Lennart Petersen skrev:ADDE skrev:Den enda stationen jag kan komma på som har två entréer är Globen. Resten har endast entré i ena änden, eller i Svedmyras & Rågsveds fall: i mitten!
Just Globen verkar man för att lägga i en ny underjordisk läge, om jag minns planerna rätt utan att dubbelkolla länken i HI.
Några stationer kan få potential att få en andra entré om de förlängs. Det tror jag kan komma till nytta.
stationerna Globen och Enskede gård är tänkta att läggas ner och ersättas av en ny gemensam station underjord i nuvarande Slakthusområdet.
Återstår 7 stationer i ytläge som förefaller hyggligt enkla att förlänga.
Mina förslag (norr = mot T-Centralen, söder = mot Hagsätra):
Sockenplan: Förläng söderut mellan befintliga spår. Det blir en smal plattform, men inget extremt.
Svedmyra: Förläng söderut. Söderspåret måste flyttas ut och några träd huggas ned.
Studerby: Förläng söderut mellan befintliga spår. Smalt, men okej.
Bandhagen: Förläng norrut mellan befintliga spår. Plattform på konstruktion mellan befintliga spårvidaukter, slutar ungefär vid Örbyleden. Smalt, men okej.
Högdalen: Förläng båda plattformarna norrut. Kan bli lite klurigt, det kan behövas flytta isär spår, kanske måste vändspåret förskjutas norrut. Skulle kunna kombineras med en överdäckning/förtätning, kanske studentbostäder? Bygg gärna stationsentré i norra änden också.
(Nynäsbanan): Knappt 200 meter rakspår över Nynäsbanan. Det är möjligt att anlägga en station om det bedöms vara önskvärt i framtiden.
Rågsved: Kan förlängas åt vardera hållet eller lite åt båda hållen utan större problem.
Hagsätra: Kan förlängas mot Rågsved. alternativt kan vändspåren flyttas isär, plattformen förlängas i riktning mot Älvsjö och en ny entré ordnas mot Glanshammarsgatan.
Sammanfattningsvis verkar det ganska okomplicerat att förlänga stationerna på Hagsätragrenen. Jag skulle föreslå att frågan utreds och att spårreservat upprättas i detaljplan. Däremot tycker jag inte att bygget ska genomföras förrän det faktiskt finns behov av det, tidigast när det kommer nya tåg till Blå linjen. Men rent teoretiskt skulle det kunna vara redan på 2020-talet, och då skulle man kunna genomföra ombyggnaden redan i samband med omkopplingen mot Slakthusområdet.