Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
– Taket till stationen är strömförande av någon anledning som man inte lyckats klura ut. De kliar sig i huvudet allihopa just nu, säger Magnus Andersson, ledningsoperatör vid Storstockholms brandförsvar.
– Taket till stationen är strömförande av någon anledning som man inte lyckats klura ut. De kliar sig i huvudet allihopa just nu, säger Magnus Andersson, ledningsoperatör vid Storstockholms brandförsvar.
DN verkar ha fått ordning på trafikslagen nu.
Och ABC skriver om befarad takbrand. Men även där kan de ju ha ändrat i efterhand.
(Och när jag ändå är inne på att kommentera petitesser, så borde du fråga om det kanske var 230 V det handlade om! 220V byttes mot 230 på åttiotalet. Men jag kan också säga 220V av gammal vana. Liksom jag fortfarande tänker att Rapport i TV är ett program i tvåan, och så vet jag att de har bytt kanal för nyhetsprogrammen, alltså går det i ettan nu. I stället för att direkt associera Rapport till ettan. )
Hechtwagen skrev:Lama insatser... Det är väl bara att jorda taket i närmsta lämpliga räl så ser man vad mer som blir strömlöst!
Eller snarare vad mer som brinner upp, för det är ju knappast taket som är ojordat, utan snarare någon jord som inte är så jordad som den borde, gissningsvis i tunnelbaneanläggningen där det är stora återgångsströmmar. Men helt säker är jag inte! Det kan t ex även vara något som inte ska vara jordat men som är det ändå, så att strömmen går fel väg.
Jag tar i morgon reda på vad som hänt. Då Tunnelbanan inte har kontaktledning finns inget krav på skyddsjordning mot räls av ex. skärmtak och stolpar. Det skulle i.o.f.s. inte heller fungera då signalsystemet är ojordat och transformatorbalanserat mot "Elverksjord" samt att traktionsströmmen i princip har flytande nolla, varje tunnelbanesystem ( ettan/ tvåan/ trean) har sina egna nollpunkter med jordspett på olika geografiska platser.
Om taket blivit strömförande bör det ha att göra med att 400/230 v AC elverkssystemet, fått jordfel, blivit ihopkopplat med Tunnelbanans traktion i någon punkt i samband med brobytet eller att det kommer från Tvärbanans traktion en våning ned. Tunnelbanestationen och Tvärbanans hållplats delar elrum och 400/230 v elförsörjning i vad vi kallar Alvik Norra.
Leif Steen skrev:Jag tar i morgon reda på vad som hänt. Då Tunnelbanan inte har kontaktledning finns inget krav på skyddsjordning mot räls av ex. skärmtak och stolpar. Det skulle i.o.f.s. inte heller fungera då signalsystemet är ojordat och transformatorbalanserat mot "Elverksjord" samt att traktionsströmmen i princip har flytande nolla, varje tunnelbanesystem ( ettan/ tvåan/ trean) har sina egna nollpunkter med jordspett på olika geografiska platser.
Om taket blivit strömförande bör det ha att göra med att 400/230 v AC elverkssystemet, fått jordfel, blivit ihopkopplat med Tunnelbanans traktion i någon punkt i samband med brobytet eller att det kommer från Tvärbanans traktion en våning ned. Tunnelbanestationen och Tvärbanans hållplats delar elrum och 400/230 v elförsörjning i vad vi kallar Alvik Norra.
Hey wait a minute, när jag körde Gamla Trofast hade vi kontaktledning, vad jag vet har man det fortfarande där på 12:an, skulle nog tro att det finns krav på att plattformstaken vid Alvik skall vara jordade.
Hahaha - helt otroligt. Vad jag sett (men det har väl ioförsig mest varit på pendeltågsstationerna), brukar det ju gå ner en jordkabel vid var och varannan stolpe så det borde ju va ena jäkla snabba koppartjuvar eller så som lyckas stjäla alla jordkablar för att det här ska kunna hända där. Men det kanske inte är lika "väl-jordat" på tunnelbanestationerna och det räcker det ju med en trasig sladd till belysningen eller liknande för att spänningssätta hela taket eftersom det oftast är en sammanhängande stålkonstruktion.
Det finns i princip 2 spänningar det kan spänningsättas med - antingen 650-750 V från strömskenan (mindre troligt) eller 230 V (mer troligt). För att få 400 volt tar man ut spänningen mellan 2 faser och 2 faser kan ju inte spänningssätta samma tak eller marken, för då blir det ju kortslutning
DN verkar ha fått ordning på trafikslagen nu.
Och ABC skriver om befarad takbrand. Men även där kan de ju ha ändrat i efterhand.
(Och när jag ändå är inne på att kommentera petitesser, så borde du fråga om det kanske var 230 V det handlade om! 220V byttes mot 230 på åttiotalet. Men jag kan också säga 220V av gammal vana. Liksom jag fortfarande tänker att Rapport i TV är ett program i tvåan, och så vet jag att de har bytt kanal för nyhetsprogrammen, alltså går det i ettan nu. I stället för att direkt associera Rapport till ettan. )
Haha - jag brukar också bli irriterad på folk som säger 220 V - det var ju 1988 tror jag, som spänningen höjdes och det är ju ett tag sen. Men rent drifttekniskt har det dock oftast liten betydelse. Man kan få 220 i vissa fall om man sitter på en lina med hög belastning - men då kan man ju säga att det är 240 V, då det även händer att spänningen stiger lite vid låg belastning (230 V är ju det det ska ligga på normalt).
Klassiker är ju annars gamla elektriker som t ex märkt upp grupper i en ny elcentral - då är det alltid 220 V eller 380 V om det är en 3-fasgrupp
Observera att de saker som är jordade i rälsen är det inte direkt, utan via ventilavledare som kräver en viss spänning för att öppna. De har väl även ett visst framspänningsfall när den leder, åtminstone vid blygsamma strömmar. Så att en spänning uppstår är väl egentligen inte så märkvärdigt även om den har blivit lite väl stor här (konstruktionsfel?), frågan är var strömmen kommer ifrån!
Man har eventuellt hittat ett samband mellan elfelet och Tvärbanans Solnagren. Det kan möjligen ha hänt något i samband med diverse omkopplingar av ledningar i samband med byte av signalsystem, men vi få se va som händer i frågan. Notera att det eventuellt är det, det är inte säkert!
Odd skrev:Man har eventuellt hittat ett samband mellan elfelet och Tvärbanans Solnagren. Det kan möjligen ha hänt något i samband med diverse omkopplingar av ledningar i samband med byte av signalsystem,
har man bytt ut Solnagrenens signalsystem nu under sommaren? Kanske i så fall välbehövligt eftersom det varit mycket problem med det som installerades när sträckan byggdes
Man gjorde en stor ombyggnad för någon månad sedan när man flyttade växlar och signaler och en massa annat, just i Alvik. Det är nog så att själva signalsystemet är inte det som är problemet avseende perrongtaket, det kan vara så att man helt enkelt har glömt av någon viktig detalj i jordningen när man tagit bort det gamla signalsystemet, då de bygger på helt olika principer när det gäller hinderdetektering. Det förra hade impedanser lite här och där för att kunna få ut minusen från spåret. Det skulle kunna vara så att man missat något där. Men det är helt och hållet spekulation. Vi lär väl få veta snart.