Tunnelbana 1 som den ska vara! Den hade sin topp ungefär 1996, sen dess har det gått utför! Kontaktorvagnarna är det väl iofs inte många som saknar, men de blänkte fint i vårsolen och var alltid välstädade under den här tiden
Framför allt var de C2 och C3 som rustades upp inför en planerad trafikökning blanka! De levererades först från korgupprustningen med blå design och efter beslutet att Bana 1 skulle bara ha gröna kontaktorvagnar, blev de gröna igen. Det är nog förklaringen till den skinande blanka finischen. Minns du Daniel de vagnar som hade "prickiga" plåtar under fönstren för att dölja rostskadorna? Jag tror inte på förklaringen att Bana 1:s vagnar städades eller tvättades bättre då.
Signalsystem debaklet är, tycker jag också, orsaken till att Bana 1 fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det har inte operatörerna, SL Tunnelbanan/Veolia/Connex/MTR Stockholm kunnat påverka.
Bussmicke skrev: Sedan degraderad till mellanvagn...
Notera hur mittdörrparet ligger lite efter i dörrstängningen på bilden från Hötorget... en irriterande egenskap som C4 fick efter ombyggnaden med nya nödöppnare efter branden i Baku. (Iofs är jag lite osäker på om man verkligen hunnit göra detta redan 1997, men jag tycker att det ser ut så på bilden!)
Micke, dina bilder är verkligen lite trögladdade, men den som väntar på nåt gott blir aldrig besviken
forumbilder.se är väl OK om man snabbt vill kunna visa några enstaka bilder, men det är inget alternativ för den som likt Micke har flera tusen bilder. Det finns vad jag kan se inget sätt att hålla ordning på bilderna och göra det möjligt att hitta bland dem. Allt ligger bara i en stor hög.
Micke: Tack för dessa underbara bilder som visar att inte riktigt allt var bättre då (och nu syftar jag alltså specifikt på bilderna på de urk-gröna C6:orna på bana 2!)
Micke: Tack för dessa underbara bilder som visar att inte riktigt allt var bättre då (och nu syftar jag alltså specifikt på bilderna på de urk-gröna C6:orna på bana 2!)
...men vi har iallfall hittat den rätta nyansen av grönt på C2/C3 museitåget...
"SL urk-grönt" skall det vara...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Såsom jourhavande motvallsgubbe vill jag påstå att "urk-blått" är fulare än "urk-grönt" på vagnarna (som körde på bana 2 när C6:orna kom - när allt var riktigt grönt).
Såsom jourhavande motvallsgubbe vill jag påstå att "urk-blått" är fulare än "urk-grönt" på vagnarna (som körde på bana 2 när C6:orna kom - när allt var riktigt grönt).
Bernadått-blotte var den finaste färgen! Urk-blått kom sen med C14 (1314 - c:a 1343), såg förskräckligt ut, speciellt när den vita linjen ramlade av...
Jag kan hålla med om att Bernadetteblått var snyggare på dom senare leveranserna till bana 3, det värsta var när man började blanda och ge mellan banorna, den senare "urk-blå" kom efter att jag lämnat in bromsklubban, fartnyckeln samt tågvaktsnyckeln.
Hm, den här var knepig! Är det två tidiga C6H vi ser på bilden, som inte har fått sina gula hörn, eller är det två "vanliga" C6 som blivit ommålade i förtid?