Kvillehallen

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Kvillehallen

Inlägg av Harald »

I väntan på att Slottsskogshallen tas i bruk har jag tagit några bilder på platsen för den blivande Kvillehallen.

Bild

Här kommer infarten att ligga. Något arbete pågår på området. Man har satt upp stängsel och inne på området ligger högar med sand och jord. Men det kan väl knappast vara arbete för hallen ännu.

Bild

Det är väl meningen att anslutningen till trafikspåren ska ligga här. Frågan är hur det går med hållplatsen Frihamnen då. F.n. är det väl bara vid evenemang i Frihamnen som det är några större mängder resande där, men det ska ju byggas bostäder i området. Linje 16 har en hållplats uppe vid bensinstationen i bakgrunden, men det verkar bara vara avlösningsplats (Veolias depå ligger där). Hållplatsen finns på kartan på Västtrafik webbplats och det står att linje 16 går där, men söker man resa därifrån så får man beskedet "002471000 finns inte i vår databas, försök igen." Västtrafik håller stilen.

Bild

Det skulle väl också gå att göra en anslutning här, alltså ungefär vid Ringögatan.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Fredrik E »

Hållplatsen för Linje 16 är en reservhållplats som bara ska användas vid t.ex. evenemang, STCC , m.m. Att Veolia tagit den som en slags avlösningshållplats får stå för dom men hållplatsen används bara vid behov.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Kvillehallen

Inlägg av darthjpp »

Nja, 16 bussen stannar både för avstigande och påstigande, hållplatsen kallas "Depå Frihamnen" Vid avstigning gick jag fram till föraren och han sa att han alltid stannar där. Vid påstigning stannade bussen snällt, jag var den enda passageraren härifrån.
Det kan ju vara så att de stannar vid depån för att ge sina anställda en extra service, men det har funkat vid de tillfällen jag har behövt.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Harald »

Men den står inte i tidtabellen för linje 16 och det går inte att söka resa dit eller därifrån.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Kvillehallen

Inlägg av darthjpp »

Kanske en bonushållplats, främst avsedd för Veolias egen personal.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Kvillehallen

Inlägg av Martin »

darthjpp skrev:Kanske en bonushållplats, främst avsedd för Veolias egen personal.
De får se det som en löneförmån :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Harald »

Fredrik E skrev:Hållplatsen för Linje 16 är en reservhållplats som bara ska användas vid t.ex. evenemang, STCC , m.m. Att Veolia tagit den som en slags avlösningshållplats får stå för dom men hållplatsen används bara vid behov.
Från den 14 december 2014 blir det en ordinarie hållplats med namnet "Frihamnsporten".

http://www.vasttrafik.se/TimeTables/501 ... 12-A6L.pdf
LFB
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 25 juni 2012 14:52
Ort: Lilla London

Re: Kvillehallen

Inlägg av LFB »

Nja, det trodde jag också, men om man skall tro Västtrafiks hemsida så är Depå Frihamnen och Frihamnsporten två olika hållplatser.
Frihamnsporten kommer att ligga på Frihamnen (gatan närmast de inre pirarna, verkar inte ha något "riktigt" namn).
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Harald »

Man ska nog inte tro Västtrafiks webbplats. Det där är ju en återvändsgata. Västtrafik verkar ha lite dåligt begrepp om Göteborgs geografi. Nu ligger t.ex. en information om kommande spårarbete vid Sandarna som gör att linje 11 är indragen på sträckan Mariaplan-Saltholmen och går från Mariaplan till Högsbotorp. Man undrar hur det går till.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Kvillehallen

Inlägg av darthjpp »

Harald skrev:Man ska nog inte tro Västtrafiks webbplats. Det där är ju en återvändsgata. Västtrafik verkar ha lite dåligt begrepp om Göteborgs geografi. Nu ligger t.ex. en information om kommande spårarbete vid Sandarna som gör att linje 11 är indragen på sträckan Mariaplan-Saltholmen och går från Mariaplan till Högsbotorp. Man undrar hur det går till.
Triangelvändning Mariagatan/Älvsborgsgatan? Eller snarare går 11:an till Högsbotorp efter Godhemsgatan, även om det hade varit kul och se triangelvändningar i korsningen :-)
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Harald »

Jag har varit med om kastbyte i den korsningen en gång. Det var något problem att köra från första vagnen på en elva, och i vanlig ordning fanns det inga vagnar att byta med, så vid Älvsborgsplan kom ett par killar från vagnhallen och gjorde kastbyte.

Nu finns även hållplatserna på Lundby hamngata med på Västtrafiks karta, men det är väl något de har fått om bakfoten ändå:

Bild

Säga vad man vill om Västtrafik, men de håller stilen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Ulrik Berggren »

Harald skrev:Jag har varit med om kastbyte i den korsningen en gång. Det var något problem att köra från första vagnen på en elva, och i vanlig ordning fanns det inga vagnar att byta med, så vid Älvsborgsplan kom ett par killar från vagnhallen och gjorde kastbyte.

Nu finns även hållplatserna på Lundby hamngata med på Västtrafiks karta, men det är väl något de har fått om bakfoten ändå:

Bild

Säga vad man vill om Västtrafik, men de håller stilen.
Hehe, vad står det om du håller muspekaren över läge A eller B då? :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Harald »

Ulrik Berggren skrev:Hehe, vad står det om du håller muspekaren över läge A eller B då?
Det står detsamma. Vid alla hållplatser som har flera hållplatslägen står alla linjer vid alla lägen. Tämligen odugligt som information alltså. Hela kartan som Västtrafik dessutom använder som bakgrund är rätt oduglig f.ö. Vid hållplatserna längs Karl Johansgatan och Kungsladugårdsgatan står t.ex. inte bara de linjer som trafikerar de gatorna utan även alla linjer vilkas in- och utgående vagnar går där, även om de turerna inte ens visas i reseplaneraren. Jag anmärkte på detta vid betatestningen av den nuvarande webbplatsen, men fick svaret att det måste bli så eftersom turerna fanns i deras databas. Det betraktar jag som nonsens, för det är rätt skyltat vid hållplatserna, så uppenbarligen har man klarat av att ge rätt information till dem som sköter skyltningen. Och klickar man på "Visa linje på kartan" så visas bara den ordinarie linjesträckningen. Alltså finns den riktiga informationen någonstans.

Dessutom visas inte alla hållplatser på kartan om man inte zoomar tillräckligt. Eftersom olika hållplatser dyker upp vid olika zoom, måste man veta att hållplatsen finns så att man vet hur mycket man behöver zooma. Man kan förstås gå till max zoom, men då har man ingen överblick. Dessutom finns det något till synes slumpmässigt fel som gör att hållplatserna inte visas ens vid max zoom.

Hela webbplatsen ger ett intryck av lekstuga för webbdesigners snarare än vederhäftig information.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kvillehallen

Inlägg av Harald »

Kanske är det ändå så att Frihamnsporten ska ligga där den visas på kartan. Det skulle kunna gå att komma därifrån till Lundby hamngata. Där det på kartan ser ut att gå går det inte för där är det grindar, men det finnas ett annat ställe där man skulle kunna göra en genomfart för bussarna. Jag får ta och åka dit och se om det pågår något arbete. På kartan som jag länkar till nedan har jag markerat hållplatsen (1), grindarna (2 o 3) samt platsen är man skulle kunna göra en genomfart (4).

http://kartor.eniro.se/m/nguYT
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Kvillehallen

Inlägg av darthjpp »

Harald skrev:Kanske är det ändå så att Frihamnsporten ska ligga där den visas på kartan. Det skulle kunna gå att komma därifrån till Lundby hamngata. Där det på kartan ser ut att gå går det inte för där är det grindar, men det finnas ett annat ställe där man skulle kunna göra en genomfart för bussarna. Jag får ta och åka dit och se om det pågår något arbete. På kartan som jag länkar till nedan har jag markerat hållplatsen (1), grindarna (2 o 3) samt platsen är man skulle kunna göra en genomfart (4).

http://kartor.eniro.se/m/nguYT
Åkte förbi i onsdags (19/11) och då pågick någon typ av väg/beläggningsarbete vid Lundby Hamngata, Stenaporten (2 o 3). Men det verkar som om något är på gång även vid (4), men det var tyvärr lite mörkt då jag passerade vid 18 snåret :-)
Skriv svar