Provkörning Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Provkörning Lidingöbanan
Idag kunde man se A36 nr 551 ute och pröva sina hjul vid Agas nya station.
Re: Provkörning Lidingöbanan
Tja, är det inte fantastiskt vad en samling spårvägsnördar kan ställa till med...?

Styrelsesammanträde i Svenska Spårvägssällskapet i april 1962; Jan Zetterberg, Hans Fredholm, Richard Grönstedt, Åke Eriksson samt Claes-Göran Kaselli. Kul att notera att nästan alla fortfarande är synnerligen aktiva!
Hälsningar / Lena

Styrelsesammanträde i Svenska Spårvägssällskapet i april 1962; Jan Zetterberg, Hans Fredholm, Richard Grönstedt, Åke Eriksson samt Claes-Göran Kaselli. Kul att notera att nästan alla fortfarande är synnerligen aktiva!
Hälsningar / Lena
- Thomas Lange
Och så här såg det ut vid Gåshaga./jes skrev:Idag kunde man se A36 nr 551 ute och pröva sina hjul vid Agas nya station.
Vagnen är försedd med frigolitstycken som markerar gränsen för lastprofilen. På bilden mäter man avståndet mellan vagn och plattform.
Senast redigerad av Thomas Lange den lördag 22 november 2014 14:39, redigerad totalt 2 gång.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
Fria rummet? Verkar väldigt snålt tilltaget? Är det inte lastprofilen frigoliten markerar?
Notera plastskyddet runt lampknappen på 1:s bild ovan! Hade folk flottigare fingrar förr eller var avskrivningstiderna på väggarnas ytskiskt avsevärt längre?
Notera plastskyddet runt lampknappen på 1:s bild ovan! Hade folk flottigare fingrar förr eller var avskrivningstiderna på väggarnas ytskiskt avsevärt längre?
- Thomas Lange
Så är det nog. Snålt var det under alla omständigheter.Hechtwagen skrev:Fria rummet? Verkar väldigt snålt tilltaget? Är det inte lastprofilen frigoliten markerar?
Ju förr dess bättre.
Och jodå (apropå frigoliten), vi har sparat originalkartongen vagnen låg i. Det ökar andrahandsvärdet väldigt.
/ Lena
/ Lena
Hur många A36 finns det numera? Är det en eller flera som är ute och provkör?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Borde ni inte döpa om bolaget till AB Grönstedt?
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
- Thomas Lange
7 beställda, 4 levererade till Aga. 2 kommer i december och 1 i januari. Enligt plan f.ö.twr skrev:Hur många A36 finns det numera? Är det en eller flera som är ute och provkör?
F.n. är det bara en vagn (551) som körs, beroende av att körningen utförs som arbetståg med sth 20 km/h.
Ju förr dess bättre.
I dag gick visst provkörningen inte så bra. "Lidingöbanan spårade ur vid provkörning".
(I artikeln var det nästan obligatoriska felet lätt att hitta. Tåget lämnar "en depå vid Haga". Skall förstås vara Aga.
Eller är det en variant av Roslagsdialekt?
)
(I artikeln var det nästan obligatoriska felet lätt att hitta. Tåget lämnar "en depå vid Haga". Skall förstås vara Aga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Intressant också att talespersonen har det intressanta namnet Jepser (sic).LÅ1 skrev:I dag gick visst provkörningen inte så bra. "Lidingöbanan spårade ur vid provkörning".
(I artikeln var det nästan obligatoriska felet lätt att hitta. Tåget lämnar "en depå vid Haga". Skall förstås vara Aga.Eller är det en variant av Roslagsdialekt?
)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Finns en artikel med bilder på Lidingösidan: http://lidingosidan.se/lidingo/ur-spar/
Man har nyligen installerat en spårspärr just där, kanske ställverket har spelat vagnen ett spratt?
Rätt namn men vagnhall blev tågstall. Det går bra nu journalister, kämpa!vips skrev:Finns en artikel med bilder på Lidingösidan: http://lidingosidan.se/lidingo/ur-spar/
- Thomas Lange
Vid 22-tiden på kvällen 12 december 2014 inleddes bärgningen av vagn 555, som spårat ur i anslutning till en växel vid utfarten från AGA-depån i riktning Larsberg. Arbetet leddes av TBT, Tunnelbaneteknik, och utfördes med en mobil bauta-kran från Binsell.
Innan etablering kunde ske på Södra Kungsvägen, som stängts av för all trafik från rondellen vid Läroverksvägen till AGA hpl öppnade Lidingö stad en tillfällig förbifart via Lerbovägen-Mjölksurrevägen, en passage som normalt är stängd för genomfart.
Själva lyftet av vagnen tillbaka till spåret beräknades kunna ske vid midnatt. Efter lyftet skulle vagnen dras in i depån för inspektion av eventuella skador på/vid den urspårade boggien.
Foton nedan: Thomas Lange.
Innan etablering kunde ske på Södra Kungsvägen, som stängts av för all trafik från rondellen vid Läroverksvägen till AGA hpl öppnade Lidingö stad en tillfällig förbifart via Lerbovägen-Mjölksurrevägen, en passage som normalt är stängd för genomfart.
Själva lyftet av vagnen tillbaka till spåret beräknades kunna ske vid midnatt. Efter lyftet skulle vagnen dras in i depån för inspektion av eventuella skador på/vid den urspårade boggien.
Foton nedan: Thomas Lange.
Ju förr dess bättre.
Varför börjar man så sent med att bärga den?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Först lite krokiga bilder på väg till jobbet.
Och i natt så bärgades vagnen med en stor mobilkran. Lyftet tycks ha gått bra och vagnen kunde rulla in på depåområdet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag antar att man efter detta börjar fundera på om en spårspärr är rätt metod att skilja depåområde från trafikspår. Den gamla lösningen i AGA med ett stick med kontaktledning en liten bit var ju förträfflig!
Senast redigerad av Odd den lördag 13 december 2014 0:38, redigerad totalt 2 gång.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Även den växeln lyckades man då och då lägga om under en vagnOdd skrev:Jag antar att man efter detta börjar fundera på om en spårspärr är rätt metod att skilja depåområde från trafikspår. Den gamla lösningen i AGA med ett stick med kontaktledning en liten bit var ju förträfflig!
Nä, elakartade spärrfärder är nog inget för Lidingöbanan... Kan tänka mig att spårspärrarna kan ställa till med en hel skador på de låga vagnarna vid påkörning. Ser ut som vanliga spårspärrar avsedda för järnvägsfordon. Finns lägre spårspärrar som kanske skulle vara lämpligare.Odd skrev:Jag antar att man efter detta börjar fundera på om en spårspärr är rätt metod att skilja depåområde från trafikspår. Den gamla lösningen i AGA med ett stick med kontaktledning en liten bit var ju förträfflig!