LÅ1 skrev:I text på en karta på sidan 35 i pdf-dokumentet (so TorbjörnR länkat till) fick jag en aha-upplevelse angående innerstadens nya linjenummer.
Låga nummer är stomtrafik.
50-numren är väst-östgående linjer.
60-serien är nord-sydgående.
70-serien är stödlinjer till stomlinjerna.
Tittar man på linjekartan så ser man att ingen 60-linje passerar Slussen eller Västerbron, medan alla 50-linjer passerar Slussen utom 54:an som (av tradition?) går på Västerbron.
Linje 50 har väl inte mer nord-sydlig huvudriktning än linje 65? Och den passerar som sagt inte vattnet. 65an går i varje fall över till Skeppsholmen..LÅ1 skrev:Linje 50 har en nord-sydlig huvudriktning, även om den inte passerar över till Söder. Dessutom är den markerad mörkblå, som en stombuss. Men då är ju numret fel!
Linje 62 ser jag inte på den aktuella kartan.
Du har rätt i att det är olika nummer i texten och på kartan. På kartan har linje 62 -> 54. F.ö. har 43 -> 55, 55 -> 57, 49 -> 59. Förändringarna mellan text och karta synes dock snarare syfta till att frigöra 40-serien. (Finns för många yrkestyckare på trafikförvaltningen.)
F.ö. var Keolis förslag bättre. Där uppnåddes vissa sakliga förbättringar. Nu tycks förslaget uteslutande handla om att inte kränka någons ego, med oklar förbättring mot dagens nät, vid sidan om att Keolis vill spara kostnader för sig själva. Däremot kvarstår försämringarna i form av indragna hållplatser.