Radiodebatt inför kommande mandatperiod i SLL

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Radiodebatt inför kommande mandatperiod i SLL

Inlägg av carltram »

I torsdags, den 4 september hölls en livlig trafikdebatt i radio P4 mellan företrädare för partierna i landstingsfullmäktige. Eftersom debatten pågick i 55 minuter har jag nedan samlat de aktuella debattfrågorna i kortfattad form:
Spärrar eller öppen spärrlinje?
Slussen- ombyggnaden
Tunnelbaneutbyggnader
Förbifarten
Spårvägsutbyggnader
Enhetstaxa
Busstrafik på entreprenad eller i SLs regi?
Resenärsnöjdheten i SL-trafiken
Spårtrafik ovan jord –etablerat skällsord för Socialdemokrater

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5956310
Kjell L

Re: Radiodebatt inför kommande mandatperiod i SLL

Inlägg av Kjell L »

Mitt intryck av debatten är att detta politiska vågspel med långsiktiga och dyra investeringar och skiftande majoriteter måste få en annan inriktning. Länsinnevånarna måste få valuta för investerade medel och då duger inte det arbetssätt man haft hittills. Det måste till blocköverskridande överenskommelser om långsiktiga och dyra investeringar och då ska man inte i demokratins namn kunna riva upp igångsatta och långt gångna planerade projekt. Ena blocket vill ha si och det andra så vid och maktskiften läggs rodret om 180 grader och gjorda investeringar riskerar att skrotas.

Stockholms län behöver en övergripande överenskommelse om de tunga investeringarna över 20-30 årsperiod annars står vi och stampar med en stillastående utveckling och med mer trängsel i trafiken. Under den senaste mandatperioden har beslut fattats byggen är igång och fler anläggningar är i startgroparna. Nu lät det i den ovan refererade debatten att en stor del av dessa beslutade byggen ska avblåsas för den händelse majoriteten i SLL skiftar. Detta är eller kommer i så fall att bli ett stort slöseri med våra gemensamma medel.

(S) gjorde ett stort nummer av att dels häckla (M) för spårvägsutbyggnader och att man vid maktskifte skall lägga allt vad spårväg heter åt sidan bortsett från Tvärbana Syd. (V) vill ha slopade spärrlinjer och med (S) enhetstaxa. Istället för spårväg önskar sig (V) trådbussar. (C) önskar sig in och utpasseringskontroll samt utökad båttrafik och linbanor. Deras tidigare spårvägsintresse är bortblåst och förespråkar ett moderniserat blåbusssystem. (M) har uppenbarligen blivit förbjuden att ens nämna spårväg och propagerar till max för utbyggd t-bana, för att matcha (S) kan man anta. (MP) önskar att alla cyklar och är positiv till nya t-banor och ett svagt intresse för spårväg. (FP) deklarerade rakt på sak att alla trafikslag behövs. Stockholm växer och när Citybanan blir klar om ett par år kommer P-tågstrafiken att öka kraftigt vilket gör att ännu fler passagerare kommer in till Stockholm S, City och Odenplan. Denna förmodat kraftiga ökning av antalet resenärer kräver mer transport resurser än vad blåbussarna klarar. Man önskar utbyggd spårväg parallellt med utbyggd t-bana.

Möjligt att jag missat nåt men huvudbudskapet är att stora långsiktiga investeringar måste ha blocköverskridande överenskommelser.

Den starkast lysande stjärnan ur ett spårvägsperspektiv torde vara Stella Fare (FP) i detta landstingsval men då även i Stockholms Stad.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Tror dock att om Alliansen vinner så blir det mer spårväg.
Man får trots allt mycket mer för pengarna med spårväg än med tunnelbana och buss.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Per Lind skrev:Tror dock att om Alliansen vinner så blir det mer spårväg.
Man får trots allt mycket mer för pengarna med spårväg än med tunnelbana och buss.

-Per
Vadå "mycket mer för pengarna" ?? spårlängd,fordon,reskvalitet,transportvolym ja vad då ?
Mest volym får vi ju förstås med buss men det kanske inte är önskvärt som utbyggnad.
Men T-bana är ju naturligtvis helt nödvändigt när det gäller de stora resandevolymerna .
Jag vill naturligtvis att mina skattepengar till Stockholms stad och Landsting går till en effektiv transportapparat.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Lennart Petersen skrev:

-Per
Vadå "mycket mer för pengarna" ?? spårlängd,fordon,reskvalitet,transportvolym ja vad då ?
Mest volym får vi ju förstås med buss men det kanske inte är önskvärt som utbyggnad.
Men T-bana är ju naturligtvis helt nödvändigt när det gäller de stora resandevolymerna .
Jag vill naturligtvis att mina skattepengar till Stockholms stad och Landsting går till en effektiv transportapparat.
Tror vi pratar om lite olika saker.
Jag menar stomlinjerna och Karolinska.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kjell L skrev:Stockholms län behöver en övergripande överenskommelse om de tunga investeringarna över 20-30 årsperiod annars står vi och stampar med en stillastående utveckling och med mer trängsel i trafiken. Under den senaste mandatperioden har beslut fattats byggen är igång och fler anläggningar är i startgroparna. Nu lät det i den ovan refererade debatten att en stor del av dessa beslutade byggen ska avblåsas för den händelse majoriteten i SLL skiftar. Detta är eller kommer i så fall att bli ett stort slöseri med våra gemensamma medel.
Jag vill nog utsträcka det till att åtminstone Uppsala län, Västmanlands län och Sörmlands län behöver vara med på åtminstone en del av dessa övergripande överenskommelser. Önskvärt är att hela TiM-området (och för den delen kanske även Gävleborg och ev. Dalarna) är med på något hörn.

Det vore dumt om Stockholmstrakten drar iväg åt att bygga "kontorsarbetsplatser" i ett område medan TiM-området ihop med TrV (som står för järnvägsstationerna) siktar på reginaltågstation i grannområdet istället, o.s.v.
Per Lind skrev:
Lennart Petersen skrev:
Vadå "mycket mer för pengarna" ??
Jag menar stomlinjerna och Karolinska.
Du har väl inte missat att M numera vill bygga tunnelbana och inte spårväg till NKS... :(
Skriv svar