Tätare turer på Östgötapendeln
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
-
Tätare turer på Östgötapendeln
Från 14 december 2014 kommer Östgötapendeln att få (i huvudsak) tätare turer. Det blir 15-minuterstrafik under rusningen morgon och eftermiddag, och 30-minuterstrafik övrig tid på vardagar. Dessutom blir det 30-minuterstrafik på lördagar fram till 17:00. Det blir fler direkttåg till Skänninge och Motala, och tätare trafik även till Boxholm och Tranås.
Äntligen!
/Niklas
Äntligen!
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Tätare turer på Östgötapendeln
Bra, plötsligt blir pendeln åter ett alternativ för mina forbollsresor!
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Hechtwagen
Och vi som vill åka till Jönköping och se på hockey, får vi också tätare trafik med östgötapendeln? 

- Ulrik Berggren
- Kontakt:
NejHechtwagen skrev:Och vi som vill åka till Jönköping och se på hockey, får vi också tätare trafik med östgötapendeln?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Karsten
Det var veckans mest hypotetiska fråga. Gäddor trivs inte i närheten av fruset vatten.Hechtwagen skrev:Och vi som vill åka till Jönköping och se på hockey, får vi också tätare trafik med östgötapendeln?
Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
Därefter ska Krösatågen åter börja gå till Tranås söder ifrån.
För mig som bor i Aneby innebär detta att jag måste byta tåg i Tranås och i bland även Mjölby för att ta mig till Linköping/Norrköping med lokaltåg istället för att kunna åka direkt som nu. En rejäl försämring ur min synvinkel.leifd skrev:Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
- Karsten
Ja, Tranås som bytespunkt känns som den minst lyckade lösningen. Mjölby eller Nässjö känns mer naturligt, men då måste ju länstrafikföretagen komma överens...Gyllis skrev:För mig som bor i Aneby innebär detta att jag måste byta tåg i Tranås och i bland även Mjölby för att ta mig till Linköping/Norrköping med lokaltåg istället för att kunna åka direkt som nu. En rejäl försämring ur min synvinkel.leifd skrev:Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
Vet inte ens om det kommer vara anslutning mellan JLT och Ötraf i Tranås. Hursomhelst är det bökigt att vända tåg söderifrån där. Bara normalhuvudspåren att tillgå och vägväxling kan inte tillämpas. Konsekvensen blir att JLTs tåg oftast måste fortsätta tomma ca 1 mil till nästa driftplats, Sommen, och vända där.Karsten skrev:Ja, Tranås som bytespunkt känns som den minst lyckade lösningen. Mjölby eller Nässjö känns mer naturligt, men då måste ju länstrafikföretagen komma överens...Gyllis skrev:För mig som bor i Aneby innebär detta att jag måste byta tåg i Tranås och i bland även Mjölby för att ta mig till Linköping/Norrköping med lokaltåg istället för att kunna åka direkt som nu. En rejäl försämring ur min synvinkel.leifd skrev:Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
Om nu Ötraf slutar att trafikera söder om Tranås så skulle jag helst se att JLT kör till Mjölby. Tyvärr har jag inget som helst hopp om att frågan tas upp. JLTs tjänstemän verkar konsekvent vägra att ta till sig synpunkter. I alla fall när det rör tågtrafik.
Detta är ju helt klart politiska överväganden som nu gjorts. Politiskt är de ju nu bestämt att Östergötland ska vara en egen region, men med inriktning mot Mälardalen.Gyllis skrev:Vet inte ens om det kommer vara anslutning mellan JLT och Ötraf i Tranås. Hursomhelst är det bökigt att vända tåg söderifrån där. Bara normalhuvudspåren att tillgå och vägväxling kan inte tillämpas. Konsekvensen blir att JLTs tåg oftast måste fortsätta tomma ca 1 mil till nästa driftplats, Sommen, och vända där.Karsten skrev:Ja, Tranås som bytespunkt känns som den minst lyckade lösningen. Mjölby eller Nässjö känns mer naturligt, men då måste ju länstrafikföretagen komma överens...
Om nu Ötraf slutar att trafikera söder om Tranås så skulle jag helst se att JLT kör till Mjölby. Tyvärr har jag inget som helst hopp om att frågan tas upp. JLTs tjänstemän verkar konsekvent vägra att ta till sig synpunkter. I alla fall när det rör tågtrafik.
Tideigare trodde väl de flesta att framtiden låg mot Småland, men så blev det alltså inte. Om man nu ska ha länsöverskridande trafik så får man nog se om någon operatör vill driva detta på kommersiella grunder. Politiskt har man väl redan tagit ställning för vad som ska gälla.