Norske sporvogner i Sverige
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Norske sporvogner i Sverige
Hei!
Driver og lager en liten oversikt til meg selv over norske sporvogner som har havnet i Sverige, og har i den forbindelse noen spørsmål:
HØKA vogn 252
(Samme vogntype som vogn Djuregårdslinjen nr 700. Ex OS 249), hva har skjedd med denne, trur den havnet i Stockholm
Finnes det noen bilder av denne i Stockholm som noen på dette forumet kunne sendt meg?
Gullfisk 268 (Ex 185)
Finnes det noen bilder av denne fra dens plasering i Sverige som noen kunne sendt meg?
SM-83 201
har hørt at denne er arbeidsvogn hos Göteborg Sporväger, har sett et bilde av denne et eller annet sted, da fortsatt som Oslovogn!
Noen som har bilder av denne som arbeidsvogn?
Finnes det noen andre norske sporvogner i Sverige bortsett fra de overnevnte og A-51 210?
MVh
Andreas
Driver og lager en liten oversikt til meg selv over norske sporvogner som har havnet i Sverige, og har i den forbindelse noen spørsmål:
HØKA vogn 252
(Samme vogntype som vogn Djuregårdslinjen nr 700. Ex OS 249), hva har skjedd med denne, trur den havnet i Stockholm
Finnes det noen bilder av denne i Stockholm som noen på dette forumet kunne sendt meg?
Gullfisk 268 (Ex 185)
Finnes det noen bilder av denne fra dens plasering i Sverige som noen kunne sendt meg?
SM-83 201
har hørt at denne er arbeidsvogn hos Göteborg Sporväger, har sett et bilde av denne et eller annet sted, da fortsatt som Oslovogn!
Noen som har bilder av denne som arbeidsvogn?
Finnes det noen andre norske sporvogner i Sverige bortsett fra de overnevnte og A-51 210?
MVh
Andreas
- Thomas Lange
Re: Norske sporvogner i Sverige
252 är plockad på delar till 700 (ex 249) och därefter skrotad (1999?).
Kolla Vagnhallen för mer info
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... php?id=279
/Thomas L.
HØKA vogn 252
Kolla Vagnhallen för mer info
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... php?id=279
/Thomas L.
HØKA vogn 252
De andre.....
Heisann!
Takk for infoen om 252!
Er det noen som veit mere om de andre vognene jeg nevner?
Andreas
Takk for infoen om 252!
Er det noen som veit mere om de andre vognene jeg nevner?
Andreas
Norske trikker i Sverige
Hei!
Gullfisk 185 befinner seg så vidt jeg vet i Ådalen nord for Kramfors. Den tas vare på(eller gjør den det?) i "Mannaminne". I MfSS nr 1, 1998 er det et bilde på baksida der du kan se en liten bit av vognsida på vogna, forøvrig sammen med Strømmenvogn 21 fra Trondheim(som du kan se mer av).
Jeg har prøvd å finne ut hvor "Mannaminne" befinner seg flere ganger når jeg har kjørt nordover svenskekysten uten å finne fram. Derfor har jeg ikke noe eget bilde av vogn 185.
Mvh
Svein
Gullfisk 185 befinner seg så vidt jeg vet i Ådalen nord for Kramfors. Den tas vare på(eller gjør den det?) i "Mannaminne". I MfSS nr 1, 1998 er det et bilde på baksida der du kan se en liten bit av vognsida på vogna, forøvrig sammen med Strømmenvogn 21 fra Trondheim(som du kan se mer av).
Jeg har prøvd å finne ut hvor "Mannaminne" befinner seg flere ganger når jeg har kjørt nordover svenskekysten uten å finne fram. Derfor har jeg ikke noe eget bilde av vogn 185.
Mvh
Svein
185
Hei!
Takk for informasjonen om 185!
Det jeg veit om vognen er at den står uten boggier, da disse befinner seg på LTF's anlegg på Vinterbro, med 3 (av 4) defekte motorer!
Vognen står vel bare og ruster som de andre vognene på Mannamine?
Andreas
Takk for informasjonen om 185!
Det jeg veit om vognen er at den står uten boggier, da disse befinner seg på LTF's anlegg på Vinterbro, med 3 (av 4) defekte motorer!
Vognen står vel bare og ruster som de andre vognene på Mannamine?
Andreas
Till Mannaminne Musei Spårvägar åker Du E4:an till Ullånger där man svänger av och åker och följ skyltar till Nordingrå k:a(kyrka). Väl framme i Nordingrå k:a (den enda större byn med Ica-affär, mack etc) fortsätter man igenom byn till macken där skylt till höger pekar mot Häggvik 3. Väl där ser du museet garanterat.
Gullfisk 268 står där inomhus, liksom alla MMS vagnar, i dels en vagnhall och dels ett Teknikmuseum. Sommartid dras några vagnar ut på det 350 meter långa spåret upp till Värdshuset. Senaste tillskottet är en M67:a från Norrköping.
Vet f n inget om banans ev förlängning.
Mvh/Johan E
Gullfisk 268 står där inomhus, liksom alla MMS vagnar, i dels en vagnhall och dels ett Teknikmuseum. Sommartid dras några vagnar ut på det 350 meter långa spåret upp till Värdshuset. Senaste tillskottet är en M67:a från Norrköping.
Vet f n inget om banans ev förlängning.
Mvh/Johan E
Ja,
SM83 201 står i Göteborg tillhör numera GS Banteknik.
Vagnen skall användas söm dragvagn till mätvagn 142. avsikten med mätvagnen är att mäta rälsläget (rök) i förhållande till omgivande asfalt/beläggningsmaterial. För att få ett riktigt resultat med spårlägesförändring vid belastning är mätvagnen barlastad med ca 10 ton skroträl. Mätningen sker med laserutrustning på ett antal punkter runt spåret. Mätvagnen har dessutom ett långt överhäng för att mäta markfrigång med olika svepytor.
Dessutom finns vid Ringlinien den sk "partyvagnen" som tidigare gick i Oslo (Tatravagnen). Kommer inte just nu ihåg vilket nr och littera den hade i Oslo men på Ringlinien benäms den M30 nr 100.
Hälsn
JAgr
SM83 201 står i Göteborg tillhör numera GS Banteknik.
Vagnen skall användas söm dragvagn till mätvagn 142. avsikten med mätvagnen är att mäta rälsläget (rök) i förhållande till omgivande asfalt/beläggningsmaterial. För att få ett riktigt resultat med spårlägesförändring vid belastning är mätvagnen barlastad med ca 10 ton skroträl. Mätningen sker med laserutrustning på ett antal punkter runt spåret. Mätvagnen har dessutom ett långt överhäng för att mäta markfrigång med olika svepytor.
Dessutom finns vid Ringlinien den sk "partyvagnen" som tidigare gick i Oslo (Tatravagnen). Kommer inte just nu ihåg vilket nr och littera den hade i Oslo men på Ringlinien benäms den M30 nr 100.
Hälsn
JAgr
Takker
Hei!
Takker for informasjonen!
Vogn 100 (Tatravognen) har hatt to nummere i Oslo, både 200 og 321!
321 ble den etter å ha blitt ombygd til "Partyvogn", den gikk jo først som trafikkvogn noen år hos Oslo Sporveier!
321 nummeret passet vell ikke i Göteborg, for det er vell en M-31 som har dette nummeret!
Er det noen som veit om vognen er overtatt av GSRinglinjen, eller om den fortsatt eies av Oslo Sporveier?
Har lagt ut to bilder av vognen, tat i Oslo på bildeforumet!
Andreas
Takker for informasjonen!
Vogn 100 (Tatravognen) har hatt to nummere i Oslo, både 200 og 321!
321 ble den etter å ha blitt ombygd til "Partyvogn", den gikk jo først som trafikkvogn noen år hos Oslo Sporveier!
321 nummeret passet vell ikke i Göteborg, for det er vell en M-31 som har dette nummeret!
Er det noen som veit om vognen er overtatt av GSRinglinjen, eller om den fortsatt eies av Oslo Sporveier?
Har lagt ut to bilder av vognen, tat i Oslo på bildeforumet!
Andreas
Bild

Och här är en bild av trikken.
Bilden är inte speciellt bra... och när bilden togs var inte mätrallan färdigbyggd, men den skymtar bakom vagnen.
Litet längre bak på samma spår, står två Norrköpingsvagnar.
Kanske Bruse tycker att även denna bild är för stor... men då har jag ändå minskat den 40% från orginalet.
Bj
SM-83 201
Avdelningen plågsamma html-expriment då...
ett försök att flytta ett inlägg som jag placerade på fel plats igår.
SM-83 201
Det är helt riktigt, denna trikk finns i Göteborg.
Ringlinien fick den i gave fra OS, skulle användas som reservdelsförråd, men man tyckte att det var synd att skrota en väl fungerande vogn.
Och eftersom den då inte hade någon historia i Göteborg platsade den inte i Ringliniens historiska samlingar.
Vognen såldes därför i våras till GS banteknik, som ville ha en lättmanövrerad trikk med goda lågfartsegenskaper.
Vagen har kvar sin ljusblå/blå fra OS tiden (iallafall igår).
Denna vagn skall dra en nykonstruerad mättralla, som skall mäta diverse spårkrafter etc.
Kanske jag säger fel, men jag tror att mättrallan skall efterlikna de spårkrafter som M31 orsakar.
Trikken är lätt ombyggd med en ny anslutninspanel och tryckluftsuttag etc i aktern. Innanför de bakersta dörrarna är en arbetsplats med dator(er) (komputer på norsk?) inrättad.
Mättrallan är gulmålad och om vissa Ringlinenmedlemmar får bestämma skall den döpas till "Mäte-Marit".
Trikk + tralla står för det mesta parkerade i Ringliniens vognhall.
Norka flaggor finns i flagghållarna och texten "Ikke i trafikk" i destinationsskylten.
När GS banteknik är färdiga med vagnen har den ju en historik i Göteborg, och då platsar den ju i de museala samlingarna...
Hoppas kunna återkomma med en bild. (vilket jag gjort)
Bj
ett försök att flytta ett inlägg som jag placerade på fel plats igår.
SM-83 201
Det är helt riktigt, denna trikk finns i Göteborg.
Ringlinien fick den i gave fra OS, skulle användas som reservdelsförråd, men man tyckte att det var synd att skrota en väl fungerande vogn.
Och eftersom den då inte hade någon historia i Göteborg platsade den inte i Ringliniens historiska samlingar.
Vognen såldes därför i våras till GS banteknik, som ville ha en lättmanövrerad trikk med goda lågfartsegenskaper.
Vagen har kvar sin ljusblå/blå fra OS tiden (iallafall igår).
Denna vagn skall dra en nykonstruerad mättralla, som skall mäta diverse spårkrafter etc.
Kanske jag säger fel, men jag tror att mättrallan skall efterlikna de spårkrafter som M31 orsakar.
Trikken är lätt ombyggd med en ny anslutninspanel och tryckluftsuttag etc i aktern. Innanför de bakersta dörrarna är en arbetsplats med dator(er) (komputer på norsk?) inrättad.
Mättrallan är gulmålad och om vissa Ringlinenmedlemmar får bestämma skall den döpas till "Mäte-Marit".
Trikk + tralla står för det mesta parkerade i Ringliniens vognhall.
Norka flaggor finns i flagghållarna och texten "Ikke i trafikk" i destinationsskylten.
När GS banteknik är färdiga med vagnen har den ju en historik i Göteborg, och då platsar den ju i de museala samlingarna...

Hoppas kunna återkomma med en bild. (vilket jag gjort)
Bj
Bilde av 201
Hei Björn!
Takk for bilde av vognen!
Ser at den har mistet vognnummeret, og det ser også ut som om den har mistet dørmerkingene når jeg sammenligner bildet med andre bilder av vogntypen som jeg har i mitt arkiv!
Ellers så ser det ut som om vognen kunne trenge en ordentlig vask!
Håper noen sender meg noen flere bilder!
Andreas
Takk for bilde av vognen!
Ser at den har mistet vognnummeret, og det ser også ut som om den har mistet dørmerkingene når jeg sammenligner bildet med andre bilder av vogntypen som jeg har i mitt arkiv!
Håper noen sender meg noen flere bilder!
Andreas
Re: Bilde av 201
Ja den borde tvättas... men du, smutsen på vagnen är autentisk, det är ekte "oslodritt"...Andy skrev:

Hoppas att mina kunskaper i norsk är korrekta...
Bj
Re: Bilde av 201
Hei Björn!Björn Johansson (BJ) skrev:Ja den borde tvättas... men du, smutsen på vagnen är autentisk, det är ekte "oslodritt"...Andy skrev:
![]()
Hoppas att mina kunskaper i norsk är korrekta...
Bj
Dine norskkunskaper er helt korekte!
Forøvrig så har vi ikke bare en farge på sporvogner i Oslo, men tre, vanlig Osloblå, Ansaldo brun og Svenske grå!
De to siste henviser til vogner som har stått hensatt i kortere eller lenger tid, nemmelig SL-95 164, 161 og 142, og SM-91 M25 280, 285 og 287!
Andreas