"Det luktar häst på spårvagnen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hans W

"Det luktar häst på spårvagnen"

Inlägg av Hans W »

I dag på morgonen hade Radio Stockholm ett reportage om att passagerare upplever en besvärande stark odör lik häst (t.o.m. hästsk-t nämdes) på "de nya spårvagnarna på Tvärbanan" (alltså A35?). Under inslaget med intervju av resenärer och citat av inkomna webbkommentarer framkom ingen form av fakta. Det spekulerades i fuktig tagelstoppning i stolar mm.
Finns det någon fakta här måhända?
Den fria mannen

Re: "Det luktar häst på spårvagnen"

Inlägg av Den fria mannen »

Ja, det luktade speciellt när jag åkte med en A35 förra veckan, men jag uppfattade det bara som en typisk ny vagn-doft. Det luktar likadant på nylevererade bussar.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

A34 på 7:an också i början! Tveksamt om hästallergiker bör avrådas från att resa med spårvagnarna...
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

En A35:a som jag körde på Solnagrenen i dag luktade en aningen bajs eller väldigt dålig mage när man just klivit in i den.
Däremot har jag svårt att förstå att det skulle varit en "NY" spårvagn som damen skulle åkt på Sicklagrenen mellan Alvik och Sickla Udde för där går ju inga sådana, om det nu var A35 det syftades på med "NY" spårvagn.
Däremot har ju A32 nybonade golv efter den avstängda sommaren vilket gör att det blir extremt halt på golvet när det regnar ute och folk rusar in i vagnen utifrån och sätter sig på rumpan innanför dörren.
Däremot orkade städpersonalen inte att tvätta golven i förarhytterna som ser lika sunkiga ut efter 15 år i drift med självodlande damm o smutslager.
Vilket jag känner så väl igen från tunnelbanedepåerna när jag jobbade där en gång i tiden för där skulle inga hytter städas men däremot i kupén var det livsviktigt.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag tycker också att det luktat blöt häst i nya vagnar av diverse olika modeller. Inte tänkt på att det luktar extra starkt i de nya vagnarna på "norra Tvärbanan", däremot på A34:orna på 7:an när de var nya.
Har funderat på om det kan vara stoppning eller impregnering på sätena som luktar. Eller om det kan vara något inredningsmaterial.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

LÅ1 skrev:Jag tycker också att det luktat blöt häst i nya vagnar av diverse olika modeller. Inte tänkt på att det luktar extra starkt i de nya vagnarna på "norra Tvärbanan", däremot på A34:orna på 7:an när de var nya.
Har funderat på om det kan vara stoppning eller impregnering på sätena som luktar. Eller om det kan vara något inredningsmaterial.
Har känt lite sådana tendenser på vissa X60, funderade på om det skulle kunna vara AC:n, hur var det nu, har A34 AC?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Jag åkte A35 till Solna de 18:e augusti. De jag lade märke till är ju att lederna gnäller fruktansvärt mycket, och att vagnarna har en orolig gång i spåret, vickar fram o tillbaka vid körning på rakspår. Detta upphör i kurvorna, så de måste ha att göra med ledstyrningen eller nått sånt. Inbillar mej då att de detaljer som är nya och gnäller då vagnen vickar fram och åter hela tiden, blir kanske även lite varma och avger då kanske en viss lukt. Plast och gummidetaljer kan ju ha en tendens att lukta, dels då de är nya och dels vid uppvärmning. Men som sagt, jag vet inte, utan gissar bara lite nu...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Marcus L skrev:
LÅ1 skrev:Jag tycker också att det luktat blöt häst i nya vagnar av diverse olika modeller. Inte tänkt på att det luktar extra starkt i de nya vagnarna på "norra Tvärbanan", däremot på A34:orna på 7:an när de var nya.
Har känt lite sådana tendenser på vissa X60, funderade på om det skulle kunna vara AC:n, hur var det nu, har A34 AC?
Ja, A34 har AC, eftersom de är samma spec som Frankfurt typ S och Norrköping M06, vilka båda har AC.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Vad var det som luktade? Har det avtagit nu?
Skriv svar