Bellevue

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Bellevue

Inlägg av Harald »

En vagn mot Kortedala lämnar Kvibergsvägen:

Bild

Gör man ingen riskanalys när man bygger nytt? Här har man ordnat en riktig olycksfälla där spårvagnen är dold bakom bullerskärmen tills den är nästan framme vid korsningen:

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bellevue

Inlägg av M_M »

Tack för reportaget!

Det bör väl bli någon signalreglering för att korsa spåren, även för kommande gång+cykelväg.

Hur högt är planket? Ser man över det om man cyklar?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Bellevue

Inlägg av Kantorn »

Enkelt. Sätt stopplikt för cyklister. Kostar lite material och när de är uppe tar de i stort sett ingen ström, mer än möjligen lite belysning.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Bellevue

Inlägg av roggek »

Min fråga blir spontant: "Bullrar" dagens spårvagnar så till den milda grad, att det behövs bullerskärmar?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bellevue

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Enkelt. Sätt stopplikt för cyklister. Kostar lite material och när de är uppe tar de i stort sett ingen ström, mer än möjligen lite belysning.
Cyklister, och alla andra utom utryckningsfordon under utryckning, hat ju redan väjningsplikt gentemot spårvagnar. (Ett argument för spårvagnar, mot bussar. :wink: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Bellevue

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Enkelt. Sätt stopplikt för cyklister. Kostar lite material och när de är uppe tar de i stort sett ingen ström, mer än möjligen lite belysning.
Cyklister, och alla andra utom utryckningsfordon under utryckning, hat ju redan väjningsplikt gentemot spårvagnar. (Ett argument för spårvagnar, mot bussar. :wink: )
Jo visst. Väjningsplikt. Men ser man ingen spårvagn så kanske man inte stannar. Därav stopplikt - eftersom sikten är skymd.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Bellevue

Inlägg av alex87 »

I Göteborg bryr sig inte cyklister om skyltar...de cyklar förbi, däremot hade jag gärna sett nån form av blinkande varningsljus just där.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bellevue

Inlägg av Harald »

Förutom att stopplikt inte hjälper så finns det inte för fotgängare, som är de som är mest utsatta här. Det finns signaler vid korsningen, men bara ljussignaler. Det borde vara ljudsignaler också. Jag stod vid korsningen och blev rätt överraskad när det plötsligt dök upp en spårvagn.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Bellevue

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag vet inte exakt hur det ser ut där, men det bästa hade väl varit att byta en del av de ljuddämpande träplankorna till ljuddämpande glasskivor istället, så att man kan se igenom glaset om det kommer en spårvagn.
Ljussignalerna - är det trafikljus som blir rött för gångtrafikanter, cyklister och bilister när en spårvagn ska korsa där?
@gbgcyklaren
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bellevue

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Enkelt. Sätt stopplikt för cyklister. Kostar lite material och när de är uppe tar de i stort sett ingen ström, mer än möjligen lite belysning.
Cyklister, och alla andra utom utryckningsfordon under utryckning, hat ju redan väjningsplikt gentemot spårvagnar. (Ett argument för spårvagnar, mot bussar. :wink: )
Jo visst. Väjningsplikt. Men ser man ingen spårvagn så kanske man inte stannar. Därav stopplikt - eftersom sikten är skymd.
Jag tänkte fel. Du har rätt, stopplikt för att ge tid och tillfälle att se om vägen är fri! Naturligtvis!
alex87 skrev:I Göteborg bryr sig inte cyklister om skyltar...de cyklar förbi, däremot hade jag gärna sett nån form av blinkande varningsljus just där.
Inte i Stockholm heller. Kan bero på att de sällan är utformade för att gälla cyklister. T.ex. påbjuden körriktning rakt fram, med undantag för taxi. Men sedan finns där ett fint cykelfält att svänga in på till höger. (Tyvärr använder många cyklister gångbanan och busshållplatsen i stället för att slippa rödljus och ev. hindrande buss- och bilkö vid hållplatsen.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Bellevue

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:Förutom att stopplikt inte hjälper så finns det inte för fotgängare, som är de som är mest utsatta här. Det finns signaler vid korsningen, men bara ljussignaler. Det borde vara ljudsignaler också. Jag stod vid korsningen och blev rätt överraskad när det plötsligt dök upp en spårvagn.
Men fotgängare går väl inte så fort. De borde kunna se sig om när de ser ett spår. Jag vet att det är skillnad på "borde" och "gör" - både vad gäller cyklister/stoppskylt och fotgängare/spår. Men ibland är daltandet lite väl stort...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bellevue

Inlägg av M_M »

En mycket enklare åtgärd är väl att sätta upp en spegel (av rostfri plåt, så den blir tämligen okrossbar)?

Fast det verkar väl inte "egentligen" vara öppet för gång+cykeltrafik på platsen, eller ser jag fel?
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Bellevue

Inlägg av Zawaq »

M_M skrev:En mycket enklare åtgärd är väl att sätta upp en spegel (av rostfri plåt, så den blir tämligen okrossbar)?

Fast det verkar väl inte "egentligen" vara öppet för gång+cykeltrafik på platsen, eller ser jag fel?
Det kanske inte är det nu men det ska iaf. bli det.
Bild över hur det ska se ut: http://goteborg.se/wps/wcm/connect/c968 ... b521353eef

På bilden kan man se att marken som är direkt bakom bullerskyddet är "kommunal grönyta" vilket borde betyda att man utan större problem skulle kunna flytta bak bullerskyddet en bit så man får bättre sikt.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Bellevue

Inlägg av 2763 »

Nja. Bakom planket är det tomtmark.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Bellevue

Inlägg av Zawaq »

2763 skrev:Nja. Bakom planket är det tomtmark.
Isf. måste det vara fel på pdf-filen jag länkade i mitt förra inlägg. Enligt den så ska det vara 1-3 meter "grönyta" bakom planket vid kurvan.
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Bellevue

Inlägg av Eleganten »

Fotgängare och cyklister bryr sig inte så mycket om skyltar. Vad man kan göra här är att sätta upp en bom som spårvagnen får passera i låg fart. Det vill säga stopplikt för spårvagnen innan den passerar bommen/övergångsstället. Annars lär det här bli en olycksdrabbad korsning.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bellevue

Inlägg av Fredrik E »

Gbgcyklaren skrev:Jag vet inte exakt hur det ser ut där, men det bästa hade väl varit att byta en del av de ljuddämpande träplankorna till ljuddämpande glasskivor istället, så att man kan se igenom glaset om det kommer en spårvagn.
Ljussignalerna - är det trafikljus som blir rött för gångtrafikanter, cyklister och bilister när en spårvagn ska korsa där?
Tycker du har en bra idé här, genomskinligt plexi och som nämnts ovan, ljudsignal. Kan ju vara en stackare som inte kan röra sig fort som går ut just innan vagnen närmar sig och då...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bellevue

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev:Men fotgängare går väl inte så fort. De borde kunna se sig om när de ser ett spår. Jag vet att det är skillnad på "borde" och "gör" - både vad gäller cyklister/stoppskylt och fotgängare/spår. Men ibland är daltandet lite väl stort...
När man arbetar med att förebygga olyckor måste man utgå från hur folk är, inte från hur man tycker att de borde vara.
Zawaq skrev:Det kanske inte är det nu men det ska iaf. bli det.
Bild över hur det ska se ut: http://goteborg.se/wps/wcm/connect/c968 ... b521353eef

På bilden kan man se att marken som är direkt bakom bullerskyddet är "kommunal grönyta" vilket borde betyda att man utan större problem skulle kunna flytta bak bullerskyddet en bit så man får bättre sikt.
Gång- och cykelbanan är öppen för trafik om än inte asfalterad ännu. Det skulle bli betydligt bättre om man satte bullerplanket i tomtgränsen. På bilden kan man se ytterligare en dålig utformning av gång- och cykelbanan. Den gör en skarp högersväng alldeles före korsningen. Sånt är aldrig bra. Det betyder i det här fallet bl.a. att man inte har signalerna direkt i blickfånget när man närmar sig korsningen. Nu är ju problemet i det här fallet att utan svängen skulle man få för liten vinkel mot spåren för cyklisterna. Den här platsen visar väl Göteborgs trafikplanering i ett nötskal. Först gör man allt annat som man vill ha det. Sedan får cykelbanorna bli som de blir.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bellevue

Inlägg av Harald »

Zawaq skrev:
2763 skrev:Nja. Bakom planket är det tomtmark.
Isf. måste det vara fel på pdf-filen jag länkade i mitt förra inlägg. Enligt den så ska det vara 1-3 meter "grönyta" bakom planket vid kurvan.
Det är nog inget fel på den. Det var ju där spåren låg tidigare.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bellevue

Inlägg av M_M »

Ljuddämpningen torde bli sämre om avståndet mellan plank och spår ökar.

P.S. en märklighet på den länkade kartan är att man inte verkar intressera sig för rondellen i kartans östra kant. Även den borde rimligtvis ha kollektivtrafikkörfält i mitten. Fast det är väl så dags att komma på det nu, om jag inte minns fel så har den fått uppfräschning för bara några år sen.


Ett par sidospår apropå Bellevue, som jag kanske tjatat om tidigare:

Det är lite märkligt att man monterat en fullständig hållplatskur för hållplatsen för bussar mot Kortedala. Det torde i stort sett bara vara avstigande där och turtätheten är minst sagt sparsam. Kan det kanske vara så att annonsplatsen i hållplatskuren är värd såpass mycket att det lönar sig att bygga en hel kur mot att få annonsplatsen, även om det i stort sett endast är vägtrafiken som ser annonsen?

Kommer det vara en öppning för allmänheten, för fotgängare och kanske cyklister, in mot vägen vid bostäderna precis norr om spårvagnshållplatsen?

Varför är det ingen gång+cykelbaneanslutning mellan den allmänna gång+cykelbanan längs norra sidan av Kvibergsvägen och bostäderna norr om Kvibergsvägen (och öster om spårvägen)? Är man sugen på nån slags semi-gated community, eller? (Jag har ju egentligen tittat i området, men minns inte detaljerna, och det är ett tag sedan)
Skriv svar