Spårväg Skeppsbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Spårväg Skeppsbron
En annan rent spekulativ gissning kan kanske vara att det blir billigast att först baxa dit de relativt tunga rälerna när det inte finns nån armering på plats, för att sedan tråckla in de klart lättare delarna som ingår i klassisk armering, och sedan gjuta all betong i ett svep.
Re: Spårväg Skeppsbron
Har tagit en liten promenad längs den nya sträckningen för att uppdatera bloggen med ett nytt inlägg.
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5187-e1425072186422.jpg)
Järntorsgatan.
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5185-e1425071875821.jpg)
Pusterviksbron
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5170-e1425070628248.jpg)
Stora Badhusgatan
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5163-e1425068859592.jpg)
Skeppsbron
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5161-e1425068689184.jpg)
Södra Hamngatan
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5157-1024x768.jpg)
Lilla Torget
Fler bilder finns på min blogg: HÄR
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5187-e1425072186422.jpg)
Järntorsgatan.
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5185-e1425071875821.jpg)
Pusterviksbron
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5170-e1425070628248.jpg)
Stora Badhusgatan
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5163-e1425068859592.jpg)
Skeppsbron
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5161-e1425068689184.jpg)
Södra Hamngatan
![Bild](http://olasand.se/WP/wp-content/uploads/2015/02/IMG_5157-1024x768.jpg)
Lilla Torget
Fler bilder finns på min blogg: HÄR
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: Spårväg Skeppsbron
När är det invigning av det nya spåret? Får hälsa på släkten i Göteborg snart...
Genius on call
Re: Spårväg Skeppsbron
Tanken är att trafiken skall starta i augusti, i samband med att vintertidtabellerna börjar gälla. Växlarna vid Lilla Torget skall läggas in till sommaren, liksom byte av växlar vid Järntorget.
-
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårväg Skeppsbron
Verkar vara populärt att byta växlar vid Järntorget. Hur många gånger har man gjort det sedan L4 mot Saltholmen vände där?darthjpp skrev:Tanken är att trafiken skall starta i augusti, i samband med att vintertidtabellerna börjar gälla. Växlarna vid Lilla Torget skall läggas in till sommaren, liksom byte av växlar vid Järntorget.
Re: Spårväg Skeppsbron
Byter växlar gör man väl överallt när de är utslitna, men det kanske var ombyggnad du menade. Det var linje 9 som gick mellan Järntorget och Saltholmen. Den lades ned 1975 och sedan togs slingan bort och spåren ändrades så att spårvagnar mot Linnégatan resp. Första Långgatan fick skilda hållplatser. Nästa ombyggnad skedde 1999 då spåren både till och från Linnégatan drogs snett över torget så att det belv skilda hållplatser i båda riktningarna. När det gjordes trodde man att bygget av Skeppsbrolänken skulle kunna starta 2006, och därför lade man in växlar för den avgreningen redan då. Nu blev det inte så och efter drygt 15 år är växlarna kraftigt slitna i det ben som har använts och ska därför bytas.C12C3C3C12 skrev:Verkar vara populärt att byta växlar vid Järntorget. Hur många gånger har man gjort det sedan L4 mot Saltholmen vände där?darthjpp skrev:Tanken är att trafiken skall starta i augusti, i samband med att vintertidtabellerna börjar gälla. Växlarna vid Lilla Torget skall läggas in till sommaren, liksom byte av växlar vid Järntorget.
Re: Spårväg Skeppsbron
Spårväg Skeppsbron har verkligen dragit ut på tide så därför har växlarna blivit utslitna innan de tagits i bruk. Och det är väl vettigt att se till att byta dem nu än om något år.
Att man inte la in växlar när man ändå bytte spår vid Västra Hamngatan - Södra Hamngatan 2013 är väl mer anmärkningsvärt men det lär ha varit praktiska problem med att göra det då eftersom det visade sig att man var tvungen att justera kajkant och gatunivå.
Att man inte la in växlar när man ändå bytte spår vid Västra Hamngatan - Södra Hamngatan 2013 är väl mer anmärkningsvärt men det lär ha varit praktiska problem med att göra det då eftersom det visade sig att man var tvungen att justera kajkant och gatunivå.
-
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårväg Skeppsbron
Oops sorry, my badC12C3C3C12 skrev:Verkar vara populärt att byta växlar vid Järntorget. Hur många gånger har man gjort det sedan L4 mot Saltholmen vände där?darthjpp skrev:Tanken är att trafiken skall starta i augusti, i samband med att vintertidtabellerna börjar gälla. Växlarna vid Lilla Torget skall läggas in till sommaren, liksom byte av växlar vid Järntorget.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Menade naturligtvis L9 som slogs ihop med en annan linje (4?) 1975 och som påpekas man gjorde en ombyggnad av Järntorget.
Re: Spårväg Skeppsbron
Nu kommer ju bara linje 1 och 9 trafikera Skeppsbron men egentligen borde även linje 11 få någon förstärkningslinje förbi Ekedal och Saltholmen. Det nämndes om det när linjenätet för Kringen diskuterades och 11an är hårt belastad åtminstone i rusningstid, den går som tätast var 6e minut. Att låta 11an gå över Skeppsbron och en ny linje som passerar Bangatan gå förbi Hagakyrkan hade väl varit önskvärt. Men förutom att bristen på spårvagnar försvårar så är det också svårigheter med vändslingor västerut. Kungsten lär inte gå att göra om till dubbelslinga, att bygga upp Sannaplansslingan lär mötas av protester från de boende och gamla slingan vid Högsbogatan är delvis bebyggd. Tillräckligt underlag finns inte mer än sommartid att dra en linje till ut till Saltholmen eller Långedrag.
Likaså är ju frågan vart en sådan linje skulle fortsätta efter Centrum?
Så jag ser bara praktiska svårigheter att lösa problemet.
Likaså är ju frågan vart en sådan linje skulle fortsätta efter Centrum?
Så jag ser bara praktiska svårigheter att lösa problemet.
Re: Spårväg Skeppsbron
3:ans slinga vid Marklandsgatan borde gå att bygga ut till dubbelslinga, vilket möjliggör en linje Marklandsgatan-Bangatan-Skeppsbron-vidare österut eller ut på Hisingen.hej skrev:Nu kommer ju bara linje 1 och 9 trafikera Skeppsbron men egentligen borde även linje 11 få någon förstärkningslinje förbi Ekedal och Saltholmen. Det nämndes om det när linjenätet för Kringen diskuterades och 11an är hårt belastad åtminstone i rusningstid, den går som tätast var 6e minut. Att låta 11an gå över Skeppsbron och en ny linje som passerar Bangatan gå förbi Hagakyrkan hade väl varit önskvärt. Men förutom att bristen på spårvagnar försvårar så är det också svårigheter med vändslingor västerut. Kungsten lär inte gå att göra om till dubbelslinga, att bygga upp Sannaplansslingan lär mötas av protester från de boende och gamla slingan vid Högsbogatan är delvis bebyggd. Tillräckligt underlag finns inte mer än sommartid att dra en linje till ut till Saltholmen eller Långedrag.
Likaså är ju frågan vart en sådan linje skulle fortsätta efter Centrum?
Så jag ser bara praktiska svårigheter att lösa problemet.
Sträckan Marklandsgatan-Brunnsparken tar ca 17-18 minuter via Bangatan och Skeppsbron, vilket är ungefär samma tid som 1:an, 2:an, 7:an och buss 16. 3:an tar 27 minuter.
Inte riktigt samma väg, men en linje per gren i Majorna går via Hagakyrkan och en via Skeppsbron.
Underlaget från Saltholmen ökar, framför allt i rusningtrafiken på morgonen vilket löses av 5 extravagnar på linje 13, som startar på Saltholmen tidig morgon. De går via Mariaplan-Marklandsgatan till Sahlgrenska. Tre vagnar är rena extravagnar och går Saltholmen-Centralen via Sahlgrenska medan de två övriga går till Wieselgrensplatsen och går in som ordinarie vagnar på linje 13.
En lösning för att avlasta Saltholmen är att köra några båtturer in till Stenpiren när terminalen där är klar, bryggan som byggs kommer ha plats för fyra båtar samtidigt. Den linjesträckningen har diskuterats, men jag vet inte om det blir så.
Re: Spårväg Skeppsbron
För att öka tidsvinsten från Saltholmen in till stadens centrala delar så borde väl 11an köra över Skeppsbron och en eventuellt ny linje gå över Hagakyrkan.darthjpp skrev:3:ans slinga vid Marklandsgatan borde gå att bygga ut till dubbelslinga, vilket möjliggör en linje Marklandsgatan-Bangatan-Skeppsbron-vidare österut eller ut på Hisingen.
Sträckan Marklandsgatan-Brunnsparken tar ca 17-18 minuter via Bangatan och Skeppsbron, vilket är ungefär samma tid som 1:an, 2:an, 7:an och buss 16. 3:an tar 27 minuter.
Inte riktigt samma väg, men en linje per gren i Majorna går via Hagakyrkan och en via Skeppsbron.
Underlaget från Saltholmen ökar, framför allt i rusningtrafiken på morgonen vilket löses av 5 extravagnar på linje 13, som startar på Saltholmen tidig morgon. De går via Mariaplan-Marklandsgatan till Sahlgrenska. Tre vagnar är rena extravagnar och går Saltholmen-Centralen via Sahlgrenska medan de två övriga går till Wieselgrensplatsen och går in som ordinarie vagnar på linje 13.
En lösning för att avlasta Saltholmen är att köra några båtturer in till Stenpiren när terminalen där är klar, bryggan som byggs kommer ha plats för fyra båtar samtidigt. Den linjesträckningen har diskuterats, men jag vet inte om det blir så.
Tanken med linje 13 och dess föregångare 104 från Saltholmen var väl att erbjuda möjlighet att resa över Sahlgrenska - Chalmers. För att möta ökning av antalet resenärer så infördes först linje X för att avlasta 11an genom Majorna men efter det att vagnsbristen blev akut så utökade man istället turtätheten på linje 11, vilket gör att i morgonrusningen så går det en vagn var 6e minut från Saltholmen på den linjen. Inte alla fortsätter till Bergsjön utan en hel del vänder längs vägen, främst vid Centralstationen men även vid Nymånegatan.
Med nuvarande hastighetsrestriktioner i Älven så kommer man inte fortare fram med båt än med spårvagn, snabbaste sättet att åka kollektivt in till centrum erbjuds av linje 114, Ö-snabben.
Ifall man skall låta vissa båtturer fortsätta från Saltholmen in till Stenpiren igen så behöver man investera i fler båtar.
Re: Spårväg Skeppsbron
Hastigheten är 12 knop innanför Älvsborgsbron (fart över grund) men det borde gå att få dispens för högre fart, åtminstone för katamaranerna som drar mindre svall. Det är främst erosion av svall som sätter hastighetsgränsen i älven.hej skrev: Med nuvarande hastighetsrestriktioner i Älven så kommer man inte fortare fram med båt än med spårvagn, snabbaste sättet att åka kollektivt in till centrum erbjuds av linje 114, Ö-snabben.
Ifall man skall låta vissa båtturer fortsätta från Saltholmen in till Stenpiren igen så behöver man investera i fler båtar.
Att dessutom landa inne i centrala stan är mycket värt med alla anslutningar som nås med färre och smidigare byten.
Från Vrångö till Stenpiren borde snabbfärjan (Rivö eller Valö) ta ca 45-50 minuter beroende på vilka bryggor som angörs. Turen Vrångö-Saltholmen tar ca 27-36 minuter beroende på vilka bryggor som angörs på vägen. Ca 10 minuter ligger på sträckan Vrångö-Donsö där det är minst antal passagerare, så den sträckningen kan kanske kortas för färjorna in till Stenpiren. Saltholmen - Klippan tar ca 6 minuter och Älvsnabben tar 19 minuter Klippan - Rosenlund. Om man tar bort tilläggning vid Saltholmen (ca 3 minuter) för direktbåten, samt räknar bort bryggorna i älven (ca 1 minut per brygga) får vi tiden 24(14 utan Vrångö) in till Saltholmen 6 minuter till Klippan och 16 minuter till Stenpiren. Totalt 36(26)-46 minuter. Lägg på ett byte och ca 2 minuter så är man i Brunnsparken.
Vid en jämförelse med båt till Saltholmen (27-36 minuter) och spårvagn 11 (ca 30-36 minuter) eller buss 114 (21-26 minuter) ger en sammanlagd restid på ca 48-72 minuter med ett byte. Bytestiderna vid Saltholmen är bra, nästan stressigt ibland till 114. 11:an går som sagt var sjätte minut.
En snabbfärja Donsö-Styrsö Skäret-Asperö Östra-Lindholmen-Stenpiren som tar ca 30 minuter borde vara mycket attraktiv.
Re: Spårväg Skeppsbron
Min erfarenhet av att nästan dagligen åka snabbfärja är att svallet från dem är av annan art och slår mer upp på stränderna än traditionella färjor.darthjpp skrev:Hastigheten är 12 knop innanför Älvsborgsbron (fart över grund) men det borde gå att få dispens för högre fart, åtminstone för katamaranerna som drar mindre svall. Det är främst erosion av svall som sätter hastighetsgränsen i älven.
Att dessutom landa inne i centrala stan är mycket värt med alla anslutningar som nås med färre och smidigare byten.
Från Vrångö till Stenpiren borde snabbfärjan (Rivö eller Valö) ta ca 45-50 minuter beroende på vilka bryggor som angörs. Turen Vrångö-Saltholmen tar ca 27-36 minuter beroende på vilka bryggor som angörs på vägen. Ca 10 minuter ligger på sträckan Vrångö-Donsö där det är minst antal passagerare, så den sträckningen kan kanske kortas för färjorna in till Stenpiren. Saltholmen - Klippan tar ca 6 minuter och Älvsnabben tar 19 minuter Klippan - Rosenlund. Om man tar bort tilläggning vid Saltholmen (ca 3 minuter) för direktbåten, samt räknar bort bryggorna i älven (ca 1 minut per brygga) får vi tiden 24(14 utan Vrångö) in till Saltholmen 6 minuter till Klippan och 16 minuter till Stenpiren. Totalt 36(26)-46 minuter. Lägg på ett byte och ca 2 minuter så är man i Brunnsparken.
Vid en jämförelse med båt till Saltholmen (27-36 minuter) och spårvagn 11 (ca 30-36 minuter) eller buss 114 (21-26 minuter) ger en sammanlagd restid på ca 48-72 minuter med ett byte. Bytestiderna vid Saltholmen är bra, nästan stressigt ibland till 114. 11:an går som sagt var sjätte minut.
En snabbfärja Donsö-Styrsö Skäret-Asperö Östra-Lindholmen-Stenpiren som tar ca 30 minuter borde vara mycket attraktiv.
Nu är det inte alla som skall in centrum utan många ska vidare till andra destinationer, en stor del av pendlingen sker mot de Västra stadsdelarna och Volvo. Dessutom kan man knappast kräva att alla skärgårdsbor ska ställa bilen. Skärgårdsbornas bilparkering ligger för tillfället vid Saltholmen och Långedrag och det är knappt möjligt eller ens önskvärt att flytta parkeringen till Stenpiren. Så Saltholmen kan man inte hoppa över, det skulle innebära kraftiga försämringar för skärgårdsborna. Dessutom är det ett känt fenomen att driftsäkerheten inte är så hög på snabbfärjorna som finns idag. De ligger relativt ofta vid kaj eller vid varv. Så man behöver ha minst en reservfärja.
Jag tror att färjor mot Stenpiren kan vara vettig på sommaren men inte övriga delar av året.
114 har samtrafik med båtarna och i normala fall inväntar de varandra. Har under mina 4 år som pendlare aldrig upplevt problem med passningen mellan ö-snabben och båtarna skulle vara för snäv.
Re: Spårväg Skeppsbron
Parkeringsfrågan tänkte jag inte på, det är en viktig bit. Tiderna i älven är beräknade med farten 11 knop (Älvsnabbens fart). En kajstuds på Saltholmen och kanske en vid Klippan ökar inte på restiden särskilt mycket (ca 5 min). Driftsäkerheten på katamaranerna verkar ju inte helt bra, och med tanke på att det diskuteras mer färjetrafik till bl.a. norra skärgården så kan kanske en reservfärja löna sig. Flera av färjorna börjar även bli till åren, även om de underhållits väl. Jag tror på mer båttrafik till skärgården och på älven, det är billigt och flexibelt.hej skrev:
Min erfarenhet av att nästan dagligen åka snabbfärja är att svallet från dem är av annan art och slår mer upp på stränderna än traditionella färjor.
Nu är det inte alla som skall in centrum utan många ska vidare till andra destinationer, en stor del av pendlingen sker mot de Västra stadsdelarna och Volvo. Dessutom kan man knappast kräva att alla skärgårdsbor ska ställa bilen. Skärgårdsbornas bilparkering ligger för tillfället vid Saltholmen och Långedrag och det är knappt möjligt eller ens önskvärt att flytta parkeringen till Stenpiren. Så Saltholmen kan man inte hoppa över, det skulle innebära kraftiga försämringar för skärgårdsborna. Dessutom är det ett känt fenomen att driftsäkerheten inte är så hög på snabbfärjorna som finns idag. De ligger relativt ofta vid kaj eller vid varv. Så man behöver ha minst en reservfärja.
Jag tror att färjor mot Stenpiren kan vara vettig på sommaren men inte övriga delar av året.
114 har samtrafik med båtarna och i normala fall inväntar de varandra. Har under mina 4 år som pendlare aldrig upplevt problem med passningen mellan ö-snabben och båtarna skulle vara för snäv.
Re: Spårväg Skeppsbron
Slingan Sannaplan skulle relativt enkelt kunna återupprättas. Ännu enklare är att köra exv ekedal ena vägen och karl johansgatan andra.
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårväg Skeppsbron
Det är inte bara befolkningen i Södra Skärgården som ger underlag för linje 11. Om man ser vart folk bor längs mellan Stigbergstorget och Saltholmen fördelar det sig ungefär så:
Stigbergstorget - Godhemsgatan 10 000
Godhemsgatan - Älvsborgsplan (linje 3 går parallelt) 5 000
Älvsborgsplan - Kungssten (linje 9 går prallellt) 2 000
Kungssten - Saltholmen 10 000
Södra Skärgården 4 500
Så befolkningsunderlaget borde räcka för att avlasta 11 med ytterligare än linje när Skeppsbrolänken öppnar.
Stigbergstorget - Godhemsgatan 10 000
Godhemsgatan - Älvsborgsplan (linje 3 går parallelt) 5 000
Älvsborgsplan - Kungssten (linje 9 går prallellt) 2 000
Kungssten - Saltholmen 10 000
Södra Skärgården 4 500
Så befolkningsunderlaget borde räcka för att avlasta 11 med ytterligare än linje när Skeppsbrolänken öppnar.
Re: Spårväg Skeppsbron
Sannerligen! Sanna mina ord!2763 skrev:Slingan Sannaplan skulle relativt enkelt kunna återupprättas.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Spårväg Skeppsbron
Under påsk kommer man stänga av spårvagnstrafiken över Järntorget. En första etapp så stängs trafiken förbi 3, 9 och 11ans hållplats och de kommer gå via Linnéplatsen. I etapp 2 kommer linje 1 och 6 hållplats drabbas. Är det byte av växlarna som kommer att ske?
Re: Spårväg Skeppsbron
Det stämmerhej skrev:Under påsk kommer man stänga av spårvagnstrafiken över Järntorget. En första etapp så stängs trafiken förbi 3, 9 och 11ans hållplats och de kommer gå via Linnéplatsen. I etapp 2 kommer linje 1 och 6 hållplats drabbas. Är det byte av växlarna som kommer att ske?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Spårväg Skeppsbron
Intressant.
Hur kommer linjerna trafikeras då?
Det vore väl lämpligt om 11 kör kortaste vägen Saltholmen-Marklandsgatan medan 3 och 9 kan t.ex. köra medurs respektive moturs genom Majorna...
För nästa etapp blir det väl självklart att köra sexan via "tvåans sträckning" men frågan är om ettan också bör gå där eller via Majorna?
En bonusfråga är om det blir ersättningsbussar och i så fall hur?
Hur kommer linjerna trafikeras då?
Det vore väl lämpligt om 11 kör kortaste vägen Saltholmen-Marklandsgatan medan 3 och 9 kan t.ex. köra medurs respektive moturs genom Majorna...
För nästa etapp blir det väl självklart att köra sexan via "tvåans sträckning" men frågan är om ettan också bör gå där eller via Majorna?
En bonusfråga är om det blir ersättningsbussar och i så fall hur?