Tour de Finlande, etapp Lahtis

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Tour de Finlande, etapp Lahtis

Inlägg av Piirka »

Medan man ännu hinner innan John Blund kommer med sömnsanden. :D

Mycket har inte hänt sedan 2006
Bild

Jag lyfte fram de tyngsta linjerna och tog fram en utopistisk karta över trådbusslinjer i Lahtis. Sedan dess har linje 31 förlängts söderut från Patoniitty och linje 32 glesats ut från 20 min trafik till 30 min.

Den nya busstiden (med start den 1 juli) innebär i Lahtis att alla linjer dras via resecentrum (tid. järnvägsstationen). Linje 30 slopas: ändhållplatsen för linje 21 flyttas från Liipola till Mokulla. Linje 1 blir en superlinje då ändhållplatsen flyttas från Joutjärvi Till Liipola och trafikeras mellan Jalkaranta och Liipola i 10 min trafik! Ettan kommer att ha tre ändhållplatser i Jalkaranta (Kiikkula, Rautakankare och Korpikankare). 32:n får åter tätare turer (20 min) och sträckan mot Hartwall (men ej Kujala) täcks av en ny högtrafiklinje 6 mot Salutorget. Linje 2 blir även en trådbusskandidat (enligt mina principer år 2006) då den i vintertrafiken får 20 min trafik mellan Kemppi (grå linje 21 på kartan ovan) via Hennala (grå linje 31) och Asemantausta till resecentrum och vidare till Salutorget och de nuvarande ändstationen i Viuha (i nordost). Det samma gäller för linje 3, som förkortas från grannkommunen Hollola i väster till resecentrum. Tvåan och trean har på den gemensamma stäckan parallellt med järnvägslinjen mot Heinola 20 min trafik!urres

Över huvudtaget ökar trafiken med 40% iom den upphandlade trafiken.

Biljettsystemet är aningen invecklat då kommunerna (Hollola, Lahtis, Orimattila och Heinola) självständigt bestämmer prisen och villkoren. En enkelresa fördyras med 0,10 € (ca 90 öre) till 3,40 € (dryga 30 SEK) medan priset i grannkommunen Hollola förblir på 3,30 € (knappa 30 SEK). Barn fyra år fyllda betalar för sej i Hollola, medan åldersgränsen är 7 för barn i Lahtis. Övergångsbiljetten är gratis i Lahtis (1 timme 15 min) men berättigar ej till en returresa till startpunkt. I Hollola kostar en övergångsbiljett däremot 1,70 för vuxna... Man måste väl bli en doktorand på det hela för att finesserna i taxesystemet öppnas :cheesygrin:

forts..

John Blund hälsar. Glad midsommar
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tour de Finlande, etapp Lahtis

Inlägg av M_M »

Piirka skrev:Biljettsystemet är aningen invecklat då kommunerna (Hollola, Lahtis, Orimattila och Heinola) självständigt bestämmer prisen och villkoren. En enkelresa fördyras med 0,10 € (ca 90 öre) till 3,40 € (dryga 30 SEK) medan priset i grannkommunen Hollola förblir på 3,30 € (knappa 30 SEK). Barn fyra år fyllda betalar för sej i Hollola, medan åldersgränsen är 7 för barn i Lahtis. Övergångsbiljetten är gratis i Lahtis (1 timme 15 min) men berättigar ej till en returresa till startpunkt. I Hollola kostar en övergångsbiljett däremot 1,70 för vuxna... Man måste väl bli en doktorand på det hela för att finesserna i taxesystemet öppnas :cheesygrin:
Man anar att det torde väl faktiskt finnas en del forskning som säger vad olika typer av biljettsystem ger för resultat.

Det vore t.ex. intressant att veta om sådant som personliga periodkort verkligen ger någon ekonomisk vinst för den som utför trafiken. Alla dessa system som bygger på en massa fördyrande krokben verkar vara arv från den tiden som kollektivtrafiken var enda alternativet och det också alltid var bara en enda person som kunde utföra en viss resa. Idag kan vem som helst åka iväg för att handla eller hämta ungarna på dagis till skillnad från förr när den ende försörjaren i familjen var den ende som kunde åka till arbetet o.s.v....
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tour de Finlande, etapp Lahtis

Inlägg av Hechtwagen »

Hur många trådbusslinjer har de i Lahtis? För det är väl en trådbuss på kartan?
Skriv svar