Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vet inte helt om det är rätt forum, men jag slänger ut frågan ändå...
I Göteborg främst på spårvagnsmodell M31 går man över från klarglas med värmefilm, till glas med värmeslingor. Många förare känner obehag i form av huvudvärk, illamående, koncentrationssvårigheter mm, detta oberoende på om värmen är på eller ej. Är det någon här som har erfarenhet av liknande ex i Stockholm eller Norrköping, eller på andra spårgående fordon än spårvagn?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Om jag fattar din bild rätt så är det synliga trådar i ett rätt så "oordentligt" mönster. Det kan nog tänkas att de påverkar hjärnan via synen och då spelar det förstås ingen roll om värmen är på eller ej. Men för att svara säkert på detta ska man nog vara hjärnforskare och även sådan kanske skulle behöva forska lite i saken först.
Såna där rutor har ju funnits på Regina-motorvagnar (X5x) i alla år. De äldsta är ju nu 13 år gamla och deras rutor har nog åldrats lite, vilket gör att de kan tyckas vara lite suddigt att se igenom. Dock har man ju undersökt rutorna och konstaterat att de är tillfyllest. När det gäller tågfordon ser man även på hållfastheten, eftersom rutan ska klara kollision med föremål i upp till 200 km/h. För att klara detta är det mycke viktigt att rutorna hålls uppvärmda under de kalla årstiden.
För egen del tycker jag de bästa är att man låter bli att irritera sej på fenomenet helt enkelt.
leifd skrev:Såna där rutor har ju funnits på Regina-motorvagnar (X5x) i alla år. De äldsta är ju nu 13 år gamla och deras rutor har nog åldrats lite, vilket gör att de kan tyckas vara lite suddigt att se igenom. Dock har man ju undersökt rutorna och konstaterat att de är tillfyllest. När det gäller tågfordon ser man även på hållfastheten, eftersom rutan ska klara kollision med föremål i upp till 200 km/h. För att klara detta är det mycke viktigt att rutorna hålls uppvärmda under de kalla årstiden.
För egen del tycker jag de bästa är att man låter bli att irritera sej på fenomenet helt enkelt.
Ja NSB krävde rutor med 20 mm tjocklek (!) på El16 för att gå ifrån galler. Tror att v-rutorna på X10 "bara" är 18 mm tjocka. Vad det gäller el i rutorna och spårvagnar så erinrar jag mig att HSS F-vagnar och NKA 48/51 väl hade eluppvärmda vindrutor med trådar. Var det original eller något man satte in senare? Förmodligen original när båda städernas vagnar hade sådana. Det får man väl anse mycket före sin tid på 40-talet?
Vissa tunnelbanevagnar har "sjösjukefönster" som de kallas och dem får man mycket riktigt alla möjliga besvär av att köra, man blir helt snurrig. Utan att säkert veta, så skulle jag närmast tro att det är glaset som är deformerat och ger en linsverkan, för om det vore själva trådarna som bryter ljuset eller på något annat sätt förvirrar hjärnan så borde det gälla alla vagnar men det gör det inte!
Sen har jag hört alla möjliga historier om förare som får utslag i ansiktet och allt möjligt av de där värmetrådarna, även när de är avstängda, men det är nog lite så att om en klagar så börjar alla känna efter, och så har man plötsligt en epidemi. Och lite önsketänkande är det väl också, tänk om man kunde förklara all ohälsa på jobbet med saker i den fysiska arbetsmiljön?
A24 Grand Lux Lidingöedition hade en extra ruta fastsatt i gummiram mot originalrutan. I denna extraruta fanns värmetrådar. Fanns dock inte originalmonterat från ASJ enligt länkat leveransfoto.
Kjell L skrev:A24 Grand Lux Lidingöedition hade en extra ruta fastsatt i gummiram mot originalrutan. I denna extraruta fanns värmetrådar. Fanns dock inte originalmonterat från ASJ enligt länkat leveransfoto.
Däremot fanns hastighetsmätare med i originalutförande.
Kjell L skrev:A24 Grand Lux Lidingöedition hade en extra ruta fastsatt i gummiram mot originalrutan. I denna extraruta fanns värmetrådar. Fanns dock inte originalmonterat från ASJ enligt länkat leveransfoto.
Däremot fanns hastighetsmätare med i originalutförande.
DET var en fin bild! Ja hastighetsmätare hade alla möjliga vagnar på 40-talet, även göteborgsmustangerna lär ha haft det. Antar att de fungerade lika bra (läs dåligt) på alla samtida vagnar...
Men jag blir inte klok på om det är en linköpings- eller faluvagn vi ser på bilden. Kan det vara en vagn i 1949 års leverans?
Treskensspåret tyder väl på Linköping. För att vara riktigt säker kan man söka med bildnumret på Samlingsportalen så att man får fram bilden med tillhörande uppgifter. Där står det mycket riktigt Linköping.
Harald skrev:Treskensspåret tyder väl på Linköping. För att vara riktigt säker kan man söka med bildnumret på Samlingsportalen så att man får fram bilden med tillhörande uppgifter. Där står det mycket riktigt Linköping.
daniel_s skrev:Ja hastighetsmätare hade alla möjliga vagnar på 40-talet, även göteborgsmustangerna lär ha haft det.[\quote]
M23 hade aldrig hastighetsmätare. De var däremot förberedda.
Förberedda hur då?
Hastighetsmätaren är ju faktiskt med på ritningen om jag inte minns alldeles galet. Nu är iofs detta inte första gången någon påstår att ritningarna för MB04 inte har något att göra med hur vagnarna var byggda, men lite konstigt är det ju faktiskt...
daniel_s skrev:Ja hastighetsmätare hade alla möjliga vagnar på 40-talet, även göteborgsmustangerna lär ha haft det.[\quote]
M23 hade aldrig hastighetsmätare. De var däremot förberedda.
Förberedda hur då?
Hastighetsmätaren är ju faktiskt med på ritningen om jag inte minns alldeles galet. Nu är iofs detta inte första gången någon påstår att ritningarna för MB04 inte har något att göra med hur vagnarna var byggda, men lite konstigt är det ju faktiskt...
De var förberedda på så vis att uttag fanns för anslutande av tachometergenerator, hål i instrumentpanelen samt att man vid inkoppling bara skulle följa... just det... ritning.