Här byggs Sofias nya T-banestation
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Alternativet till hissar är ju ett gigantiskt djupt hål liknande Nørrebro t-banestation, fast mycket värre.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Och hur fungerar det hålet ??Odd skrev:Alternativet till hissar är ju ett gigantiskt djupt hål liknande Nørrebro t-banestation, fast mycket värre.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Ett hål måste ju fyllas med hissar eller rulltrappor ändå. Jag tror inte rulltrappor är en bra idé när man är 80 meter under marken, det kommer att ta för lång tid.Lennart Petersen skrev:Och hur fungerar det hålet ??Odd skrev:Alternativet till hissar är ju ett gigantiskt djupt hål liknande Nørrebro t-banestation, fast mycket värre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Hur lång tid tar det att åka de 33 meter höga rulltrapporna vid Västra skogen? Förstås olika om man står stilla eller går i rulltrapporna. För ca 80 m får man multiplicera med 2,5. Och det måste väl bli minst tre trappor efter varandra, inte en lång.twr skrev:Ett hål måste ju fyllas med hissar eller rulltrappor ändå. Jag tror inte rulltrappor är en bra idé när man är 80 meter under marken, det kommer att ta för lång tid.
Men går rulltrapporna direkt till biljetthall med dörrar ut på gatan så tar det väl inte längre tid än vid Rådhuset där man först måste gå 100 meter (eller vad det kan vara) bara för att komma utifrån och fram till biljetthallen och rulltrapporna.
I Köpenhamns Metro så upplevs trappschakten som ett stort hål. Detta för att de även fungerar som ljusinsläpp ner till perrongerna, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Det kanske ändå är så att tuben till Nacka inte skall gå via Slussen alls. En tunnelbanelinje från Nacka till Solna/Sumpan via Medis-Södra station-Hornstull-Kungsholmen kanske är vettigast i alla fall, med förbindelse över vattnet längs med Västerbron. Då kommer man mycket närmare ytan och man får till förbindelser som inte har funnits sedan spårvägen lades ner för runt 50 år sen. När Södermalm tar slut och Hy Sjöstad tar vid så kan förbindelsen bestå av en brokonstruktion över vattnet. Visserligen kanske man måste riva några av de nybyggda kåkarna men det beror ju i så fall på att man har så dålig framförhållning och planering.
Jag har tidigare ventilerat dessa idéer, men hittar inte inlägget just nu.
Då skulle man dessutom få en betydligt bättre utnyttjande av tunnelbana 3 som då skulle grenas vid Fhp och turtätheten kan ökas rejält.Jag har tidigare ventilerat dessa idéer, men hittar inte inlägget just nu.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Det är nog lite väl sent med sådana förslag för nu ligger det ju ganska klart hur T-blå förlängning ska utformas .Odd skrev:Det kanske ändå är så att tuben till Nacka inte skall gå via Slussen alls. En tunnelbanelinje från Nacka till Solna/Sumpan via Medis-Södra station-Hornstull-Kungsholmen kanske är vettigast i alla fall, med förbindelse över vattnet längs med Västerbron. Då kommer man mycket närmare ytan och man får till förbindelser som inte har funnits sedan spårvägen lades ner för runt 50 år sen. När Södermalm tar slut och Hy Sjöstad tar vid så kan förbindelsen bestå av en brokonstruktion över vattnet. Visserligen kanske man måste riva några av de nybyggda kåkarna men det beror ju i så fall på att man har så dålig framförhållning och planering.Då skulle man dessutom få en betydligt bättre utnyttjande av tunnelbana 3 som då skulle grenas vid Fhp och turtätheten kan ökas rejält.
Jag har tidigare ventilerat dessa idéer, men hittar inte inlägget just nu.
Det enda som är lite oklart är sträckan Gullmarsplan -Sockenplan och var en eventuell ny station vid Slakthusområdet ska placeras.
Slussen är för länge sedan avfört från planerna av en rad skäl så det blir direkt på Sofia.
Det du ritar upp här skulle nog bli helt omöjligt att trafikera . Lejonparten av resenärerna österifrån ska ju mot City,knappast mot Fridhemsplan och det skulle bli ett enormt tryck vid T-Medborgarplatsen och kapaciteten mot T-Centralen skulle inte räcka.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Runt 60 sekunder för Västra Skogen vad jag minns. Det kommer alltså att ta lite tid för att komma ner i T-Sofia .LÅ1 skrev:Hur lång tid tar det att åka de 33 meter höga rulltrapporna vid Västra skogen? Förstås olika om man står stilla eller går i rulltrapporna. För ca 80 m får man multiplicera med 2,5. Och det måste väl bli minst tre trappor efter varandra, inte en lång.twr skrev:Ett hål måste ju fyllas med hissar eller rulltrappor ändå. Jag tror inte rulltrappor är en bra idé när man är 80 meter under marken, det kommer att ta för lång tid.
Men går rulltrapporna direkt till biljetthall med dörrar ut på gatan så tar det väl inte längre tid än vid Rådhuset där man först måste gå 100 meter (eller vad det kan vara) bara för att komma utifrån och fram till biljetthallen och rulltrapporna.
Ig.
Moskva och några andra städer i öst har extremt djupa stationer med rulltrappa men där kör man rulltrapporna i en hastighet som av säkerhetsskäl inte skulle vara acceptabelt hos oss.
Men en fördel som du nämner är ju att med rulltrappor så förflyttar man sig även i sidled så ingångarna kan vara på större avstånd och täcka ett större område.
Kan man kanske ha åtminstone en utgång-uppgång med rulltrappor och expresshissar för resten ? Ett schakt med reservtrappor som nödutgång måste väl ändå finnas eller ?
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
På tal om hissar, http://www.worldindustrialreporter.com/ ... or-system/ ser intressant ut för en hiss där det behövs hög kapacitet. Täta avgångar istället för många per avgång.
Jag åkte tunnelbana i London och stötte på en station där man behövde ta hiss upp. Inget jag uppskattade.
Jag åkte tunnelbana i London och stötte på en station där man behövde ta hiss upp. Inget jag uppskattade.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Vilken? Någon av dem jag nämnde, eller finns det fler?Christian Spår skrev:Jag åkte tunnelbana i London och stötte på en station där man behövde ta hiss upp. Inget jag uppskattade.
Professionell tyckare
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Jag har i alla fall åkt hiss i Goodge Street, men det fanns också en trappa (med varningar för att den var jättelång).Kantorn skrev:Vilken? Någon av dem jag nämnde, eller finns det fler?Christian Spår skrev:Jag åkte tunnelbana i London och stötte på en station där man behövde ta hiss upp. Inget jag uppskattade.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Willy-Wonkahissar kan ju vara intressant i vissa fall, men deras påstående att det inte finns linfria hissar förrän nu stämmer ju inte. Det finns ju hydrauliska hissar utan linor...Christian Spår skrev:På tal om hissar, http://www.worldindustrialreporter.com/ ... or-system/ ser intressant ut för en hiss där det behövs hög kapacitet. Täta avgångar istället för många per avgång.
Jag åkte tunnelbana i London och stötte på en station där man behövde ta hiss upp. Inget jag uppskattade.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Men vad är max lyfthöjd för hydrauliska hissar? 20 m?Odd skrev:Willy-Wonkahissar kan ju vara intressant i vissa fall, men deras påstående att det inte finns linfria hissar förrän nu stämmer ju inte. Det finns ju hydrauliska hissar utan linor...
(När jag skrev 20 m var det bara en höftning, men innan jag tryckte på Skicka så Googlade jag, och vid en snabb överblick verkar det vara just 20 m som är max för hydrauliska hissar.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
En artikel till i ämnet från Dagens Nyheter: T-bana till Nytorget och Tjärhovsplan
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Mycket har redan berörts gällande hanteringen av en brand eller liknande.
Värt att tänka på är att om det brinner så bildas det farlig rök (både varm och giftig). Den vill stiga uppåt men kan följa med varje form av redan existerande luftdrag. Det är långt från självklart att rulltrappor eller vanliga trappor är en bra idé på en såhär djup station.
Bättre torde vara att ha bra sprinklersystem och annan brandsläckningsutrustning, bra rökevakueringssystem, i princip inget brännbart alls och förbud för varje form av tillfälliga jippon inom stationsområdet. Detta kombinerat med utrymningsväg via spårtunnlarna torde kunna utgöra ett hyggligt bra skydd.
Eftersom det pratas om plattformsdörrar så har vi där ytterligare ett skydd. Även om en våldsam brand oftast lyckas spräcka glas så kan dels glaset vara extra tåligt för värme, värmeskillnader o.s.v. och hur som helst så kommer det se till att rök håller sig på ena sidan glaset under minst en viss tid, i bästa fall hela tiden. Brinner det på plattformsområdet så kan resenärerna evakuera ut på spåren. Brinner det på spåren så torde resenärerna hinna ta hiss eller motsvarande innan branden hunnit in på stationen.
Här behöver vi dock fundera en del på säkerheten gällande både hissar och plattformsdörrar v.s. brand. Ett antal personer omkom vid WTC-rasen på grund av att de var inlåsta i hissar och inte kunde ta sig ut, delvis på grund av att man av säkerhetsskäl installerat mekanismer som gjorde det extra svårt att forcera upp dörrarna. Tanken var att minska risken att nån forcerar dörrarna och trillar ner i hisschaktet eller liknande men resultatet blev att de blev kvar när byggnaderna rasade samman. Delvis berodde detta också på att någon personalfunktion som ska ha med hissarna att göra var instruerade att utrymma vid vissa typer av larm, trots att de behövdes på plats. Delvis berodde det också på dålig samordning.
Med bakgrund av detta så skulle jag säga att vi behöver nödöppnare för plattformsdörrarna på båda sidor av dörrarna, och på spårsidan behövs också nån slags trappsteg och räcken för att komma upp till plattformen och för den delen ned från plattformen. En del av detta kan förvisso lösas genom att istället ha nöddörrar i ändarna av plattformarna, men det kräver att folk i en panikartad krissituation verkligen förstår hur de ska agera - det är inte alls självklart.
P.S. länken till DN funkade inte riktigt bra för mig, men när jag rensade bort lite "delat på sociala medier"-blaha på slutet av länken så funkar den för mig:
http://www.dn.se/sthlm/t-bana-till-nyto ... rhovsplan/
Måtte planeringen av nya stationer göras så att resenärer använder de delar av tågen som idag är minst belastade.
Värt att tänka på är att om det brinner så bildas det farlig rök (både varm och giftig). Den vill stiga uppåt men kan följa med varje form av redan existerande luftdrag. Det är långt från självklart att rulltrappor eller vanliga trappor är en bra idé på en såhär djup station.
Bättre torde vara att ha bra sprinklersystem och annan brandsläckningsutrustning, bra rökevakueringssystem, i princip inget brännbart alls och förbud för varje form av tillfälliga jippon inom stationsområdet. Detta kombinerat med utrymningsväg via spårtunnlarna torde kunna utgöra ett hyggligt bra skydd.
Eftersom det pratas om plattformsdörrar så har vi där ytterligare ett skydd. Även om en våldsam brand oftast lyckas spräcka glas så kan dels glaset vara extra tåligt för värme, värmeskillnader o.s.v. och hur som helst så kommer det se till att rök håller sig på ena sidan glaset under minst en viss tid, i bästa fall hela tiden. Brinner det på plattformsområdet så kan resenärerna evakuera ut på spåren. Brinner det på spåren så torde resenärerna hinna ta hiss eller motsvarande innan branden hunnit in på stationen.
Här behöver vi dock fundera en del på säkerheten gällande både hissar och plattformsdörrar v.s. brand. Ett antal personer omkom vid WTC-rasen på grund av att de var inlåsta i hissar och inte kunde ta sig ut, delvis på grund av att man av säkerhetsskäl installerat mekanismer som gjorde det extra svårt att forcera upp dörrarna. Tanken var att minska risken att nån forcerar dörrarna och trillar ner i hisschaktet eller liknande men resultatet blev att de blev kvar när byggnaderna rasade samman. Delvis berodde detta också på att någon personalfunktion som ska ha med hissarna att göra var instruerade att utrymma vid vissa typer av larm, trots att de behövdes på plats. Delvis berodde det också på dålig samordning.
Med bakgrund av detta så skulle jag säga att vi behöver nödöppnare för plattformsdörrarna på båda sidor av dörrarna, och på spårsidan behövs också nån slags trappsteg och räcken för att komma upp till plattformen och för den delen ned från plattformen. En del av detta kan förvisso lösas genom att istället ha nöddörrar i ändarna av plattformarna, men det kräver att folk i en panikartad krissituation verkligen förstår hur de ska agera - det är inte alls självklart.
P.S. länken till DN funkade inte riktigt bra för mig, men när jag rensade bort lite "delat på sociala medier"-blaha på slutet av länken så funkar den för mig:
http://www.dn.se/sthlm/t-bana-till-nyto ... rhovsplan/
Måtte planeringen av nya stationer göras så att resenärer använder de delar av tågen som idag är minst belastade.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Visst är alla Blå linjens stationer 180 m långa? Blir de nybyggda stationerna också det? Är det ens bestämt?
Vi skulle kunna hamna i ett scenario i framtiden där antingen Hagsätragrenen eller Nackagrenen behöver180 m tåg, men inte den andra. Därför borde det vara extra angeläget att station Sofia byggs 180 redan från början.
Vi skulle kunna hamna i ett scenario i framtiden där antingen Hagsätragrenen eller Nackagrenen behöver180 m tåg, men inte den andra. Därför borde det vara extra angeläget att station Sofia byggs 180 redan från början.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Enligt samrådsmötet på SPårvägsmuseet så utgår de i utredningen att man ska ha plattformslängd för 145-meters tåg.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Tack för svar!ADDE skrev:Enligt samrådsmötet på SPårvägsmuseet så utgår de i utredningen att man ska ha plattformslängd för 145-meters tåg.
Det verkar lite kortsiktigt tycker jag. Speciellt när det gäller Sofia, som sagt. Det är klart, man kan alltid spränga ut lite extra nu för att göra en förlängning enklare om/när det blir aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.