Det skulle kanske funka, kapacitetsmässigt, om föreslagen Albanostation, gjordes som avgreningspunkt för en avgrening av röd mellan Albano och Liljeholmen (över Odenplan och kungsholmen).Verspieder skrev:Problemet är ju att tunnelbanan mellan Danderyd och T-Centralen redan idag är hårt belastad, och vissa tider mera åt proppfull.Gyllis skrev: Ok, då förstår jag hur du tänker. Mindre bra idé med proppfull och långsam t-bana till Täby tycker jag. Se R Lindmarks inlägg för avsevärt bättre lösning.
Att förlänga banan till Täby skulle inte gå, med tanke på att tågen inte skulle räcka till pga överbelastningen av resenärer.
Man måste på något vis få den stora andelen avstigande resenärer från 670, 676 och 639 på annat vis till Centralen än via Röda linjen, och gärna även Roslagsbanans resenärer med hjälp av en förlängning mot city.
Först efter att dessa åtgärder är genomförda kan man börja fundera på att förlänga röda linjen norrut mot Täby.
Reservation för att en sådan lösning naturligtvis blir dyrare än en station (ca5,5-6km och 4-7 stationer) och hur tekniskt komplicerat det blir map de punkter som nämnts tidigare i tråden