Bert skrev:En hel massa olika spårvidder. Detta uppstod en gång i tiden. Omlastningar var inte så dyra och var en "höll på sitt". Kul för oss diggare med 1435, 1067 och 891 mm på stationen i Växjö en gång i tiden. Men särskilt praktiskt var det ju inte.

Jag har ju naturligtvis funderat på det där, annars skulle jag inte komma med förslaget här i detta forum...Bert skrev:Men att i dag med berått mod bygga en helt ny bana med en annan spårvidd än den (1435) som används på både spårväg och järnväg i Norrköping med omnejd verkar inte särskilt välbetänkt. Bygger man en snabbspårväg till Söderköping kan man göra en anslutning till BV:s nät någonstans och även möjliggöra godstrafik till Söderköping. Om sådan efterfrågas vet jag inte men finns möjligheten så kanske efterfrågan kommer.

Den godstrafik som idag finns på E22 Valdemarsvik-Söderköping-Norrköping på lastbil har sällan mål och ursprung i någon av orterna utan det mesta är genomgående trafik på europavägen från riksgränsen nere i Skåne upp vidare förbi Norrköping. Att få den trafiken att välja järnväg kräver rejäla vägtullar och kilometerskatter - och dessutom en utbyggnad av den kustbana Valdemarsvik-Västervik som aldrig blev något av i smalspårets guldålder - men, visst, banvallen Åseda-Växjö ligger ju kvar så det skulle ju kunna gå det också.

Poängen är att banan som jag ser det främst blir till för persontransporter och på sin höjd ilpaket-"bussgods". Om det skulle behövas tyngre transporter på järnväg till Söderköping och Valdemarsvik i en avlägsen framtid går det ju då att bredda banan. Man kan väl till och med från början använda betongslipers för treskensspår...

Men min idé bygger på att det är billigare att bygga smalspår - upp till 25% billigare normalt och antagligen ännu billigare om man kan använda sig av den gamla banvallen - och det är också billigare att ha luftledning för 700 V DC än 16kV AC. Genom att föreslå ett så pass mycket billigare system hoppas jag på att den politiska viljan att ersätta dieselbussarna med rälsburen trafik skall infinna sig.

Jag har också funderat på att man borde erbjuda servicen att åkerierna kan få köra upp sina långtradare på "överföringsvagnar" som sedan körs till kombiterminalen i Norrköping på rälsen medan chaffisarna får sin stadgade viloperiod ombord och vi får bort en del tung trafik från E22. Det skulle innebära att Vägverket inte behöver bygga ut vägen runt Söderköping för hundratals miljoner och man gör en himla många flugor på smällen. men det är väl lite väl optimistiskt?

Martin