Bryt ej ljusstrålen under färd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bryt ej ljusstrålen under färd
Skyltar med texten "Bryt ej ljusstrålen under färd", när började dessa dyka upp på Sveriges bussar? Och när försvann dessa skyltar?
Denna skylt är för övrigt förevigad i Ulf Lundells låt med detta namn från 1984
http://youtu.be/td8ou0-S2u0
Denna skylt är för övrigt förevigad i Ulf Lundells låt med detta namn från 1984
http://youtu.be/td8ou0-S2u0
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
Jag kan inte påminna mig om att jag sett denna skylt i vare sig bussar eller spårvagnar.
Däremot minns jag att när föraren av M25/28/29 emellanåt endast öppnade dörrarna med läge "tillåter öppning" under regniga höstdagar så hände det att imman på rutorna i framdörrarna var tillräcklig för att hålla dörrarna öppna.
Däremot minns jag att när föraren av M25/28/29 emellanåt endast öppnade dörrarna med läge "tillåter öppning" under regniga höstdagar så hände det att imman på rutorna i framdörrarna var tillräcklig för att hålla dörrarna öppna.
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
En nätsökning, ger ett kåseri från 1968 av Gits Olsson som nämner att skylten finns på 48-an buss i Stockholm. Den är en av hela 28 skyltar i bussen.
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
darthjpp skrev:Jag kan inte påminna mig om att jag sett denna skylt i vare sig bussar eller spårvagnar.
Däremot minns jag att när föraren av M25/28/29 emellanåt endast öppnade dörrarna med läge "tillåter öppning" under regniga höstdagar så hände det att imman på rutorna i framdörrarna var tillräcklig för att hålla dörrarna öppna.
Det händer fortfarande

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
I Stockholm var väl skylten vanlig på sin tid.
Anledningen var att utgångsdörrarna på vissa bussmodeller styrdes av fotoceller, två stycken monterade bredvid varandra.
Jag kan inte påstå att jag säkert vet vilka bussar som hade denna utrustning, men jag skulle tro samtliga bussar av Leyland och Büssing, alltså i första hand H31-H35 samt antagligen H25-H27.
Capitolerna, har jag för mig, var inte utrustade med fotoceller.
Förortsvagnarna/Landsortsvagnarna vågar jag inte ens gissa på, och inte heller äldre bussmodeller (det är väl bara H17-H20 som är intressanta, äldre busstyper hade konduktör och inte automatiska dörrar).
Tidsmässigt skulle jag säga att skylten förekom så länge som dessa busstyper var i trafik, säg 1962-1984 eller så.
SI
Anledningen var att utgångsdörrarna på vissa bussmodeller styrdes av fotoceller, två stycken monterade bredvid varandra.
Jag kan inte påstå att jag säkert vet vilka bussar som hade denna utrustning, men jag skulle tro samtliga bussar av Leyland och Büssing, alltså i första hand H31-H35 samt antagligen H25-H27.
Capitolerna, har jag för mig, var inte utrustade med fotoceller.
Förortsvagnarna/Landsortsvagnarna vågar jag inte ens gissa på, och inte heller äldre bussmodeller (det är väl bara H17-H20 som är intressanta, äldre busstyper hade konduktör och inte automatiska dörrar).
Tidsmässigt skulle jag säga att skylten förekom så länge som dessa busstyper var i trafik, säg 1962-1984 eller så.
SI
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
Volvoåbäkena H20 hade fotocellmanövrerade bakdörrar, faktiskt i två filer. De sista Capitolerna av typ H24 och samtliga Capitoler H30 hade också fotoceller. Capitolbussarna H22 liksom nämnda H20 hade konduktörsbås och automatiska dörrar men de förstnämnda med trampstegskontakter.Stefan Isaksson skrev:I Stockholm var väl skylten vanlig på sin tid.
Anledningen var att utgångsdörrarna på vissa bussmodeller styrdes av fotoceller, två stycken monterade bredvid varandra.
Jag kan inte påstå att jag säkert vet vilka bussar som hade denna utrustning, men jag skulle tro samtliga bussar av Leyland och Büssing, alltså i första hand H31-H35 samt antagligen H25-H27.
Capitolerna, har jag för mig, var inte utrustade med fotoceller.
Förortsvagnarna/Landsortsvagnarna vågar jag inte ens gissa på, och inte heller äldre bussmodeller (det är väl bara H17-H20 som är intressanta, äldre busstyper hade konduktör och inte automatiska dörrar).
Tidsmässigt skulle jag säga att skylten förekom så länge som dessa busstyper var i trafik, säg 1962-1984 eller så.
SI
218
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
Står så i H32 Büssing, men vad ska hända om man bryter strålen under färd? Ingenting!!! För dörrautomatiken gör ju att bakdörrarna inte går upp om ljusstrålen bryts när inte dörrbromsen är ansatt! Verkar vara lite långsökt att ha denna formulering bara utifallat man mot reglerna skulle köra med dörrkretsen förbikopplade, går det ens att öppna bakdörrarna på en H32 då? På senare bussar går det inte!
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
Men det visste de ju inte på 70-talet...Hechtwagen skrev:Står så i H32 Büssing, men vad ska hända om man bryter strålen under färd? Ingenting!!!

Idag vet vi bättre...
Själv blev jag itutad som litet barn att "jordens undergång skulle ske" om man gud nåde bröt ljusstrålen under färd...

Lite som "John Blund" och "Vilse i pannkakan" psykologi...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
Grejen var väl att om föraren hade ställt bussen på dörrbromsen vid ett trafikljus, och så klev nån ner och bröt ljusstrålen, så gick dörrarna upp och då blev det lite jobbigt. Men så skulle man ju inte göra, man skulle i så fall använda handbromsen men det gjorde man ju såklart inte 

Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
Ljusstrålarna hade fördelen att man kunde se var man kunde stå utan att bryta dem. Eller för att bryta dem. I dag är det en sensor ovanför dörren, och dess "synfält" kan man bara gissa sig till. När det är trångt på bussen och man vill ställa sig lite närmare dörren när den väl har stängts så råkar man öppna dörren av misstag och fortsatt färd blir några sekunder fördröjd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bryt ej ljusstrålen under färd
Hade prototyperna H17 B,C och D fotoceller?
H17 får väl anses vara original-Macken som låg till grund för H19
även om det finns vagnförteckningar som beskriver H17 B som
H17...
H17 får väl anses vara original-Macken som låg till grund för H19
även om det finns vagnförteckningar som beskriver H17 B som
H17...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643