"En fuktig dag....!"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

"En fuktig dag....!"

Inlägg av 1 »

Åååhh - en sådan underbar söndag!

På morgonen styr jag kosan från min "Kobbe" uti Stockholms Skärgård. Solen lyser varmt över en trägen ideellt arbetande äldre kärring i världens bästa Spårvägssällskap. Över rikets hufvudstad vilar ett mörkt moln, men vem bryr sig om det...?

Jag besöker först mitt älskade tåg 24 + 182. Det står klart på spår 4 i Alkärrsdepån och väntar bara på mina varsamma händer som skall polera B-ändans något dammiga avbärarbalk samt genomförande av obligatorisk Ö1.

Hämtar ut erforderlig utrustning på Tx samt inmundigar en god smörgås ur "Braxrummets" välsorterade kylskåp. Avrundat med en kopp Cappuccino i trevligt sällskap med mina två konduktörer på vår uteplats med utsikt över en stor del av Stockholms innerstad och dess lifliga vatten.. Kan en söndag börja bättre...?

Kl. 12:48 rullar vi ytterst elegant mot Norrmalmstorg med glada passagerare ombord. Då börjar några vattendroppar falla diskret på min framfart när vi där kör in på spår 1.

Sedan......"herre min skapare" - som jag skulle ha sagt på 1950-talet när jag fortfarande trodde att det fanns en Gud som vakade över vårt lif!

Maken till tornado med storm, åska och vattennedfall hafver ingen av mig och min besättning på tur 2 upplevt tidigare.

Radion knastrade ut ett meddelande från tjänstgörande Tl att alla vagnar, oberoende av var de stod, omedelbart skulle stanna och avvakta kommande order.

Och där stod vi. När kär hustru vid hemkomst i sedvanlig ordning utfrågade mig om hur dagen hade gestaltat sig, kunde jag meddela att jag tillbringat 5,5 timmar på Norrmalmstorg. I sanning en rätt trist söndag!

Och anledningen.....?

Under min redarperiod så fascinerades jag alltid över klausulen i försäkringskontrakt som hänvisade till "Act of God". När åskvädret koncentrerades över stadens centrum, mörkret var som mörkast och kära 24:ans fönster skramlade i åskmullret så kände man sig rätt liten.

Vår kära spårväg hade förvandlats till en fager insjö med hafsliknande karaktär, nerfallna grenar uppblandat med större delar av träd, grus och stenar.

Bild

På Hamngatan vid Berzelii Park var vattendjupet ca en halv meter och de bilar som lyckades passera liknade mest ett försök till småbåtsrally. Roligast var att lyssna på radion där desperata meddelanden avlöste varandra; "Tur 15 står fast på Strandvägen och vattendjupet ökar så mycket att det rinner in genom dörrarna", "Tur 1 ger upp vid Skansen. Jag har ingen sikt genom frontrutan" etc. etc.

Lutande träd med sina grenar på kontaktledningen gjorde att linjespänningen sjönk från 850 till 600 volt för att senare slå ut matningen från Djurgårdsbrons likriktarstation.

Om Ni kan utläsa något av nedanstående bild, så var det min förvåning när gummiisoleringen mellan skenor och omgivande asfalt släppte från sin infästning och likt en orm låg i vattenytan.

Bild

Allt inramat av ljudet från utryckande brandbilar som jagade runt för att länspumpa förtvivlade affärsinnehavares butiker.

Bild

Ytterst avspänd gick jag barfota omkring med ett växelspett och rensade spåravlopp och gatubrunnar så att vårt ekipage så småningom stod torrlagt vid Norrmalmstorg (en muffins till den som kan se någon lefvandes människa på detta torg!).

Bild

När solen så småningom sken över förödelsen var all tillgänglig personal ute och körde spårrensare (tonvis med grus och sten), slet med halva träd som blockerade framfarten, åkte i skytteltrafik mellan strandade vagnar för att ge besättningarna avlösningar samt markerade körvägar för busstrafiken som så småningom kom igång.

Kl. 17:30 kom det efterlängtade meddelandet; "Tur 2 har tillåtelse att försiktigt ta sig ut till vagnhallen". De på Norrmalmstorg väntande passagerarna inbjöds vänligt att taga plats i vagnarna....;

Bild

Tja, nog tog jag det försiktigt. Trots spårrensning med traktor och manuella "Urmakare" var jag tidvis inte helt säker på att jag var kvar på spåret. Det kändes som att köra en spårvagn på en grusväg. Men gammal är alltid äldst och hem kom vi! Och så småningom rullade trafiken igång enligt tidtabell.

Att vi inte var ensamma i eländet kunde jag konstatera när jag på hemvägen noterade Saltsjöbanans tåg som med nedfällda strömavtagare stod övergivna medan stationsinformationen malde fram sitt budskap; "All trafik inställd p.g.a. nerriven kontaktledning"!

I sanning en intressant tjänstgöringsdag på linjen, även om vårt arbetspass bara blev ett halvt varv!

Glada Vinkningar / Lena
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: "En fuktig dag....!"

Inlägg av Odd »

Hoppas det inte blev något bestående men på någon vagn. De är ju inte direkt gjorda för att gå eller stå i "en halv meter" vatten. Oroande om det rann in genom dörrarna...
Genius on call
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: "En fuktig dag....!"

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag har en sammanställning som en framsyt amerikan gjort, som visar hur mycket vatten över rök som olika nya spårvagnar klarar, nu förstår jag nyttan med denna lista :D

En eloge till Lena för att hon använder det Svenska ordet Muffins i stället för det amerikanska ordet Cupcake!

HS

Dessutom är det typiskt SL att inte bygga om spårväg city så att den klarar vatten, när tekniken finns lätt tillgänglig :x

http://www.urban75.org/railway/images/d ... egs-02.jpg
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "En fuktig dag....!"

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:En eloge till Lena för att hon använder det Svenska ordet Muffins i stället för det amerikanska ordet Cupcake!
Så särskilt svenskt är det väl inte. http://en.wikipedia.org/wiki/Muffin
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: "En fuktig dag....!"

Inlägg av 1 »

Odd skrev:Hoppas det inte blev något bestående men på någon vagn. De är ju inte direkt gjorda för att gå eller stå i "en halv meter" vatten.
Nja, här fanns det knappast någon möjlighet att få bort vagnarna från Strandvägen. Det var bara att stoppa dem i avvaktan på att vattnet sjönk undan och rälsen kunde "skottas ren". En fortsatt färd var som att taga sig över "Gråstensfjärden" utan sjökort!

Nu kan vi ju trösta oss med att det inte sitter någon speciellt vattenkänslig utrustning under vagnsgolvet. De problem vi haft med A34 är kabelinförningarna till motorerna. Det är ett garantiarbete som pågått allt sedan leveransen. Våra ytterst skickliga montörer kommer självklart att kolla upp att det inte uppstått några skador.

Med hänsyn till Gatukontorets dokumenterade brist på underhåll av gatubrunnar så tycker jag att herr Schütz förslag ovan är lysande.

Hej & Hopp / Lena
Skriv svar