Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Ingeville
Inlägg: 23
Blev medlem: onsdag 24 september 2014 16:11

Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Ingeville »

Trafikverket vill dra in bidraget till Halmstad - Nässjö järnväg. Först satsar man miljoner på sträckan, framförallt Jönköping - Värnamo sen kommer detta. Verkar som man vill bedriva utpressning mot landstig - region och kommuner.
Se artikel, http://www.varnamonyheter.se/artikel/12 ... an-dras-in
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Kantorn »

Ingeville skrev:Trafikverket vill dra in bidraget till Halmstad - Nässjö järnväg. Först satsar man miljoner på sträckan, framförallt Jönköping - Värnamo sen kommer detta. Verkar som man vill bedriva utpressning mot landstig - region och kommuner.
Se artikel, http://www.varnamonyheter.se/artikel/12 ... an-dras-in
Jönköping - Värnamo delar en ganska liten sträcka med Halmstad - Nässjö, nämligen sträckan Värnamo - Vaggeryd. Det är ju inte sagt att den sträckan ska läggas ner, då den biten torde vara något mer lönsam än de andra. Sen är det ju så att lägger man en tidtabell som många inte hinner med, som någon kommenterar, då är det klart att man inte åker, och då blir intäkterna lägre. När ska järnvägsfolket fatta det som billobbyn insett för länge sedan: Ju mer kapacitet, desto fler åker?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:När ska järnvägsfolket fatta det som billobbyn insett för länge sedan: Ju mer kapacitet, desto fler åker?
Järnvägsfolket har nog fattat att:
1). i en bil sitter du oftast ensam och får inte betalt för att framföra fordonet.
2). På ett tåg är det minst två anställda personer ombord, och båda skall ha lön... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Ingeville
Inlägg: 23
Blev medlem: onsdag 24 september 2014 16:11

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Ingeville »

Region Småland, nybildad 2015 och kommunerna tänker inte släppa detta skrivs det i VN. Hoppas de kan hålla banorna igång till Götalandsbanan blir klar sen förändras hela resandemönstret i småland. Det enda som sen blir aktuellt är nog Värnamo-Halmstad.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av LÅ1 »

Ingeville skrev:Region Småland, nybildad 2015 och kommunerna tänker inte släppa detta skrivs det i VN. Hoppas de kan hålla banorna igång till Götalandsbanan blir klar sen förändras hela resandemönstret i småland. Det enda som sen blir aktuellt är nog Värnamo-Halmstad.
Något "Region Småland" har väl inte bildas? Eller i alla fall ingen region som omfattar alla Smålands landsting! Det är väl ett eller flera av landstingen i Småland som ombildats till region utan ändrade geografiska gränser?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ingeville
Inlägg: 23
Blev medlem: onsdag 24 september 2014 16:11

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Ingeville »

Ursäkta Region Jönköping menade jag, önskvärt hade det varit Region Småland för att få en bra samordning. men de kunde inte enas politiskt, tyvärr
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av LÅ1 »

Ingeville skrev:Ursäkta Region Jönköping menade jag, önskvärt hade det varit Region Småland för att få en bra samordning. men de kunde inte enas politiskt, tyvärr
Har Region Jönköping bestämt sig för om man föredrar att bilda större region med övriga Småland eller med Östergötland? Och hur är det med södra delarna av Småland, vill inte många medborgare där bli en del av region Skåne, tillsammans med Blekinge? (Halland är ett problem i sig, det kommer kanske att splittras i två eller kanske till och med tre delar. För jag tror att norra och södra delen av Halland kommer att dra åt olika håll. Även Kalmars län och kanske Kronoberg kan nog få liknande problem, lite beroende på åt vilket håll Region Jönköping kommer att gå. Allt förutsatt att "centralmakten" inte kommer att acceptera små regioner i framtiden.)

Åter till ämnet.
De tvärgående (väst - öst) linjerna i aktuellt område berörs väl av hur en framtida Europabana kommer att dras, och var man placerar en station på denna. Värnamo ligger väl bra till? (Vad man än tycker i Ljungby. Kan det tänkas bli mer än en station söder om Jönköping före gränsen till Skåne?)

När jag tittar närmare på kartan (i tidningen Kupé) så börjar jag undra om delen Värnamo - Nässjö kommer att ha någon relevans när väl Europabanan är på plats. (För den sträckan är väl en del av HNJ, som tråden handlar om?)


Nu har jag svamlat om småländska järnvägar som jag egentligen vet rätt lite om. Och även förutsatt att Värnamo får station på Europabanan, men det är kanske inte helt självklart.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ingeville
Inlägg: 23
Blev medlem: onsdag 24 september 2014 16:11

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Ingeville »

Hej du är inte fel ute men Jönköpings läns kommuner ville va lite duktiga, tyckte de var lika stora som Halland. Sen ville väl både Växjö och Jönköping va regionstad. De biter sig själva i svansen och blir så småningom överkörda tror jag. Att Värnamo vill ha station förstår man de korsar Kust till kust där. Men Värnamo - Nässjö har nog ingen framtid när Götalandsbanan blir klar om nu inte historien upprepar sig sen de byggde södra stambanan på 1800-talet. Den skulle gått den vägen men en riksdagsman som hade ett gods i Nässjö övertalade riksdagen i sista stund att bygga där den finns nu. Det finns krafter för att få Götalandsbanan genom Växjö på senare tid så en ny dragkamp kommer att uppstå i Småland. Vem vinner den tro? I det fallet skulle Jönköping ändå komma att få bra förbindelse men banan Jönköping - Värnamo skulle få stor betydelse som anslutning åt norr och söderut. Värnamo - Halmstad kan bli intressant som godsstråk för att hålla bort det från Götalandsbanan men Halmstadsborna tjänar på att ta Kustbanan till Göteborg och snabbt ta sig till huvudstaden. Den som lever får se.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av M_M »

Det är väl snarast delsträckan Vaggeryd-Nässjö som inte har någon framtid om det byggs höghastighetsbana Jönköping-Värnamo-Ljugby-Skåne?

Värnamo-Vaggeryd-Jönköping kan tänkas fortsatt ha underlag för lokal trafik.

En joker är stationsläget i Jönköping. Om det blir som Södertälje Syd eller liknande så lär nog lokala och regionala tåg använda (delar av) gamla Värnamo-Vaggeryd-Jönköping för att komma in till dagens Jönköping C.


Vad gäller HNJ så har banan diskuterats i flera trådar på Postvagnen nyligen. I minst en tråd har det framförts att Hallandstrafiken kör inte mindre än 28 (!!!) dubbelturer med buss Halmstad-Hyltebryk. Det har också framförts att med två fordon (plus reserv) och en enklare rustning av Torup-Hyltebruk (som idag bara har godstrafik, men som hade persontrafik merparten av 90-talet) så skulle det lätt gå att köra entimmestrafik Halmstad-Hyltebruk med klart kortare restid än bussarna.

En dragkamp-joker är Halmstads möjlighet att påverka höghastighetsutredningarna. Hittils har spåren varit att antingen gå direkt till Helsingborg eller längre österut. Det har framförts att om man accepterar en kvarts extra körtid så kan man dra höghastighetsbanan via Halmstad. Skulle så ske så är det givetvis nästan säkert goodbye med HNJ fast det är ju å andra sidan ingen förlust i det läget.

Det har också framkommit att det föreslås att höghastighetsbanorna INTE bör ha upplägg med tåg som både kör på höghastighetsnätet och på andra banor för det ger sämre tidhållning. Jag tror att detta är ett feltänk, räknar man på den totala resan så lär resenärer bli mer sena om de måste vänta på nästa tåg vid bytespunkter på grund av att ena tåget är sent, än att de "bara" får fortsätta med ett måttligt försenat tåg. Om hela den här idén ändras så är det väl nästan självklart att elektrifiera HNJ och köra något upplägg med tåg Halmstad - HNJ - Värnamo - höghastighetsbana - Jönköping - Stockholm.


Värt att fundera på är dock kust-till-kust. Höghastighetståg bör ta ungefär lika lång tid Borås-Jönköping-Värnamo som konventionella tåg tar direkt Borås-Värnamo. Med tanke på att det idag inte finns körs mer än fyra tågpar per dag Borås-Värnamo så är det väl tveksamt att över huvud taget köra persontåg där i framtiden? Möjligen om man kan höja STH, men om man kör omvägen via Jönköping på ungefär samma tid så är det väl en bättre idé?

P.S. redan idag så tar det bara någon halvtimma eller liknande längre att åka HNJ istället för Västkustbanan för att åka Halmstad-Stockholm. Ett byte till höghastighetståg i Värnamo så har HNJ garanterat restidsmässigt vunnit över Västkustbanan för att åka Halmstad-Stockholm, även utan någon upprustning av banan.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Ulrik Berggren »

M_M skrev:
Det har också framkommit att det föreslås att höghastighetsbanorna INTE bör ha upplägg med tåg som både kör på höghastighetsnätet och på andra banor för det ger sämre tidhållning. Jag tror att detta är ett feltänk, räknar man på den totala resan så lär resenärer bli mer sena om de måste vänta på nästa tåg vid bytespunkter på grund av att ena tåget är sent, än att de "bara" får fortsätta med ett måttligt försenat tåg. Om hela den här idén ändras så är det väl nästan självklart att elektrifiera HNJ och köra något upplägg med tåg Halmstad - HNJ - Värnamo - höghastighetsbana - Jönköping - Stockholm.
Problemet är att HH-banorna redn från start troligen får ganska högt kapacitetsutnyttjande beroende på hastighetsskillnader mellan t ex fjärrtåg och regiontåg. Att då blanda in tåg som riskerar att vara kroniskt förseningsbenägna är inget bra sätt att nyttja denna dyra infra, om det i sin tur innebär att punktligheten i hela systemet havererar.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av M_M »

Ulrik Berggren skrev:
M_M skrev:Det har också framkommit att det föreslås att höghastighetsbanorna INTE bör ha upplägg med tåg som både kör på höghastighetsnätet och på andra banor för det ger sämre tidhållning. Jag tror att detta är ett feltänk, räknar man på den totala resan så lär resenärer bli mer sena om de måste vänta på nästa tåg vid bytespunkter på grund av att ena tåget är sent, än att de "bara" får fortsätta med ett måttligt försenat tåg. Om hela den här idén ändras så är det väl nästan självklart att elektrifiera HNJ och köra något upplägg med tåg Halmstad - HNJ - Värnamo - höghastighetsbana - Jönköping - Stockholm.
Problemet är att HH-banorna redn från start troligen får ganska högt kapacitetsutnyttjande beroende på hastighetsskillnader mellan t ex fjärrtåg och regiontåg. Att då blanda in tåg som riskerar att vara kroniskt förseningsbenägna är inget bra sätt att nyttja denna dyra infra, om det i sin tur innebär att punktligheten i hela systemet havererar.
Javisst, men då bör man väl se över vilka upplägg som skulle bli förseningsbenägna eller inte.

Om försenade tåg verkligen är ett stort problem så bör man kunna överväga lösningen att ha reservtåg att sätta in i rätt läge.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Kantorn »

Ulrik Berggren skrev:
M_M skrev:
Det har också framkommit att det föreslås att höghastighetsbanorna INTE bör ha upplägg med tåg som både kör på höghastighetsnätet och på andra banor för det ger sämre tidhållning. Jag tror att detta är ett feltänk, räknar man på den totala resan så lär resenärer bli mer sena om de måste vänta på nästa tåg vid bytespunkter på grund av att ena tåget är sent, än att de "bara" får fortsätta med ett måttligt försenat tåg. Om hela den här idén ändras så är det väl nästan självklart att elektrifiera HNJ och köra något upplägg med tåg Halmstad - HNJ - Värnamo - höghastighetsbana - Jönköping - Stockholm.
Problemet är att HH-banorna redn från start troligen får ganska högt kapacitetsutnyttjande beroende på hastighetsskillnader mellan t ex fjärrtåg och regiontåg. Att då blanda in tåg som riskerar att vara kroniskt förseningsbenägna är inget bra sätt att nyttja denna dyra infra, om det i sin tur innebär att punktligheten i hela systemet havererar.
En fråga som jag inte har svar på:
Vilket är bäst: att människor blir sena eller att tåg blir sena?
Alltså: Om människor blir sena för att deras anslutningar har gått för två minuter sedan eller att tåg blir sena för att vänta upp det sju minuter sena tåget?

Jag har för mig att i denna infrastruktur som är beräknad mellan Jönköping och Helsingborg finns plats på stationerna för matartåg som går längs samma linje, exempelvis i Ljungby. Om det verkligen blir så så skulle jag vara rätt förvånad om höghastighetståget - när det väl kommer till kritan - stannar någonstans mellan Jönköping och Helsingborg. Möjligen - men som jag tror inte troligt - i Värnamo, för matning från Ljungby, Markaryd (norrut), Vaggeryd, Skillingaryd (söderut), Kalmar, Växjö etc. Jag tror också på att om Jönköping - Helsingborg byggs (och inte via Hässleholm till Malmö) så kommer snabbtåg a la X2 och FLIRT gå på södra stambanan. Dock inte lika tätt som nu. Fast där är min kristallkula mer suddig.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Jag har för mig att i denna infrastruktur som är beräknad mellan Jönköping och Helsingborg finns plats på stationerna för matartåg som går längs samma linje, exempelvis i Ljungby. Om det verkligen blir så så skulle jag vara rätt förvånad om höghastighetståget - när det väl kommer till kritan - stannar någonstans mellan Jönköping och Helsingborg. Möjligen - men som jag tror inte troligt - i Värnamo, för matning från Ljungby, Markaryd (norrut), Vaggeryd, Skillingaryd (söderut), Kalmar, Växjö etc. Jag tror också på att om Jönköping - Helsingborg byggs (och inte via Hässleholm till Malmö) så kommer snabbtåg a la X2 och FLIRT gå på södra stambanan. Dock inte lika tätt som nu. Fast där är min kristallkula mer suddig.
Jag tror att det är ungefär så som man har diskuterat. Om det sen blir så, det vet man ju inte. Lokal opinion kan ju få politiker att ändra sig, så de fatta beslut som i det stora egentligen inte är bra. Men man kan ju tänka sig att det byggs station i Värnamo, men att endast ett fåtal HH-tåg stannar där.
Man har ju ett liknande problem med Norrköping och Linköping. Skall verkligen HH-tågen stanna så tätt?

Att X2000-tåg eller liknande kommer att gå på dagens stambanor kan man nog räkna med. Dels för att det behövs förbindelser till orterna utmed dessa linjer, och dels för att det kan behöva lågprisalternativ även på sträckan Stockholm - Malmö.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av M_M »

Just X2/X2000 torde väl flyttas till andra håll - nya tåg med högre STH kommer slåss om snabbaste resorna mellan Stockholm/Malmö/Göteborg samtidigt som X2/X2000 kommer sannolikt köra på banor som idag som bäst har X55/SJ3000 och som därmed får avkortning på kortaste restiderna.
Ingeville
Inlägg: 23
Blev medlem: onsdag 24 september 2014 16:11

Re: Trafikverket vill lämna HNJ till sitt öde

Inlägg av Ingeville »

Kolla denna sajt.
Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Skriv svar