
(Klicka på bilden för en högupplöst bild på commons.wikipedia). På bilden syns Brogbergshamnen. Tyvärr är det ingen idé att försöka fotografera panoramat idag. År 1927 ersattes träkåkarna (Kristiansgatan 9 i förgrunden och Bokarbetaregatan 4 bortom buskarna) med höghus. Arkitekten för bägge husen var Selim A. Lindqvist - alltså han, som ritade Alexandersgatan 11 på bilden i del 1. Om man nu står vid Kristiansgatan 9 ser man bara fasaden:
Kristiansgatan 9 år 2009
Mitt på Branders bild ser vi en ångslup på väg mot kajen invid Hagnäs torg. Den liknar mycket på "Högholmen", dvs. "Djurgårdsfärjan" i Helsingfors. Ett antal destinationer är möjliga. Troligen kommer den från Blåbärslandet eller Degerö. Svårt att avgöra exakt datum på bilden, men om den är tagen före den 24 september 1910, så kan Brändö vara en möjlig destination för ångslupen. Den 24 september 1910 fick Brändöborna sin spårvagnslinje, om än bara som en pendellinje mellan Sörnäs och kajen på fastlandssidan. Den 19 november förlängdes linjen ut till Brändö. Spårvagnarna fraktades över till ön med en ångfärja.
Brobergshamnen fylldes senare, så att det nu bara återstår ett smalare sund (Brobergssundet). Där var ångslupen finns på Branders bild hittar vi nu Hagnäs bro över sundet.