Bergslagsbanan, godsstråket

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Ingeville
Inlägg: 23
Blev medlem: onsdag 24 september 2014 16:11

Bergslagsbanan, godsstråket

Inlägg av Ingeville »

Hörde på nyheterna idag att Trafikverket ska flytta mer godstrafik till den banan för att avlasta Västra stambanan. Enligt deras beräkningar är det ett omfattande förändring som är på G.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bergslagsbanan, godsstråket

Inlägg av LÅ1 »

Ingeville skrev:Hörde på nyheterna idag att Trafikverket ska flytta mer godstrafik till den banan för att avlasta Västra stambanan. Enligt deras beräkningar är det ett omfattande förändring som är på G.
Ja, västra och södra stambanorna är väl välbelagda med personbefordrande tåg, med undantag för några nattimmar, skulle jag tro. Och fler operatörer anmäler sig för att vilja få plats på banorna.

Mellan Stockholm och Göteborg kör ju SJ och Skandinaviska Jernbanor ("Blå tåget") och snart även MTR. Dessutom diverse lokala och regionala tåg.
Vill man få ner antal flygpassagerare på sträckorna så krävs det väl ännu fler tåg. Eller räcker det med längre tåg? Och dessutom anser väl många (inte bara miljöpartister) att gods hellre skall gå på järnväg än på (bil)vägar. Så nog är det en god idé att försöka få bort den trafik som inte behöver gå på stambanorna till andra spår.

Men bästa lösningen på lång sikt är förstås nya höghastighetsbanor.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bergslagsbanan, godsstråket

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
Mellan Stockholm och Göteborg kör ju SJ och Skandinaviska Jernbanor ("Blå tåget") och snart även MTR. Dessutom diverse lokala och regionala tåg.
Vill man få ner antal flygpassagerare på sträckorna så krävs det väl ännu fler tåg. Eller räcker det med längre tåg? Och dessutom anser väl många (inte bara miljöpartister) att gods hellre skall gå på järnväg än på (bil)vägar. Så nog är det en god idé att försöka få bort den trafik som inte behöver gå på stambanorna till andra spår.

Men bästa lösningen på lång sikt är förstås nya höghastighetsbanor.
Det talas mycket om att man ska få över flygresenärerna. Den frågan är dock faktiskt rätt irrelevant om man ser passagerarmässigt. - Visst, det går rätt många flyg per dag. Men så värst många som reser den vägen är det egentligen inte. Malmö Aviation som kör mest avgångar - 11 per dag, har en teoretisk kapacitet på 1 232 passagerare per dag och riktning. Malmö Aviation brukar då ha en kabinfaktor på ca 50 procent... Som snitt får man nog alltså räkna med att max 2 000 tar flyget per dag och riktning. När MTR från och med augusti kör med 8 avgångar per dag och riktning, så motsvarar det kapacitetsmässigt den siffran.

Givetvis ska vi ha höghastighetsbanor - men det är mer för att sammanfoga regioner, locka över bilister till tåget etc än flygresenärer. Men kanske viktigast för att helt kunna använda stambanan till regiontåg och godståg. Redan nu hämmas ju utvecklingen i Mälardalen på grund av att snabbtågen tar mycket av den tillgängliga kapaciteten på banorna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar