Centralt utrop till resenärer i tvärbanetågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Centralt utrop till resenärer i tvärbanetågen
Häromdan hörde jag på tvärbanan i Stockholm hur man verkade testa ett centralt utrop (ej från föraren utan från trafikledningen) till resenärerna inne i tåget, dvs på samma sätt som man tidigare har kunnat göra på hållplatser. Jag åker visserligen inte tvärbanan så ofta, men jag har inte lagt märke till detta tidigare. Är det någon som vet mer om detta? Är centrala utrop i tågen någon man planerar att införa?
En utsvävning...
Jag har åkt tunnelbana mest varje dag i 15 år och faktiskt funderat just på detta, varför de inte har möjligheten att göra ett centralt utrop inne i tågen. Vissa förare verkar ganska osäkra när de måste förklara något för resenärerna, men med möjligheten till en central funktion skulle utropen kunna bli betydligt mer standardiserade. Lyssna tex på exemplet nedan, jag tror inte alla som satt på tåget hade helt enkelt att förstå detta dans/tyska(?)/svenska utropet.
http://privat.bahnhof.se/wb593509/forum/rissne.mp3
En utsvävning...
Jag har åkt tunnelbana mest varje dag i 15 år och faktiskt funderat just på detta, varför de inte har möjligheten att göra ett centralt utrop inne i tågen. Vissa förare verkar ganska osäkra när de måste förklara något för resenärerna, men med möjligheten till en central funktion skulle utropen kunna bli betydligt mer standardiserade. Lyssna tex på exemplet nedan, jag tror inte alla som satt på tåget hade helt enkelt att förstå detta dans/tyska(?)/svenska utropet.
http://privat.bahnhof.se/wb593509/forum/rissne.mp3
Re: Centralt utrop till resenärer i tvärbanetågen
i tunnelbanans tidigare barndom d v s runt 1967-68, när tunneltågradion infördes, så skulle funktionen med "centrala utrop" från Tunnelcentralen via tunneltågradion till vaganrnas högatalrsystem (med någon form av omkopplare "TUC- pass"), ha föreslagits men aldrig kommit till stånd. Vet ej om det ens provades ö h t.
Så företeelsen är inte helt ny, men har legat i träda i över 40 år...
Mer information på: http://fordonsradio.se/?page_id=168
Harald eller gek vet säkert mer...
Så företeelsen är inte helt ny, men har legat i träda i över 40 år...
Mer information på: http://fordonsradio.se/?page_id=168
Harald eller gek vet säkert mer...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Göteborgs Spårvägar hade en sådan funktion i det nya datorstödda radiosystemet från Storno, infört i början av 1970-talet. Trafikledningscentralen kunde göra utrop t ex i alla fordon på en viss linje. Ett problem var att förbindelsen sedan inte alltid kopplades ned (eller kanske att högtalarna inte kopplades ur) i alla fordon, utan fortsatte att ge ifrån sig störande ljud. En liknande funktion fanns nog förresten även i GS gamla radiosystem från 1950-talet, men förutsatte i så fall att föraren ställde om en speciell omkopplare.
/Gunnar Ekeving
Proven man gjorde i förrgår fungerade inte.
Själva grundtanken är rätt, men fel utfört. Centralt hanterade meddelanden borde skötas via de informationssystem man redan har, fast i stället för att välja stationer som utropsobjekt så borde man kunna ha "vagn", "vagnar på en linje/riktning/sträcka" eller liknande. Buss-PC borde ju kunna användas för detta!
Själva grundtanken är rätt, men fel utfört. Centralt hanterade meddelanden borde skötas via de informationssystem man redan har, fast i stället för att välja stationer som utropsobjekt så borde man kunna ha "vagn", "vagnar på en linje/riktning/sträcka" eller liknande. Buss-PC borde ju kunna användas för detta!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Systemarkitekturen blir ju olika beroende på om man inför ett nytt system baserat på ett önskemål om en viss funktion, eller en ny funktion baserad på möjligheterna i ett system. Nu är det ju en gång för alla så att SL köper in ett system i taget och då blir det som det blir. För övrigt är det väl bra att ha en viss redundans d v s inte koppla allting via samma system 

Standarden på utropen i tunnelbanan är ju minst sagt bedrövlig. Fram för standardiserade utrop likt andra städer.
Hoppas att detta införs med C30.
1) Standardiserade utrop är ju införda på C20?!?M224 skrev:Standarden på utropen i tunnelbanan är ju minst sagt bedrövlig. Fram för standardiserade utrop likt andra städer.
2) Vad har det här med den centraliserade utropsfunktionen TUC-PASS (som funktionen faktiskt döpts till även denna gång) att göra egentligen?
Visst men nu tänkte jag mest på Cx. Det jag hoppas ska införas med C30 är automatiska meddelanden om att dörrarna stängs så att jag slipper höra tjugo olika varianter av det meddelandet.daniel_s skrev:1) Standardiserade utrop är ju införda på C20?!?M224 skrev:Standarden på utropen i tunnelbanan är ju minst sagt bedrövlig. Fram för standardiserade utrop likt andra städer.
2) Vad har det här med den centraliserade utropsfunktionen TUC-PASS (som funktionen faktiskt döpts till även denna gång) att göra egentligen?
Det kan inte vara så svårt med tanke på att fungerar i så många andra städer. Finns en som kör på röda linjen som säger något i likhet med: seeeeeeee upp föööör döörrrarna, dööörrarrnnnaa stäääääääääääääängs.
Och hur ska det automatiska utropet veta när det är dags att stänga dörrarna? De ska väl stängas när man trycker på knappen, inte fem sekunder senare. Nej det var nog ingen vidare idé.M224 skrev:Visst men nu tänkte jag mest på Cx. Det jag hoppas ska införas med C30 är automatiska meddelanden om att dörrarna stängs så att jag slipper höra tjugo olika varianter av det meddelandet.
Det kan inte vara så svårt med tanke på att fungerar i så många andra städer. Finns en som kör på röda linjen som säger något i likhet med: seeeeeeee upp föööör döörrrarna, dööörrarrnnnaa stäääääääääääääängs.
Vad beträffar Cx borde givetvis elektroniska skyltar och automatiska utrop ha varit installerade på åtminstone C14-C15 redan för över tio år sedan. Men så blev det inte, och nu är det nog hög tid att sluta hoppas. Idag kan man väl inte ens åstadkomma vettiga system längre, kolla in PIS på X10p...
Det är väl inget problem. När föraren trycker på knappen för att stänga dörrarna så spelas meddelandet upp. Dörrarna börjar stängas när meddelandet närmar sig sitt slut. Fungerar det i Berlin, Budapest och andra städer så bör det väl gå att lösa här också? Kan ju knappast vara raketforskning. Det funkar ju på de gamla sovjetvagnarna i Prag och Budapest.
Funkar ja men är det önskvärt?
Det skulle bli tydligare och mer konsekvent. Som det är nu så varierar det stort. Både i om varningen framförs eller inte samt även i uttal (brytning, dialekter etc.).daniel_s skrev:Funkar ja men är det önskvärt?
Men jag är säkert ensam om att tycka att detta är en bra grej (som vanligt).
Pjaa...daniel_s skrev:Funkar ja men är det önskvärt?
Skulle ju få Stockholms tunnelbana att kännas lite mer modernare...

"...men det är ju mörkt ute?..."
Stockholms tunnelbana känns ju allt annat än modern. Speciellt när det kommer till meddelanden till trafikanter. Vi får väl se hur det blir när C20 rustas upp...
Jag tycker nog det blir för mycket högtalarutrop i andra tunnelbanesystem - I London blir man ju nästan galen när man åker i tunnelbanan - å andra sidan har man så mycket turister och ovana trafikanter där att det kanske behövs. Men jag minns att man i Stockholm först hade dubbla utrop av stationsnamn i C20 - vilket ju ganska snart fick tas bort - då trafikanterna höll på att bli galna..
Ett problem är väl i och för sig att när man nuförtiden nästan vanligen stänger dörrarna i tunnelbanan trots att alla inte kommit på tåget, så är signalen om dörrstängning och den lampa som lyser lite för dålig för trafikanterna att upptäcka - de är fortfarande lite väl förvånade när dörrarna stängs framför ögonen på dem.
I tunnelbanan eller spårväg har jag dock inte sett det som så stort problem med förarutropen. I London har man ju på bussarna förinspelade meddelanden om man inte ger plats för rullstol och om folk står på övre däck, om att det blir förarbyte etc. Alltså meddelanden som föraren tycks kunna sätta igång efter situationen. Det kan ju vara ett bra sätt om förarna själva tycker det känns obehagligt att använda mikrofonen.
Nu säger väl den mer militanta att de SKA använda mikrofonen. Jo, men när de nu inte gör det, så kanske man ska lösa frågan lite mer pragmatiskt.
Den ursprungliga frågan, att kunna sända ut centrala meddelanden på spårvagn (och varför inte även bussar etc) tycker jag dock är utmärkt. När det gäller information om trafiken ligger ju Stockholm betydligt efter andra städer. Jag tycker det är så underbart i London där man får information vid nästan alla stationer om hur trafiken fungerar på andra linjer. I Stockholm får man vara glad om ett gammalt meddelande cirkulerar på takskyltarna på stationen. Där skulle man kunna förbättra informationsflödet ganska rejält!
Ett problem är väl i och för sig att när man nuförtiden nästan vanligen stänger dörrarna i tunnelbanan trots att alla inte kommit på tåget, så är signalen om dörrstängning och den lampa som lyser lite för dålig för trafikanterna att upptäcka - de är fortfarande lite väl förvånade när dörrarna stängs framför ögonen på dem.
I tunnelbanan eller spårväg har jag dock inte sett det som så stort problem med förarutropen. I London har man ju på bussarna förinspelade meddelanden om man inte ger plats för rullstol och om folk står på övre däck, om att det blir förarbyte etc. Alltså meddelanden som föraren tycks kunna sätta igång efter situationen. Det kan ju vara ett bra sätt om förarna själva tycker det känns obehagligt att använda mikrofonen.
Nu säger väl den mer militanta att de SKA använda mikrofonen. Jo, men när de nu inte gör det, så kanske man ska lösa frågan lite mer pragmatiskt.
Den ursprungliga frågan, att kunna sända ut centrala meddelanden på spårvagn (och varför inte även bussar etc) tycker jag dock är utmärkt. När det gäller information om trafiken ligger ju Stockholm betydligt efter andra städer. Jag tycker det är så underbart i London där man får information vid nästan alla stationer om hur trafiken fungerar på andra linjer. I Stockholm får man vara glad om ett gammalt meddelande cirkulerar på takskyltarna på stationen. Där skulle man kunna förbättra informationsflödet ganska rejält!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Nja, med tanke på hur illa folk beter sig i Stockholms tunnelbana så kanske det skulle behövas mer daltande med passagerarna. Det skulle dessutom initialt ge snackisar och arga insändare vilket ju egentligen bara är bra för att förbättra situationen!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Ja i Tyskland har man ju det där distinkta "zurückbleiben" (ungefär "stanna kvar") vid dörrstängning.M224 skrev:Det skulle bli tydligare och mer konsekvent. Som det är nu så varierar det stort. Både i om varningen framförs eller inte samt även i uttal (brytning, dialekter etc.).daniel_s skrev:Funkar ja men är det önskvärt?
Men jag är säkert ensam om att tycka att detta är en bra grej (som vanligt).
Det är tydligt att efter det ska man stanna antingen inne eller utanför tåget och den som försöker något annat gör ett tydligt fel.
Budapest, gamla automatutropet 1 min in. Notera att namnet på nästa station kommer precis när det bullrar som mest om tåget så det är omöjligt att höra vad de säger:
Modernare utrop med bättre kvalitet (9 sek in), dock utan namn på nästa station:
Fast i Hamburg verkar de ha gjort sig av med zurückbleiben bitte:
Modernare utrop med bättre kvalitet (9 sek in), dock utan namn på nästa station:
Fast i Hamburg verkar de ha gjort sig av med zurückbleiben bitte: