Ny stomlinje i Stockholm

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Some
Inlägg: 283
Blev medlem: torsdag 01 januari 2015 21:13

Re: Ny stomlinje i Stockholm

Inlägg av Some »

LÅ1 skrev:I text på en karta på sidan 35 i pdf-dokumentet (so TorbjörnR länkat till) fick jag en aha-upplevelse angående innerstadens nya linjenummer.

Låga nummer är stomtrafik.
50-numren är väst-östgående linjer.
60-serien är nord-sydgående.
70-serien är stödlinjer till stomlinjerna.

Tittar man på linjekartan så ser man att ingen 60-linje passerar Slussen eller Västerbron, medan alla 50-linjer passerar Slussen utom 54:an som (av tradition?) går på Västerbron.
LÅ1 skrev:Linje 50 har en nord-sydlig huvudriktning, även om den inte passerar över till Söder. Dessutom är den markerad mörkblå, som en stombuss. Men då är ju numret fel!
Linje 62 ser jag inte på den aktuella kartan.
Linje 50 har väl inte mer nord-sydlig huvudriktning än linje 65? Och den passerar som sagt inte vattnet. 65an går i varje fall över till Skeppsholmen..

Du har rätt i att det är olika nummer i texten och på kartan. På kartan har linje 62 -> 54. F.ö. har 43 -> 55, 55 -> 57, 49 -> 59. Förändringarna mellan text och karta synes dock snarare syfta till att frigöra 40-serien. (Finns för många yrkestyckare på trafikförvaltningen.)

F.ö. var Keolis förslag bättre. Där uppnåddes vissa sakliga förbättringar. Nu tycks förslaget uteslutande handla om att inte kränka någons ego, med oklar förbättring mot dagens nät, vid sidan om att Keolis vill spara kostnader för sig själva. Däremot kvarstår försämringarna i form av indragna hållplatser.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ny stomlinje i Stockholm

Inlägg av twr »

Some skrev:
LÅ1 skrev:I text på en karta på sidan 35 i pdf-dokumentet (so TorbjörnR länkat till) fick jag en aha-upplevelse angående innerstadens nya linjenummer.

Låga nummer är stomtrafik.
50-numren är väst-östgående linjer.
60-serien är nord-sydgående.
70-serien är stödlinjer till stomlinjerna.

Tittar man på linjekartan så ser man att ingen 60-linje passerar Slussen eller Västerbron, medan alla 50-linjer passerar Slussen utom 54:an som (av tradition?) går på Västerbron.
LÅ1 skrev:Linje 50 har en nord-sydlig huvudriktning, även om den inte passerar över till Söder. Dessutom är den markerad mörkblå, som en stombuss. Men då är ju numret fel!
Linje 62 ser jag inte på den aktuella kartan.
Linje 50 har väl inte mer nord-sydlig huvudriktning än linje 65? Och den passerar som sagt inte vattnet. 65an går i varje fall över till Skeppsholmen..

Du har rätt i att det är olika nummer i texten och på kartan. På kartan har linje 62 -> 54. F.ö. har 43 -> 55, 55 -> 57, 49 -> 59. Förändringarna mellan text och karta synes dock snarare syfta till att frigöra 40-serien. (Finns för många yrkestyckare på trafikförvaltningen.)

F.ö. var Keolis förslag bättre. Där uppnåddes vissa sakliga förbättringar. Nu tycks förslaget uteslutande handla om att inte kränka någons ego, med oklar förbättring mot dagens nät, vid sidan om att Keolis vill spara kostnader för sig själva. Däremot kvarstår försämringarna i form av indragna hållplatser.
"Teori" säger du, det står i dokumentet att det är så man har tänkt vid numreringen.

Linje 62 försvinner, lite sorgligt med tanke på att det är en arvtagare till den gamla spårvagnslinjen 2.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Some
Inlägg: 283
Blev medlem: torsdag 01 januari 2015 21:13

Re: Ny stomlinje i Stockholm

Inlägg av Some »

Ok, då får väl konstateras att tänkaren inte lyckades så bra med årets insats.
Some
Inlägg: 283
Blev medlem: torsdag 01 januari 2015 21:13

Re: Ny stomlinje i Stockholm

Inlägg av Some »

Angående numreringen tycker jag som följer:
50, borde vara den nordsydliga huvudlinjen Tanto-Hjorthagen (Ropsten) som på kartan givits nummer 55.
55, borde ges till linjen Sofia-Karolinska. Men om den verkligen ska gå Sveavägen och man rätar ut den en del på söder, så att även denna linje blir mer av huvudkaraktär kan man göra tvärt om med linjerna 50 och 55. 50/55 passar hur som helst bra på det par som ersätter det traditionella paret 43/55.

60, ny huvudlinje Hornsberg-Lappkärrsberget, markerad 50 på kartan.
60 stämmer bättre med väst-öst principen, dessutom går den tillsammans med linje 61 (gamla 41) på en stor del av sträckan.
62, behåller sitt gamla nummer av tradition och går dessutom också delvis tillsammans med 60. (Nummer 54 för denna linje blir helt fel.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny stomlinje i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

"Spökbussen slutar rulla". (Handlar om 52:an. Bildillustrationen är illa vald.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar