Ringlinje i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jodå, gå in på http://www.ostgotatrafiken.se/ och klicka sedan på nån av knapparna där, då kommer du inte på en sida och där uppenbarar sig fler knappar varav en heter kartor
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
Prova med den här direktlänken: http://www.ostgotatrafiken.se/templates ... tiveMenu=1.Johan Eriksson skrev:Finns det någon karta nånstans på webben över Norrköpings nuvararnde buss- (och spårvägs-) nät?
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
- Reimersholme71
- Kontakt:
Reviderat linjenät
Nu har jag reviderat min skiss på hur ett linjenät på mina föreslagna spår skulle kunna se ut. Det visar väl förhoppningsvis att nätet jag ritat på är minst lika flexibelt som Göteborgarnas.

Som jag har lagt mina spår behöver spårvagnen i centrum aldrig ersättas av buss eftersom det finns alternativa spår att välja vid spårarbeten eller andra extraordinära omständigheter. På de radiella linjerna kan ersättningsbussar köras i kollektivtrafikfältet där spårvagnen går - fram till närmaste punkt där spårvagnen tar över.
Med 15-minuterstrafik från alla termini blir det 5-minuterstrafik öst-väst i stan och ungeför 90-sekunderstafik vid centralen (ungefär som idag, fast utan alla bussar!). Kungsgatan får 3-minuterstrafik.
Någon spårförslingring i Bergsbron tycker jag inte bör byggas. Om man är orolig för brons bärighet och av den anledningen vill begränsa antalet spårvagnar på bron till en i taget går det att fixa med signaler. 4-minuterstrafik på Drottninggatans spårförslingring kan bli besvärligt. Kanske måste vi ha vanligt dubbelspår på den del av Drottninggatan som idag är gårdsgata?
Omstigningen vid Söder Tull avskaffar jag helt. Landsortsbussarna får omstigningshållplatser dels vid något terminus för de radiella spårvägslinjerna och dels vid Gustav Adolfs Plan och Centralstationen.
Med i mitt linjeförslag är en linje till en framtida bostadsbebyggelse på östra Saltängen, "inre" hamnens norra kaj. (Inre hamnen är egentligen innanför Hamnbron men dit kommer man ju inte nu för tiden. Kanske vi kan få spränga bron och sätta dit en öppningsbar som den gamla?) Snacket om bostadsbebyggelse på södra kajen tror jag inte på eftersom det inte lär finnas någon som på allvar tänker riva kraftstationen Bråvallakraft som står där nu. Den är ju dessutom på väg ut ut malpåsen för att bli reservkraftverk nu i vinter.
Här är länken till kartan i "naturlig storlek".
http://w1.111.telia.com/~u11132783/LinjeforslagRev3.jpg
Hela förslaget går alltså i stora drag ut på två saker:
En annan viktig del är att förtäta bebyggelsen inåt. Sluta att låta Smedby svälla ut över Sveriges bästa åkermark. Bebygga alla rivningstomter inne i stan. Låta enfamiljsbebyggelsen växa i exempelvis Norsholm och Kimstad istället - där finns ju infrastrukturen för pendling redan om kommunen bara bygger en perrong! Och lyxboende med egen båtplats byggs bättre i Norsholm än i Marby - där finns ju till och med en alldeles utmärkt kanal att leka med!
För er som vill roa er med att rita egna linjenät på mitt spårnät kommer här länken till en photoshopfil jag lekt med för att göra samma sak.
http://w1.111.telia.com/~u11132783/Linj ... Blankt.psd
Några funderingar jag har haft och inte helt lyckats rita är...
Martin

Som jag har lagt mina spår behöver spårvagnen i centrum aldrig ersättas av buss eftersom det finns alternativa spår att välja vid spårarbeten eller andra extraordinära omständigheter. På de radiella linjerna kan ersättningsbussar köras i kollektivtrafikfältet där spårvagnen går - fram till närmaste punkt där spårvagnen tar över.
Med 15-minuterstrafik från alla termini blir det 5-minuterstrafik öst-väst i stan och ungeför 90-sekunderstafik vid centralen (ungefär som idag, fast utan alla bussar!). Kungsgatan får 3-minuterstrafik.
Någon spårförslingring i Bergsbron tycker jag inte bör byggas. Om man är orolig för brons bärighet och av den anledningen vill begränsa antalet spårvagnar på bron till en i taget går det att fixa med signaler. 4-minuterstrafik på Drottninggatans spårförslingring kan bli besvärligt. Kanske måste vi ha vanligt dubbelspår på den del av Drottninggatan som idag är gårdsgata?
Omstigningen vid Söder Tull avskaffar jag helt. Landsortsbussarna får omstigningshållplatser dels vid något terminus för de radiella spårvägslinjerna och dels vid Gustav Adolfs Plan och Centralstationen.
Med i mitt linjeförslag är en linje till en framtida bostadsbebyggelse på östra Saltängen, "inre" hamnens norra kaj. (Inre hamnen är egentligen innanför Hamnbron men dit kommer man ju inte nu för tiden. Kanske vi kan få spränga bron och sätta dit en öppningsbar som den gamla?) Snacket om bostadsbebyggelse på södra kajen tror jag inte på eftersom det inte lär finnas någon som på allvar tänker riva kraftstationen Bråvallakraft som står där nu. Den är ju dessutom på väg ut ut malpåsen för att bli reservkraftverk nu i vinter.
Här är länken till kartan i "naturlig storlek".
http://w1.111.telia.com/~u11132783/LinjeforslagRev3.jpg
Hela förslaget går alltså i stora drag ut på två saker:
- Dels att ersätta alla innerstadsbussar med spårvagn - och det på ett så flexibelt sätt att ersättningsbussar i stort sett inte alls skall förekomma.
Dels att begränsa biltrafiken innanför promenaderna till ett minimum (kanske ett par infarter till parkeringshus men inte mer) och dra ner bilarnas farter genom att ta fram gammal stenläggning och lägga ny på alla gator i innerstaden.
En annan viktig del är att förtäta bebyggelsen inåt. Sluta att låta Smedby svälla ut över Sveriges bästa åkermark. Bebygga alla rivningstomter inne i stan. Låta enfamiljsbebyggelsen växa i exempelvis Norsholm och Kimstad istället - där finns ju infrastrukturen för pendling redan om kommunen bara bygger en perrong! Och lyxboende med egen båtplats byggs bättre i Norsholm än i Marby - där finns ju till och med en alldeles utmärkt kanal att leka med!
För er som vill roa er med att rita egna linjenät på mitt spårnät kommer här länken till en photoshopfil jag lekt med för att göra samma sak.
http://w1.111.telia.com/~u11132783/Linj ... Blankt.psd
Några funderingar jag har haft och inte helt lyckats rita är...
- Tre linjer till Sjukhuset
Två linjer genom Vilbergen
Två linjer till Klockaretorpet
Tre linjer på varje spår öst-väst genom stan
Två-tre linjer till Navestad
Minst en linje på direktspåret G:a Övägen till sjukhuset
Totalt tre linjer på varje delsträcka på ringen
Direktlinjer till Centralen från de stora bostadsområdena
Flexibla bytesmöjligheter
Ingen linje korsar sig själv

Martin
- Reimersholme71
- Kontakt:
Ännu ett förslag...
Nu har jag ritat ännu ett förslag på hur ett linjesystem i Norrköping borde se ut.

Stor version av denna karta finns på
http://w1.111.telia.com/~u11132783/SpartrafikV2.jpg
Varning!
Den är nästan en halv meg stor, så till och med om du har bredband kan din webbläsare få nippran. Bäst är kanske att tanka ner den till din burk och kika på den i ett bildvisningsprogram?
Mina idéer ser ut så här:
Med tanke på att det tog Göteborgarna mindre än ett år att få igång trafiken på Skånegatan snackar vi alltså om ungefär ett decennium av byggande på det här spårsystemet. Skapar arbetstillfällen i en "Ericssondrabbad" kommun dessutom. Finansiering med statsbidrag och, så länge vi är med, EU-budrag. Motiveringar för bidrag: Spårbunden lokaltrafik (satsning i regeringens budget); Miljöhänsyn; Unikt projekt i stadsbyggnad när bilarna lämnar innerstaden; Byggnadsminnesmärkta Promenaderna blir av med trafik; Skapar arbetstillfällen; fördubblar kollektiva resandet...
De flesta gatorna har busstrafik idag och är väldigt breda. Skarphagsleden, Lindövägen, Finspångsvägen, Albrektsvägen och Gamla Övägen i synnerhet. Att lägga dubbelspår mitt i gatan där vållar inte större problem. Dessutom knyts bebyggelsen ihop bättre av spårvägen och biltrafiken begränsas naturligt och hastigheten på kvarvarande trafik dras ner av smala körfält och gupp i anslutning till hållplatserna.
Innanför Promenaderna kan gammal stenläggning plockas fram och generell "Max 30 km/h"-väg införas. "Parkeringskvarteren" som stått avrivna i trettio år bebyggs med parkering under mark, affärer i markplan, bostäder i övervåningarna.
Östra Saltängen blir nytt bostadsområde med flerfamiljshus och båtplatser. BO-mässa står för byggandet. Därigenom undviks exploateringen av strandnära mark i Marby och bebyggelsen koncentreras istället inåt där infrastruktur finns.
Expansionen av villabebyggelsen i Smedby stoppas. Istället utnyttjas Kimstad och Norsholm för nybyggnad av enfamiljshus. Där finns infrastrukturen redan såsom pendeltågsstationer och möjlighet till båtliv på Göta Kanal och Roxen. Också det gör exploateringe av Marby onödig.
Så... har vi några Norrköpingsbor här som har några kommentarer att ge innan jag skriver ihop förslaget och skickar det till fullmäktige?
Martin

Stor version av denna karta finns på
http://w1.111.telia.com/~u11132783/SpartrafikV2.jpg
Varning!

Mina idéer ser ut så här:
- *Alla busslinjer i innerstaden ersätts med spårväg!
*Av de nuvarande linjerna behåller jag 3:an. 2:an förlängs till Navestad.
*Klingsbergsslingan behålls, dels som paus-ställe för ringlinjens förare, dels för morgonrusningen till Klingsbergs-/Kungsgårdsskolan.
*Navestad och Sjukhuset får tre linjer vardera. Navestad för att Navestad-Hageby är stort. Sjukhuset för att bra kommunikationer dit är viktigt. Dessutom innebär det två linjer till Vilbergen som också är ett relativt stort område.
*Från Navestad går direktlinjer på alla tre nord-syd-stråken över Motala Ström.
*Direktlinje till Centralen från de flesta områden. Många bytesmöjligheter.
*Aldrig mer än tre kvarter till spårvagnen i stan. Bilismen kan hållas utanför Promenaderna till största delen.
*Alla något så när stora områden har minst två linjer.
*Alla spår i innerstaden har minst tre linjer, det vill säga 5-minuterstrafik när alla linjer har 15-minuterstrafik.
*Spåren läggs så långt som möjligt på egen banvall eller i lokatrafikfält i gatumitt.
*Runt spår i gatumitt går den civila trafiken i enkla körfält. Parkeringsfickor när platsen finns. Vid hållplatserna gångpassager på väggupp. Refug med trädplantering tvingar bilisten genom en chikan dessutom.
*I Norra och Östra Promenaden reserveras "yttre" körbanorna för spårväg och buss. I Södra Promenaden reserveras inre körbanan för gång- och cykeltrafik.
*I Norra och Östra promenaden läggs den civila trafiken dubbelriktad i "inre" (södra) körbanan. I Södra Promenaden och Linköpingsvägen vid Ebersteinska blir det "yttre" (södra) körfältet som är bilfältet.
*Ringleden för E4 och E22 runt stan byggs färdig. Överblivna motorvägsstumpar byggs om till lokalgator eller bebyggs. Från Söderleden till Gustav Adolfs Plan blir en del av vägen reserverad för landsortsbussarna. I Ingelstaområdet används en del av marken till expansion av verksamheterna, exempelvis ny vagnhall.
*Landsortsbussarna har omstigning vid ändhållplatserna vid infarterna, samt vid Gustaf Adolfs Plan och Centralen. Söder Tull blir enbart spårvägsknut. Drottninggatan mellan Biblioteket och Kristinaskolan ges parkkaraktär.
*Nya pendeltågsstationer längs Stambanan och Nyköpingsbanan.
Östgötatrafikens pendeltåg förlängs till Nyköping (Järna) och Katrineholm (Flen) varannan avgång och ersätter två SJ-linjer - snacka om synergi!
*Östgötatrafiken slås ihop med Länstrafiken i Södermanland, Örebro och Kalmar - "fjärde storstadsregionen"!
*Snabbtågens nya räls dras i tunnel från centralen.
*Smalspåret till Söderköping och Valdemarsvik återuppstår. Pendeltåg i tät trafik. Turisttåg till Göta Kanal på sommaren - triangeln Norsholm-Söderköping-Norrköping.
Med tanke på att det tog Göteborgarna mindre än ett år att få igång trafiken på Skånegatan snackar vi alltså om ungefär ett decennium av byggande på det här spårsystemet. Skapar arbetstillfällen i en "Ericssondrabbad" kommun dessutom. Finansiering med statsbidrag och, så länge vi är med, EU-budrag. Motiveringar för bidrag: Spårbunden lokaltrafik (satsning i regeringens budget); Miljöhänsyn; Unikt projekt i stadsbyggnad när bilarna lämnar innerstaden; Byggnadsminnesmärkta Promenaderna blir av med trafik; Skapar arbetstillfällen; fördubblar kollektiva resandet...
De flesta gatorna har busstrafik idag och är väldigt breda. Skarphagsleden, Lindövägen, Finspångsvägen, Albrektsvägen och Gamla Övägen i synnerhet. Att lägga dubbelspår mitt i gatan där vållar inte större problem. Dessutom knyts bebyggelsen ihop bättre av spårvägen och biltrafiken begränsas naturligt och hastigheten på kvarvarande trafik dras ner av smala körfält och gupp i anslutning till hållplatserna.
Innanför Promenaderna kan gammal stenläggning plockas fram och generell "Max 30 km/h"-väg införas. "Parkeringskvarteren" som stått avrivna i trettio år bebyggs med parkering under mark, affärer i markplan, bostäder i övervåningarna.
Östra Saltängen blir nytt bostadsområde med flerfamiljshus och båtplatser. BO-mässa står för byggandet. Därigenom undviks exploateringen av strandnära mark i Marby och bebyggelsen koncentreras istället inåt där infrastruktur finns.
Expansionen av villabebyggelsen i Smedby stoppas. Istället utnyttjas Kimstad och Norsholm för nybyggnad av enfamiljshus. Där finns infrastrukturen redan såsom pendeltågsstationer och möjlighet till båtliv på Göta Kanal och Roxen. Också det gör exploateringe av Marby onödig.
Så... har vi några Norrköpingsbor här som har några kommentarer att ge innan jag skriver ihop förslaget och skickar det till fullmäktige?

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den onsdag 25 februari 2004 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ännu ett förslag...
Svenska folket vill väl inte ha några EU-bidrag, eller? Varför satsa på inåtvända bakåtsträvande folk, som tror att kalla kriket fortfarande pågår? Bättre att satsa lite på länder som Polen, Tjeckien osv. som faktiskt vill vara en del av Europa...Reimersholme71 skrev:Nu har
Med tanke på att det tog Göteborgarna mindre än ett år att få igång trafiken på Skånegatan snackar vi alltså om ungefär ett decennium av byggande på det här spårsystemet. Skapar arbetstillfällen i en "Ericssondrabbad" kommun dessutom. Finansiering med statsbidrag och, så länge vi är med, EU-budrag. Motiveringar för bidrag: Spårbunden lokaltrafik (satsning i regeringens budget);
-
Re: Ännu ett förslag...
Man kan ju också resonera omvänt som så, att mer EU-bidrag till Sverige kanske kan få de tjuriga svenskarna att anamma den fina euron.Marcus L skrev:Svenska folket vill väl inte ha några EU-bidrag, eller? Varför satsa på inåtvända bakåtsträvande folk, som tror att kalla kriket fortfarande pågår? Bättre att satsa lite på länder som Polen, Tjeckien osv. som faktiskt vill vara en del av Europa...Reimersholme71 skrev:Nu har
Med tanke på att det tog Göteborgarna mindre än ett år att få igång trafiken på Skånegatan snackar vi alltså om ungefär ett decennium av byggande på det här spårsystemet. Skapar arbetstillfällen i en "Ericssondrabbad" kommun dessutom. Finansiering med statsbidrag och, så länge vi är med, EU-budrag. Motiveringar för bidrag: Spårbunden lokaltrafik (satsning i regeringens budget);
- Reimersholme71
- Kontakt:
Fyra hållplatslägen vid Centralen...
I mitt förslag till spårvägsnät -- för att ersätta alla innerstadsbussrna med spårväg -- ingår ett kollektivtrafikfält på norra körbanan i Norra Promenaden. Civilisterna får samsas om den södra körbanan, som kan få hur mycket gupp och kullersten som helst. Där bussar skall köra bör man ju lämpligen inte ha hinder som gör åkandet mindre attraktivt än det redan är.
Det blir lysande bra med fyra hållplatslägen, varav de två närmast Centralen bara är för spårvagnar och de två i körbanan angörs av de få bussar som blir kvar när jag gjort mitt.
Dessutom behövs det fyra hållplatser om det kommer en spårvagn var 90:e sekund i rusingen. För dem som undrar varför Norrköping skulle behöva så mycket turtäthet kan jag avslöja att det på morgonen kommer bussar kanske oftare än var 30 sekund vid Centralen, inräknat innerstadsbussar och landsortsbussar - som med dagens arrangeman virrar runt i en massa rondeller i två-tre minuter innan dom ens kommer till rätt hållplatsläge. Med andra ord är det knäppare idag än i min framtidsvision.

Här fortsätter spåren, bakom den in i framtiden seende fotografen, till Bussterminalen (kanske en vändslinga där?) och vidare till mitt nybyggda bostadsområde i hamnen på östra Saltängen samt Hamnbron. Till vänster i bild fortsätter spåren till Drottinggatan och Saltängsbron precis som idag.
På Hamnbron och på Östra Promenaden har jag kommit på att man borde ha treskensspår för den återuppbyggda Vikbolandsbanan, med 891 mm el-rälsbussar som går på 700 V DC och angör Centralen på spår två och tre i höjd med bussterminalen (som i min vision faktiskt är en byggnad, i motsats till idag), med ett stickspår för vändnng mellan normalspåren mot Linköping.
Snabbtågen på Östlänken går ner i tunnel under polishuset och har därmed sin perrong under mark. Perrongen för pendeltågen mot linköping (spår 1) ligger i direkt anslutning till bussterminalbyggnaden och nås genom att gå inomhus.
Återkommer med mer planer...
Martin
Det blir lysande bra med fyra hållplatslägen, varav de två närmast Centralen bara är för spårvagnar och de två i körbanan angörs av de få bussar som blir kvar när jag gjort mitt.

Dessutom behövs det fyra hållplatser om det kommer en spårvagn var 90:e sekund i rusingen. För dem som undrar varför Norrköping skulle behöva så mycket turtäthet kan jag avslöja att det på morgonen kommer bussar kanske oftare än var 30 sekund vid Centralen, inräknat innerstadsbussar och landsortsbussar - som med dagens arrangeman virrar runt i en massa rondeller i två-tre minuter innan dom ens kommer till rätt hållplatsläge. Med andra ord är det knäppare idag än i min framtidsvision.
Här fortsätter spåren, bakom den in i framtiden seende fotografen, till Bussterminalen (kanske en vändslinga där?) och vidare till mitt nybyggda bostadsområde i hamnen på östra Saltängen samt Hamnbron. Till vänster i bild fortsätter spåren till Drottinggatan och Saltängsbron precis som idag.
På Hamnbron och på Östra Promenaden har jag kommit på att man borde ha treskensspår för den återuppbyggda Vikbolandsbanan, med 891 mm el-rälsbussar som går på 700 V DC och angör Centralen på spår två och tre i höjd med bussterminalen (som i min vision faktiskt är en byggnad, i motsats till idag), med ett stickspår för vändnng mellan normalspåren mot Linköping.

Återkommer med mer planer...
Martin
Varför skall man ha en annan spårvidd?? Det känns mer som någon slags nostalgi eller diggabilitet i stället för nytta. Vore det inte mer praktiskt med samma spårvidd i stället för krångliga treskensspår om man nu vill ha en bana till Vikbolandet?På Hamnbron och på Östra Promenaden har jag kommit på att man borde ha treskensspår för den återuppbyggda Vikbolandsbanan, med 891 mm el-rälsbussar som går på 700 V DC och angör Centralen på spår två och tre i höjd med bussterminalen (som i min vision faktiskt är en byggnad, i motsats till idag), med ett stickspår för vändnng mellan normalspåren mot Linköping
-
Jag instämmer med Bert. Visst ska vi återinföra spårtrafik på Vikbolandet, men varför inte med spårvagn?Bert skrev:Varför skall man ha en annan spårvidd?? Det känns mer som någon slags nostalgi eller diggabilitet i stället för nytta. Vore det inte mer praktiskt med samma spårvidd i stället för krångliga treskensspår om man nu vill ha en bana till Vikbolandet?På Hamnbron och på Östra Promenaden har jag kommit på att man borde ha treskensspår för den återuppbyggda Vikbolandsbanan, med 891 mm el-rälsbussar som går på 700 V DC och angör Centralen på spår två och tre i höjd med bussterminalen (som i min vision faktiskt är en byggnad, i motsats till idag), med ett stickspår för vändnng mellan normalspåren mot Linköping
Jag menar, det lär ju dröja innan det blir aktuell med snabbtågstrafik till Östra Ryd och Arkösund.
-
- Reimersholme71
- Kontakt:
Varför inte?
Treskensspår skulle ju bara blii en kilometer eller så. Anledningarna till att jag i min framtidsvision ser 891 mm spårvidd är flera. En av dem är naturligtvis nostalgisk. Järnvägen som en gång gick till Arkösund och Söderköping-Valdemarsvik var smalspårig.Bert skrev:Varför skall man ha en annan spårvidd?? Det känns mer som någon slags nostalgi eller diggabilitet i stället för nytta. Vore det inte mer praktiskt med samma spårvidd i stället för krångliga treskensspår om man nu vill ha en bana till Vikbolandet?
Men det finns fler anledningar:
- Det är fortfarande billigare att bygga smalspårigt.
Det finns fortfarande en 891 mm järnväg med reguljär persontrafik, och den gör vad jag vet en hel del nytta. Varför inte återbygga gamla järnvägar med samma spårvidd?
Det går att använda en gamla banvallen där kurvorna är tajtare, och smalspår går att lägga i snävare kurvor.
Om man ändå vill köra smalare vagnar på 700 V är det onödigt att lägga 1435 mm med 16 kV bara för att det är standard någon annan stans.
Jag vill ha en snabb förbindelse, och alltså inte slösa tio minuter (som skulle fördubbla restiden!) på att köra på spårvagnsspåren från Navestad och in till stan.
Min smalspåriga järnväg/landsortsspårväg skall gå på egen bana ända in till stan och i 110 km/h utanför stan.
Med 891 mm bana kan man ha nostalgitåg på somrarna från Norrköping till Göta Kanal. Bra för turisterna!

Men hur gillade ni mitt bildmotage då? Visst skulle det vara betydligt bättre med ett kollektivtrafikfält på Norra Promenaden utanför Centralen än dagens "lösning" med alla dessa bussar i blandad trafik med civilister och farthinder och kullersten och rondeller...

Martin
-
- Kontakt:
Jag är tveksam till smalspår. Titta bara på hur C20 kom till Stockholm, jo på järnväg på egna hjul. Det visar att samma standard är praktiskt i många fall.
Smalspår kan inte tillåta samma hastighet för tågen som för vanliga tåg då risken för att tåget välter i kurvor blir större. Investeringskostnaden för smalspår är marginellt lägre än för standardspår och äts med råge upp av en sämre integrering med det övriga nätet.
Norrköping Östra förstår jag inte varför den ska ligga långt ifrån annan spårburen trafik. Spårvägar som byggs bör ansluta till Norrköpings central om man vill få ekonomi i det.
Smalspår kan inte tillåta samma hastighet för tågen som för vanliga tåg då risken för att tåget välter i kurvor blir större. Investeringskostnaden för smalspår är marginellt lägre än för standardspår och äts med råge upp av en sämre integrering med det övriga nätet.
Norrköping Östra förstår jag inte varför den ska ligga långt ifrån annan spårburen trafik. Spårvägar som byggs bör ansluta till Norrköpings central om man vill få ekonomi i det.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Smalspår? Ja tack!
OK, men det är ju inte samma standard på Tuben och på stambanenätet i alla fall. Dessutom kommer trafiken på banan Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik att kunna klaras av med bara 5 motorvagnssätt, och att det skulle vara lättare att leverera dem rullande på egna hjul är inget vidare argument mot smalspår. Att det var praktiskt i leveranserna av alla de C20 som skulle till Tuben är klart, men med en sådan liten vagnpark skulle det nog snarare vara opraktiskt. Dessutom är Norrköpings spårvägsnät förvisso 1435 mm men har inte kontakt med stambanan någonstans, och ingen pårstår att det skulle vara opraktiskt ändå.Kingsthrone skrev:Jag är tveksam till smalspår. Titta bara på hur C20 kom till Stockholm, jo på järnväg på egna hjul. Det visar att samma standard är praktiskt i många fall.

Smalspår tillåter gott och väl de hastigheter som blir aktuella på en liten bana med många stopp. Och om man bygger ordentligt med rätt dosering i kurvorna kan man köra på bra hela vägen.Kingsthrone skrev:Smalspår kan inte tillåta samma hastighet för tågen som för vanliga tåg då risken för att tåget välter i kurvor blir större. Investeringskostnaden för smalspår är marginellt lägre än för standardspår och äts med råge upp av en sämre integrering med det övriga nätet.

Östra station ligger där den ligger för att man förr (slutet av 1890-talet) ville ha stationerna i utkanten av städerna, med hänsyn till brandfara och annat (samma anledning är det till att de flesta stationer har en järnvägspark mellan sig och stadsbebyggelsen). Norrköpings spårvägar byggdes bland annat föratt koppla ihop norra (nuvarande Centralen), västra och östra stationerna. Men i min framtidsvision blir Östra station bara station för Nostalgitågen till Göta Kanal på sommaren. De vanliga "interurban"-vagnarna kör hela vägen till centralen...Kingsthrone skrev:Norrköping Östra förstår jag inte varför den ska ligga långt ifrån annan spårburen trafik. Spårvägar som byggs bör ansluta till Norrköpings central om man vill få ekonomi i det.

Det finns ytterligare en anledning till att förespråka smalspår, annat än att det är "lite" (25 %) billigare att bygga och att det är trevligt och nostalgiskt: Roslagsbanan. Om vi bygger upp de östgötska och västgötska smalspåren igen (banvallarna ligger på de flesta håll kvar 40 år efter nedläggningarna) blir det lättare för upplänningarna att bevara och utvecka sin smalspårsbana - ungefär som det har varit lättare för Norrköping och Stockholm att bevara sina spårvägar tack vare att Göteborg har satsat stort på sin spårväg.
Martin
-
- Kontakt:
Reimersholme:
Om fördelarna hade varit de du beskriver för smalspårväg så hade man nog inte tvekat att bygga dem.
Jag tror inte riktigt på att det blir 25% billigare att bygga smalspår än standardspår, och dina övriga argument är fåniga. Det handlar ju om nostalgi, som du själv skriver. Nostalgiska skäl kan ju inte ses som motiverande argument.
Norrköpings spårväg bör helt enkelt byggas ut med samma standard som den nuvarande - varför byta? Där har du integreringsskälet! Även fordonsunderhåll vore det praktiskt att ha samma typer av vagnar där det är möjligt.
Om fördelarna hade varit de du beskriver för smalspårväg så hade man nog inte tvekat att bygga dem.
Jag tror inte riktigt på att det blir 25% billigare att bygga smalspår än standardspår, och dina övriga argument är fåniga. Det handlar ju om nostalgi, som du själv skriver. Nostalgiska skäl kan ju inte ses som motiverande argument.
Norrköpings spårväg bör helt enkelt byggas ut med samma standard som den nuvarande - varför byta? Där har du integreringsskälet! Även fordonsunderhåll vore det praktiskt att ha samma typer av vagnar där det är möjligt.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Smalspår? Ja tack!
Reimersholme71 skrev:Det finns ytterligare en anledning till att förespråka smalspår, annat än att det är "lite" (25 %) billigare att bygga och att det är trevligt och nostalgiskt: Roslagsbanan.
Men Mikael... Att hjälpa till att bevara och bygga ut trafiken på Roslagsbanan är väl inte löjligt?Kingsthrone skrev:...dina övriga argument är fåniga.

Om du läst lite in mina inlägg ser du anledningen till att jag inte vill se Söderköping-Valdemarsviklinjen som en förlängning av Navestadslinjen. Det tar dubbelt så lång tid att köra via Navestad, Hageby och genom stan till Centralen som det annars skulle ta från Söderköping till Norrköping. För att få några resenärer måste en återbyggd Vikbolandsbana slå bilen och bussen genom att göra det fortare och bekvämare än det går på landsvägen. Därför föreslår jag en järnväg med 891 mm så att det blir "omöjligt" att ta omvägen över Navestad och in genom stan.Kingsthrone skrev:... Norrköpings spårväg bör helt enkelt byggas ut med samma standard som den nuvarande - varför byta?
Men det är fortfarande ingen som kommenterar mitt fotomontage.

Martin
-
- Kontakt:
- Reimersholme71
- Kontakt:
Järnväg, inte spårväg
Jodå, Roslagsbanan behöver byggas ut, minst till Rimbo, men helst till Norrtälje.Kingsthrone skrev:Reimersholme:
Jag tycker fortfarande att den spårtväg som byggs i Norrköping bör kunna ansluta till de befintliga spåren så att man kan trafikera hela nätet med samma vagnar.
Roslagsbanan vet jag inte heller om man bör bygga ut.

Och om jag säger det tydligare då: Det skall/bör inte byggas spårväg till Söderköping och Valdemarsvik. Med sth på 50 km/h kommer en sådan "satsning" att garanterat öka pendlingen i bil från Söderköping snarare än att minska den. Det behövs en järnväg med sth på 110 km/h, och det kan vara en smalspårig järnväg lika gärna som en 1435 mm - och om banan blir 25% billigare (visst, exklusive luftledning) så är det ett mycket bra alternativ!
Martin
-
- Kontakt:
Ska det bli järnväg vore det bättre att den kan ansluta till Linköping och Nyköping för en mer integrerad kollektivtrafik. Här finns en vinst i att integrera trafiken i Östergötland. Men jag håller med om att 50 km/h inte räcker för resan Söderköping - Norrköping. Men finns det inte extra snabba spårvagnar som gör över 100? Då kan de ju användas både på halvlånga och korta avstånd inne i staden.
Alternativet är att bygga en vanlig järnväg till Söderköping för tågen som klarar 200 km/h men frågan är om det kan motiveras mtp reseunderlag.
Alternativet är att bygga en vanlig järnväg till Söderköping för tågen som klarar 200 km/h men frågan är om det kan motiveras mtp reseunderlag.
En hel massa olika spårvidder. Detta uppstod en gång i tiden. Omlastningar var inte så dyra och var en "höll på sitt". Kul för oss diggare med 1435, 1067 och 891 mm på stationen i Växjö en gång i tiden. Men särskilt praktiskt var det ju inte.
Men att i dag med berått mod bygga en helt ny bana med en annan spårvidd än den (1435) som används på både spårväg och järnväg i Norrköping med omnejd verkar inte särskilt välbetänkt. Bygger man en snabbspårväg till Söderköping kan man göra en anslutning till BV:s nät någonstans och även möjliggöra godstrafik till Söderköping. Om sådan efterfrågas vet jag inte men finns möjligheten så kanske efterfrågan kommer.
Men att i dag med berått mod bygga en helt ny bana med en annan spårvidd än den (1435) som används på både spårväg och järnväg i Norrköping med omnejd verkar inte särskilt välbetänkt. Bygger man en snabbspårväg till Söderköping kan man göra en anslutning till BV:s nät någonstans och även möjliggöra godstrafik till Söderköping. Om sådan efterfrågas vet jag inte men finns möjligheten så kanske efterfrågan kommer.