Hur tänkte du nu? Om du nu tänkte. Postvagnen är i första hand ett järnvägsforum. Detta är i första hand ett spårvägs- och lokaltrafiksforum. M31 är en spårvagnstyp. Varför skulle en tråd om M31 höra bättre hemma i ett järnvägsforum?hgsldf skrev:Hör inte den här nördtråden bättre hemma i Postvagnen?
Styrelektronik M31
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Styrelektronik M31
Re: Styrelektronik M31
Dessutom är den knappast den första "nördtråden"! Att nörda loss är väl vad webbfora av alla slag är till för?Harald skrev:Hur tänkte du nu? Om du nu tänkte. Postvagnen är i första hand ett järnvägsforum. Detta är i första hand ett spårvägs- och lokaltrafiksforum. M31 är en spårvagnstyp. Varför skulle en tråd om M31 höra bättre hemma i ett järnvägsforum?hgsldf skrev:Hör inte den här nördtråden bättre hemma i Postvagnen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Styrelektronik M31
Tycker det själv det är intressant som spårvagnsintresserad att följa hur det går med Ostravaprojektet. Eftersom jag är främst spårvägsintresserad varför ska jag följa det i ett järnvägsforum?????????hgsldf skrev:Hör inte den här nördtråden bättre hemma i Postvagnen?
Vad tycker hgsldf passar bättre att diskutera i detta forum?
Re: Styrelektronik M31
Tur att jag inte verkar ensam i att följa detta
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Det nämndes tidigare i tråden att ledstängerna byttes ut emot rostfria dito.
Men kan någon förklara varför dessa nu tejpas med grå isoleringstejp?
Men kan någon förklara varför dessa nu tejpas med grå isoleringstejp?
Re: Styrelektronik M31
Vad gör en svetten på en hand? Jo på rostfritt stål glider den...Olof skrev:Det nämndes tidigare i tråden att ledstängerna byttes ut emot rostfria dito.
Men kan någon förklara varför dessa nu tejpas med grå isoleringstejp?
Alltså ett sätt att undvika fallolyckor...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Styrelektronik M31
378 är i trafik
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
332 är i trafik. 369 kom hem inatt och 363 är nästa vagn ner.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
369 är i trafik, 340 kom hem häromdagen och 314 är på väg till tjeckien.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Tycker det går långsamt... Men jag kan ju inte alla turer.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Styrelektronik M31
nja, det är nog ett bra jobb som görs också så det här är väl använda pengar.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Styrelektronik M31
Hvordan er driftsstabiliteten på de ombygde vognene kontra de uombygde?
Re: Styrelektronik M31
Ja då så.spårsnoken skrev:nja, det är nog ett bra jobb som görs också så det här är väl använda pengar.
mvh/spårsnoken
Professionell tyckare
Re: Styrelektronik M31
Tja, sedan 2012 har 48 av 80 vagnar åkt iväg på revision, 44 av dem är ute i trafik, 3 st i Tjeckien och 1 vagn under provkörning efter revision (340) om den inte redan är klar. det innebär att det är 32 vagnar kvar och de känns som om tjeckerna har koll på både revisionen och transporterna, när en vagn är klar tar de med en tillbaka. Tanken är att det hela skall vara klart 2016 och det verkar som om de kommer klara detta.Kantorn skrev:Tycker det går långsamt... Men jag kan ju inte alla turer.
Oron ligger snarare på rostsaneringen av M32:orna i Solna, där det inte hörts något mer än att två vagnar kördes upp i början på sommaren. När dessa två är åtgärdade skall metoden utvärderas och sedan skall de övriga vagnarna köras dit för rostsanering och golvbyte. Om det dessutom görs något mer vet jag inte, men det finns ju en del dörrproblem och rampen är ju inte heller något under av tillförlitlighet. Har sett flera tillfällen där föraren kommer ut och använder den manuella rampen istället, då det verkar gå fortare.
Re: Styrelektronik M31
Som det verkar håller tjeckerna tidtabellen, det är ju ganska så omfattande arbete som görs. Man hade säkert kunnat åtgärdat fler vagnar samtidigt fast där hindrar vagnssituationen i Göteborg.
Frågan är hur mycket man behöver göra på M32, tid tar det åtminstone...
Frågan är hur mycket man behöver göra på M32, tid tar det åtminstone...
Re: Styrelektronik M31
I princip är det alltid 3-4 vagnar samtidigt som är ur drift. En vagn som kommer tillbaka kan man få driftduglig på bara någon vecka.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Det här är väl dessutom inte direkt en ombyggnad som det är särskilt bråttom med?
Utan att faktiskt veta så antar jag att i och med ombyggnaderna så finns det tillfälligt rätt så rikligt med överblivna delar som kan användas som reservdelar till de ännu ej ombyggda vagnarna.
Att ombyggnaden pågår under längre tid har ju dessutom fördelen att om en ej ombyggd M31 har något mer omfattande strul med styrelektroniken så är det bra att göra rokad så att den vagnen får stå först på tur för ombyggnad.
Utan att faktiskt veta så antar jag att i och med ombyggnaderna så finns det tillfälligt rätt så rikligt med överblivna delar som kan användas som reservdelar till de ännu ej ombyggda vagnarna.
Att ombyggnaden pågår under längre tid har ju dessutom fördelen att om en ej ombyggd M31 har något mer omfattande strul med styrelektroniken så är det bra att göra rokad så att den vagnen får stå först på tur för ombyggnad.
Re: Styrelektronik M31
373 kom hem i onsdags och 320 åkte på semester
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
340 är i trafik.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
316 är på väg till Tjeckien, sägs även att 314 är där. Nu borde 373 kommit hem
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!