Eluppvärmda rutor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Eluppvärmda rutor

Inlägg av alex87 »

Vet inte helt om det är rätt forum, men jag slänger ut frågan ändå...

I Göteborg främst på spårvagnsmodell M31 går man över från klarglas med värmefilm, till glas med värmeslingor. Många förare känner obehag i form av huvudvärk, illamående, koncentrationssvårigheter mm, detta oberoende på om värmen är på eller ej. Är det någon här som har erfarenhet av liknande ex i Stockholm eller Norrköping, eller på andra spårgående fordon än spårvagn?

Bild
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av Harald »

Om jag fattar din bild rätt så är det synliga trådar i ett rätt så "oordentligt" mönster. Det kan nog tänkas att de påverkar hjärnan via synen och då spelar det förstås ingen roll om värmen är på eller ej. Men för att svara säkert på detta ska man nog vara hjärnforskare och även sådan kanske skulle behöva forska lite i saken först.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av Hechtwagen »

Rutor med trådar finns i många bilar, körde en senast idag utan illamående. Spårvagnsförarna vänjer sig snart och då upphör illamåendet! :D
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Sv: Eluppvärmda rutor

Inlägg av Verspieder »

Eluppvärmda bakrutor och backspeglar finns väl i 99% av alla bilar?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av leifd »

Såna där rutor har ju funnits på Regina-motorvagnar (X5x) i alla år. De äldsta är ju nu 13 år gamla och deras rutor har nog åldrats lite, vilket gör att de kan tyckas vara lite suddigt att se igenom. Dock har man ju undersökt rutorna och konstaterat att de är tillfyllest. När det gäller tågfordon ser man även på hållfastheten, eftersom rutan ska klara kollision med föremål i upp till 200 km/h. För att klara detta är det mycke viktigt att rutorna hålls uppvärmda under de kalla årstiden.
För egen del tycker jag de bästa är att man låter bli att irritera sej på fenomenet helt enkelt.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av 218 »

leifd skrev:Såna där rutor har ju funnits på Regina-motorvagnar (X5x) i alla år. De äldsta är ju nu 13 år gamla och deras rutor har nog åldrats lite, vilket gör att de kan tyckas vara lite suddigt att se igenom. Dock har man ju undersökt rutorna och konstaterat att de är tillfyllest. När det gäller tågfordon ser man även på hållfastheten, eftersom rutan ska klara kollision med föremål i upp till 200 km/h. För att klara detta är det mycke viktigt att rutorna hålls uppvärmda under de kalla årstiden.
För egen del tycker jag de bästa är att man låter bli att irritera sej på fenomenet helt enkelt.
Ja NSB krävde rutor med 20 mm tjocklek (!) på El16 för att gå ifrån galler. Tror att v-rutorna på X10 "bara" är 18 mm tjocka. Vad det gäller el i rutorna och spårvagnar så erinrar jag mig att HSS F-vagnar och NKA 48/51 väl hade eluppvärmda vindrutor med trådar. Var det original eller något man satte in senare? Förmodligen original när båda städernas vagnar hade sådana. Det får man väl anse mycket före sin tid på 40-talet?

218
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av daniel_s »

Vissa tunnelbanevagnar har "sjösjukefönster" som de kallas och dem får man mycket riktigt alla möjliga besvär av att köra, man blir helt snurrig. Utan att säkert veta, så skulle jag närmast tro att det är glaset som är deformerat och ger en linsverkan, för om det vore själva trådarna som bryter ljuset eller på något annat sätt förvirrar hjärnan så borde det gälla alla vagnar men det gör det inte!

Sen har jag hört alla möjliga historier om förare som får utslag i ansiktet och allt möjligt av de där värmetrådarna, även när de är avstängda, men det är nog lite så att om en klagar så börjar alla känna efter, och så har man plötsligt en epidemi. Och lite önsketänkande är det väl också, tänk om man kunde förklara all ohälsa på jobbet med saker i den fysiska arbetsmiljön?
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av Kjell L »

A24 Grand Lux Lidingöedition hade en extra ruta fastsatt i gummiram mot originalrutan. I denna extraruta fanns värmetrådar. Fanns dock inte originalmonterat från ASJ enligt länkat leveransfoto.

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... 0&Recnr=14

Däremot fanns hastighetsmätare med i originalutförande.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av roggek »

Kjell L skrev:A24 Grand Lux Lidingöedition hade en extra ruta fastsatt i gummiram mot originalrutan. I denna extraruta fanns värmetrådar. Fanns dock inte originalmonterat från ASJ enligt länkat leveransfoto.


Däremot fanns hastighetsmätare med i originalutförande.
Rättar länken:
http://www.samlingsportalen.se/all/cgip ... 50&Imgnr=1
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:
Kjell L skrev:A24 Grand Lux Lidingöedition hade en extra ruta fastsatt i gummiram mot originalrutan. I denna extraruta fanns värmetrådar. Fanns dock inte originalmonterat från ASJ enligt länkat leveransfoto.


Däremot fanns hastighetsmätare med i originalutförande.
Rättar länken:
http://www.samlingsportalen.se/all/cgip ... 50&Imgnr=1
DET var en fin bild! Ja hastighetsmätare hade alla möjliga vagnar på 40-talet, även göteborgsmustangerna lär ha haft det. Antar att de fungerade lika bra (läs dåligt) på alla samtida vagnar...

Men jag blir inte klok på om det är en linköpings- eller faluvagn vi ser på bilden. Kan det vara en vagn i 1949 års leverans?
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av Harald »

Treskensspåret tyder väl på Linköping. För att vara riktigt säker kan man söka med bildnumret på Samlingsportalen så att man får fram bilden med tillhörande uppgifter. Där står det mycket riktigt Linköping.

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAJA00250
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Treskensspåret tyder väl på Linköping. För att vara riktigt säker kan man söka med bildnumret på Samlingsportalen så att man får fram bilden med tillhörande uppgifter. Där står det mycket riktigt Linköping.

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAJA00250
Aha! Men det står också 1950-06-22, vilket verkar skumt. Kan det vara så att bilden är framkallad (eller arkiverad?) först då, men tagen året innan?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Ja hastighetsmätare hade alla möjliga vagnar på 40-talet, även göteborgsmustangerna lär ha haft det.
M23 hade aldrig hastighetsmätare. De var däremot förberedda.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
daniel_s skrev:Ja hastighetsmätare hade alla möjliga vagnar på 40-talet, även göteborgsmustangerna lär ha haft det.[\quote]
M23 hade aldrig hastighetsmätare. De var däremot förberedda.
Förberedda hur då?

Hastighetsmätaren är ju faktiskt med på ritningen om jag inte minns alldeles galet. Nu är iofs detta inte första gången någon påstår att ritningarna för MB04 inte har något att göra med hur vagnarna var byggda, men lite konstigt är det ju faktiskt...
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av alex87 »

Fast nu handlar inte den tråden om hastighetsmätare...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av roggek »

alex87 skrev:Fast nu handlar inte den tråden om hastighetsmätare...
Nä, och vi kom på att hjärnforskning inte var vår grej heller... :cheesygrin: :wink:

Men för att komma on-topic, vad säger skyddsombudet?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av alex87 »

Eftersom bland annat jag är skyddsombud, så jobbar vi med det :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Eluppvärmda rutor

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
2763 skrev:
daniel_s skrev:Ja hastighetsmätare hade alla möjliga vagnar på 40-talet, även göteborgsmustangerna lär ha haft det.[\quote]
M23 hade aldrig hastighetsmätare. De var däremot förberedda.
Förberedda hur då?

Hastighetsmätaren är ju faktiskt med på ritningen om jag inte minns alldeles galet. Nu är iofs detta inte första gången någon påstår att ritningarna för MB04 inte har något att göra med hur vagnarna var byggda, men lite konstigt är det ju faktiskt...
De var förberedda på så vis att uttag fanns för anslutande av tachometergenerator, hål i instrumentpanelen samt att man vid inkoppling bara skulle följa... just det... ritning.
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar