Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Driving a streetcar through 21st-century Washington takes patience — and quick hands.
Davinia Reid has both.
Among the obstructions and incoming threats along H Street and Benning Road NE during a series of passenger-free practice trips this past week were what Reid calls the “cut-in cars.”
Hehe tänkte på samma sak som skrevs i första kommentaren, bilden där dom kvinnliga förarna gör en H5 så står det på spårvagnen "Made in the USA" vilket är något missvisande eftersom vagnen byggdes i Tjeckien av Inekon med HQ i Ostrava, det brukliga är väl att första serien byggs där tillverkaren finns, andra serien sätts samman i leveranslandet. Bland kommentarerna står det gamla vanliga, dom kommer att vara ivägen, duger det inte med bussar, bygg ut Metron dit (men han fick på käften direkt med att kostnaden att bygga Metro skiljer sig avsevärt mot spårvägslinjen.
C12C3C3C12 skrev:Hehe tänkte på samma sak som skrevs i första kommentaren, bilden där dom kvinnliga förarna gör en H5 så står det på spårvagnen "Made in the USA" vilket är något missvisande eftersom vagnen byggdes i Tjeckien av Inekon med HQ i Ostrava, det brukliga är väl att första serien byggs där tillverkaren finns, andra serien sätts samman i leveranslandet. Bland kommentarerna står det gamla vanliga, dom kommer att vara ivägen, duger det inte med bussar, bygg ut Metron dit (men han fick på käften direkt med att kostnaden att bygga Metro skiljer sig avsevärt mot spårvägslinjen.
Tror att två vagnar köptes från Inekon, och två elle tre bygges i Clackamas i delstaten Oregon av United Streetcar.
Denna artikel i ansedda tidskriften Economist är rätt kritisk mot spårvägsutbyggnader, med utgångspunkt i USA:s statsstödspolitik. Tyvärr bränsle även för motståndare även här i Sverige, är jag rädd....
Stefan B skrev:Denna artikel i ansedda tidskriften Economist är rätt kritisk mot spårvägsutbyggnader, med utgångspunkt i USA:s statsstödspolitik. Tyvärr bränsle även för motståndare även här i Sverige, är jag rädd....
But in Washington and other cities where buses struggle with rush hour traffic, slowing them down is a problem. Of course, slower buses aren't a problem in cases where a new streetcar fully replaces an existing bus line. But, again, consider the case of the DC Streetcar. Along its very limited route it replicates the path of the existing X2 bus line, slowing it down. But rather than following the X2 deep into the Central Business District, the streetcar line will simply stop near Union Station. Consequently, for a person seeking to commute from the H Street area to downtown or for a downtown worker trying to head to H Street's bars and restaurants after work, the existence of the Streetcar will make mass transit slower and less convenient. That's a hard trick to pull off, but they've managed it.