Linbanor

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Linbanor

Inlägg av Olle »

Linbanor är kul, lite berg-och-dalbanekänsla är det när man passerar upphängningarna och det gungar till, samtidigt som man tittar ned tusen meter eller mer. Är det någon som vet hur många linbanor det finns i världen? En av mina första linbanor var den som gick mellan hamnen (?) och ett varuhus i Kiel. Den öppnades 1974 och lades ned 1991 trots häftiga protester från Kielarna?

Bild

:D lle.

En länk till linbanan som betjänade ett varuhus i Kiel.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Linbanor med sommarkänsla

Inlägg av Olle »

En av de mest kända linbanorna är den till Sockertoppen i Rio de Janeiro i Brasilien. Egentligen är det två linbanor och en bit att gå mellan dem på det lägre första berget Morro da Urca. Det är mycket folk som åker upp men det är värt besöket. En underbar utsikt och en massa apor och papegojor i träden. Och varmt. Inte konstigt att folk trivs i Rio.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Linbanor

Inlägg av Kantorn »

Nästan så att man längtar dit... Fina bilder, Olle!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Linbanor

Inlägg av M_M »

Jag instämmer, fina och intressanta bilder!

Tyvärr har jag ingen vidare kunskap om linbanor, men eftersom det så sällan skrivs kommentarer till linbanebilder och eftersom bilderna är såpass ovanliga så skriver jag det här "mee too"-inlägget i alla fall 8)
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Linbanor

Inlägg av Olle »

M_M skrev:Jag instämmer, fina och intressanta bilder!

Tyvärr har jag ingen vidare kunskap om linbanor, men eftersom det så sällan skrivs kommentarer till linbanebilder och eftersom bilderna är såpass ovanliga så skriver jag det här "mee too"-inlägget i alla fall 8)
Tack,

jo linbanor är spännande. Häromveckan åkte jag med två linbanor som var verkligen digabla, båda två flera kilometer över öppet hav, med hög höjd. Den ena var i Singapore och den andra i Nha Trang (3,2 kilometer). Jag återkommer med bilder. Däremot missade jag av tidskäl en linbana i Macau i går lördag eftersom vi skulle med båten till Hong Kong och hemresan. Det står "spårvagn" i en broschyr jag hittade, men på kartorna stod det att det är linbana. Även i Hong Kong finns en linbana, till Disneyworld strax bredvid flygplatsen. Inte heller den åkte vi, men det finns gott om bilder på den, även på flygplatsen.

Olle.
:-)lle
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Re: Linbanor

Inlägg av essin »

Olle skrev:
M_M skrev:Jag instämmer, fina och intressanta bilder!

Tyvärr har jag ingen vidare kunskap om linbanor, men eftersom det så sällan skrivs kommentarer till linbanebilder och eftersom bilderna är såpass ovanliga så skriver jag det här "mee too"-inlägget i alla fall 8)
Tack,

jo linbanor är spännande. Häromveckan åkte jag med två linbanor som var verkligen digabla, båda två flera kilometer över öppet hav, med hög höjd. Den ena var i Singapore och den andra i Nha Trang (3,2 kilometer). Jag återkommer med bilder. Däremot missade jag av tidskäl en linbana i Macau i går lördag eftersom vi skulle med båten till Hong Kong och hemresan. Det står "spårvagn" i en broschyr jag hittade, men på kartorna stod det att det är linbana. Även i Hong Kong finns en linbana, till Disneyworld strax bredvid flygplatsen. Inte heller den åkte vi, men det finns gott om bilder på den, även på flygplatsen.

Olle.
"Spårvagn" beror nog på en felöversättning av den amerikanska engelskans "aerial tramway", som betyder kabinbana.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Linbanor

Inlägg av micke b »

Olle skrev:Även i Hong Kong finns en linbana, till Disneyworld strax bredvid flygplatsen. Inte heller den åkte vi, men det finns gott om bilder på den, även på flygplatsen.
Mja, Linbanan går till Po lin-klostret & Buddhastaty på andra sidan ön. Men det kan inte förnekas att med linbanan byggdes en disneylandaktig Ngong ping "village" där. Till disneyland går det en pendeltågsskyttel från huvudlinjen halvvägs från flygplatsen till stan, med för ändamålet utspökade vagnar, har visats bilder här tidigare tror jag.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Linbanor

Inlägg av Olle »

mickeb skrev:
Olle skrev:Även i Hong Kong finns en linbana, till Disneyworld strax bredvid flygplatsen. Inte heller den åkte vi, men det finns gott om bilder på den, även på flygplatsen.
Mja, Linbanan går till Po lin-klostret & Buddhastaty på andra sidan ön. Men det kan inte förnekas att med linbanan byggdes en disneylandaktig Ngong ping "village" där. Till disneyland går det en pendeltågsskyttel från huvudlinjen halvvägs från flygplatsen till stan, med för ändamålet utspökade vagnar, har visats bilder här tidigare tror jag.
Hmm, jag tror dej. Jag måste ha läst fel. Iallafall finns det en linbana som man kunde se stora bilder på, på flygplatsen. Jag trodde nog att den hängde ihop med det som beskrevs som Diesney-anläggningen av något slag.

Bild

Linbanan ligger iallafall nära det som kallas Disneyland Resort.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Världens längsta linbana över hav?

Inlägg av Olle »

Linbanan till Vinpearl Island söder om Nah Trang skulle vara klar 2006 men invigdes först 2007 i februari eller möjligen mars. Enligt vissa källor är det en felsatsning, men det är inte så lätt att avgöra vid ett enda besök. Stationen på fastlandssidan ligger inte direkt nästgårds till Nah Trangs innerstad. Och det går fortfarande båtar till ön för en billigare pening. Linbana är rätt dyr att åka med. Men ganska spännande att hänga där över havet. Det finns en liknande linbana, också över havet och till en liknande ö med nöjéspark, till Sentosa-ön i Singapore och den hänger 60 meter över havet, mot 50 meter för den här i Nah Trang.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Även äggliftar är väl linbanor!

Inlägg av Olle »

Linbanor, har vi nu lärt oss, kan man hitta på de mest oväntade platser. Tunnalbanor, spårvägar, trådbussystem och bergbanor har man väl ganska god koll på. Men linbanorna. De ger en liten extra krydda till reson när man oförhappandes springer på någon. De ger, till skillnad från tunnelbanorna, en upplevelse med sina diggabla utsikter. Det är lättare att få med sitt resesällskap på en linbanefärd än en tunnelbaneresa.

Den här linbanan sprang vi på när vi gick av bergbanan upp till stadsberget i Santiago de Chile (Heliga Jakob av Chile). Jag vet inte om förra påven åkte med äggliften, han åkte iallafall med bergbanan vid sitt besök i Chile. Tänk att gamle påven tillhörde skaran bergbanediggare. Han sitter måhända i sin himmel just nu och bygger på en modellbergbana?

Det finns för övrigt 5 gondol-linbanor utöver denna i Santiago de Chile i hela Sydamerika enligt den hemsidan. Sedan tillkommer förstås stora linbanor typ Rio.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:D lle.
:-)lle
Silverpilen
Inlägg: 107
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 21:02

Re: Linbanor

Inlägg av Silverpilen »

Jag vill inte vara sämre, här kommer bilder från Monte Lussari Cableway i Tarvisio, Italien
Bild
Dalstationen
Bild
På väg upp
Bild
Mellanstationen
Bild
Mycket vackra byn Monte Lussari, om ni åker till Tarvisio, är detta ett måste! :D
Bild
Toppstationen
Bild
Närmare titt.
Bild
En av de 91 äggen. 8)
Leve Spårvägen!
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Алматы linbanan till Kök Töbe

Inlägg av Olle »

Linbanan till Kök Töbe berget i sydöstra Almaty går från strax bredvid hotellet på bilden, och upp till berget Kök Köbe där man har ett TV-torn´, em mindre fågelpark och en del andra aktiviteter. En resturang bland annat. Vackra dagar ser man ända till Kirgizistan härifrån. Från linbanans dalstation är det några kvarter till spårvägen men trådbussarna passerar strax bredvid hotellet.


Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



:D lle.
:-)lle
Bosse från Kärra
Inlägg: 212
Blev medlem: onsdag 01 februari 2006 11:35

Re: Linbanor

Inlägg av Bosse från Kärra »

:D Jag måste få tacka ALLA som lägger ut bilder här från olika delar av värden och delar med sig till oss andra :) Detta är ett av det bästa med internät. Tack :mrgreen:
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Linbanor

Inlägg av M224 »

Denna tråd är ju bara för häftig. Jag får svindel bara av att titta på bilderna. Jisses! :shock:
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nedlagd linbana !

Inlägg av Olle »

I Övre Schlesien, i Chorzow vid gränsen till Katowice och Siemianowice Slaskie, finns en stor rekreationspark. Där finns bland annat en linbana och en smalspårig järnväg. Linbanan är tyvärr nedlagd men hänger kvar. Järnvägen är 785 mm som alla järnvägar och spårvägar en gång var för 100 år sedan i Östra Schlesien som då till hälften låg i Tyskland. De som kör denna parkjärnväg är samma som har smalspårsbanan i Bytom, där sällskapet var för ett par år sedan. På gatan som gränsar till Katowice går de stora spårvägslinjerna men norr om parken gick linje 12 tills i våras. I väster hittar vi spårvägsknuten Chorzow och i öster spårvagnslinjerna 13 och 14 i Katowice. I området ligger även områdets stadionanläggning så det är alltid mycket folk här.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ngong Ping 360 i Hong Kong

Inlägg av Olle »

Linbanan i Hong Kong ligger ute vid flygplatsen, vid Tung Chung. Man tar tunnelbanan ditut och det tar lång tid som vanligt när man åker tunnelbana i Hong Kong. Och man passerar en massa förorter med hundratals 40-vångshus stående som vassruggar utefter banan. Det känns väldigt futuristiskt. De svenska dimensionerna med små röda hus miltals från närmaste granne känns absurda här i Hong Kong. Linbanan är också spektakulär. Den har stoppats två gånger pga av olyckor. En del av gondolerna har glasbotten. De kostar mer att åka i och därför är kön till dem kortare än den andra kön. Turistbyn, buddhastatyn och klostret är faktiskt värt ett besök, om man ändå är i Hong Kong. Dagskortet gäller på tunnelbanan men inte på linbanan fast MTR äger och kör banan. Denna bana liknar de i Nha Trang och Singapore då de alla går över öppet hav till nått som liknar en nöjespark.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Efter Ngong Ping tar vi tunnelbanan till Nam Cheong och byter till West Rail Line som tar oss till Tuen Mun.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

En liten linbana i Macau

Inlägg av Olle »

I Macau finns det en liten linbana som går från stadssidan av berget nere vid färjeterminalen för båtarna till Hong Kong och fastlandskina. Jag har letat mycket på internet efter detaljer om den linbanan men hittat föga. All text som man hittar är samma text i alla inlägg. Linbanan hade jag tänkt åka med redan förra gången vi passerade Macau men då hann vi inte. Det är inte lätt att hitta linbanan, och nu när vi så hittade den, så visade det sej att den var avstängd för underhåll. Vi får hoppas att ordstävet "tredje gången gillt" gäller, för det ges nog tillfälle att passera Macau flera gånger hoppas jag. Det är en trevlig stad. Inga tåg vad jag kunde utröna, och heller inte några spårvagnar, ännu. Men en väldig massa små trevliga bussar. Och vänstertrafik.

Några bilder på en linbana ej i trafaik. Den går från djurparken upp till Guia.

Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.
:-)lle
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Linbanan i Fira på Santorini

Inlägg av Marcus L »

Här är lite bilder på linbanan i Fira på Santorini.
Bilderna är tagna vid det övre stationen.
Linbanan går från gamla staden uppe på berget ner till den gamla fiskehamnen.
Bilderna är tagna 7 juli 2014.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar