helsingfors skedde en svår då en fyrans förare tuppade av under värmeböljan 2004 (?) och vagnen skenade med en fart på 40-50 km/h på Mannerheimvägen söderut. Vagnen spårade ur vid korsningen Alexandersgatan/Mannerheimvägen, krockade med en motorcyklist (som avled) och stannades upp av Stockmanns varuhusvägg. Våren därpå byggdes tre spårvagnar om med en ny front = "Kalle Anka -näbben". Frontrutan blev mindre pga "näbben" med en inbyggd fläkt = ger svalkande friskluft in i förarutrymmet.
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Jag tycker att du pekar på en väldigt viktig faktor här - trafikmiljön runt spårvagnen.Piirka skrev: Ögnade igenom rapporten och i tabell 2-1 jämför man exempelvis bil-spårvagnskrockar i sex olika mellaneuropeiska städer. För Stuttgart ger man jämförelsetalet 10,1 krockar / 1 miljon km. Motsvarande tal för Wien är 63,2. Jag tycker att talen inte dirett kan jämföras, då trafikmiljön i de här två städerna är så olika. I Stuttgart har man en hel del spårvägstunnlar, som minskar risken för bilkrockar, medan spårvagnarna i Wien bara går på ytan (och med en hel del blandtrafik).
Göteborg ÄR komplext att köra i. Om man tittar på området innanför vallgraven så blir det närmsta vi kommer Hamngatan i Stockholm - och det är egentligen inte särskilt likt annat än att det kan vara mycket folk runtomkring, vid närmare eftertanke kanske Avenyen är mer likt Hamgatatan konfliktmässigt. Man ska vara medveten om att det är små nyanser som skiljer.
Det är samma sak när man jämför spårvagnstrafik mot busstrafik. Det är två trafiktyper med väldigt skilda förutsättningar. Tittar man enbart på körd km så räknas ju också matarbussar i förorter och bussar mellan förorter som går i väldigt lugnar förhållanden in i km-statistiken. Man behöver alltså på något vis få mer lika förutsättningar för trafikslagen för att kunna jämföra.
Försöker jag nedvärdera olyckorna? Nej, de är allvarliga och även om det är tre år sedan förra omgången så är två på en vecka alldeles för många. Vad jag försöker säga är att man måste sätta det hela i sitt sammanhang och därifrån fundera på vad man kan göra för att hitta enkla och effektiva metoder för att undvika olyckor.
/T
Med reservation för tyckfel.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Två italienska vagnar har i dagarna rammat svenska bussar, lutar åt att det är den italienska spårvagnsmaffian som agerar.... ![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Nej, det är säkert de där illamående frontrutornas fel...Hechtwagen skrev:Två italienska vagnar har i dagarna rammat svenska bussar, lutar åt att det är den italienska spårvagnsmaffian som agerar....
![Cheesy Grin :cheesygrin:](./images/smilies/icon_cheesygrin.gif)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Bara ett litet jätteproblem med ditt påstående:roggek skrev:Nej, det är säkert de där illamående frontrutornas fel...Hechtwagen skrev:Två italienska vagnar har i dagarna rammat svenska bussar, lutar åt att det är den italienska spårvagnsmaffian som agerar....
Den tråden rör primärt M31 och båda kollisionerna M32.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Det vet jag väl, jag ville bara ha lite "korrekt tråkighet" i tråden, tack...2763 skrev:Bara ett litet jätteproblem med ditt påstående:roggek skrev:Nej, det är säkert de där illamående frontrutornas fel...Hechtwagen skrev:Två italienska vagnar har i dagarna rammat svenska bussar, lutar åt att det är den italienska spårvagnsmaffian som agerar....
Den tråden rör primärt M31 och båda kollisionerna M32.
/T
Så fort gäddan skämtar till det så går alltid någon in och sänker debatten till totalt humorbefriad nivå...
Ibland t om ännu lägre. Åter till ämnet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Just denna typ av olyckor synes vara mig en av de enklaste att eliminera med dagens (och
gårdagens) förträffliga teknik. Varför har så inte skett? Det var ganska många år sedan
människan lyckades flyga till Månen men en så här enkel sak har man inte ens brytt sig
om att försöka lösa ...![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
gårdagens) förträffliga teknik. Varför har så inte skett? Det var ganska många år sedan
människan lyckades flyga till Månen men en så här enkel sak har man inte ens brytt sig
om att försöka lösa ...
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Senast redigerad av 643 den onsdag 18 mars 2015 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Antagligen för att det som är tillsynes enkelt på pappret inte är det när verkligheten kommer in i bilden.
Med reservation för tyckfel.
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Ständigt denna verklighet2763 skrev:Antagligen för att det som är tillsynes enkelt på pappret inte är det när verkligheten kommer in i bilden.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Om det nu på fullt allvar diskuteras och provas bilar och bussar helt utan förare har åtminstone jag
ytterst svårt att förstå varför inte en liten del av denna teknik redan nu skulle kunna användas till
att försvåra uppkommandet av den nämnda typen av olyckor - det är ju så enkelt - fordon B ska
aldrig kunna komma i "närheten" av fordon A (givetvis beroende på respektive fordons hastighet)
Det finns idag ultraljud, laser mm mm som kan känna av om den mänskliga faktorn har
"braxat ur" på något sätt - och i värsta fall får det väl bli nödbroms för att förhindra skador.
Skulle det vara något större fel med det?
ytterst svårt att förstå varför inte en liten del av denna teknik redan nu skulle kunna användas till
att försvåra uppkommandet av den nämnda typen av olyckor - det är ju så enkelt - fordon B ska
aldrig kunna komma i "närheten" av fordon A (givetvis beroende på respektive fordons hastighet)
Det finns idag ultraljud, laser mm mm som kan känna av om den mänskliga faktorn har
"braxat ur" på något sätt - och i värsta fall får det väl bli nödbroms för att förhindra skador.
Skulle det vara något större fel med det?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Om du har en spårvagn som lyckats göra 6 färder med totalt 12 personer som kom fram, och inte gjort någon färd på 40 år så tror jag inte att det är något som är relevant för Göteborgs kollektivtrafikbehov. Jag tror också att prislappen avskräcker.643 skrev:Just denna typ av olyckor synes vara mig en av de enklaste att eliminera med dagens (och
gårdagens) förträffliga teknik. Varför har så inte skett? Det var ganska många år sedan
människan lyckades flyga till Månen men en så här enkel sak har man inte ens brytt sig
om att försöka lösa ...
Re: 16 skadade i spårvagnskrock
Magnus - detta var en metaforisk jämförelse som brukar användas av oss stora tänkareMagnus Ahltorp skrev:Om du har en spårvagn som lyckats göra 6 färder med totalt 12 personer som kom fram, och inte gjort någon färd på 40 år så tror jag inte att det är något som är relevant för Göteborgs kollektivtrafikbehov. Jag tror också att prislappen avskräcker.643 skrev:Just denna typ av olyckor synes vara mig en av de enklaste att eliminera med dagens (och
gårdagens) förträffliga teknik. Varför har så inte skett? Det var ganska många år sedan
människan lyckades flyga till Månen men en så här enkel sak har man inte ens brytt sig
om att försöka lösa ...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Betänk att när månfärderna skedde hade man trots decenniers forskande och prov tex ännu inte uppfunnit en så "enkel"sak som C-ljudkassetten!!!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643