Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Fantastisk tråd då jag var mycket i Polen, Gorzów Wlkp som ung. Det finns en lika fantastisk grupp på Facebook om nedlagda, ibland kvarvarande, spårvägssystem i främst västra Polen: https://m.facebook.com/ZlikwidowaneSyst ... oweWPolsce
Kartorna är fantastiska där man kan följa spårvägsnätets/-spårens (även trådbuss ibland) utveckling och t o m kvarvarande ledningsmaster mm från 1800-talet och framåt.
Kartorna är fantastiska där man kan följa spårvägsnätets/-spårens (även trådbuss ibland) utveckling och t o m kvarvarande ledningsmaster mm från 1800-talet och framåt.
Grudziądz (5 bilder) samma ställe 2014
På nedanstående bilder kan ni se hur det ser ut idag på samma plats som bilderna från 1980 som var tagna på Torunska och vid stationen.

Huset med tornen känns igen

Samma vy drygt 34 år senare. Notera huset med tornen på båda bilderna.




:Dlle.

Huset med tornen känns igen

Samma vy drygt 34 år senare. Notera huset med tornen på båda bilderna.




:Dlle.
:-)lle
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Och det verkar Sverige inte veta?Olle skrev:Nix, det är vanlig spårväg. Det finns länder som vet hur man ordnar med EU-bidrag.ADDE skrev:Är det museispårväg man bygger nu? För med så lite spårvagnar så antar jag att spårvägen inte var lönsam, om den lades ned. Har man fått nya optimistvindar och en massa spårvägskramare helt plötsligt?
:Dlle.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Vagnarna på bilderna från 1980 ser tyska ut, kan de vara det? Staden låg väl i tyskland fram till 1919 men såååå gamla ser de inte ut!
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Nej, det verkar så, åtminstone inom lokaltrafikprojekt. Sverige betalar.Bussmicke skrev:Och det verkar Sverige inte veta?Olle skrev:Nix, det är vanlig spårväg. Det finns länder som vet hur man ordnar med EU-bidrag.ADDE skrev:Är det museispårväg man bygger nu? För med så lite spårvagnar så antar jag att spårvägen inte var lönsam, om den lades ned. Har man fått nya optimistvindar och en massa spårvägskramare helt plötsligt?
:Dlle.
Överallt i Polen fejas det, järnvägar och stationer blir i skick som nya och spårvägarna renoveras.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Polen kan väl ha flyttat runt med vagnar så att dessa kanske kommer från någon stad som var tysk fram till tyskarna förlorade andra världskriget?Hechtwagen skrev:Vagnarna på bilderna från 1980 ser tyska ut, kan de vara det? Staden låg väl i tyskland fram till 1919 men såååå gamla ser de inte ut!
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Näe, så gamla är de icke. Vagnarna är byggda av Charkow senare Konstal och har beteckningen 5N. 1N för normalspår. Eller bara N för de allra äldsta vagnarna. Spårvagnar i mellankrigseuropas mindre städer öster om Rhen såg ut så där i stort sett.Hechtwagen skrev:Vagnarna på bilderna från 1980 ser tyska ut, kan de vara det? Staden låg väl i tyskland fram till 1919 men såååå gamla ser de inte ut!
:-)lle
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
------------------------M_M skrev:Polen kan väl ha flyttat runt med vagnar så att dessa kanske kommer från någon stad som var tysk fram till tyskarna förlorade andra världskriget?Hechtwagen skrev:Vagnarna på bilderna från 1980 ser tyska ut, kan de vara det? Staden låg väl i tyskland fram till 1919 men såååå gamla ser de inte ut!
Rätt. Det flyttades av naturliga skäl ganska många vagnar. När jag var i Grudziadz (Graudenz på tyska tiden) på 1970-talet har jag ett bestämt minne att jag såg tyska krigsvagnar vid vagnhallen. Dessutom på interurbanlinjerna kring Lodz (Litzmannstadt på tyska tiden). Även Szczecin hade tyska krigsvagnar långt in på 1970-talet på det äldre nätet vid centrum som nu är borta.
mvh/spårsnoken
Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)
Troligen var det, som nämns i annat inlägg, inte tyska krigsvagnar utan polsktillverkade efterkrigsvagnar som du såg. Dock byggda med den tyska KSW (Kriegs-Strassenbahnwagen) som förebild. De polska vagnarna var typ N (byggd fram till 1962, med stora skjutdörrar precis som på KSW) och den modernare N1, med två smalare skjutdörrar på vardera sidan om varje plattform. En del N/N1 blev ombyggda till enriktningsvagnar (kanske rentav levererades så) eller försågs med vikdörrar.spårsnoken skrev: När jag var i Grudziadz (Graudenz på tyska tiden) på 1970-talet har jag ett bestämt minne att jag såg tyska krigsvagnar vid vagnhallen. Dessutom på interurbanlinjerna kring Lodz (Litzmannstadt på tyska tiden). Även Szczecin hade tyska krigsvagnar långt in på 1970-talet på det äldre nätet vid centrum som nu är borta.
Överhuvudtaget hann man i Tyskland inte bygga särskilt många KSW; 246 motorvagnar och 414 släpvagnar enligt F van der Gragts bok "Moderne trams" från 1971. I Polen lär däremot ha tillverkats närmare 3000 vagnar av typerna N och N1
/Gunnar Ekeving