Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Från ca kl 15.30 vid Hagnästorg där går både 1,1A och 7A, 7B. Linje 1 övergår till linje 1A under rusningen, samt förlängs från Salutorget till Eira.
Mvh AGR
Olle skrev:Ett tips; ring dem på telefonnummer +359 9 310 1071
Och då är det någon i Bulgarien som svarar +358 8 310 1071 är rätt nummer.
Bussmicke skrev:Aha, bara 2 vagnar kvar. Känns inte som det är någon idé att lägga nå´t större krut på dem
Fyra vagnar är kvar. 161 står på skrotningsspåret vid Forsbyhallen. Strömavtagaren mm är borta. Strömmingen (166:n) är en chartervagn. 162:n och 164:n tursätts väldigt sparsamt, delvis för att det finns fyra "kortvagnar" med helreklam. Behovet att tursätta de för Helsingfors aningen udda vagnarna är ganska minimal då det verkar som om de två Artic-vagnarna inte lider av några större driftstörningar. Det kan man inte alltid säga om 162/164:n.
Googlade på +358 8 310 1071 och det är ju Metro.. Kan de svara på om 162+164 är ute? Det vill jag veta 06:30 på morgonen.
Känns som att det kommer att bli svårt att få dem på bild. Är vagnarna ute hela dagen eller bara Rusningstid?
Hur får jag veta hur de rullar?
Telefonnumret någon lade ut är ju till Metron.
Togs ur trafik tvåtiden i eftermiddags pga dörrfel.
Bussmicke skrev:Känns som att det kommer att bli svårt att få dem på bild. Är vagnarna ute hela dagen eller bara Rusningstid?
Hur får jag veta hur de rullar?
Telefonnumret någon lade ut är ju till Metron.
Är inte bara metrons telefonnummer, utan växeln för både HST Metrotrafiken och HST Spårvägstrafiken. "Ett ögonblick" och växeln kopplar samtalet till rätt instans, hoppeligen. Kollade stadens sökbara telefonkatalog och hittade inget lämpligt direktnummer till Forsby. Bara numret till huvudförtroendepersonen, som handskas med fackförbundsfrågor.
---
Articvagnen 402 har tagits ur trafik för att förberedas inför Tysklandsresan om en månad. Efter mässan i Berlin skall vagnen provköras i Wûrzburg, ifall myndigheterna godkänner vagntypen för trafik. Den första serieleveransvagnen (403) kommer till Helsingfors i slutet av nästa år.
I menyn till höger finns en funktion "sök fordon". Zooma ut innan sökningen så att alla vagnar syns. När du sedan söker på en tursatt vagn som befinner sig inom skärmens vy så zoomar den in till just denna vagn.
I menyn till höger finns en funktion "sök fordon". Zooma ut innan sökningen så att alla vagnar syns. När du sedan söker på en tursatt vagn som befinner sig inom skärmens vy så zoomar den in till just denna vagn.
Fram till hösten 2012 fick man fram vagnsnumret då man klickade på en fordonsikon. Nu verkar det som om "sök fordon" -funktionen har någon typ av bug. Prövade med vagnsnummer 6 och fick då en spårvagn på sexan. Vagnsnummer 42 gav ett metrotåg från Nordsjö mot Gräsviken. Spårvagn 6 är sedan länge skrotad och det har aldrig funnits någon vagn 42 i metroflottan. Däremot gav 401 helt riktigt resultatet "Artik" -vagn. Tyvärr är kartans data alttså inte helt pålitligt.
Albert skrev:162 var åtminstone 19.- 21.8. på linje 1/1A vid rusningstiden (kväll).
Så även igår (27.8.), då den avgick på dagens sista avgång (kl 14.55) för ettan från Salutorget mot Kottby. Båda SF 50:na (de nya arbetsvagnarna, nr 2010 och 2012) var samtidigt ute och slipade rälsen (det är väl för tidigt för lövhalka).
Albert skrev:162 var åtminstone 19.- 21.8. på linje 1/1A vid rusningstiden (kväll).
Så även igår (27.8.), då den avgick på dagens sista avgång (kl 14.55) för ettan från Salutorget mot Kottby. Båda SF 50:na (de nya arbetsvagnarna, nr 2010 och 2012) var samtidigt ute och slipade rälsen (det är väl för tidigt för lövhalka).
Är SF50 typbeteckningen på arbetsvagnarna? Jag såg en av dem.
Just nu verkar ingen Manne vara ute.
/Martin
Testade kartan för den hade jag tyvärr missat. Hur ser man vilken vagn som är vilken?
RAIDEr skrev:I dag var "Arla Protein" #162 på linje 7A och "Elixia" #164 på linje 7B.
Vagnarna var inte ute på onsdagen vad jag såg men på torsdagen var båda ute på linje 9 och passerade uppför backen från Mannerheimvägen 8:50-9:10 med uppskattningsvis 18 minuter mellan vagnarna