SL vill slopa konduktörer på Lokalbanorna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL vill slopa konduktörer på Lokalbanorna
http://www.dn.se/sthlm/biljettautomater ... uktorerna/
Enligt artikeln blir konduktörerna kvar på Spårväg City (vilket borde inbegripa Lidingöbanan också). Men på de andra banorna vill man ta bort dem. På Roslagsbanan och Saltsjöbanan blir det tågvärdar, men de ska inte visera biljetter.
Enligt artikeln blir konduktörerna kvar på Spårväg City (vilket borde inbegripa Lidingöbanan också). Men på de andra banorna vill man ta bort dem. På Roslagsbanan och Saltsjöbanan blir det tågvärdar, men de ska inte visera biljetter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: SL vill slopa konduktörer på Lokalbanorna
När det gäller linje 7 så är det väl tidvis så att så där 98% av resenärerna inte blir viserade. Bara de som står på armlängds avstånd från konduktören kan få korten "blippade".
Hur är det med Pendeltågen bortom Västerhaninge? Där var det väl konduktörer för en del år sedan? Är de ersatta av spärrar i dag?
Hur var det på "den gamla goda tiden"? Förekom det att man hade en konduktör som betjänade mer än en vagn? Kanske på Roslagsbanan? Men väl knappast på innerstadsspårvagnarna? Eller?
Hur är det med Pendeltågen bortom Västerhaninge? Där var det väl konduktörer för en del år sedan? Är de ersatta av spärrar i dag?
Hur var det på "den gamla goda tiden"? Förekom det att man hade en konduktör som betjänade mer än en vagn? Kanske på Roslagsbanan? Men väl knappast på innerstadsspårvagnarna? Eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag tycker man ska ha kortläsare ombord på spårvagnarna på alla lokalbanor, som i Göteborg, och inte på Stationerna, som SL föreslår. På saltsjöbanan och Roslagsbanan så är nog Spärrlinje bättre.
På saltsjöbanan tycker jag f.ö. att man kan ha samma rutiner för dörrstängning som på Tunnelbanan, dvs. att föraren sticker sin huvud ut ur förarhytten och kollar så allt är klart, alt. att trafikvärden blir en dörrvakt likt på pendeltågen.
Ang Söder om Västerhaninge, på vissa pendeltåg har jag set konduktörer, speciellt på X60-avgångarna, medan på andra har jag inte sett skymten av dem. Desto vanligare är de på Gnestapendeln.
Stationer som lätt kan göras till med spärrar: Södertälje syd, Järna, Ösmo och Stockholms östra. Andra stationer behöver nog större ombyggnader för att det ska funka på ett bra sätt.
På saltsjöbanan tycker jag f.ö. att man kan ha samma rutiner för dörrstängning som på Tunnelbanan, dvs. att föraren sticker sin huvud ut ur förarhytten och kollar så allt är klart, alt. att trafikvärden blir en dörrvakt likt på pendeltågen.
Ang Söder om Västerhaninge, på vissa pendeltåg har jag set konduktörer, speciellt på X60-avgångarna, medan på andra har jag inte sett skymten av dem. Desto vanligare är de på Gnestapendeln.
Stationer som lätt kan göras till med spärrar: Södertälje syd, Järna, Ösmo och Stockholms östra. Andra stationer behöver nog större ombyggnader för att det ska funka på ett bra sätt.
-
Re: Sv: SL vill slopa konduktörer på Lokalbanorna
På Roslagsbanan norr om Vallentuna/Ormsta borde ändå dagens rörliga personal vara billigare än att sätta folk i biljettkurer vid en spärrlinje vid varenda station. Jag kan tänka mig att arbetet som spärrvakt i t.ex Ekskogen blir lätt tråkigt... 

-
Spärrar föreslås på ett antal stationer på Roslagsbanan, samt (nya) Slussen på Saltsjöbanan. I övrigt ska viseringen ske via trafikvärdar och maskiner ute på stationen.
- Nils Carl Aspenberg
Konduktører var noe man hadde i "gamle dager". Det finnes mange bedre måter å bruke penger på.
Men snälla nån, det är ju så det fungerar precis idag på Saltsjöbanan...ADDE skrev:På saltsjöbanan tycker jag f.ö. att man kan ha samma rutiner för dörrstängning som på Tunnelbanan, dvs. att föraren sticker sin huvud ut ur förarhytten och kollar så allt är klart, alt. att trafikvärden blir en dörrvakt likt på pendeltågen.

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Nej, det är inte precis så.roggek skrev:Men snälla nån, det är ju så det fungerar precis idag på Saltsjöbanan...ADDE skrev:På saltsjöbanan tycker jag f.ö. att man kan ha samma rutiner för dörrstängning som på Tunnelbanan, dvs. att föraren sticker sin huvud ut ur förarhytten och kollar så allt är klart, alt. att trafikvärden blir en dörrvakt likt på pendeltågen.
Gäller inte §25 punkt 8? Och då måste väl föraren sticka ut sitt huvud genom hyttdörren...daniel_s skrev:Nej, det är inte precis så.roggek skrev:Men snälla nån, det är ju så det fungerar precis idag på Saltsjöbanan...ADDE skrev:På saltsjöbanan tycker jag f.ö. att man kan ha samma rutiner för dörrstängning som på Tunnelbanan, dvs. att föraren sticker sin huvud ut ur förarhytten och kollar så allt är klart, alt. att trafikvärden blir en dörrvakt likt på pendeltågen.
Nej, det måste hen inte, om inte konduktören har placerat sig långt bak i tåget vid en plattform i ytterkurva förstås. Man kan ju inte se runt hörnroggek skrev:Gäller inte §25 punkt 8? Och då måste väl föraren sticka ut sitt huvud genom hyttdörren...

Nej, men det fungerade väl ungefär så ett tag efter att de nya vagnarna satts i trafik 1976. Eftersom det fanns biljettstämplingsmaskiner i varje vagn var konduktörens huvuduppgift att sälja biljetter, och detta endast i en av tågets vagnar. Dock fungerade biljettvaliderarna dåligt, bland annat var det problem med den omställning av zonangivelsen som skulle ske styrt av signaler från mikrovågssändare vid zongränserna. Därför började konduktörerna återigen ströva omkring i samtliga vagnar, och jag läste eller hörde någonstans i samband med detta att man för att inte riskera att konduktören obemärkt t ex ramlade av tåget (en konduktör dödades vid en sådan händelse under något av de sista åren med de gamla vagnarna) införde rutinen att konduktören vid varje station ger en handsignal till föraren när det var klart för dörrstängning. Med reservation för att den primära orsaken till den ändrade avgångsrutinen kan ha varit att allmänt höja säkerheten för resenärerna. Biljettvaliderarna försvann för övrigt ganska snart.roggek skrev:Men snälla nån, det är ju så det fungerar precis idag på Saltsjöbanan...ADDE skrev:På saltsjöbanan tycker jag f.ö. att man kan ha samma rutiner för dörrstängning som på Tunnelbanan, dvs. att föraren sticker sin huvud ut ur förarhytten och kollar så allt är klart, alt. att trafikvärden blir en dörrvakt likt på pendeltågen.
/Gunnar Ekeving
Nej, men det fungerade väl ungefär så ett tag efter att de nya vagnarna satts i trafik 1976. Eftersom det fanns biljettstämplingsmaskiner i varje vagn var konduktörens huvuduppgift att sälja biljetter, och detta endast i en av tågets vagnar. Dock fungerade biljettvaliderarna dåligt, bland annat var det problem med den omställning av zonangivelsen som skulle ske styrt av signaler från mikrovågssändare vid zongränserna. Därför började konduktörerna återigen ströva omkring i samtliga vagnar för att stämpla biljetter. Jag läste eller hörde någonstans i samband med detta att man för att inte riskera att konduktören obemärkt t ex ramlade av tåget (en konduktör dödades vid en sådan händelse under något av de sista åren med de gamla vagnarna) införde rutinen att konduktören vid varje station ger en handsignal till föraren när det var klart för dörrstängning. Med reservation för att den primära orsaken till den ändrade avgångsrutinen kan ha varit att allmänt höja säkerheten för resenärerna. Biljettvaliderarna försvann för övrigt ganska snart.roggek skrev:Men snälla nån, det är ju så det fungerar precis idag på Saltsjöbanan...ADDE skrev:På saltsjöbanan tycker jag f.ö. att man kan ha samma rutiner för dörrstängning som på Tunnelbanan, dvs. att föraren sticker sin huvud ut ur förarhytten och kollar så allt är klart, alt. att trafikvärden blir en dörrvakt likt på pendeltågen.
/Gunnar Ekeving
Ja de där stämpelautomaterna ska ha varit något alldeles extra. Styrda av något slags sändare som skulle ombesörja omställningen vid zongränserna, och strömförsörjda från vagnarnas ursprungligen synnerligen opålitliga laddningsomriktare via nån mystisk omvandlare, lär de ha kunnat åstadkomma i stort sett vilka markeringar som helst av datum, tid och zon utom de korrekta. (Möjligen kunde detsamma även sägas om en eller annan av banans dåtida konduktörer, men det ska jag låta vara osant.
)
Nockebybanans stämpelautomater fungerade däremot av någon anledning mycket bättre, men uppenbarligen litade man inte helt och hållet på resenärerna utan man hade ändå en spärrstation i Alvik för att säkerställa att folk hade rätt biljett vid vidare resa in mot stan. Uppenbarligen sammanhängde det med en föreställning om tunnelbanan som en inpasseringsskyddad "zon", för i samma ögonblick som man i besparingssyfte avbemannade några andra uppgångar (år 1993) så blev även Alv X ett minne blott. Därigenom kunde även resenärerna till och från stan börja tjuvåka, tidigare hade det mest varit ett nöje för lokalresenärerna, och det var inte alldeles ovanligt den första tiden efter konduktörernas återinförande att folk med två kuponger stämplade X1 anträffades på spårvagnen ovetandes om att en konduktör skulle komma och stämpla två nya kuponger...
PS: Forumet är vansinnigt trögt efter att ha varit helt ur funktion en stund, är det problem hos FS Data som vanligt?! Jag ser att Gunnar har hunnit posta sitt inlägg två gånger, säkerligen relaterat till just trögheten...

Nockebybanans stämpelautomater fungerade däremot av någon anledning mycket bättre, men uppenbarligen litade man inte helt och hållet på resenärerna utan man hade ändå en spärrstation i Alvik för att säkerställa att folk hade rätt biljett vid vidare resa in mot stan. Uppenbarligen sammanhängde det med en föreställning om tunnelbanan som en inpasseringsskyddad "zon", för i samma ögonblick som man i besparingssyfte avbemannade några andra uppgångar (år 1993) så blev även Alv X ett minne blott. Därigenom kunde även resenärerna till och från stan börja tjuvåka, tidigare hade det mest varit ett nöje för lokalresenärerna, och det var inte alldeles ovanligt den första tiden efter konduktörernas återinförande att folk med två kuponger stämplade X1 anträffades på spårvagnen ovetandes om att en konduktör skulle komma och stämpla två nya kuponger...
PS: Forumet är vansinnigt trögt efter att ha varit helt ur funktion en stund, är det problem hos FS Data som vanligt?! Jag ser att Gunnar har hunnit posta sitt inlägg två gånger, säkerligen relaterat till just trögheten...
Jo tack, jag minns både Almex M validerarna på SBs mittstolpar och den gula stämpelmaskinen och gröna kupongmaskinen a la "frimärksautomat" på A24-B24...
Det var bättre förr, men inte idag...
Det var bättre förr, men inte idag...
Tydligen har ärendet utgått och återremmiterats till Trafikförvaltningen med en uppmaning om att föra en dialog med berörda parter och fackföreningar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
När det var som mest hysteriskt på Citypendeln så "fick" / "kunde" tågvärdarna på sträckan Västerhaninge -- Nynäshamn inte visera biljetter om det inte fanns två ordningsvakter och fungerande videoövervakning i tåget, då kan man förstå att alternativet med biljettautomater lockar....
daniel_s skrev:Ja de där stämpelautomaterna ska ha varit något alldeles extra. Styrda av något slags sändare som skulle ombesörja omställningen vid zongränserna, och strömförsörjda från vagnarnas ursprungligen synnerligen opålitliga laddningsomriktare via nån mystisk omvandlare, lär de ha kunnat åstadkomma i stort sett vilka markeringar som helst av datum, tid och zon utom de korrekta. (Möjligen kunde detsamma även sägas om en eller annan av banans dåtida konduktörer, men det ska jag låta vara osant.)
Så här såg det ut, enligt ett dokument från Göteborgs Spårvägar några år senare. GS hade nämligen köpt in likadana mikrovågsanordningar för att överföra hastighetsbesked till spårvagnarna på Angeredsbanan. Ja, någon påstod till och med att det var Saltsjöbanans slopade sändare och mottagare som sålts till GS. Nedan en skiss som visar att mottagaren är monterad ovanpå linjenummerskylten, att det finns en kontrollenhet K, en tryckknapp T1 för att kunna passera en stoppsignal med låg hastighet och en automatisk bromsningsfunktion
Almex beskrivning av systemet (som ursprungligen var tänkt för att hålla koll på var bussar befann sig) http://ekeving.se/rt/gbg/AB/si/ts_1978/ ... r_1977.pdf
Samtliga dokument från Vägverkets handlingar i Riksarkivet. Vägverket godkände för övrigt aldrig det redan installerade systemet (och påpekade samtidigt att de aldrig krävt något ATC-system på snabbspårvägen). Istället ordnade GS så att huvudsignaler före utfart mot enkelspår visade "stopp" med både fast och blinkande rött sken. En annan ny signalbild som provades men aldrig slog igenom var att visa "kör" för följetåg med omväxlande rött och grönt blinkande sken. Det kanske bör påpekas att ATC-systemet med Almex mikrovågsöverföring inte hade något direkt samband med Angeredsbanans första ATC-system http://ekeving.se/rt/gbg/AB/si/1970/index.html som heller aldrig kom att driftsättas. Mikrovågssystemet var en påbyggnad på det mer tillförlitliga linjeblocksystem som installerades i slutet av 1970-talet och möjliggjorde att tågklarerarna längs banan kunde dras in
/Gunnar Ekeving
Historien slutar visst aldrig att upprepa sig; apropå fenomenet "egendomliga och icke felsäkra system för trådlös informationsöverföring från mark till spårvagn" så kommer jag osökt att tänka på GE:s ATC-system till Tvärbanans förlängning... 

jag noterade i går för första gången hur det nya systemet på Tvärbanan fungerar - konduktören gick omkring och frågade resenärerna om de hade reskassa eller månadskort. Om svaret var "månadskort" kontrollerade han inte kortet. Säkert sparades lite tid på detta.
När det gäller mikrovågssystemet som skulle styra Saltsjöbanans biljettautomater, och som Göteborgs spårvägar sedan försökte använda i ett tågstoppssystem, har jag nu sammanställt en del uppgifter http://www.ekeving.se/rt/gbg/AB/si/ts_1978/index.html
När det gäller mikrovågssystemet som skulle styra Saltsjöbanans biljettautomater, och som Göteborgs spårvägar sedan försökte använda i ett tågstoppssystem, har jag nu sammanställt en del uppgifter http://www.ekeving.se/rt/gbg/AB/si/ts_1978/index.html
/Gunnar Ekeving
ABC: "Konduktörer ska bli tågvärdar"
Grundorsaken till förändringen påstås vara att viseringsutrustningen är för tung. Och det är klart att om man arbetar med den i handen och med visst avstånd från kroppen så blir det nog tungt i längden. Men går det inte att göra dem lättare? Behöver den vara tyngre och större än en vanlig telefon? Fast vissa Ipad-modeller är rätt tunga de också.
Grundorsaken till förändringen påstås vara att viseringsutrustningen är för tung. Och det är klart att om man arbetar med den i handen och med visst avstånd från kroppen så blir det nog tungt i längden. Men går det inte att göra dem lättare? Behöver den vara tyngre och större än en vanlig telefon? Fast vissa Ipad-modeller är rätt tunga de också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!