Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald skrev:Det saknas ju också vilja att i stadsplaneringen skapa goda villkor för spårvägen. Tvärtom gör man försämringar som grundas i rådande stadsplaneringsmode. Avstängningen av Kortedalalinjen beror ju inte på spårvägens behov, utan på att man ska bygga om Bellevue i enlighet med detta mode. För detta har man tagit bort den välplacerade slingan och bekväma bytesplatsen mellan spårvagn och ev. ersättningsbussar vid Bellevue och ersatt den med halvmesyren vid Nymånegatan där man har långa gångvägar och nivåskillnader.
Det finns väl egentligen inget som hindrar Västtrafik från att låta ersättningsbussarna utgå från Bellevue även i framtiden? Nu är avståndet till de nya busshållplatserna mot Kortedala/Bergsjön lite längre bort än tidigare men man slipper nivåskillnaden som finns vid Nymånegatan.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att ersättningsbussarna använder samma hållplatser som spårvagnarna och linje 58 vid Bellevue, men då får bussarna åka via Regementsvägen till Kortedalavägen.
Tycker båda alternativen är bättre än att vända vid Nymånegatan.
Tillägg: Det är dessutom bara 500 meter från rondellen vid Kviberg (som är den närmsta vändplatsen efter Nymånegatan) till den vid Bellevue. Är egentligen idiotiskt att inte vända vid Bellevue.
Hittade ett spännande fenomen i den tillfälliga tidtabellen för L8.
Sista vagnen från Opaltorget stannar inte vid Musikvägen. Det gäller även några morgonavgångar i motsatt riktning.
Vad är det för speciellt med denna hållplats och just då?
Den tabellen gäller under en vecka. Kan vara så att det ska pågå ett arbete på hållplatsen Musikvägen under vissa tider så som natten till lördag och under förmiddagen?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Fredrik E skrev:Den tabellen gäller under en vecka. Kan vara så att det ska pågå ett arbete på hållplatsen Musikvägen under vissa tider så som natten till lördag och under förmiddagen?
Samma anmärkning finns med i tidtabellen som gäller under perioden fram till 4 augusti på sista turen fredag kväll samt 3 utgående vagnar lördag morgon. I perioden därefter finns den bara med på sista natturen från Tynnered. Inga turer på linje 1 eller 7 har denna anmärkning. Så mycket märkligt arbete som från Tynnered skulle äga rum fredag och sedan söndag kväll.
På förmiddagarna ligger avgångarna med anmärkningen inte ens i följd.
Kan man syfta på Marklandsgatan och att vagnen stannar på annat hållplatsläge? Det är väl det enda som är speciellt med utgående vagnar.
Fullt logiskt. De vagnarna stannar på hållplatsläget mot Majorna vid Marklandsgatan. En grov felskrivning helt enkelt. Saknade den anmärkningen på ut- och ingående vagnar. Tidigare var det väl N och O
Jag håller med en hel del av Haralds kritik, åtminstone gällande Bellevue.
Upprepningsvarning:
Man lägger en hel del pengar på att flytta hållplatsläget så att det kommer än längre bort från de boende som redan har längst till närmaste hållplats (d.v.s. boende längs Lars Kaggsgatan). I bästa fall är det en officiell uppgörelse med de som bygger nya bostäder mellan Bellevue och Kviberg, i sämsta fall är det en kvarvarande "muteborg"-grej.
Förutom att flytta hållplatsläget så har man dessutom rivit kioken som bl.a. var Västtrafik-återförsäljare, utan något anslag om var närmaste ersättande återförsäljare finns.
Som lök på laxen så innebär förändringen att det inte längre på avstånd går att se någon "en vagn rullar strax in"-information, vilket tidigare fanns (om än endast inofficiellt genom att titta på kollektivtrafiksignalerna som reglerade backvändning i vändslingan, de slog om till "gult" och stopp strax före en vagn rullade in, och med lite erfarenhet kunde man veta vilket avstånd man hann springa från, vilket man hann gå från respektive vilket man kunde strunta i att försöka hinna med vagnen från).
==============
Vad gäller den akuta situationen så hade man, förutom att skaffa fler bussar, haft ett par till möjligheter:
* Akut sätta in fler tåg på Alependeln. Troligtvis krångligt delvis p.g.a. svårt att ordna personal och svårt att få fram fordon + tåglägen
* Multa ihop vänstertrafik-angeredsbanevagnen. Med ett spårfel som stoppar ordinarie spårvägstrafik så finns ett antal förare som kan ersättas med "vem som helst som kan bevaka en vagn", som kan hämtas med taxi eller liknande, om man nu inte har reserver. På kvällen bör det finnas några lediga pedalvagnar.
Nu vet jag inte exakt vad som hände med detta spårfel, men det vore väl märkligt om inget av spåren mellan Redbergsplatsen och Gamlestadstorget över huvud taget varit farbara.
Vid Gamlestadstorget är det nog idag tyvärr nära på omöjligt att köra längre tåg än standardlängden (tror jag?), men även ett tvåvagnars pedaltåg som pendlar Redbergsplatsen-Gamlestadstorget hade varit en klar hjälp jämfört med halvtimmestrafik på pendeltågen. Förarna på spårvagnarna hade kunnat få en kort rast i samband med pendeltågens avgångar, om man inte enkelt kört med avlösning.
Men visst, det kan finnas faktorer som omöjliggör detta. Föraren på M25-vänstervagnen bör väl på något sätt ha med Ringlinien att göra, och om den vagnen ska ta med passagerare så bör det väl ingå mer personal som har uppsikt över resenärerna.
Generellt så borde det finnas färdiga skyltar för M25-vänstervagnen, helst upphängda eller som går att hänga upp på nolltid, som tydligt informerar om att det är en museivagn som rycker in för att hjälpa till vid en trafikstörning och om någon är sugen på att vandalisera för att straffa kollektivtrafiken så bör de avstå från just denna vagn. (Givetvis bättre formulerat än så).
M_M skrev:
Nu vet jag inte exakt vad som hände med detta spårfel, men det vore väl märkligt om inget av spåren mellan Redbergsplatsen och Gamlestadstorget över huvud taget varit farbara.
Spåret mot SKF var avstängd pga spårabetet vid Bellevue och spåret mot Angered blev det problem på. Bussersättning mot Redbergsplatsen åtminstone hade varit det rimliga.
M_M skrev:
Spåret mot SKF var avstängd pga spårabetet vid Bellevue och spåret mot Angered blev det problem på. Bussersättning mot Redbergsplatsen åtminstone hade varit det rimliga.
Men då detta skedde fanns väl växlar för att linje 8 ska kunna köra Redbergsplatsen-Angered?
Jag håller med om bussersättning, och man kunde med fördel ha dirigerat om (de flesta) Bergsjö-ersättningsbussarna till Redbergsplatsen istället för till Gamlestadstorget.
M_M skrev:
Men då detta skedde fanns väl växlar för att linje 8 ska kunna köra Redbergsplatsen-Angered?
Jag håller med om bussersättning, och man kunde med fördel ha dirigerat om (de flesta) Bergsjö-ersättningsbussarna till Redbergsplatsen istället för till Gamlestadstorget.
Men det var spårfel på Angeredsbanan efter Gamlestadstorget, inte på snabbspåret Centralstationen - Gamlestadstorget. Inga vagnar kunde köra vidare efter Gamlestadstorget mot Angered och dessutom var Bergsjöbanan avstängd pga arbetet vid Bellevue.
Då så, då kunde alltså ett enda tåg bestående av Angeredsbane-vänstertrafik-M25-vagnen och lämpliga andra (högertrafik)pedalvagnar kunnat pendla fram och tillbaka på ett och samma spår, mellan Redbergsplatsen och Gamlestadstorget.
M_M skrev:Då så, då kunde alltså ett enda tåg bestående av Angeredsbane-vänstertrafik-M25-vagnen och lämpliga andra (högertrafik)pedalvagnar kunnat pendla fram och tillbaka på ett och samma spår, mellan Redbergsplatsen och Gamlestadstorget.
Och vad skulle man vunnit med det? Byte både vid Redbergsplatsen OCH Gamlestadstorget. Och motspårskörning i Ånäsvägen där man kör i blandtrafik? Skulle man stängt av Ånäsvägen för biltrafik?
M_M skrev:Då så, då kunde alltså ett enda tåg bestående av Angeredsbane-vänstertrafik-M25-vagnen och lämpliga andra (högertrafik)pedalvagnar kunnat pendla fram och tillbaka på ett och samma spår, mellan Redbergsplatsen och Gamlestadstorget.
Och vad skulle man vunnit med det? Byte både vid Redbergsplatsen OCH Gamlestadstorget.
Bättre turtäthet än halvtimmestrafik!
hej skrev:Och motspårskörning i Ånäsvägen där man kör i blandtrafik? Skulle man stängt av Ånäsvägen för biltrafik?
Den vägen har såpass många filer att det knappast kan vara omöjligt att köra motspårskörning om man väljer spår med omsorg.
hej skrev:Och motspårskörning i Ånäsvägen där man kör i blandtrafik? Skulle man stängt av Ånäsvägen för biltrafik?
Den vägen har såpass många filer att det knappast kan vara omöjligt att köra motspårskörning om man väljer spår med omsorg.
Hur undviker man motspårskörning? Oavsett vilket av spåren man väljer att köra på så kommer man åt ena hållet köra mot trafiken, finns mig veterligen inga övergångsväxlar vare sig vid Gamlestadstorget eller Redbergsplatsen. Alltså krävs det att man spärrar av för biltrafik för att det skall kunna ske. Efter byggandet av cykelbanan längs Ånäsvägen så smalnades den av.
M_M skrev:
Det är av flera skäl inte lämpligt att planenligt köra motspår på gatuspår. Det blir väldigt omständigt. Sträckan är dessutom ganska lång och om vi då säger så, det går väsentligt snabbare än med buss och att motspårsköra inom signalsäkerhetsanläggning är definitivt inget man bara gör.
Tyvärr är detta nog en avancerad variant på att "köpa kompressor på Jula", det kan helt enkelt se bra ut på pappret - men om man sitter med fakta i knät så inses det med lätthet att det var slöseri med papper att skriva ner idén.
Jag köper argumentet om signalsystemet, men däremot inte om motspårskörning i gatutrafik där det trots allt finns mer än en fil i samma körriktning för vägtrafiken. Eftersom detta verkar ha inträffat efter åtta på kvällen torde vägtrafiken inte varit så tung att den inte med lätthet kunnat kugghjula ihop sig.
Visst, spårvagnarna skulle givetvis ha behövt nära på stannat innan mötande bilister varit med på noterna så att säga, men det torde knappast varit omöjligt. Jämför att bilister dagligen parerar diverse hinder här och var, såsom arbetsfordon, felparkerade bilar och vad det nu kan vara.
Hela orsaken till att jag kom med detta förslag är att jag utgick från att det måste ha varit svårt att få fram bussar tillräckligt snabbt. Annars skulle man väl satt in bussar åtminstone till Redbergsplatsen.
Du väljer naturligtvis själv vad du vill acceptera och inte. Och jag har för all del inte varit på Ånäsvägen det senaste året så jag kan inte veta hur många filer det är på vilket håll. Dock är det så att du har en massa juridik att lösa för att få till en sådan körning. (TA-planer ska tas fram för trafiken, ska annan trafik ske på spåret, exv till/från Angered hur många vagnar åt gången, TMA och vägarbetesräcken för bilar etc) Detta tar tid och det tar så mycket tid att det går fortare att beställa bussar.
Även om trafiken är begränsad så blir det extremt långsam körning om du ska köra mot trafik i ett allmänt körfält. Jag skulle själv inte räkna med om jag körde bil att få möte med en spårvagn som körde åt fel håll. Kör både spårvagnen och bilen i normal hastighet är chansen för en krock ganska nära 100%.