Gör man ingen riskanalys när man bygger nytt? Här har man ordnat en riktig olycksfälla där spårvagnen är dold bakom bullerskärmen tills den är nästan framme vid korsningen:
Kantorn skrev:Enkelt. Sätt stopplikt för cyklister. Kostar lite material och när de är uppe tar de i stort sett ingen ström, mer än möjligen lite belysning.
Cyklister, och alla andra utom utryckningsfordon under utryckning, hat ju redan väjningsplikt gentemot spårvagnar. (Ett argument för spårvagnar, mot bussar. )
Kantorn skrev:Enkelt. Sätt stopplikt för cyklister. Kostar lite material och när de är uppe tar de i stort sett ingen ström, mer än möjligen lite belysning.
Cyklister, och alla andra utom utryckningsfordon under utryckning, hat ju redan väjningsplikt gentemot spårvagnar. (Ett argument för spårvagnar, mot bussar. )
Jo visst. Väjningsplikt. Men ser man ingen spårvagn så kanske man inte stannar. Därav stopplikt - eftersom sikten är skymd.
Förutom att stopplikt inte hjälper så finns det inte för fotgängare, som är de som är mest utsatta här. Det finns signaler vid korsningen, men bara ljussignaler. Det borde vara ljudsignaler också. Jag stod vid korsningen och blev rätt överraskad när det plötsligt dök upp en spårvagn.
Jag vet inte exakt hur det ser ut där, men det bästa hade väl varit att byta en del av de ljuddämpande träplankorna till ljuddämpande glasskivor istället, så att man kan se igenom glaset om det kommer en spårvagn.
Ljussignalerna - är det trafikljus som blir rött för gångtrafikanter, cyklister och bilister när en spårvagn ska korsa där?
Kantorn skrev:Enkelt. Sätt stopplikt för cyklister. Kostar lite material och när de är uppe tar de i stort sett ingen ström, mer än möjligen lite belysning.
Cyklister, och alla andra utom utryckningsfordon under utryckning, hat ju redan väjningsplikt gentemot spårvagnar. (Ett argument för spårvagnar, mot bussar. )
Jo visst. Väjningsplikt. Men ser man ingen spårvagn så kanske man inte stannar. Därav stopplikt - eftersom sikten är skymd.
Jag tänkte fel. Du har rätt, stopplikt för att ge tid och tillfälle att se om vägen är fri! Naturligtvis!
alex87 skrev:I Göteborg bryr sig inte cyklister om skyltar...de cyklar förbi, däremot hade jag gärna sett nån form av blinkande varningsljus just där.
Inte i Stockholm heller. Kan bero på att de sällan är utformade för att gälla cyklister. T.ex. påbjuden körriktning rakt fram, med undantag för taxi. Men sedan finns där ett fint cykelfält att svänga in på till höger. (Tyvärr använder många cyklister gångbanan och busshållplatsen i stället för att slippa rödljus och ev. hindrande buss- och bilkö vid hållplatsen.)
Harald skrev:Förutom att stopplikt inte hjälper så finns det inte för fotgängare, som är de som är mest utsatta här. Det finns signaler vid korsningen, men bara ljussignaler. Det borde vara ljudsignaler också. Jag stod vid korsningen och blev rätt överraskad när det plötsligt dök upp en spårvagn.
Men fotgängare går väl inte så fort. De borde kunna se sig om när de ser ett spår. Jag vet att det är skillnad på "borde" och "gör" - både vad gäller cyklister/stoppskylt och fotgängare/spår. Men ibland är daltandet lite väl stort...
På bilden kan man se att marken som är direkt bakom bullerskyddet är "kommunal grönyta" vilket borde betyda att man utan större problem skulle kunna flytta bak bullerskyddet en bit så man får bättre sikt.
Fotgängare och cyklister bryr sig inte så mycket om skyltar. Vad man kan göra här är att sätta upp en bom som spårvagnen får passera i låg fart. Det vill säga stopplikt för spårvagnen innan den passerar bommen/övergångsstället. Annars lär det här bli en olycksdrabbad korsning.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Gbgcyklaren skrev:Jag vet inte exakt hur det ser ut där, men det bästa hade väl varit att byta en del av de ljuddämpande träplankorna till ljuddämpande glasskivor istället, så att man kan se igenom glaset om det kommer en spårvagn.
Ljussignalerna - är det trafikljus som blir rött för gångtrafikanter, cyklister och bilister när en spårvagn ska korsa där?
Tycker du har en bra idé här, genomskinligt plexi och som nämnts ovan, ljudsignal. Kan ju vara en stackare som inte kan röra sig fort som går ut just innan vagnen närmar sig och då...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Kantorn skrev:Men fotgängare går väl inte så fort. De borde kunna se sig om när de ser ett spår. Jag vet att det är skillnad på "borde" och "gör" - både vad gäller cyklister/stoppskylt och fotgängare/spår. Men ibland är daltandet lite väl stort...
När man arbetar med att förebygga olyckor måste man utgå från hur folk är, inte från hur man tycker att de borde vara.
På bilden kan man se att marken som är direkt bakom bullerskyddet är "kommunal grönyta" vilket borde betyda att man utan större problem skulle kunna flytta bak bullerskyddet en bit så man får bättre sikt.
Gång- och cykelbanan är öppen för trafik om än inte asfalterad ännu. Det skulle bli betydligt bättre om man satte bullerplanket i tomtgränsen. På bilden kan man se ytterligare en dålig utformning av gång- och cykelbanan. Den gör en skarp högersväng alldeles före korsningen. Sånt är aldrig bra. Det betyder i det här fallet bl.a. att man inte har signalerna direkt i blickfånget när man närmar sig korsningen. Nu är ju problemet i det här fallet att utan svängen skulle man få för liten vinkel mot spåren för cyklisterna. Den här platsen visar väl Göteborgs trafikplanering i ett nötskal. Först gör man allt annat som man vill ha det. Sedan får cykelbanorna bli som de blir.
Ljuddämpningen torde bli sämre om avståndet mellan plank och spår ökar.
P.S. en märklighet på den länkade kartan är att man inte verkar intressera sig för rondellen i kartans östra kant. Även den borde rimligtvis ha kollektivtrafikkörfält i mitten. Fast det är väl så dags att komma på det nu, om jag inte minns fel så har den fått uppfräschning för bara några år sen.
Ett par sidospår apropå Bellevue, som jag kanske tjatat om tidigare:
Det är lite märkligt att man monterat en fullständig hållplatskur för hållplatsen för bussar mot Kortedala. Det torde i stort sett bara vara avstigande där och turtätheten är minst sagt sparsam. Kan det kanske vara så att annonsplatsen i hållplatskuren är värd såpass mycket att det lönar sig att bygga en hel kur mot att få annonsplatsen, även om det i stort sett endast är vägtrafiken som ser annonsen?
Kommer det vara en öppning för allmänheten, för fotgängare och kanske cyklister, in mot vägen vid bostäderna precis norr om spårvagnshållplatsen?
Varför är det ingen gång+cykelbaneanslutning mellan den allmänna gång+cykelbanan längs norra sidan av Kvibergsvägen och bostäderna norr om Kvibergsvägen (och öster om spårvägen)? Är man sugen på nån slags semi-gated community, eller? (Jag har ju egentligen tittat i området, men minns inte detaljerna, och det är ett tag sedan)