Ringlinje i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vlken föreslagen ringlinje gillar du?

Den via Kungsgatan-Nygatan
9
47%
Den via Kungsgatan-Albrektsvägen
10
53%

Antal röster: 19

Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Godstrafik Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik

Inlägg av Reimersholme71 »

Bert skrev:En hel massa olika spårvidder. Detta uppstod en gång i tiden. Omlastningar var inte så dyra och var en "höll på sitt". Kul för oss diggare med 1435, 1067 och 891 mm på stationen i Växjö en gång i tiden. Men särskilt praktiskt var det ju inte.
:D
Bert skrev:Men att i dag med berått mod bygga en helt ny bana med en annan spårvidd än den (1435) som används på både spårväg och järnväg i Norrköping med omnejd verkar inte särskilt välbetänkt. Bygger man en snabbspårväg till Söderköping kan man göra en anslutning till BV:s nät någonstans och även möjliggöra godstrafik till Söderköping. Om sådan efterfrågas vet jag inte men finns möjligheten så kanske efterfrågan kommer.
Jag har ju naturligtvis funderat på det där, annars skulle jag inte komma med förslaget här i detta forum... :wink:

Den godstrafik som idag finns på E22 Valdemarsvik-Söderköping-Norrköping på lastbil har sällan mål och ursprung i någon av orterna utan det mesta är genomgående trafik på europavägen från riksgränsen nere i Skåne upp vidare förbi Norrköping. Att få den trafiken att välja järnväg kräver rejäla vägtullar och kilometerskatter - och dessutom en utbyggnad av den kustbana Valdemarsvik-Västervik som aldrig blev något av i smalspårets guldålder - men, visst, banvallen Åseda-Växjö ligger ju kvar så det skulle ju kunna gå det också. :D

Poängen är att banan som jag ser det främst blir till för persontransporter och på sin höjd ilpaket-"bussgods". Om det skulle behövas tyngre transporter på järnväg till Söderköping och Valdemarsvik i en avlägsen framtid går det ju då att bredda banan. Man kan väl till och med från början använda betongslipers för treskensspår... :wink:

Men min idé bygger på att det är billigare att bygga smalspår - upp till 25% billigare normalt och antagligen ännu billigare om man kan använda sig av den gamla banvallen - och det är också billigare att ha luftledning för 700 V DC än 16kV AC. Genom att föreslå ett så pass mycket billigare system hoppas jag på att den politiska viljan att ersätta dieselbussarna med rälsburen trafik skall infinna sig. :D :wink:

Jag har också funderat på att man borde erbjuda servicen att åkerierna kan få köra upp sina långtradare på "överföringsvagnar" som sedan körs till kombiterminalen i Norrköping på rälsen medan chaffisarna får sin stadgade viloperiod ombord och vi får bort en del tung trafik från E22. Det skulle innebära att Vägverket inte behöver bygga ut vägen runt Söderköping för hundratals miljoner och man gör en himla många flugor på smällen. men det är väl lite väl optimistiskt? :wink:

Martin
GN

Re: Godstrafik Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik

Inlägg av GN »

Reimersholme71 skrev: Men min idé bygger på att det är billigare att bygga smalspår - upp till 25% billigare normalt och antagligen ännu billigare om man kan använda sig av den gamla banvallen - och det är också billigare att ha luftledning för 700 V DC än 16kV AC. Genom att föreslå ett så pass mycket billigare system hoppas jag på att den politiska viljan att ersätta dieselbussarna med rälsburen trafik skall infinna sig. :D :wink:
Det här blir bara dummare och dummare, men en liten fråga bara. Hur hade du tänkt dig att man skulle kunna ha olika ström för smalspåret och bredspåret och samtidigt ha treskenspår ?

För övrigt är detta en anledning till mina dubier kring att lägga treskenspår längs värtabanan till roslagsbanan. Som parentes kan sägas att NKlJ-banan konverterades till 15 kV, 16 2/3 Hz från något mycket udda system som jag inte riktigt minns just nu men tror hade 25 Hz.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Godstrafik Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik

GN skrev:Det här blir bara dummare och dummare, men en liten fråga bara. Hur hade du tänkt dig att man skulle kunna ha olika ström för smalspåret och bredspåret och samtidigt ha treskenspår ?
Treskensspåret skulle vara på Östra Promenaden. Där är det 700 V redan hängt i luften. På centralen får man väl fälla ner strömavtagaren när man passerar viadukten och köra på batteri i tvåhundra meter. :wink: Eller så finns det andra alternativ... Hur menar du att duospårvagnar fungerar annars, då? :wink:

Visst, det finns en himla många bra argument för 1435 mm, och dom kan jag också radda upp, men det argument som politikerna lyssnar på nu för tiden är att det blir så mycket dyrare. Därav mitt försök att hitta en lösning som blir billigare - smalspår - så att det i alla fall blir en väst och inte en tummetott. :D

En återuppbyggnad av det finmaskiga nät av smalspårsbanor som en gång fanns i Småland, Östergötland-Närke, Västergötland och Uppland skulle ju kunna avskaffa en himla massa dieselbusslinjer med fantstiska vinster i resandekomfort och miljövänlighet, för att inte tala om driftkostnaderna. :D

Martin
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Visst, det finns en himla många bra argument för 1435 mm, och dom kan jag också radda upp, men det argument som politikerna lyssnar på nu för tiden är att det blir så mycket dyrare. Därav mitt försök att hitta en lösning som blir billigare - smalspår - så att det i alla fall blir en väst och inte en tummetott.
Smalspår: Lägre i investeringskostnad, ja. Men mer samhällsekonomiskt lönsamt, nej. Även politiker tycker det sistnämnda är viktigast!

Söderköping är en kommun med 14 000 invånare och jag tror inte att något spår i dagsläget blir ekonomiskt lönsamt. Längre fram skulle kanske en järnväg Karlskrona-Kalmar-Västervik-Söderköping-Norrköping bli aktuell, och den bör byggas i normal standard.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Men lokaltrafikkörbanan då?

Kingsthrone skrev:Smalspår: Lägre i investeringskostnad, ja. Men mer samhällsekonomiskt lönsamt, nej. Även politiker tycker det sistnämnda är viktigast!

Söderköping är en kommun med 14 000 invånare och jag tror inte att något spår i dagsläget blir ekonomiskt lönsamt. Längre fram skulle kanske en järnväg Karlskrona-Kalmar-Västervik-Söderköping-Norrköping bli aktuell, och den bör byggas i normal standard.
Eftersom spårburen trafik är mer energieffektiv är det alltid mer samhällsekonomiskt fördelaktigt med spårburna person- och godstransporter, om man räknar rätt. Och vi brukar ju säga att "ont om pengar är bara ett sätt att räkna"... :wink: Att låta bli att bränna massa diesel är alltid önskvärt.

Men låt oss lämna debatten om smalspår eller inte och låt höra lite kommentarer om mitt förslag på kollektivtrafikkörbana i den norra körbanan på Norra Promenaden (och civil körbana på den södra delan, dvs den närmare staden). Fotomontaget ovan alltså.

Martin
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Kan det ordnas med smidig trafik i korsningarna så kan det kanske vara nåt. Både bilister och kollektivtrafik ska ju kunna ta sig fram på ett enkelt sätt.

Tyvärr har jag inte varit på norra promenaden utan bara sett bilder därifrån. Det är väl som en aveny, ganska pampig för en stad som Norrköping, har jag fel? Frågan är om promenadens charm fortfarande bevaras när man delar upp trafiken på det sättet. Ärligt talat vet jag inte.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Norrköpings Centralstation

Kingsthrone skrev:Kan det ordnas med smidig trafik i korsningarna så kan det kanske vara nåt. Både bilister och kollektivtrafik ska ju kunna ta sig fram på ett enkelt sätt.

Tyvärr har jag inte varit på norra promenaden utan bara sett bilder därifrån. Det är väl som en aveny, ganska pampig för en stad som Norrköping, har jag fel? Frågan är om promenadens charm fortfarande bevaras när man delar upp trafiken på det sättet. Ärligt talat vet jag inte.
Charmen är redan förstörd idag med fyrfilig (ja trefilig utanför Centralen) motorvägsliknande trafik. Betydligt charmigare är Södra Promenaden mellan Krisitnagatan och Albrektsvägen där biltrafiken får hållas, dubbelriktad, på en av körbanorna medan körbanan mellan trädraderna är till för cyklister och promenerande människor.

Om man gör något liknande på Norra och Östra Promenaderna skulle hastigheterna på biltrafiken dras ner, och också dessa två Boulevarder inbjuda till promenader. Charmen skulle alltså till viss del återupprättas genom att separera trafiken, särskilt som man då kan ha hur mycket farthinder som helst på den civila körbanan medan lokaltrafiken kan ta sig fram obehindrat. Alltså underlättar man både för gående att ta sig till kollektivtrafiken och för kollektivtrafiken att ta sig ut ur stan. I dag måste bussarna ta sig förbi samma farthinder som övrig trafik.

Största problemet jag har med nuvarande arrangemang, rent trafiktekniskt, är att hållplatserna utanför Centralen bara är tillgängliga med buss om man krånglar sig igenom en massa rondeller och vänder riktning tvärtemot vart man skall. Dessutom är beläggningen på hållplatserna stor gatsten som gör att bussarna skramlar sönder och inte inbjuder särskilt mycket till att åka kommunalt.

Med dubbelriktad kollektivtrafik i ena körbanan löser man det problemet, samtidigt som biltrafiken inte blandas med nyttotrafiken.

Jag kanske ritar en skiss och visar den här...

Martin
Skriv svar