Spårväg city etapp två på gång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg city etapp två på gång
Man har nu börjat flytta avloppsledningar under Strandvägen, väster om Djurgårdsbron. Detta som förberedelse av spårvägens förlängning mot Frihamnen och Ropsten.
Reportage i ABC.
Har jag förstått rätt, att man satsar på en förlängning till Ropsten i ett svep, alltså inte till Frihamnen (eller möjligen Siljaterminalen) i ett första utbyggnadssteg?
Reportage i ABC.
Har jag förstått rätt, att man satsar på en förlängning till Ropsten i ett svep, alltså inte till Frihamnen (eller möjligen Siljaterminalen) i ett första utbyggnadssteg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
- Inlägg: 2251
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city etapp två på gång
Stalltips: Etapp till Frihamnen först, kan öppnas samtidigt som förlängningen till Klarabergsgatan och nya pendelstågstationen tas i bruk 2018.
Därefter etapp Frihamnen - Ropsten med kontakt med Lidingöbanan 2020 . Vi som lever får se.....
Därefter etapp Frihamnen - Ropsten med kontakt med Lidingöbanan 2020 . Vi som lever får se.....
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Det senaste jag hörde var att Citybanan ligger före tidsplanen och kan bli färdig i slutet av 2016. Orgelpipan 6 (ny pendeltågsstation+hotell) skall också vara färdigt 2016. Hur det går med Spårväg city vet jag inte, men det händer onekligen grejer både mellan Djurgårdsbron och Berwaldhallen samt vid provspårkroppen (eller vad det kallas) utanför OMX. Om den nya breda GC-banan över sportgärdet (längs Lindarängsvägen) är kopplat till Spårväg city vet jag inte, men känslan är att det frigör ytrymme längs Lindarängsvägen (gamla trottoaren) för spårvägsdragning. Tycker mig även se fler betongelement med urfasning för spår runt sergelfontänen.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2251
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city etapp två på gång
Tyvärr hjälper det inte spårvägen att Citybanan ligger före tidsplanen. Det som styr spårvägen till Klarabergsgatan är stadens arbete med tätskikten i Hamngatan och Sergels torg. Dessa arbeten pågår från nu och hela 2015 och 2016. Först 2017 kan Trafikförvaltningen dra igång spårläggning och kontaktledningsarbeten. Hur utformningen av Klarabergsgatan ska bli är fortfarande oklar: Bilgata eller flanörstråk?
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Jo jag förstår att Spårväg city är ett separat projekt skilt från Citybanan. Men i din första skrivning fick man intrycket av att Citybanan öppnas först 2018 (dvs en försening på det projektet). Oavsett detta är det roligt att hela projektet verkar vara startat (det blir så mycket svårare att avbryta det då, vilket kändes som en realitet innan valet)
Re: Spårväg city etapp två på gång
Har flyttat diskutionen om Citybanan till ny tråd, https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37611.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2251
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city etapp två på gång
heasm skrev:Jo jag förstår att Spårväg city är ett separat projekt skilt från Citybanan. Men i din första skrivning fick man intrycket av att Citybanan öppnas först 2018 (dvs en försening på det projektet). Oavsett detta är det roligt att hela projektet verkar vara startat (det blir så mycket svårare att avbryta det då, vilket kändes som en realitet innan valet)
OK, jag formulerar om mig:
Stalltips: Etapp till Frihamnen först, kan öppnas samtidigt som förlängningen till Klarabergsgatan vid nya pendelstågstationen tas i bruk 2018.
Tänk vad ett litet ord kan betyda...
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Hur mycket mer spår kan försörjas med spårvagnar utan att Alkärrhallen blir urvuxen?
(Skiljda rusningar på södra Djurgården respektive vid Frihamnen torde väl underlätta en del, men löser inte allt)
(Skiljda rusningar på södra Djurgården respektive vid Frihamnen torde väl underlätta en del, men löser inte allt)
- Thomas Lange
- Inlägg: 2251
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city etapp två på gång
Alkärrshallen är redan urvuxen. Trafikstart till Frihamnen kräver uppställningsplats med städresurser "någon annanstans", t.ex. vid Frihamnen. Visst tillkommande underhåll kan göras i Alkärrshallen om man anordnar skiftgång.M_M skrev:Hur mycket mer spår kan försörjas med spårvagnar utan att Alkärrhallen blir urvuxen?
(Skiljda rusningar på södra Djurgården respektive vid Frihamnen torde väl underlätta en del, men löser inte allt)
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg city etapp två på gång
Detta ringa ledningsomläggande är oerhört positivt för oss spårvägsvänner! När kan vi förvänta oss att det accumulerade arbetet, Vagnhallen i Aga, röromläggning, provkropp med mera kommer upp i sin kritiska massa så att trilskande spårvagnshatare och klåfingriga politiker/tjänstemän inte enkelt kan stoppa expantionen mot Ropsten? Är vi " i hamn" redan till nästa val 2018?
Re: Spårväg city etapp två på gång
Måste rätta mig själv så här några dagar efteråt. Det är förstås öster om Djurgårdsbron som man lägger om ledningarna.LÅ1 skrev:Man har nu börjat flytta avloppsledningar under Strandvägen, väster om Djurgårdsbron. Detta som förberedelse av spårvägens förlängning mot Frihamnen och Ropsten.
Reportage i ABC.
Har jag förstått rätt, att man satsar på en förlängning till Ropsten i ett svep, alltså inte till Frihamnen (eller möjligen Siljaterminalen) i ett första utbyggnadssteg?
Det sägs ju att det är så dyrt med sådana omläggningar. Jag har en tokidé om ett alternativ!
Bygg ett reservspår vid sidan om det som går över ledningen. Eller kanske runt lämpligt/lämpliga kvarter. Måste man gräva sig ner i gatan i framtiden så får man dra spårvägstrafiken vid sidan om, på reservspåret!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg city etapp två på gång
Det är helt fel att ett spårvägsprojekt skall belastas av omdragning av ledningar.
Oftast är ledningarna gamla och måste snart renoveras, vilket då staden får betala.
Vid spårvägsbygge betalar spårvägen omdragningen och staden får ett helt nytt ledningsnät helt gratis.
-Per
Oftast är ledningarna gamla och måste snart renoveras, vilket då staden får betala.
Vid spårvägsbygge betalar spårvägen omdragningen och staden får ett helt nytt ledningsnät helt gratis.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg city etapp två på gång
Hur fungerar det i de städer i sverige där kommunen både bygger/sköter spårvägarna och rören i gatan? Och som skattebetalare spelar det väl egentligen ungen större roll?
Frågan är väl snarare hur nödvändigt det är att flytta rör och ledningar!
Frågan är väl snarare hur nödvändigt det är att flytta rör och ledningar!
Re: Spårväg city etapp två på gång
Det där är väl en ren avtalsfråga mellan den som bygger spårvägen och staden? Kan i alla fall inte komma på någon lag som reglerar detta, men det kanske någon annan kan.Per Lind skrev:Det är helt fel att ett spårvägsprojekt skall belastas av omdragning av ledningar.
Oftast är ledningarna gamla och måste snart renoveras, vilket då staden får betala.
Vid spårvägsbygge betalar spårvägen omdragningen och staden får ett helt nytt ledningsnät helt gratis.
-Per
Om vi ändå ska hålla på med argument, så är det ju så att i dagens ekonomi så är det dyrare att göra någonting nu än att göra det senare. Det är visserligen inte sant när det t ex handlar om hundra år gamla rör, för man tar också en högre risk genom att inte göra någonting, men det är svårt att visa. Den kommunala redovisningen ska i princip ske på samma sätt som i ett företag. Ett tidigarelagt arbete (vi hade ju egentligen tänkt göra det först om fem år, eller hur...) innebär alltså en merkostnad, och det är då rättmätigt att kräva att någon annan betalar den merkostnaden. Sen kan ju också utformningen behöva vara annorlunda, och även där kan det bli merkostnader. Dock är ju inte detta samma sak som att den som till slut utlöser att grävskopan körs fram också är den som ska betala alltihop, men som sagt, det är en avtalsfråga...
Re: Spårväg city etapp två på gång
Daniel har redan svarat ganska bra på detta, men det är helt självklart att kostnaden för ledningsomläggningen måste ligga i spårvägsprojektet. Hur den sedan finansieras är en helt annan fråga.Per Lind skrev:Det är helt fel att ett spårvägsprojekt skall belastas av omdragning av ledningar.
Oftast är ledningarna gamla och måste snart renoveras, vilket då staden får betala.
Vid spårvägsbygge betalar spårvägen omdragningen och staden får ett helt nytt ledningsnät helt gratis.
-Per
Om man ska bryta ut ledningsomläggningen till en egen entreprenad med en egen finansiering tillkommer ganska stora etableringskostnader och återställningskostnader mellan entreprenaderna.
För etapp 1 köpte staden en hel del gatuupprustning (bland annat var inte cykelbanorna med från början) från projektet. Detta var en icke betydande del av den s.k. fördyringen, men den belastade i verkligheten inte spårvägsprojektet utan det är bara pressen och "NK-express"-oivrarna som har påstått att det blev så mycket dyrare.
Ett avloppsrör har för övrigt väldigt god hållbarhet. Många rör är, som Daniel påpekar, uppåt 100 år gamla. Dessa är ofta saltglaserade lerrör som utan omsvep kan hålla i 100 år till. Vem ska betala när man ersätter en produkt som har halva sin livslängd kvar med en produkt som inte ens håller den tiden som den gamla har kvar? Det här är alls icke enkelt.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Hur ofta är ofta? Ledningar är rätt hållbara saker och byts inte ut överdrivet ofta. men om du har något trovärdigt underlag på att ledningar som flyttas pga man bygger spårväg ändå snart skulle bytas för du gärna dela med dig. Annars får din uppgift hamna på den allt växande högen av icke verifierbara uppgifter som folk slänger sig med för att bevisa sin egen sak.Per Lind skrev:Det är helt fel att ett spårvägsprojekt skall belastas av omdragning av ledningar.
Oftast är ledningarna gamla och måste snart renoveras, vilket då staden får betala.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Även om man tillfälligt flyttar bort museivagnarna till t.ex. AGA-depån?Thomas Lange skrev:Alkärrshallen är redan urvuxen. Trafikstart till Frihamnen kräver uppställningsplats med städresurser "någon annanstans", t.ex. vid Frihamnen. Visst tillkommande underhåll kan göras i Alkärrshallen om man anordnar skiftgång.M_M skrev:Hur mycket mer spår kan försörjas med spårvagnar utan att Alkärrhallen blir urvuxen?
(Skiljda rusningar på södra Djurgården respektive vid Frihamnen torde väl underlätta en del, men löser inte allt)
(Museitrafiken är ju inte direkt nödvändig utanför sommaren, åtminstone inte med 11-12 vagnar...)
Vad gäller ledningarna så borde spårvägsprojektet betala för att gräva upp de gamla ledningarna och återlägga de gamla ledningarna på ny plats, och vill kommunen få dem bytta till nya ledningar så får de stå för en icke försumbar del av kostnaden.
Vad gäller andra städer så har man väl ofta nyttjad det vinnande konceptet spårreservat och därmed behöver det sällan flyttas några ledningar. I Stockholm så fanns det sannolikt inga större mängder ledningar under innerstadsnätet då det fanns, men vad jag förstått så har det väl framförallt dragits fjärrvärme där spårvägen tidigare låg. Det var ju då "ledig" plats i gatan.
P.S. sidospår: Hur var det nu, ryms fria-rum-profilen (för "2,65m-vagnar") för dubbelspårig spårväg i Valhallavägen där det idag redan finns rester av den gamla innerstadsspårvägen? I så fall borde man väl verkligen överväga att påbörja spårvägskonvertering av linje 4 i samma veva? Fast extrajobbet att senare gräva upp några meter spår och lägga in växlar är kanske inte så stort?
Kunde man månne använda Valhallavägen som provisorisk uppställnings+städningsplats? Tillräckligt många meter nytt spår i ungefär samma läge som de gamla spårresterna, och provisorisk inhägnad (typ byggarbetsplatsinhägnad + "partytält")?
Hur många fler vagnar kommer trafik till Frihamnen kräva, och hur många spårmeter kan uppställningen+städningen behöva?
Re: Spårväg city etapp två på gång
Kul idé!M_M skrev:Kunde man månne använda Valhallavägen som provisorisk uppställnings+städningsplats? Tillräckligt många meter nytt spår i ungefär samma läge som de gamla spårresterna, och provisorisk inhägnad (typ byggarbetsplatsinhägnad + "partytält")
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Ja, om man inte tänker använda rent trafikspår för uppställning så måste väl Valhallavägen vara en rätt bra idé?
En annan idé är väl att spårvägen byggs till Frihamnen (d.v.s. med den avgrening som förekommit i vissa planer - osäker på hur den nuvarande ser ut) och man bygger några meter på sträckan mot Ropsten och använder den för uppställning. Inte lika rolig, och blir det verkligen en separat gren mot Frihamnen?
En annan idé är väl att spårvägen byggs till Frihamnen (d.v.s. med den avgrening som förekommit i vissa planer - osäker på hur den nuvarande ser ut) och man bygger några meter på sträckan mot Ropsten och använder den för uppställning. Inte lika rolig, och blir det verkligen en separat gren mot Frihamnen?
Re: Spårväg city etapp två på gång
Du menar en gren mot Loudden, antar jag? Frihamnen blir en hållplats på vägen mot Ropsten. Du tänker rätt, men det blir fel.M_M skrev:Ja, om man inte tänker använda rent trafikspår för uppställning så måste väl Valhallavägen vara en rätt bra idé?
En annan idé är väl att spårvägen byggs till Frihamnen (d.v.s. med den avgrening som förekommit i vissa planer - osäker på hur den nuvarande ser ut) och man bygger några meter på sträckan mot Ropsten och använder den för uppställning. Inte lika rolig, och blir det verkligen en separat gren mot Frihamnen?
Man skulle kunna bygga fram till hållplatsen Lindarängsvägen och bygga en första snutt mot Loudden och använda dessa framtida trafikspår som en tillfällig uppställning. Sträckan till Ropsten är beslutad och ska stå klar 2020, men några års försening kan det förstås alltid bli. Sträckan till Loudden är inte beslutad och knappt behandlad av SL. Däremot har Stockholms stad långt framskridna planer på att bebygga området och låta det försörjas av spårväg, vilket kräver endast drygt en kilometer dubbelspår och två eller tre hållplatser. Så även om det inte är beslutat borde det inte vara kontroversiellt heller. Däremot dröjer det nog, eftersom oljehamnen kan flytta tidigast 2019, och sedan är det några år av rivningar och marksanering innan området kan börja byggas.
Mitt tips:
Djurgårdsbron - Lindarängsvägen augusti 2018.
Lindarängsvägen - Ropsten/Lidingöbanan augusti 2022.
Lindarängsvägen - Loudden augusti 2026.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.