Tunnelbanestation i Albano

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av gbd »

Verspieder skrev:
Gyllis skrev: Ok, då förstår jag hur du tänker. Mindre bra idé med proppfull och långsam t-bana till Täby tycker jag. Se R Lindmarks inlägg för avsevärt bättre lösning.
Problemet är ju att tunnelbanan mellan Danderyd och T-Centralen redan idag är hårt belastad, och vissa tider mera åt proppfull.
Att förlänga banan till Täby skulle inte gå, med tanke på att tågen inte skulle räcka till pga överbelastningen av resenärer.

Man måste på något vis få den stora andelen avstigande resenärer från 670, 676 och 639 på annat vis till Centralen än via Röda linjen, och gärna även Roslagsbanans resenärer med hjälp av en förlängning mot city.
Först efter att dessa åtgärder är genomförda kan man börja fundera på att förlänga röda linjen norrut mot Täby.
Det skulle kanske funka, kapacitetsmässigt, om föreslagen Albanostation, gjordes som avgreningspunkt för en avgrening av röd mellan Albano och Liljeholmen (över Odenplan och kungsholmen).

Reservation för att en sådan lösning naturligtvis blir dyrare än en station (ca5,5-6km och 4-7 stationer) och hur tekniskt komplicerat det blir map de punkter som nämnts tidigare i tråden
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av Christian Spår »

gbd skrev:Det skulle kanske funka, kapacitetsmässigt, om föreslagen Albanostation, gjordes som avgreningspunkt för en avgrening av röd mellan Albano och Liljeholmen (över Odenplan och kungsholmen).

Reservation för att en sådan lösning naturligtvis blir dyrare än en station (ca5,5-6km och 4-7 stationer) och hur tekniskt komplicerat det blir map de punkter som nämnts tidigare i tråden
I en sådan lösning så ser jag inte riktigt behovet av att bygga T-Albano alls. Jag har förespråkat att man bygger en tidigare avgrening och anlägger en T-Roslagstull. Förutom det tekniska problemet med lutningen vid tänkt plats för T-Albano, så är ju tänkt bebyggelse vid Albano studentbostäder med cykelavstånd till tre större skolor, och albano skulle gott hamna inom 500m radien från T-Roslagstull för de som har andra skolor.

Nu när västra valhallavägen gör det möjligt att styra undan trafiken till norra länken så kan det här bli mer stad och inte den trafikled det är idag. Norra länken har trafikramper ned vid platsen som busslinjer skulle kunna använda. Spårvagn 6 har haft det som ändhållplats (kartlänk), och tycker den passar in i dagens stockholm fortfarande. Spårvagnen skulle också med kunna ansluta till värtabanan med ramper upp till dess bro över roslagsvägen.

Roslagstull är ett av fler "hål" i stockholms tunnelbanetäckning. Följande bild som gjordes för en liknande diskussion på yimby visar vart man kan fylla på med nya tunnelbanestationer och kanske även förtäta med mer bebyggelse. Arenastaden-Odenplan som kommer in med dragning som en hockey-klubba vill ju nästan fortsätta norrut, men jag ser mer gärna att de går ihop till odenplan och fortsätter på något kungsholmenalternativ.

Bild

Detta är dock en roslagsbanan-till-odenplan-eller-city-dödare, vilket inte brukar vara så populärt här. Kanske ännu mer är det ett infrastruktur för infrastruktur är coolt projekt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av LÅ1 »

Christian Spår skrev:Nu när västra valhallavägen gör det möjligt att styra undan trafiken till norra länken så kan det här bli mer stad och inte den trafikled det är idag.
Stockholm & Projekt: Program för område vid västra Valhallavägen

Men hur blir det efter 2030?
Mitt i: Länken får ingen långvarig effekt
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av Christian Spår »

LÅ1 skrev:
Christian Spår skrev:Nu när västra valhallavägen gör det möjligt att styra undan trafiken till norra länken så kan det här bli mer stad och inte den trafikled det är idag.
Stockholm & Projekt: Program för område vid västra Valhallavägen

Men hur blir det efter 2030?
Mitt i: Länken får ingen långvarig effekt
Långvarig effekt väljer man att få. Vi har under rätt lång tid haft fler inflyttade till stockholm än motsvarande tillväxt i biltrafiken. Så på något sätt går det att inte ha privatbilism som ökar i city. Trafikbanta roslagsvägen, dimensionera inte trafiken för att ta kapacitet för maxtimmen. Leveranser och hantverkare, förutom blåljustrafiken, är de vi måste ha plats för, och de använder inte nödvändigtvis vägarna som mest 7-9 och 16-18 på vardagar.

Första förslagen för trafiken på valhallavägen är usla. De behöver gå flera vändor till i politiken för att inte bygga gator enligt 1960-norm. Här är en kort vy över hur det tänks nu: https://twitter.com/svenand/status/479507644202618880
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av 2763 »

Christian Spår skrev: Följande bild som gjordes för en liknande diskussion på yimby visar vart man kan fylla på med nya tunnelbanestationer och kanske även förtäta med mer bebyggelse. Arenastaden-Odenplan som kommer in med dragning som en hockey-klubba vill ju nästan fortsätta norrut, men jag ser mer gärna att de går ihop till odenplan och fortsätter på något kungsholmenalternativ.
Intressant och givande bild. Jag tycker dock att man saknar pendeltågens inverkan i bilden, det skulle än mer visa hur bra försörjt innerstaden är.
Christian Spår skrev:Detta är dock en roslagsbanan-till-odenplan-eller-city-dödare, vilket inte brukar vara så populärt här. Kanske ännu mer är det ett infrastruktur för infrastruktur är coolt projekt.
Inte nödvändigtvis. Däremot visar det på att man måste använda andra argument för att föra in Roslagsbanan, dessa kan vara ökad bytesfrihet, avlastning av annan infrastruktur m.fl.

Jag anser inte att man bör föra in Roslagsbanan för citytrafikens egen skull, utan för att ge Nordostborna ett bättre utbud och anknytning till ett större upptagningsområde med bättre bytesmöjligheter. Då kan man öka kollektivandelen i Nordost. I det läget finns det även möjlighet att Röda linjen avlastas för den belastning som kommer från Roslagsbanan och de bussar som ger bytesmöjlighet vid Östra station.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1517
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av Kristofer »

2763 skrev:
Christian Spår skrev: Följande bild som gjordes för en liknande diskussion på yimby visar vart man kan fylla på med nya tunnelbanestationer och kanske även förtäta med mer bebyggelse. Arenastaden-Odenplan som kommer in med dragning som en hockey-klubba vill ju nästan fortsätta norrut, men jag ser mer gärna att de går ihop till odenplan och fortsätter på något kungsholmenalternativ.
Intressant och givande bild. Jag tycker dock att man saknar pendeltågens inverkan i bilden, det skulle än mer visa hur bra försörjt innerstaden är.

//T
Kartan - som är intressant - verkar dock vara gjord så att man bara utgått från en utgång vid varje station. Hade man ritat en cirkel med navet i tunnelbaneentrén i korsningen Odengatan/Valhallavägen hade bilden delvis förändrats.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Lennart Petersen
Inlägg: 3205
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av Lennart Petersen »

Kristofer skrev:
2763 skrev:
Christian Spår skrev: Följande bild som gjordes för en liknande diskussion på yimby visar vart man kan fylla på med nya tunnelbanestationer och kanske även förtäta med mer bebyggelse. Arenastaden-Odenplan som kommer in med dragning som en hockey-klubba vill ju nästan fortsätta norrut, men jag ser mer gärna att de går ihop till odenplan och fortsätter på något kungsholmenalternativ.
Intressant och givande bild. Jag tycker dock att man saknar pendeltågens inverkan i bilden, det skulle än mer visa hur bra försörjt innerstaden är.

//T
Kartan - som är intressant - verkar dock vara gjord så att man bara utgått från en utgång vid varje station. Hade man ritat en cirkel med navet i tunnelbaneentrén i korsningen Odengatan/Valhallavägen hade bilden delvis förändrats.

Ja kartan är ju klart intressant men som sagt borde man nog ha beaktat de stationer som har flera utgångar. Ritar man om desa så skulle det väl bli ellipser i stället för cirklar. Det är lite märkligt att exempelvis Stadshuset är utan täckning, det är ju bara en inte alltför lång promenad till Vasagatans entré.
nyfiken
Inlägg: 13
Blev medlem: lördag 18 april 2009 15:03

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av nyfiken »

Första salvan ljuder inom 4 år för den nya stationen...

Arbetet med att bygga en ny tunnelbanestation i campusområdet mellan Kungliga Tekniska Högskolan och Stockholms Universitet bör inledas under mandatperioden.

Källa
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true

Riksdagens beslut:
Kammaren biföll utskottets förslag.
Utskottets förslag till beslut:
Bifall till motion 2014/15:2953 yrkande 1. Delvis bifall till propositionen. Avslag på övriga motioner.

Men det är väl inte staten som bygger tunnelbanestationer utan landstinget....

Hur ska det gå till rent praktiskt? Det går väl inte att stänga av trafiken under bygget?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av LÅ1 »

nyfiken skrev:Hur ska det gå till rent praktiskt? Det går väl inte att stänga av trafiken under bygget?
Man får hänvisa till Roslagsbanan! :cheesygrin:

Jag vet inga detaljer, men tanken är väl sidoplattformar? Eftersom spåren väl går intill varandra hela vägen, eller?

Gjorde man inga förberedelser för en ev. station i området när banan byggdes, för det diskuterade väl redan då om en framtida station här?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av Christian Spår »

När jag har tänkt igenom alternativet tunnelbanestation vid Albano så förstår jag det egentligen inte. Det är cykelavstånd till Universtitet, KTH och Karolinska. Albano ska mest bli studentbostäder. På egna ben är den inte så otroligt bra men den blir intressant om man börjar köra linjetrafik på värtabanan och erbjuder passagerarutbyte.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av gbd »

nyfiken skrev:Första salvan ljuder inom 4 år för den nya stationen...

Arbetet med att bygga en ny tunnelbanestation i campusområdet mellan Kungliga Tekniska Högskolan och Stockholms Universitet bör inledas under mandatperioden.

Källa
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true

Riksdagens beslut:
Kammaren biföll utskottets förslag.
Utskottets förslag till beslut:
Bifall till motion 2014/15:2953 yrkande 1. Delvis bifall till propositionen. Avslag på övriga motioner.

Men det är väl inte staten som bygger tunnelbanestationer utan landstinget....

Hur ska det gå till rent praktiskt? Det går väl inte att stänga av trafiken under bygget?
I motionen stod det bör inte skall, så motionen kanske lösgör medel för en station? Men inte fastställer att den ska byggas?
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av twr »

2763 skrev:
Christian Spår skrev:Detta är dock en roslagsbanan-till-odenplan-eller-city-dödare, vilket inte brukar vara så populärt här. Kanske ännu mer är det ett infrastruktur för infrastruktur är coolt projekt.
Inte nödvändigtvis. Däremot visar det på att man måste använda andra argument för att föra in Roslagsbanan, dessa kan vara ökad bytesfrihet, avlastning av annan infrastruktur m.fl.

Jag anser inte att man bör föra in Roslagsbanan för citytrafikens egen skull, utan för att ge Nordostborna ett bättre utbud och anknytning till ett större upptagningsområde med bättre bytesmöjligheter. Då kan man öka kollektivandelen i Nordost. I det läget finns det även möjlighet att Röda linjen avlastas för den belastning som kommer från Roslagsbanan och de bussar som ger bytesmöjlighet vid Östra station.

//T
Tack, 2763 för bra svar! Christian Spår, du kan inte göra en karta baserat på en enda modell och tro att det ska ge alla svar. Med ditt resonemang hade du lika gärna kunna säga att det ska inte gå några pendeltåg i Innerstaden, eftersom det finns tunnelbana där. :D

Dessutom antyder du att vissa åsikter är "populära" här, som om inte folk tänker själva. De som talar emot Roslagsbanan brukar göra det av fördomar och det är ofta brist på egentliga argument. Det är en helt annan sak.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av Lars_L »

Men åter till huvudfrågan.

En t-banestation är väl förvisso ganska angelägen, men givetvis inte bara för studentlägenheterna - det handlar ju om att låta SU och KTH:s campus växa ihop. Man har ju redan idag mycket verksamhet i Kräftriket etc, och det är faktiskt rätt mycket studenter till och från området dagtid. Det skulle också avlasta Universitet då det nog skulle bli kortare avstånd till Södra husen - inte minst slipper man ju den extra restiden - så även om avståndet blir ungefär detsamma, borde flertalet som ska dit, gå av vid Albano istället. Detta givetvis under förutsättning att man bygger två uppgångar. Den andra fördelen med detta är att man skulle få en bättre fördelning av passagerarna på tågen (mellan första och sista vagnen9 - som ju onekligen är rätt ojämnt fördelade idag. Det kortar stationsuppehållen och ökar kapaciteten på banan.

Har för mig att man i 1965 års plan också tänkt en t-banestation där - fast då var ju tanken att man skulle ha en gigantisk infartsparkering förstås...

Sedan verkar ju dock den idén försvunnit vid tiden för byggandet. För det är klart att det avviker ju från "normala" lutningsgrad vid station och den utpräglade tanken att lägga stationerna på "hög höjd" på röda linjen för bättre acceleration/retardation. Men den rimliga placeringen av stationen är efter ca 750 meter från Universitet, och 1500 meter från Tekniska högskolan. Inom det området finns en sträcka på 720-meter som har 10 promilles lutning - förvisso något mer än andra stationer i t-banesystemet (ligger omkring 8 promille som mest på gröna linjen), men bör fungera rätt skapligt i alla fall. Förvisso får inte Roslagstull någon t-baneuppgång på detta sätt - men tycker nog det är prioriterat att bygga närmare Universitet. 750-meter är något kort avstånd till Universitet, må medges - men som hållplatsavstånd är det ju helt normalt för "innerstaden". Med den placeringen får man också den norra utgången i ganska perfekt läge för det nya området.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av M_M »

Om nu norra länken kommer avlasta nordvästra delen av Valhallavägen och alla långsiktigt vill ha spårvägskonvertering av linje 4 så är det väl bara att göra ett T-kors istället för kurva där Odengatan ansluter till Valhallavägen och låta spårvägen fortsätta norrut?

Om vi tänker oss 60m-tåg på spårvägen (den längd man bör sikta på för linje 4) så finns det inte en chans i världen att vagnarna inte rymmer samtliga resenärer till Roslagstullområdet plus eventuella förlängningar.
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av twr »

M_M skrev:Om nu norra länken kommer avlasta nordvästra delen av Valhallavägen och alla långsiktigt vill ha spårvägskonvertering av linje 4 så är det väl bara att göra ett T-kors istället för kurva där Odengatan ansluter till Valhallavägen och låta spårvägen fortsätta norrut?

Om vi tänker oss 60m-tåg på spårvägen (den längd man bör sikta på för linje 4) så finns det inte en chans i världen att vagnarna inte rymmer samtliga resenärer till Roslagstullområdet plus eventuella förlängningar.
Intressant tanke!

En annan möjlighet är ju att göra spårväg att Roslagsbanans banvall när RB dras i tunnel från Albano. Kan kanske gå att kombinera med din idé dessutom?

Är det sant som det sägs ibland att en tunnelbanestation kostar en miljard? Kanske inte när det gäller att lägga till plattformar till redan befintliga spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av gbd »

twr skrev:
M_M skrev:Om nu norra länken kommer avlasta nordvästra delen av Valhallavägen och alla långsiktigt vill ha spårvägskonvertering av linje 4 så är det väl bara att göra ett T-kors istället för kurva där Odengatan ansluter till Valhallavägen och låta spårvägen fortsätta norrut?

Om vi tänker oss 60m-tåg på spårvägen (den längd man bör sikta på för linje 4) så finns det inte en chans i världen att vagnarna inte rymmer samtliga resenärer till Roslagstullområdet plus eventuella förlängningar.
Intressant tanke!

En annan möjlighet är ju att göra spårväg att Roslagsbanans banvall när RB dras i tunnel från Albano. Kan kanske gå att kombinera med din idé dessutom?

Är det sant som det sägs ibland att en tunnelbanestation kostar en miljard? Kanske inte när det gäller att lägga till plattformar till redan befintliga spår.

Bra idédär M_M. twr, om man gjorde som du tänkte skulle man kunna använda vagnhallarna vid östra till spårvägen?

Fört-banestationerna, finns det inte mycket som kommer ändå,biljetthallar, rulltrappor/hissar osv, som gör att kostnaderna drar iväg ändå? Även om man har sidoplattoformar så måste man väl kompensera det med någon form av mezzanin för att kunna röra sig mellan spåren, eller hur?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av M_M »

Allt beror väl på hur snabbt man vill nå olika mål.

Halva poängen med att dra om Roslagsbanan är väl att kunna använda marken till annat. Det är kanske inte så poppis att föreslå en vagnhall för spårvagnar där. Dessutom är det väl inte så värst stort område trots allt?

Men hur är det med "ödetomten" som Värtanbanan korsar och som tangerar Roslagsbanan? Säkert också ett poppis ställe att bygga bostäder när allt annat byggande har lugnat ner sig, men så länge vi har godstrafik på Värtanbanan (lär väl vara rätt lång tid) så är det kanske dumt att ha bostäder eller annat bullerkänsligt här. Kanske en bra plats för en framtida vagnhall?

För en första etapp på linje 4 ihop med en avstickare till Roslagstull så torde väl Aga på Lidingö kunna räcka om man bygger alla delar som vad jag förstått är "optioner".

Ett problem med att eventuellt bygga spårväg längs Roslagsbanans banvall är att om man ska kunna köra från Odenplan så måste man antingen göra ett hål i / riva något hus eller bygga en (antagligen ruskigt dyr) tunnel.

Huvudfrågan är ändå vilka områden man vill försörja. Det är trots allt en del avstånd mellan Valhallavägen och Roslagsbanans banvall när man kommer en bit norr om Östra Station. Hur ser bebyggelsen ut längs banvallen? Är några fastigheter ordnade så att det funkar vettigt att ha spårvägshållplatser där Roslagsbanan går idag?

Förresten, förutom att biltrafiken torde kunna låtas minska på Valhallavägen så kan man nog också konstatera att med bättre kollektivtrafik så borde inte lika många parkeringsplatser behövas. Kunde man kanske ordna en infartsparkering och låta spårvagnarna vända där? Med en hyggligt stor infartsparkering så kunde man kanske till och med tänka sig flera hållplatslägen i en stor vändslinga. I rusningen trafikerar man så att vagnen pausar på det ställe där den har minst antal resenärer, d.v.s. i början på vändslingevarvet på morgonen och i slutet på vändslingevarvet på eftermiddagen. Övrigt tid får man fundera ut någon bra kompromiss. Fast det beror ju också på hur linjerna trafikeras - en kortare linje kan klara sig på reglertid endast i andra änden.
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av twr »

M_M skrev:
Men hur är det med "ödetomten" som Värtanbanan korsar och som tangerar Roslagsbanan? Säkert också ett poppis ställe att bygga bostäder när allt annat byggande har lugnat ner sig, men så länge vi har godstrafik på Värtanbanan (lär väl vara rätt lång tid) så är det kanske dumt att ha bostäder eller annat bullerkänsligt här. Kanske en bra plats för en framtida vagnhall?
Vilken "ödetomt" är det du syftar på? Industriområdet som just har rivits för att det ska byggas bostäder?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av M_M »

Tomten som är norr/nordost om det delcirkelformade huset :)
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av twr »

M_M skrev:Tomten som är norr/nordost om det delcirkelformade huset :)
Fysikcentrum, eller AlbaNova heter det huset. Tomten du beskriver hade till för några år sedan ett normalspårigt förbindelsespår mellan Värtabanan och Östra station. Tomten ska bebyggas tillsammans med det gamla industriområdet norr om Värtabanan. Tanken är att Värtabanan ska öveddäckas så att det blir ett sammanhängande område. Albano ska innehålla bostäder, bland annat studentbostäder.

Om det är spårvägsdepå vi diskuterar här (?) finns det nog många lägen som är bättre. Till exempel under Nybodamotet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar