Lidingöbanan - Uppskjuten start
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Någon som har någon gissning eller fakta om vilken dag allmogen är välkommen att åka med tågen?
- Karsten
Jag gissar på lucia!Hechtwagen skrev:Någon som har någon gissning eller fakta om vilken dag allmogen är välkommen att åka med tågen?
Vilket år?
- R.Lindmark
Aah Lucia. M.a.o veckan efter trettonhelgen, kanske.Karsten skrev:Jag gissar på lucia!Hechtwagen skrev:Någon som har någon gissning eller fakta om vilken dag allmogen är välkommen att åka med tågen?
- Thomas Lange
Trafikförvaltningen sammanställer alla fakta och handlingsalternativ och planerar fatta beslut 19 januari 2015.Hechtwagen skrev:Någon som har någon gissning eller fakta om vilken dag allmogen är välkommen att åka med tågen?
Ju förr dess bättre.
Inlägg av Thomas Lange » lör jan 10, 2015 12:40
Hechtwagen skrev:
Någon som har någon gissning eller fakta om vilken dag allmogen är välkommen att åka med tågen?
Trafikförvaltningen sammanställer alla fakta och handlingsalternativ och planerar fatta beslut 19 januari 2015.
En utmaning för AB Stockholms Spårvägar att visa man den är den mest kompetenta entreprenören och konstruktiva bidragsgivaren på teknikområdet inom SL:s spårtrafik?! Tärningen är kastad!?
Vad blev beslutet igår om trafikstarten på Lidingöbanan?
Stefan B
Stefan B
- Thomas Lange
Ännu ej kommunicerat. Ny tänkbar dag för kommunicerat beslut: Torsdag.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
Tråkig sits för vårt bolag SS, de har väldigt begränsade möjligheter att påverka denna situation men kan mycket väl få skulden om något går snett, fast i och försig så brukar stockholmare i gemen skylla på "SL" och om de till äventyrs begripit att "SL" inte utför trafiken så brukar de rikta sin kritik mot Connex... 

Visst är det så. Läser man klagomål till SL och i insändare på det som händer på Tvärbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan, med allt strul som nya signalsystem, vagnar och banombyggnader som vi plågas av, så är den generella uppfattningen att det är Arrivas fel. Men vad skall bolaget göra? "Skylla ifrån sig"? Ja, det är ett sätt men det kommer att se väldigt konstigt ut, även om det tekniskt sätt är rätt, eftersom folk i allmänhet numera likställer Arriva med SL. Samma sak kommer oundvikligen att hända med ABSS när SL strular, oavsett om det faktiskt är SLs fel eller ej!Hechtwagen skrev:Tråkig sits för vårt bolag SS, de har väldigt begränsade möjligheter att påverka denna situation men kan mycket väl få skulden om något går snett, fast i och försig så brukar stockholmare i gemen skylla på "SL" och om de till äventyrs begripit att "SL" inte utför trafiken så brukar de rikta sin kritik mot Connex...
Det är nog viktigt att inte sopa problemet under mattan och redan nu, om man inte redan har det, ha en strategi för hur man skall hantera det. Det kommer nämligen att påverka NKI-mätningar och annat som chefer och SL tycker är viktigt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Oj, vad spännande! Kommer det något beslut idag, månne?Thomas Lange skrev:Ännu ej kommunicerat. Ny tänkbar dag för kommunicerat beslut: Torsdag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Borde det inte rulla lite huvuden på "SL" snart? Det är ju inte första gången sånahär projekt havererar!
Nä, varför skulle det göra det? Det är ju skattefinansierad verksamhet! Hade det varit ett riktigt företag skulle man nog se sig om efter alternativ ganska snart, produktionsstopp kan vara rätt dyra!
"Hade det varit ett riktigt företag"Odd skrev:Nä, varför skulle det göra det? Det är ju skattefinansierad verksamhet! Hade det varit ett riktigt företag skulle man nog se sig om efter alternativ ganska snart, produktionsstopp kan vara rätt dyra!

(Min fetstilsmarkering.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Fortfarande inget besked från SL/SLL/TF?
- Thomas Lange
Beslut lär vara fattat. Meddelas på tisdag 27 jan enligt vanligtvis välunderrättat källa.
Ju förr dess bättre.
Jag gissar att Lidingö stad ska informeras först. Beslutet, vad det än är, lär inte mottas särskilt väl. Nu är det nytt kommunalråd (M) som får hantera frågan. I all kommuninformation har det talats mycket om Spårväg City, om än med mindre bokstäver den senaste tiden.
-
Hej, alla Lidingöbanans vänner.
Nu ska jag göra ett enda inlägg beträffande detta innan jag återvänder till idet. Som jag förstod det gick det till såhär: Från början hade SL/TF tänkt sig att installera samma signalsystem på LB som det misslyckade GE-systemet på Tvärbanan. Som tur var ångrade man sig redan innan banan stängdes för trafik 2013, och valde att fortsätta med reläställverk (som CS sade till mig: vi bygger något med polska industrireläer, men jag hoppas han skojade med mig och att man använde mer kvalificerade komponenter till åtminstone kärnlogiken). För närvarodetekteringen hade man tydligen redan bestämt sig för att riva bort de gamla spårledningarna och satsa på GE:s axelräknare, tyvärr (möjligen hade man då redan handlat upp dessa). Sagt och gjort, axelräknarna skruvades in på plats men som var och en kan se på dem arbetar de med två frekvenser, 39 kHz och 50 kHz. Axelräknare fungerar tydligen grovt sett så att en sändarenhet sänder ut ett radiofrekvent elektromagnetiskt fält, som sedan detekteras induktivt i en mottagarenhet. Enheterna är som bekant placerade på ömse sidor om rälen. När en hjulfläns passerar genom fältet stör järnmassan induktionen, vilket mottarenheten kan uppfatta (kanske som en spännings- eller fasskillnad, jag vet inte vilket) och händelsen detekteras som en hjulxelpassage. Sändar- och mottagarenheten består av två olika delar, placerade i tandem och som arbetar med olika frekvenser, detta för att man ska kunna avgöra passageriktningen. Sedan fordras naturligtvis en massa mer logik för att kunna avgöra om en signalsträcka är belagd eller fri.
Siemens pålitliga ZUB ATC-system valde man att behålla, man t.o.m. återanvände vissa baliser (och kanske också signalavkodarna). Det lilla problemet man inte tänkte på var bara att ZUB-systemet också (bl.a.) arbetar på frekvensen 50 kHz, se vidare denna wikipediaartikel: (tysk språkövning): http://de.wikipedia.org/wiki/ZUB_121
Det verkar ju rätt givet att axelräknarna stör ATC-systemet genom denna frekvensblandning. Denna lilla fadäs verkar bara kunna åtgärdas genom ett utbyte av detekteringstekniken, t.ex. till Siemens axelräknare, som förhoppningsvis är bättre avstämda med Siemens ATC-system (Siemens tillverkar givetvis också tonfrekvensspårledningar), vilket både Nr. 1 och Thomas Lange antytt i tidigare inlägg. Det här kommer naturligtvis att kosta pengar och framför allt ta extra tid. Det är ju en hel del enheter som måste bytas ut. Å andra sidan får ju Tvärbanan gott om reservdelar
.
Det här är ju övermåttan trist, inte minst för Lidingöborna, som nästan börjat vänja sig vid och tycka bättre om ersättningsbusstrafiken än Lidingöbanan, sådan den en gång var (det är nämligen vad gemene man har att jämföra med). Genom dessa missgrepp håller SL/TF nästan på att bevisa att Lidingöbanans fiender hade rätt - det är bättre med buss (något som jag förstås inte instämmer i, är det väl bäst att tillägga). Någonting annat än 10-min.-trafik på LB kommer man knappast att acceptera i fortsättningen. Tråkigt också för AB SS som får problem med sin personal- och annan planering, och dessutom får kostnader men inga intäkter.. Med perspektivet ovan tvivlar jag starkt på att trafiken kommer igång före vinterturlistan i augusti.
Ha det nu så bra, alla. Jag ser fram emot den varma och vackra dag då jag åter får åka på Lidingöbanan, denna gång som passagerare.
/B
Nu ska jag göra ett enda inlägg beträffande detta innan jag återvänder till idet. Som jag förstod det gick det till såhär: Från början hade SL/TF tänkt sig att installera samma signalsystem på LB som det misslyckade GE-systemet på Tvärbanan. Som tur var ångrade man sig redan innan banan stängdes för trafik 2013, och valde att fortsätta med reläställverk (som CS sade till mig: vi bygger något med polska industrireläer, men jag hoppas han skojade med mig och att man använde mer kvalificerade komponenter till åtminstone kärnlogiken). För närvarodetekteringen hade man tydligen redan bestämt sig för att riva bort de gamla spårledningarna och satsa på GE:s axelräknare, tyvärr (möjligen hade man då redan handlat upp dessa). Sagt och gjort, axelräknarna skruvades in på plats men som var och en kan se på dem arbetar de med två frekvenser, 39 kHz och 50 kHz. Axelräknare fungerar tydligen grovt sett så att en sändarenhet sänder ut ett radiofrekvent elektromagnetiskt fält, som sedan detekteras induktivt i en mottagarenhet. Enheterna är som bekant placerade på ömse sidor om rälen. När en hjulfläns passerar genom fältet stör järnmassan induktionen, vilket mottarenheten kan uppfatta (kanske som en spännings- eller fasskillnad, jag vet inte vilket) och händelsen detekteras som en hjulxelpassage. Sändar- och mottagarenheten består av två olika delar, placerade i tandem och som arbetar med olika frekvenser, detta för att man ska kunna avgöra passageriktningen. Sedan fordras naturligtvis en massa mer logik för att kunna avgöra om en signalsträcka är belagd eller fri.
Siemens pålitliga ZUB ATC-system valde man att behålla, man t.o.m. återanvände vissa baliser (och kanske också signalavkodarna). Det lilla problemet man inte tänkte på var bara att ZUB-systemet också (bl.a.) arbetar på frekvensen 50 kHz, se vidare denna wikipediaartikel: (tysk språkövning): http://de.wikipedia.org/wiki/ZUB_121
Det verkar ju rätt givet att axelräknarna stör ATC-systemet genom denna frekvensblandning. Denna lilla fadäs verkar bara kunna åtgärdas genom ett utbyte av detekteringstekniken, t.ex. till Siemens axelräknare, som förhoppningsvis är bättre avstämda med Siemens ATC-system (Siemens tillverkar givetvis också tonfrekvensspårledningar), vilket både Nr. 1 och Thomas Lange antytt i tidigare inlägg. Det här kommer naturligtvis att kosta pengar och framför allt ta extra tid. Det är ju en hel del enheter som måste bytas ut. Å andra sidan får ju Tvärbanan gott om reservdelar

Det här är ju övermåttan trist, inte minst för Lidingöborna, som nästan börjat vänja sig vid och tycka bättre om ersättningsbusstrafiken än Lidingöbanan, sådan den en gång var (det är nämligen vad gemene man har att jämföra med). Genom dessa missgrepp håller SL/TF nästan på att bevisa att Lidingöbanans fiender hade rätt - det är bättre med buss (något som jag förstås inte instämmer i, är det väl bäst att tillägga). Någonting annat än 10-min.-trafik på LB kommer man knappast att acceptera i fortsättningen. Tråkigt också för AB SS som får problem med sin personal- och annan planering, och dessutom får kostnader men inga intäkter.. Med perspektivet ovan tvivlar jag starkt på att trafiken kommer igång före vinterturlistan i augusti.
Ha det nu så bra, alla. Jag ser fram emot den varma och vackra dag då jag åter får åka på Lidingöbanan, denna gång som passagerare.
/B
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Så problemet hade alltså egentligen kunnat förutses redan innan banan stängdes, bara att ingen gjorde det?
Kan man - rent teoretiskt - köra utan ATC? Vilken hastighet skulle man kunna hålla då? (Jag menar inte att det är en bra idé, är bara nyfiken.)
Kan man - rent teoretiskt - köra utan ATC? Vilken hastighet skulle man kunna hålla då? (Jag menar inte att det är en bra idé, är bara nyfiken.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Egentligen tänkte jag inte skriva fler inlägg. Vi björnar sover om vintern, men ibland vaknar vi och tar en lufsig promenad, och då måste vi intressera oss för vår omvärld.twr skrev:Så problemet hade alltså egentligen kunnat förutses redan innan banan stängdes, bara att ingen gjorde det?
Bra att du tar upp detta! Det är nämligen en option som oroar mig. Visserligen tror jag att SL/TF:s säkerhetsdirektör LHE - den förträfflige mannen, som gjord oerhört mycket för LB - kommer att spjärna emot en sådan lösning, men man vet ju aldrig om han sas. blir överkörd av TN/TF av rena prestigeskäl - trafiken måste helt enkelt igång. Sådant har hänt förut. Man kan tänka sig att de beslutande småpåvarna resonerar i stil med "det har vi ju gjort förut, på Tvärbanan - och på Nockebybanan går det ju bra, bara vi kör sth 50 km/tim (vilket är högsta tillåtna hastighet utan ATC)". Då bortser man helt från att LB är av en helt annan karaktär, men sina många enkelspårssträckor. Man skulle i ett slag kastas tillbaka 25 år i tiden. Förhoppningsvis skulle Transportstyrelsen inte heller godkänna en sådan lösning.
Det finns en annan dimension i detta också, nämligen personalen. Intresset, både från AB SS och personalen, att (åter)anställa LB:s tidigare personal har ju varit måttligt, av skäl som jag inte ser någon anledning att gå närmare in på här. Man får alltså utgå från att när trafiken på LB kommer igång kommer tåget att köras av nyutbildad och till en början förhållandevis orutinerad förarpersonal. Att köra på en järnväg som LB (som banan faktiskt är till allt utom den formella klassningen) har nämligen inte särskilt stora likheter med att bedriva trafik på Spårväg City. Då måste, för alla inblandade parters skull, alla tekniska säkerhetsanordningar fungera. Något annat ser jag som otänkbart.
Rent teoretiskt finns ju en annan lösning än att byta närvaroindikering, nämligen att byta ATC-system, men det ser jag som ett större ingrepp och värre våld än nöden kräver.
Jag tar mig friheten att citera signaturen /jes bilder, som visar axelräknare och ATC-balis(er)

hämtade från detta inlägg: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 7&p=323906
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????