T Nya Hötorget

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

T Nya Hötorget

Inlägg av Hechtwagen »

Såg idag att man gjort en "Hornstull" och tillfälligt bytt entréskyltar på T Hötorget till svarta skyltar med texten "T Nya Hötorget", antar att man renoverat butiksplanet. Då kan vi starta tidtagaruret och se hur lång tid det tar innan vänsterfolket går i taket och förfasar sig över att skyltarna inte var gratis fastän det finns svält och elände på jorden fortfarande! :D
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av daniel_s »

Vänsterfolk eller inte, jag går gärna i taket i alla fall! (Ganska lätt vid just Höt X eftersom det är så lågt i tak!) :-D

Annars tycker jag väl att det är rätt okej som man har gjort vid Hötorget (till skillnad från t ex Hornstull där man har förstört båda biljetthallarna rejält).
C12C3C3C12
Inlägg: 2148
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av C12C3C3C12 »

För mig som kommer ihåg hur Hötorget såg ut innan man rev tegelväggarna så är den redan förstörd när man satte upp dom förskräckliga färgade lysrören under plattformstaket :evil:
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:För mig som kommer ihåg hur Hötorget såg ut innan man rev tegelväggarna så är den redan förstörd när man satte upp dom förskräckliga färgade lysrören under plattformstaket :evil:
Håller med om lysrören (man har även förstört skyltningen), men vilka tegelväggar? Det där får du gärna utveckla :-)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av Hechtwagen »

De vid plattformsslutet i södra änden men då hette stationen Kungsgatan, och tegel? Det var väl lättbetongblock?e
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:De vid plattformsslutet i södra änden men då hette stationen Kungsgatan, och tegel? Det var väl lättbetongblock?e
Döm själv: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37607
Harald
Inlägg: 8999
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:De vid plattformsslutet i södra änden men då hette stationen Kungsgatan, och tegel? Det var väl lättbetongblock?e
Döm själv: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37607
Nog ser det ut som en tegelvägg fast klädd med en skiva av något slag.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av Hechtwagen »

Ja det gör det! :oops:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:Såg idag att man gjort en "Hornstull" och tillfälligt bytt entréskyltar på T Hötorget till svarta skyltar med texten "T Nya Hötorget", antar att man renoverat butiksplanet. Då kan vi starta tidtagaruret och se hur lång tid det tar innan vänsterfolket går i taket och förfasar sig över att skyltarna inte var gratis fastän det finns svält och elände på jorden fortfarande! :D
Jag tittade på dessa skyltar för någon vecka sedan. Funderade på om det var "äkta" skyltar, eller om man hade klistrat över de ordinarie skyltarna med "ett stort klistermärke". Men jag kunde inte se något som tydde på att det var en tillfällig skylt, så jag funderade också på kostnaderna. För jag insåg ju att man inte bytt namn på stationen :wink: . Det är ju så dyrt har ju Solna stad fått veta när de ville byta namn på Vreten.
Man har haft erbjudande i butikerna under den gångna veckan, så jag antar att skyltarna var nya när jag såg dem i måndags, eller när det var.

Renoveringen har tagit lång tid. Har ju varit delar avstängda där länge. Men har det blivit så mycket annorlunda? Nya och större butiker och fräschare, men inga radikala förändringar så vitt jag kan komma på. Kanske fanns inte rulltrappan upp i uppgången i konserthuset före renoveringen?

Jag kommer inte ihåg de tegelväggar som det talats om i andra inlägg. (Men kände till dem.) Däremot kommer jag ihåg när man kunde gå från denna biljetthall till den södra biljetthallen, utan att gå ner på perrongen eller upp på gatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:För jag insåg ju att man inte bytt namn på stationen :wink: . Det är ju så dyrt har ju Solna stad fått veta när de ville byta namn på Vreten.
Fast de har ju bytt namn på Vreten, den heter numera Solna strand (Ssd).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:För jag insåg ju att man inte bytt namn på stationen :wink: . Det är ju så dyrt har ju Solna stad fått veta när de ville byta namn på Vreten.
Fast de har ju bytt namn på Vreten, den heter numera Solna strand (Ssd).
Ja, men var det inte så att Solna fick vara med och betala för det? SL var ju negativ till namnbytt till en början, och man skylde på de höga kostnaderna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:För jag insåg ju att man inte bytt namn på stationen :wink: . Det är ju så dyrt har ju Solna stad fått veta när de ville byta namn på Vreten.
Fast de har ju bytt namn på Vreten, den heter numera Solna strand (Ssd).
Ja, men var det inte så att Solna fick vara med och betala för det? SL var ju negativ till namnbytt till en början, och man skylde på de höga kostnaderna.
Det är förvisso dyrt (och såvitt jag vet stod Solna för SL-trafikens kostnader för namnbytet), men huvudproblemet är ju principiellt. Det kan inte få vara en massa ombytliga kommunaltyper som ritar om SL-kartan stup i kvarten, det är illa nog att de lägger om gator och döper om busshållplatser men när tunnelbanan är inblandad måste man vara extra försiktig. Hela samhället hänvisar ju till tunnelbanestationer i marknadsföring, på kartor och så vidare. Så det handlar inte om att "skylla" på saker, däremot är ju folk i gemen rätt okunniga, så det är lättare att till journalisterna säga att kostnaderna är problemet än att försöka förklara en förvaltningsmässig princip.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Det är förvisso dyrt (och såvitt jag vet stod Solna för SL-trafikens kostnader för namnbytet), men huvudproblemet är ju principiellt. Det kan inte få vara en massa ombytliga kommunaltyper som ritar om SL-kartan stup i kvarten, det är illa nog att de lägger om gator och döper om busshållplatser men när tunnelbanan är inblandad måste man vara extra försiktig. Hela samhället hänvisar ju till tunnelbanestationer i marknadsföring, på kartor och så vidare. Så det handlar inte om att "skylla" på saker, däremot är ju folk i gemen rätt okunniga, så det är lättare att till journalisterna säga att kostnaderna är problemet än att försöka förklara en förvaltningsmässig princip.
Håller med!
Däremot kan det ju vara lite kul med ett "Nya" framför stationsnamnet under en begränsad tid när stationen byggs om. Undra hur många Stockholmare som märker att man skyltat om ovanför ingångarna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2148
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av C12C3C3C12 »

1st avd ordmärkeri: menar naturligtvis neonrören i taket, inte lysrören, någon typ på SL (?) hade väl för lite att göra, tänkte nu får vi fram den gamla 50:tals känslan på Hötorget f.d. Kungsgatan, (yeah right).

Att plattformen söderut var avkortad 2 vagnslängder berodde väl på att man byggde första Hötorgsskrapan där, senare uppgång Sergelgatan ligger under den.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: Det är förvisso dyrt (och såvitt jag vet stod Solna för SL-trafikens kostnader för namnbytet), men huvudproblemet är ju principiellt. Det kan inte få vara en massa ombytliga kommunaltyper som ritar om SL-kartan stup i kvarten, det är illa nog att de lägger om gator och döper om busshållplatser men när tunnelbanan är inblandad måste man vara extra försiktig. Hela samhället hänvisar ju till tunnelbanestationer i marknadsföring, på kartor och så vidare. Så det handlar inte om att "skylla" på saker, däremot är ju folk i gemen rätt okunniga, så det är lättare att till journalisterna säga att kostnaderna är problemet än att försöka förklara en förvaltningsmässig princip.
Håller helt med!

Jag är inte helt säker, men undrar om det inte var företagen i området som stod för kostnaden, även om de säkert var påhejade av Solna stad!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av Klfh »

LÅ1 skrev: Ja, men var det inte så att Solna fick vara med och betala för det? SL var ju negativ till namnbytt till en början, och man skylde på de höga kostnaderna.
Sen är det ju en viss kostnadsskillnad mellan att byta en entréskylt under en veckas tid som ett kommersiellt jippo och att byta samtliga skyltar på en station, uppdatera samtliga system (planering, information, rapportering etc.) och uppdatera samtliga spårlinjekartor i hela länet (stationer, hållplatser och fordon).

Lägg därtill till den informationsinsats som krävs för att undvika allmän förvirring som en följd av de effekter som daniel_s nämner så kan man väl ändå anse att det var rätt av SL att kräva att Solna står för kostnaden.

Särskilt när nu SL:s ekonomi är så illa åtgången att man tvingas skära i trafikutbudet och höja biljettpriserna. Som skattebetalare ser jag hellre att resurserna går till trafikproduktionen än till kommunpolitiska marknadsföringsjippon.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av LÅ1 »

Klfh skrev:
LÅ1 skrev: Ja, men var det inte så att Solna fick vara med och betala för det? SL var ju negativ till namnbytt till en början, och man skylde på de höga kostnaderna.
Sen är det ju en viss kostnadsskillnad mellan att byta en entréskylt under en veckas tid som ett kommersiellt jippo och att byta samtliga skyltar på en station, uppdatera samtliga system (planering, information, rapportering etc.) och uppdatera samtliga spårlinjekartor i hela länet (stationer, hållplatser och fordon).

Lägg därtill till den informationsinsats som krävs för att undvika allmän förvirring som en följd av de effekter som daniel_s nämner så kan man väl ändå anse att det var rätt av SL att kräva att Solna står för kostnaden.

Särskilt när nu SL:s ekonomi är så illa åtgången att man tvingas skära i trafikutbudet och höja biljettpriserna. Som skattebetalare ser jag hellre att resurserna går till trafikproduktionen än till kommunpolitiska marknadsföringsjippon.
Visst är det en liten kostnad med dessa temporära skyltar. Kostnaderna ingår naturligtvis i budgeten för marknadsförandet av den nyombyggda stationen. Och även vid namnbyte av en station så är förstås skyltarna vid entréerna en liten del av kostnaderna.
Det jag egentligen reagerade på var att skylten såg ut som en helt normal skylt. Hade nog förväntat mig någon form av klisterlapp, eller liknande. Men det är kanske inte alls så dyrt att göra en "äkta" skylt. Eller så var den klistrad på något sätt, men så bra utförd att jag inte kunde se någon kant.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: T Nya Hötorget

Inlägg av C20_rules »

Klfh skrev:
LÅ1 skrev: Ja, men var det inte så att Solna fick vara med och betala för det? SL var ju negativ till namnbytt till en början, och man skylde på de höga kostnaderna.
Sen är det ju en viss kostnadsskillnad mellan att byta en entréskylt under en veckas tid som ett kommersiellt jippo och att byta samtliga skyltar på en station, uppdatera samtliga system (planering, information, rapportering etc.) och uppdatera samtliga spårlinjekartor i hela länet (stationer, hållplatser och fordon).

Lägg därtill till den informationsinsats som krävs för att undvika allmän förvirring som en följd av de effekter som daniel_s nämner så kan man väl ändå anse att det var rätt av SL att kräva att Solna står för kostnaden.

Särskilt när nu SL:s ekonomi är så illa åtgången att man tvingas skära i trafikutbudet och höja biljettpriserna. Som skattebetalare ser jag hellre att resurserna går till trafikproduktionen än till kommunpolitiska marknadsföringsjippon.
Jo - om det är nåt SL verkligen är bra på så är det ju att lägga pengar på onödiga saker...
Skriv svar