Bergslagsbanan, godsstråket
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Bergslagsbanan, godsstråket
Hörde på nyheterna idag att Trafikverket ska flytta mer godstrafik till den banan för att avlasta Västra stambanan. Enligt deras beräkningar är det ett omfattande förändring som är på G.
Re: Bergslagsbanan, godsstråket
Ja, västra och södra stambanorna är väl välbelagda med personbefordrande tåg, med undantag för några nattimmar, skulle jag tro. Och fler operatörer anmäler sig för att vilja få plats på banorna.Ingeville skrev:Hörde på nyheterna idag att Trafikverket ska flytta mer godstrafik till den banan för att avlasta Västra stambanan. Enligt deras beräkningar är det ett omfattande förändring som är på G.
Mellan Stockholm och Göteborg kör ju SJ och Skandinaviska Jernbanor ("Blå tåget") och snart även MTR. Dessutom diverse lokala och regionala tåg.
Vill man få ner antal flygpassagerare på sträckorna så krävs det väl ännu fler tåg. Eller räcker det med längre tåg? Och dessutom anser väl många (inte bara miljöpartister) att gods hellre skall gå på järnväg än på (bil)vägar. Så nog är det en god idé att försöka få bort den trafik som inte behöver gå på stambanorna till andra spår.
Men bästa lösningen på lång sikt är förstås nya höghastighetsbanor.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bergslagsbanan, godsstråket
Det talas mycket om att man ska få över flygresenärerna. Den frågan är dock faktiskt rätt irrelevant om man ser passagerarmässigt. - Visst, det går rätt många flyg per dag. Men så värst många som reser den vägen är det egentligen inte. Malmö Aviation som kör mest avgångar - 11 per dag, har en teoretisk kapacitet på 1 232 passagerare per dag och riktning. Malmö Aviation brukar då ha en kabinfaktor på ca 50 procent... Som snitt får man nog alltså räkna med att max 2 000 tar flyget per dag och riktning. När MTR från och med augusti kör med 8 avgångar per dag och riktning, så motsvarar det kapacitetsmässigt den siffran.LÅ1 skrev:
Mellan Stockholm och Göteborg kör ju SJ och Skandinaviska Jernbanor ("Blå tåget") och snart även MTR. Dessutom diverse lokala och regionala tåg.
Vill man få ner antal flygpassagerare på sträckorna så krävs det väl ännu fler tåg. Eller räcker det med längre tåg? Och dessutom anser väl många (inte bara miljöpartister) att gods hellre skall gå på järnväg än på (bil)vägar. Så nog är det en god idé att försöka få bort den trafik som inte behöver gå på stambanorna till andra spår.
Men bästa lösningen på lång sikt är förstås nya höghastighetsbanor.
Givetvis ska vi ha höghastighetsbanor - men det är mer för att sammanfoga regioner, locka över bilister till tåget etc än flygresenärer. Men kanske viktigast för att helt kunna använda stambanan till regiontåg och godståg. Redan nu hämmas ju utvecklingen i Mälardalen på grund av att snabbtågen tar mycket av den tillgängliga kapaciteten på banorna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,