Bryt ej ljusstrålen under färd

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
spårvägg

Bryt ej ljusstrålen under färd

Inlägg av spårvägg »

Skyltar med texten "Bryt ej ljusstrålen under färd", när började dessa dyka upp på Sveriges bussar? Och när försvann dessa skyltar?
Denna skylt är för övrigt förevigad i Ulf Lundells låt med detta namn från 1984
http://youtu.be/td8ou0-S2u0
darthjpp

Re: Bryt ej ljusstrålen under färd

Inlägg av darthjpp »

Jag kan inte påminna mig om att jag sett denna skylt i vare sig bussar eller spårvagnar.
Däremot minns jag att när föraren av M25/28/29 emellanåt endast öppnade dörrarna med läge "tillåter öppning" under regniga höstdagar så hände det att imman på rutorna i framdörrarna var tillräcklig för att hålla dörrarna öppna.
spårvägg

Inlägg av spårvägg »

En nätsökning, ger ett kåseri från 1968 av Gits Olsson som nämner att skylten finns på 48-an buss i Stockholm. Den är en av hela 28 skyltar i bussen.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

darthjpp skrev:Jag kan inte påminna mig om att jag sett denna skylt i vare sig bussar eller spårvagnar.
Däremot minns jag att när föraren av M25/28/29 emellanåt endast öppnade dörrarna med läge "tillåter öppning" under regniga höstdagar så hände det att imman på rutorna i framdörrarna var tillräcklig för att hålla dörrarna öppna.

Det händer fortfarande :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

I Stockholm var väl skylten vanlig på sin tid.
Anledningen var att utgångsdörrarna på vissa bussmodeller styrdes av fotoceller, två stycken monterade bredvid varandra.
Jag kan inte påstå att jag säkert vet vilka bussar som hade denna utrustning, men jag skulle tro samtliga bussar av Leyland och Büssing, alltså i första hand H31-H35 samt antagligen H25-H27.
Capitolerna, har jag för mig, var inte utrustade med fotoceller.

Förortsvagnarna/Landsortsvagnarna vågar jag inte ens gissa på, och inte heller äldre bussmodeller (det är väl bara H17-H20 som är intressanta, äldre busstyper hade konduktör och inte automatiska dörrar).

Tidsmässigt skulle jag säga att skylten förekom så länge som dessa busstyper var i trafik, säg 1962-1984 eller så.

SI
218

Inlägg av 218 »

Stefan Isaksson skrev:I Stockholm var väl skylten vanlig på sin tid.
Anledningen var att utgångsdörrarna på vissa bussmodeller styrdes av fotoceller, två stycken monterade bredvid varandra.
Jag kan inte påstå att jag säkert vet vilka bussar som hade denna utrustning, men jag skulle tro samtliga bussar av Leyland och Büssing, alltså i första hand H31-H35 samt antagligen H25-H27.
Capitolerna, har jag för mig, var inte utrustade med fotoceller.

Förortsvagnarna/Landsortsvagnarna vågar jag inte ens gissa på, och inte heller äldre bussmodeller (det är väl bara H17-H20 som är intressanta, äldre busstyper hade konduktör och inte automatiska dörrar).

Tidsmässigt skulle jag säga att skylten förekom så länge som dessa busstyper var i trafik, säg 1962-1984 eller så.

SI
Volvoåbäkena H20 hade fotocellmanövrerade bakdörrar, faktiskt i två filer. De sista Capitolerna av typ H24 och samtliga Capitoler H30 hade också fotoceller. Capitolbussarna H22 liksom nämnda H20 hade konduktörsbås och automatiska dörrar men de förstnämnda med trampstegskontakter.

218
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Står så i H32 Büssing, men vad ska hända om man bryter strålen under färd? Ingenting!!! För dörrautomatiken gör ju att bakdörrarna inte går upp om ljusstrålen bryts när inte dörrbromsen är ansatt! Verkar vara lite långsökt att ha denna formulering bara utifallat man mot reglerna skulle köra med dörrkretsen förbikopplade, går det ens att öppna bakdörrarna på en H32 då? På senare bussar går det inte!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev:Står så i H32 Büssing, men vad ska hända om man bryter strålen under färd? Ingenting!!!
Men det visste de ju inte på 70-talet... :cheesygrin:
Idag vet vi bättre...
Själv blev jag itutad som litet barn att "jordens undergång skulle ske" om man gud nåde bröt ljusstrålen under färd... :wink:
Lite som "John Blund" och "Vilse i pannkakan" psykologi...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Grejen var väl att om föraren hade ställt bussen på dörrbromsen vid ett trafikljus, och så klev nån ner och bröt ljusstrålen, så gick dörrarna upp och då blev det lite jobbigt. Men så skulle man ju inte göra, man skulle i så fall använda handbromsen men det gjorde man ju såklart inte :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ljusstrålarna hade fördelen att man kunde se var man kunde stå utan att bryta dem. Eller för att bryta dem. I dag är det en sensor ovanför dörren, och dess "synfält" kan man bara gissa sig till. När det är trångt på bussen och man vill ställa sig lite närmare dörren när den väl har stängts så råkar man öppna dörren av misstag och fortsatt färd blir några sekunder fördröjd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Hade prototyperna H17 B,C och D fotoceller?
H17 får väl anses vara original-Macken som låg till grund för H19
även om det finns vagnförteckningar som beskriver H17 B som
H17...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar