ålstensgård skrev:Nu har 455 verkligen lämnat overksamheten, sedan klockan 8 idag går den som tur 2. Det blir nog en bra dag att fota A35 på 12:an idag menar jag.
//henrik
OM du tar bra närbilder i dag så kan du kanske se resterna efter det rådjur som satte livet till i dag på 12:an.... när den gick i vägen för 455.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
A35 459 som (troligen) heldagstur denna öde söndagsmorgon den 29 juni 2014. Eftersom hela Tvärbanan är avstängd över helgen så är A32-utnyttjandet rekordlågt och utgörs just nu av enbart vagn 421.
Ännu en stilla och mulen morgon på 12:an. 459 tursattes som tur 2 med första avgång 6.00 från Alvik. Sedan försökte man med 455 som tur 3 kl 6.30, men den kom inte iväg förrän 6.45 som tur 1. Efter ytterligare nästan 15 min försening på tillbakavägen är den nu tagen ur trafik och ersatt av 432.
432, 434 och 436 har varit de riktiga slitvargarna på 12:an det senaste året. De andra "holländska icke-ATC-vagnarna" lyser med sin frånvaro sedan länge. 435 är enligt andra skribenter här testvagn för Tvärbanans beryktade nya signalsystem, 433 och 437 verkar närmast vara långtidsbraxade, någon som vet?
Det är inte så många som åker nu, men kanske blir det ändring efter 11 juli då vi väl får hit Mälaröborna. Det är ju officiellt på SL:s hemsida nu att T-banan stängs av Alvik-Åkeshov från kvällen den 11 juli och två veckor framåt.
Den pausiga 15-minuterstrafiken med 3 tåg fortsätter på 12:an. Många dagar är det två av turerna som är A35, intrycket är att det är ett uthållighetsprov som utförs. 459 är den vanligaste vagnen, och får sägas vara den första A35 som utför ett trafikarbete av betydelse. Övriga vagnar som syns på banan är 451 som här ses ankomma Alléparken idag, 455 som verkar braxbenägen, samt 458 från idag. Övriga vagnar har enligt mina (inte helt kompletta) noteringar ej varit i trafik sedan april. Och nummer över 459 har jag ej alls sett utanför vagnhallsområdet.
Förseningarna och tjafset vid hållplatserna minskar för A35, och trafiken börjar verka stabil faktiskt.
Sent omsider en uppdatering av vad som händer på 12:an.
Trafiken har varit enformig och händelsefattig sedan i somras. De senaste veckorna körs ändå någon tur om dagen med A35 på vardagarna, mest vagn 452 och 459.
Den nu gällande vintertidtabellen är helt omarbetad jämfört med före sommaren, så att kvällsrusningen körs som 7-minuterstrafik med 5 tåg i st f 6-minuters med 6 tåg. I gengäld är rusningstrafiken förlängd till 4 timmar, klockan 15-19. Dessutom körs 10-minuterstrafik med 4 tåg redan från klockan 12, vilket innebär att det bara blir en renodlad insatsvagn på kvällen.
Idag en av få händelser värda att notera. Vagn 435 är igång på provkörning nu, det är säkert 2-3 år sedan den var i trafik. 437 har jag inte sett på minst 1-2 år. Även 433 har långa perioder ur trafik, den var nyligen igång i någon månad efter ett längre uppehåll, men lyser återigen med sin frånvaro. Det blir alltså icke-ATC-vagnarna 432, 434 och 436 som får göra huvudjobbet på 12:an...
Idag var det provkörning av övergångsväxeln vid Rimmargatan på 12:an. Ja, det är på första parkett utanför mitt arbetsrumsfönster, så det blev något av stekta sparvar för en lat spårvägsfotograf.
För ändamålet anlitades vagn 304 som inte har setts så ofta nyligen. Men nattfrosten börjar nog komma nu efter att ha dröjt länge, så då behövs ju 304 och får inte stå och gucka igen.
En annan sällsynt vagn på banan idag är 423. Den har varit ur drift så länge att den ger ett nylevererat intryck med helt fräsch lack och strajpning.
//henrik
Personalen lägger om den västra växeln vid Rimmargatan manuellt.
002a.jpg (124.75 KiB) Visad 9205 gånger
304 närmar sig den rundlagda växeln med känd förare.
004a.jpg (125.65 KiB) Visad 9205 gånger
Vagnen kör genom växeln, en sällsynt händelse som jag bara sett en gång tidigare sedan jag kom hit 2011.
005a.jpg (126.37 KiB) Visad 9205 gånger
Den östra växeln återlagd i rakläge, snack inför återresan till Alvik.
I natt gick 304 som Isvagnen två varv på 12:an, först vid fyratiden och sedan vid femtiden så att den mötte första trafikvagnen på återvägen. Jag tror att detta var säsongspremiär, det föranleddes av gårdagens snöväder och renderade rejält med gröna blixtar från kontaktledningens koppar.
Men det är ack så svårt att fotografera. Däremot blir det nog en fin vinterfotodag här idag. Någon A35-tursättning har det ej varit på 12:an under december; "specialtursättningen" utgörs istället av inkörning av A32 423 och 435 som varit overksamma så länge att de ser nylevererade/nyreviderade ut.
Här på 12:an firades julen in i morse av 304 som gick som ett rullande tomtebloss i den svåra frosten.
Som tur 1 och 2 går de snygga 423 och 435. 434 går som tur 3 med Drottningens flaggor kvar av misstag
Nu vid 13-tiden har även 423 och 435 fått flaggor. Det blir kanske flaggor konstant framöver 23-25 dec. Snart blir det kanske en hel vecka som under prideparaden. Men den utvändiga tvätten blir kanske ett problem
Årets sista morgonrusning firas med att 5 av 6 turer på 12:an går med A35. Tills tur 6 kom första gången nyss så trodde jag det skulle bli alla sex.
Fler än tre A35:or har knappast gått samtidigt här så upplägget är nytt. Det möjliggörs såklart av att Solnalinjen ännu en gång är avstängd i en dryg vecka kring nyår. Kanske är det ett försök att prova om strömförsörjningen håller för alla A35:or.
Och så har det snöat en del inatt så att det nog blir en fin fotodag här.
A35 464 som tur 1 på den snöiga 12:an idag. Vagnen är av allt att döma helt ny. Det har knappast gått några högre vagnsnummer än 459 i trafik. 461 har ju sin egen roll på Djurgården, men hur är det med de osynliga vagnarna 460, 462, 463 och 465, någon som vet?
Annars knappast någon A35-trafik här sedan ett par veckor tillbaka. Isvagnen 304 hördes dock vid fyratiden natten till måndag 2/2. Och idag efter det ihärdiga snöandet finns det stor chans att plogutrustningen kommer i drift för första gången i vinter. Innan har det (förutom möjligen provkörningar) bara varit en insats med biltvättsborstarna. Men nu står snön över rälerna även på stora delar av den egna banvallen.
Ja gissningen från förmiddagen var ju inte helt vild, det är till slut en diggabel dag på 12:an. Den nylevererade 464 gör sin första dag på banan och välkomnas av vår 100-åriga plogvagn 9205 som gör sin första arbetsinsats i vinter.
A32, det var väl bara 463 som braxade imorse och inte 464? Nu efter klockan 12 har 464 gått som övningsvagn. På bilden möter den 433, en av de holländska vagnarna med udda nummer som inte sågs så mycket innan. Men nu går 423, 433, 435 och 437 i trafik, 437 kom igång för ett par veckor sedan efter flera års overksamhet.