Tunnelbana till Segeltorp...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18
Tunnelbana till Segeltorp...
Centern i Huddinge tycker det verkar vara klokt att bygga ut Segeltorp centrum och samtidigt dra t-banan från Fruängen dit istället. Själv tycker jag det låter som en dyr utopi, men vad säger ni andra?
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Jag tycker man ska bygga hela vägen till Kungens kurva. Den stora handelsplatsen skulle nog må bra med två T-banestationer... den ena i norra delen och den andra mellan IKEA och Heron City.
Blir väldigt mycket tunnel i sträckan till segeltorp iaf, då det redan finns bebyggelse.
Blir väldigt mycket tunnel i sträckan till segeltorp iaf, då det redan finns bebyggelse.
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Håller helt med! Kungens kurva behöver T-bana! Finns det någon bra fortsättning därifrån? Bebygger man skogen runt sjön Gömmaren, och/eller Flotsbroområdet så skulle man kunna gå till Huddinge sjukhus och station. Men då blir kanske behovet av Spårväg syd mindre.ADDE skrev:Jag tycker man ska bygga hela vägen till Kungens kurva. Den stora handelsplatsen skulle nog må bra med två T-banestationer... den ena i norra delen och den andra mellan IKEA och Heron City.
Blir väldigt mycket tunnel i sträckan till segeltorp iaf, då det redan finns bebyggelse.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Ja om man inte ska börja devalvera vad en tunnelbana egentligen är, så får man nog börja dra ned på utbyggnadstakten t o m i sina fantasier!
Men det är klart, en enkel C20 var 20:e minut eller så passar nog bra på en linje till Segeltorp.
Men det är klart, en enkel C20 var 20:e minut eller så passar nog bra på en linje till Segeltorp.

Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Det vore intressant att vet var Centern tycker den nedre gränsen för resandevolym går för när det fortfarande är värt att bygga tunnelbana för 1mdr/km. Om daniel_s produktioner stämmer så ligger det på ca 378 resande/maxtimme.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Det existerar inget underlag för spårtrafik i området under överskådlig tid, vare sig tunnelbana eller spårväg syd. Om man däremot, som flera partier föreslår bygger vidare Hagsätralinjen till Älvsjö och därefter fortsätter till Fruängen utan att koppla ihop med linje 14, utan bara en omstigningsstation och sedan fortsätter till Sätra, om man där och i Fruängen kan finna tillräckligt mycket mark för bostäder som kan motivera utbyggnaden, skulle det dessutom bli en högeffektiv tvärbana med kontakt med samtliga Tunnelbanelinjer från sydväst till sydost och dessutom alla pendeltåg på Södertörn.LÅ1 skrev:Håller helt med! Kungens kurva behöver T-bana! Finns det någon bra fortsättning därifrån? Bebygger man skogen runt sjön Gömmaren, och/eller Flotsbroområdet så skulle man kunna gå till Huddinge sjukhus och station. Men då blir kanske behovet av Spårväg syd mindre.ADDE skrev:Jag tycker man ska bygga hela vägen till Kungens kurva. Den stora handelsplatsen skulle nog må bra med två T-banestationer... den ena i norra delen och den andra mellan IKEA och Heron City.
Blir väldigt mycket tunnel i sträckan till segeltorp iaf, då det redan finns bebyggelse.
/Göran
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Finns det någon större mängd mark kvar att bygga på i Fruängen? Det har byggts en hel där den senaste tiden. Känns som det ploppat upp minst ett nytt hus varje gångman är där.
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Det är ju den norra delen av Spårväg syd du har uppfunnit, fast som tunnelbana. Inte helt dumt, faktiskt!hgsldf skrev:Det existerar inget underlag för spårtrafik i området under överskådlig tid, vare sig tunnelbana eller spårväg syd. Om man däremot, som flera partier föreslår bygger vidare Hagsätralinjen till Älvsjö och därefter fortsätter till Fruängen utan att koppla ihop med linje 14, utan bara en omstigningsstation och sedan fortsätter till Sätra, om man där och i Fruängen kan finna tillräckligt mycket mark för bostäder som kan motivera utbyggnaden, skulle det dessutom bli en högeffektiv tvärbana med kontakt med samtliga Tunnelbanelinjer från sydväst till sydost och dessutom alla pendeltåg på Södertörn.LÅ1 skrev:Håller helt med! Kungens kurva behöver T-bana! Finns det någon bra fortsättning därifrån? Bebygger man skogen runt sjön Gömmaren, och/eller Flotsbroområdet så skulle man kunna gå till Huddinge sjukhus och station. Men då blir kanske behovet av Spårväg syd mindre.ADDE skrev:Jag tycker man ska bygga hela vägen till Kungens kurva. Den stora handelsplatsen skulle nog må bra med två T-banestationer... den ena i norra delen och den andra mellan IKEA och Heron City.
Blir väldigt mycket tunnel i sträckan till segeltorp iaf, då det redan finns bebyggelse.
/Göran
Det beror på vilken slags stad du bygger. Om man river de ganska slitna centrumbyggnaderna, däckar över bussterminalen och kanske tunnelbanan och bygger tätt som i innerstaden finns det hur mycket mark som helst. Sedan är det en annan fråga om vi vill detta, eller om vi vågar försöka.BSB101 skrev:Finns det någon större mängd mark kvar att bygga på i Fruängen? Det har byggts en hel där den senaste tiden. Känns som det ploppat upp minst ett nytt hus varje gångman är där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Men Stockholms trafikpolitik handlar ju inte längre om förnuft. Politikerna köper väljarnas röster för väljarnas pengar genom att lova tunnelbana som alla vill ha, men ingen behöver. Det är ungefär som att staten lägger pengar på kultur. Det är inget vi behöver, men folk gillar det. Tunnelbaneutbyggnaden är uppenbarligen ett konstprojekt, eftersom allt handlar om vad som ser bra ut på bild, det vill säga kartan. Det ultimata beviset för detta är de ständiga omröstningarna om fordonens och linjernas färger.CS skrev:Det vore intressant att vet var Centern tycker den nedre gränsen för resandevolym går för när det fortfarande är värt att bygga tunnelbana för 1mdr/km. Om daniel_s produktioner stämmer så ligger det på ca 378 resande/maxtimme.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Det är väl med Fruängen som med alla förorter från efterkrigstiden, man hittar hela tiden mark att ploppa på. Det är varken Älvsjö eller Fruängen som har den största utbyggnadspotentialen, utan Sätra. Det stora området mellan Bredäng och Skärholmen är bara delvis bebyggt och då med utspridda trevåningshus som är över 50 år gamla, dom är mogna för en omfattande renovering och då kan man samtidigt bygga på dom på höjden samtidigt som man förtätar.BSB101 skrev:Finns det någon större mängd mark kvar att bygga på i Fruängen? Det har byggts en hel där den senaste tiden. Känns som det ploppat upp minst ett nytt hus varje gångman är där.
När Hagsätralinjen blir blå och om den förlängs till Älvsjö, ja då har vi en ny tvärbana med bytesmöjlighet till pendeltågen, något som även de boende utmed röda linjerna kan ha nytta av. Att det skulle byggas några ännu icke beslutade spår i söderförort under min livstid, har jag inga illusioner om, däremot kommer det att byggas många bostäder!
/Göran
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Är det inte bättre att bygga tätt innerstad närmare dagens innerstad än längst ut på en T-linje? Den stora fördelen med tätt bebyggelse är att det bli gå och cykelavstånd till det mesta.
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
En riktigt sund tanke. Finns mycket yta som det får plats gott om bostäder på om man bara bygger sån tät innerstad som är populär. Ta från liljeholmsbron efter södertäljevägen. Årstastråkets originalplaner. Hammarbyhöjden ned till Sjöstan med överdäckning av hammarbyvägen. Jag blir skrämd av tankar är om att vi måste bebyga bogesundslandet och bygga spårtrafik dit för den nya staden. Inte än va?BSB101 skrev:Är det inte bättre att bygga tätt innerstad närmare dagens innerstad än längst ut på en T-linje? Den stora fördelen med tätt bebyggelse är att det bli gå och cykelavstånd till det mesta.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Var har du fått detta underlag (eller brist på underlag) ifrån? Vartenda buss från IKEA som går mot framförallt Skärholmen är knökfull mer eller mindre, en matning mot framförallt en t-banestation från det området kan omöjligen INTE ge underlag för spårtrafik!hgsldf skrev:LÅ1 skrev:ADDE skrev:Jag tycker man ska bygga hela vägen till Kungens kurva. Den stora handelsplatsen skulle nog må bra med två T-banestationer... den ena i norra delen och den andra mellan IKEA och Heron City.
Det existerar inget underlag för spårtrafik i området under överskådlig tid, vare sig tunnelbana eller spårväg syd.
/Göran
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Segeltorp är huvudsakligen bebyggt med villor och bilföretag, vilket förhindrar större bostadsbebyggelse och att ha slutstation i Kungens kurva, där ingen bor och Ikea har öppet 10 timmar per dag, anser jag inte att det värt drift och investeringskostnader.
/Göran
/Göran
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Just det! Det är framtiden och inte nuläget som man ska titta på! Huddinge kn planerar ett gigantiskt bostadsområde so om den plats där K-rautahuset ligger idag (andra sidan vägen). Tanken är att man ska bygga med Midsommarkransen som förebild!hgsldf skrev:Segeltorp är huvudsakligen bebyggt med villor och bilföretag, vilket förhindrar större bostadsbebyggelse och att ha slutstation i Kungens kurva, där ingen bor och Ikea har öppet 10 timmar per dag, anser jag inte att det värt drift och investeringskostnader.
/Göran
218
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Liksom att säga att en sådan linje skulle inskränka på Gömmarens friluftsområde. Gömmarens friluftsområde sträcker sig från Slagsta till Kungens Kurva och hur det skulle kunna komma i konflikt med en linje Fruängen-Segeltorp får du gärna förklara!Inge skrev:Att uttala sig för tunnelbana till Segeltorp, utan att på något vis vilja ge upp delar av Gömmarens naturresrvat är förstås en skenmanöver.
218
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Märks att du inte bor i området, restaurangen öppnar 09.30 och varuhuset stänger 20.00 - efter det har Heron City öppet med bio/restauranger och stänger runt 22.00 på vardagar, och senare på helger och en GANSKA god beläggning på just kvällar - vi har alltså bara med de två byggnaderna en rejäl kundbas under ungefär 12,5 timmar - dvs, långt mer än än vanlig arbetsdag för de flesta. För övrigt är det planerat en stor hotell/konferens/spaanläggning precis vid Heron City och ett stort bostadsområde bakom K-rauta såsom 218 skriver. Så att underlag inte skulle finnas då det redan idag går sex dagsbusslinjer i området och en nattbuss tillsammans med det jag redan skrivit, det tror jag mindre på. Området vid IKEA har f.ö. c:a 15 miljoner besökare/år.hgsldf skrev:Segeltorp är huvudsakligen bebyggt med villor och bilföretag, vilket förhindrar större bostadsbebyggelse och att ha slutstation i Kungens kurva, där ingen bor och Ikea har öppet 10 timmar per dag, anser jag inte att det värt drift och investeringskostnader.
/Göran
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Om Fruängen dras mot segeltorp är det är också relevant att lätta upp regler och göra det möjligt att bygga stadsbebyggelse på tomter som villaägare valt att sälja. Annars är det mycket mer än nog med att dra spårväg syd genom området.
Vill dock passa på att påminna om tankar från http://www.stockholm2070.se/ där man tagit över fruängen-trafiken för en ny linje mot fridhemsplan. Det gör att att man har tätare trafik på norsborgsgrenen och kan förgrena den. Kungens kurva ligger till exempel bra till om man grenar dit efter Sätra. Visionens bild om gren mot Ekerö tror jag inte på. Om förbifarten ska ha tät busstrafik kanske man kan bygga en rak snabb tunnelbana vidare på sätraförgreningen till Huddinge C, eller Flemmingsberg med sitt sjukhus, universitet och regionaltåg kanske är ännu mer relevant.
Vill dock passa på att påminna om tankar från http://www.stockholm2070.se/ där man tagit över fruängen-trafiken för en ny linje mot fridhemsplan. Det gör att att man har tätare trafik på norsborgsgrenen och kan förgrena den. Kungens kurva ligger till exempel bra till om man grenar dit efter Sätra. Visionens bild om gren mot Ekerö tror jag inte på. Om förbifarten ska ha tät busstrafik kanske man kan bygga en rak snabb tunnelbana vidare på sätraförgreningen till Huddinge C, eller Flemmingsberg med sitt sjukhus, universitet och regionaltåg kanske är ännu mer relevant.
Re: Tunnelbana till Segeltorp...
Bebygg Masmoberget och Kymlinge nu!Inge skrev:Om det skall vara någon poäng med en förlängning måste man naturligtvis vara öppna för att använda skogen som kallas Gömmarens naturreservat. Eftersom man inte är det, kan man dra slutsatsen att det bara är skitsnack för att få lite uppmärksamhet. Förmodligen har man tittat på kartan och funderat på var i Huddinge en förlängning skulle vara minst onödig under förutsättningen att ingen som helst skogsmark får bebyggas...
Segeltorp är ju inte helt värdelöst. Tex skulle man ju helt kunna avskaffa Fruängens bussterminal om det fanns en tunnelbaneuppgång i närheten av Segeltorps skola. Busslinjerna skulle med fördel kunna dras om via Häradsvägen, vilket skulle göra dem både effektivare och snabbare.
Det är bara det att nyttorna förblir oproportionellt små. Ska det vara någon som helst poäng måste man öppna för att åtminstonne bebygga Kolartorp, så att man får två stationer, Segeltorp och Kolartorp. Huruvida det sedan är någon poäng att därefter fortsätta till Kungens kurva låter jag vara en öppen fråga.
Men centern agerar ju precis tvärt om. Bara för några år sedan utökande man reservatet ytterligare, med Massmoberget, dvs där det redan finns en tunnelbanestation men föga bebyggelse....
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.