Mer info finns på Föreningen Gotlandstågets webbplats: http://www.gotlandstaget.se/.

Hesselby station i Dalhem en timme innan det första tåget ska avgå. Det ligger förväntan i luften.

Jag lyckades bli den första betalande resenären på sträckan Tule–Roma på 61 år genom att hänga på låset och köpa biljetten med löpnummer 00001. Det var 1953 som det sista ordinarie tåget gick på Slite–Roma Järnväg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Slite%E2%8 ... rnv%C3%A4g).

SlRJ 3 Dalhem med premiärtåget vid Hesselby.

SlRJ 3 Dalhem har här kommit fram till Tule.

Premiärtåget har här nått Roma kungsgård, där SlRJ 3 Dalhem gjorde rundgång.

Eftersom båda spåren inte var klara gick det inte att göra normal rundgång, utan det krävdes en del extra växling med hjälp av lokomotorn Z4p 320.

Z4p 397 med blandat tåg vid Tule, där det första tågmötet på Gotland på 54 år skulle äga rum. Sist i tåget går Bop 876 från Roslagsbanan, som byggdes av Fole mekaniska verkstad i Visby 1908. Vagnen har dock aldrig gått i ordinarie trafik på Gotland.

Samma tåg ses här vid Roma kungsgård.

Så här såg det ut söderut från Roma kungsgård. Nu har spårbygget kommit betydligt längre mot Roma station. En informativ karta finns här: http://www.gotlandstaget.se/bild/PerLeino13.jpg.

SlRJ 3 Dalhem vid infarten till Roma kungsgård.

Hpl. Kambshagstorp. Här fanns det aldrig någon hållplats när det begav sig, men en liten järnvägshållplats ute i skogen av det här slaget ger ett mycket autentiskt intryck. Kuren stod ursprungligen vid Stora Vede i Follingbo.

Jag avslutar med en bild av Z4p 397 med blandat tåg som lämnar Roma kungsgård mot Hesselby.
/Peter Bolin