Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Carl-Erik Olsson
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 06 september 2002 1:24
Ort: Tågaborg/Brandbergen

Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Inlägg av Carl-Erik Olsson »

Medförande av cykel på lokaltåg osv kan som synes vålla diskussion här i SL-land. Det tillåts således på Saltsjöbanan och pendeltågen vissa tider, förutom att cyklar inte får medföras på plattformarna å Stockholm C av kanske förklarliga skäl.
Men hur är det då på andra ställen? I Skånetrafikens "Pågatåg" av X11-typ så har jag för mig att det från början fanns cykelställ i änden mot ena förarhytten, nåt likannde fanns väl f ö även å SL:s X10-tågsätt?

Finns det något likande på andra håll i Sverige till att börja med?

I Danmark var det åtminstone i HT-regionen för några år sedan inget problem att ta med cykel i S-tågen t ex, och vid besök i Rostock i våras var det t o m tillåtet och dessutom vanligt att ta med sig cykel på RSAG-spårvagnarna, då placerade på den generöst tilltagna barnvagnsplatsen i mittdelen av de nya låggolvsvagnarna.

Finns fler liknande exempel utomlands?
/undrar stundom cyklande CEO
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Inlägg av bark »

Så här säger Östgötatrafikens resebestämmelser:
På landsbygdsbussar (ej expressbuss) får cyklar tas med i mån av utrymme. För cykel betalas 25 kronor. Cykelbiljett gäller för enkel resa inklusive övergångar under försäljningsdagen. Cykel får inte tas med på expressbuss, tätortsbuss, pendeltåg, länståg eller på Kustpilen.


I Östergötland har det varit diskussioner om cyklar på pendeltågen ända sedan de började köra för cirka 15 år sedan, men Östgötatrafiken har hänvisat till att tågen inte är byggda för det, och när de renoverades (har jag för mig) att man hänvisade till att perrongerna inte är byggda för cyklar och att det var ont om plats på tågen.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Inlägg av Erik Sandblom »

Här finns en förteckning på var man får ta med sig cykeln.

Åkatåg: Cykel på tåget

För pågatåg gäller följande: Cykeln kan tas med på alla tåg under perioden 15/6 - 15/8. Under resten av året kan cykel tas med förutom på vissa tåg i rusningstid, se särskild markering i Skånetrafikens tidtabell.

I utländska tidtabeller, t ex Reiseauskunft.bahn.de, finns ofta en cykelsymbol för de tåg där cykelmedtagning är tillåten. Det borde man ha i Resplus också, för det är trots allt tillåtet att ta med cykel i många tåg. T ex kan man åka Köpenhamn-Göteborg-Oslo med cykel, inklusive de flesta mellanstationer. I danska inrikestabellen finns iofs inga cykelsymboler eftersom det är tillåtet med cykel i nästan alla tåg.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Inlägg av bark »

bark skrev:Så här säger Östgötatrafikens resebestämmelser:
På landsbygdsbussar (ej expressbuss) får cyklar tas med i mån av utrymme. För cykel betalas 25 kronor. Cykelbiljett gäller för enkel resa inklusive övergångar under försäljningsdagen. Cykel får inte tas med på expressbuss, tätortsbuss, pendeltåg, länståg eller på Kustpilen.


I Östergötland har det varit diskussioner om cyklar på pendeltågen ända sedan de började köra för cirka 15 år sedan, men Östgötatrafiken har hänvisat till att tågen inte är byggda för det, och när de renoverades (har jag för mig) att man hänvisade till att perrongerna inte är byggda för cyklar och att det var ont om plats på tågen.
Dagens Norrköpings Tidningar: Stopp för cykeln på tåget.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Inlägg av Harald »

En fot i röven är vad Östgötatrafikens VD borde få. Hoppas att politikerna inser det. Problemet i Sverige är att viljan saknas på många håll. Det går bra att ta med cykeln på tåget i de flesta länder i vår omgivning så varför skulle det inte gå här? Det går i alla fall på vissa tåg, Pågatågen som nämnts och även Öresundstågen. Det senare kan vi väl tacka danskarna för. Där är det självklart att man ska kunna ta med cyklen och det hade väl varit lite svårt att hävda att man inte kan ta med cykeln på tåget i Sverige om det går bra på samma tåg i Danmark. Även på Alingsås- och Kungsbackapendeln kan man ta med cykeln fast cykelplaceringen är inte speciellt klyftigt anordnad i de renoverade tågsätten. Även på Bohuståget och Kinnekulletåget får man ta med cykeln.

PS Jag såg nu på den sidan som Erik länkade till att man inte får ta med cykel på Öresundstågen på sträckan Alvesta-Kalmar, d.v.s. den sträckan som SJ kör. Det visar ju tydligt att det är SJ:s ovilja som är problemet. Det går bra på samma tåg på alla andra sträckor men inte där SJ kör.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Inlägg av Martin »

Kanske borde lokaltrafikbolagen börja sälja cylkar i sammarbete med tillverkare av hopfällbara cyklar (av typen som Erik Sandblom har i sin avatar) för att nå ut till fler målgrupper, och därmed öka antalet resande, eftersom kombinationen kollektivtrafik-cykel borde vara vida överlägset bil på många relationer i storstadsregionerna.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Inlägg av Erik Sandblom »

Martin skrev:Kanske borde lokaltrafikbolagen börja sälja cylkar i sammarbete med tillverkare av hopfällbara cyklar (av typen som Erik Sandblom har i sin avatar) för att nå ut till fler målgrupper, och därmed öka antalet resande, eftersom kombinationen kollektivtrafik-cykel borde vara vida överlägset bil på många relationer i storstadsregionerna.
Roligt att du tänker så. Tågoperatören South West Trains, som kör pendeltåg i London, har lånat ut fällbara Bromptoncyklar (samma som jag har) till kunderna. Femtio kunder med säsongskort på South West Trains fick låna en cykel gratis under tre månader.

TEC, kollektivtrafiken i regionen Wallonien i Belgien, har lånat ut vikcyklar till 60 av sina kunder i nio månader för att samla erfarenheter.

Cykel och kollektivtrafik är en effektiv kombination. Det kan man se på mängden cyklar på järnvägstationer i t ex Köpenhamn, Lund, Malmö, Nederländerna. I Nederländerna cyklar 40% av tågpassagerarna till avgångstationen. 10% cyklar vidare från ankomststationen.

Ecoprofile: Tågoperatör lånar ut vikcyklar
Ecoprofile: Belgiskt trafikbolag testar fällbara cyklar
Ecoprofile: Nederländerna: 40% cyklar till tåget
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av bark »

bark skrev:
bark skrev:Så här säger Östgötatrafikens resebestämmelser:
På landsbygdsbussar (ej expressbuss) får cyklar tas med i mån av utrymme. För cykel betalas 25 kronor. Cykelbiljett gäller för enkel resa inklusive övergångar under försäljningsdagen. Cykel får inte tas med på expressbuss, tätortsbuss, pendeltåg, länståg eller på Kustpilen.


I Östergötland har det varit diskussioner om cyklar på pendeltågen ända sedan de började köra för cirka 15 år sedan, men Östgötatrafiken har hänvisat till att tågen inte är byggda för det, och när de renoverades (har jag för mig) att man hänvisade till att perrongerna inte är byggda för cyklar och att det var ont om plats på tågen.
Dagens Norrköpings Tidningar: Stopp för cykeln på tåget.
Nu har det gått nästan på dagen 5 år, och läget är detsamma trots att Ötraf köpt nya och större tågset. Bekanta har skickat frågor om detta till Ötraf, men mötts av en total tystnad. De gillar nog helt enkelt inte cyklar.
Lennart Petersen
Inlägg: 3096
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:En fot i röven är vad Östgötatrafikens VD borde få. Hoppas att politikerna inser det. Problemet i Sverige är att viljan saknas på många håll. Det går bra att ta med cykeln på tåget i de flesta länder i vår omgivning så varför skulle det inte gå här? Det går i alla fall på vissa tåg, Pågatågen som nämnts och även Öresundstågen. Det senare kan vi väl tacka danskarna för. Där är det självklart att man ska kunna ta med cyklen och det hade väl varit lite svårt att hävda att man inte kan ta med cykeln på tåget i Sverige om det går bra på samma tåg i Danmark. Även på Alingsås- och Kungsbackapendeln kan man ta med cykeln fast cykelplaceringen är inte speciellt klyftigt anordnad i de renoverade tågsätten. Även på Bohuståget och Kinnekulletåget får man ta med cykeln.

PS Jag såg nu på den sidan som Erik länkade till att man inte får ta med cykel på Öresundstågen på sträckan Alvesta-Kalmar, d.v.s. den sträckan som SJ kör. Det visar ju tydligt att det är SJ:s ovilja som är problemet. Det går bra på samma tåg på alla andra sträckor men inte där SJ kör.
Länken fungerar inte men som jag uppfattat det får man ta med cykel på Öresundstågen även Alvesta-Kalmar och jag hittar inget undantag i tidtabellerna.
Regeln om cykel framgår ju som en generell regel på Öresundstågs hemsida:

"Cykel En vanlig cykel får du ta med dig i mån av plats. På Öresundstågen finns det plats för max 9 cyklar per tågsätt. Cykeln måste ha en egen biljett och åker för barnpris. Biljett till din cykel köper du smidigast i någon av våra automater. Du kan inte använda Duo/Familj- biljetten för att betala för en cykel. "

Menm SJ kör ju också tåg (Göteborg)Alvesta-Kalmar i egen affär parallellt med Öresundståg och där tycks det inte vara tillåtet med cyklar.
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Jeff »

Norrtågen:
Finns cykelställ i några X62:or. Men man får inte ta med cykel. Alla skyltar med cykel utanpå och inne i tåget är övertejpade. Med röd tejp. Alla X62:or har plats för cykel inne i tåget. Går på Botniabanan och Umeå - Luleå.
Cyklar får medtagas på Vännäs-pendeln som brukar bestå av en X11:a och i undantagsfall en Y1:a från Inlandsbanan.
Storlien-Sundsvall som trafikeras av X52 får man ta med cykel. Från den 27 juni.

Egentligen borde jag åka en vända med Vännäs-pendeln och ta med cykeln när den består av en Y1:a bara för att få hänga upp den på cykelhållaren utanpå tåget. Sen är ju Y1:or så trevliga att åka med :cheesygrin:
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Verspieder »

UL har som vanligt gott om tydlig information om vad som gäller.
Söker man på "cykel" kommer man till en sida som förklarar vad som gäller för all slags UL-trafik, buss som tåg:
http://www.ul.se/Resa/Praktisk-information/Cyklar/
Observera att begränsningarna för "hopfällbara cyklar som förvaras i en cykelväska som är helt stängd" är betydligt färre än för vanliga cyklar.

För mig som bor och arbetar i den SL-del av Uppland där cyklar är numera åter blivit bannlysta på bussarna (Norrtälje kommun), tycker jag att UL är ett föredöme jämfört med SL.
Personligen hade jag gärna även sett cykelställ baktill på de helt kommunala skolskjutsarna.
spårvägg
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 07 april 2009 13:17

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av spårvägg »

Västtrafik tillåter att ta med cykel mot avgift på vissa tåg. Alependeln, Kungsbackapendeln, Alingsåspendeln och Västtågen. Detsamma gäller bussar som inte är stadsbussar.
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... -med-cykel
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Claes Thure Moberg »

En lösning hade ju kunnat vara om trafikbolaget hade en någorlunda säker cykelparkering vid stationerna. Det vill säga- man cyklade till sin "pendelstation" där parkerar man "Stålhingst nr 1". Så tar man tåget till "stadsstationen" där man äntrar "Stålhingst nr 2" som man använder inom staden till slutdestination och för diverse ärenden.

Därvid ser vi två problem. För det första behöver man två stycken "Stålhingstar". Och moderna sådana kostar fläsk och lite till. De flesta cyklister fnyser föraktfullt åt lite enklare redskap. Men på plussidan finns att man kan ha redskap som är anpassade för respektive bruk. En som är bra för förortslivet och en ren stadshoj. Jag antar att det är stor skillnad på sådana också.

Problem nummer två är säkerheten. Vid ett sådant arrangemang kommer man antagligen att finna sin kära och för dyra pengar anskaffade "Stålhingst" antingen försvunnen eller ordentligt demonterad när man infinner sig och skall ta "Springaren" i bruk. Alltså krävs någorlunda säkra cykelparkeringar. Precis som det behövs någorlunda säkra infartsparkeringar om man skall klara att öka bruket bil/ tåg radikalt. Och då börjar vi snacka om sådant som kostar pengar, som initierar höga avgifter och som därmed förstör en god tanke.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av darthjpp »

Claes Thure Moberg skrev:En lösning hade ju kunnat vara om trafikbolaget hade en någorlunda säker cykelparkering vid stationerna. Det vill säga- man cyklade till sin "pendelstation" där parkerar man "Stålhingst nr 1". Så tar man tåget till "stadsstationen" där man äntrar "Stålhingst nr 2" som man använder inom staden till slutdestination och för diverse ärenden.

Därvid ser vi två problem. För det första behöver man två stycken "Stålhingstar". Och moderna sådana kostar fläsk och lite till. De flesta cyklister fnyser föraktfullt åt lite enklare redskap. Men på plussidan finns att man kan ha redskap som är anpassade för respektive bruk. En som är bra för förortslivet och en ren stadshoj. Jag antar att det är stor skillnad på sådana också.

Problem nummer två är säkerheten. Vid ett sådant arrangemang kommer man antagligen att finna sin kära och för dyra pengar anskaffade "Stålhingst" antingen försvunnen eller ordentligt demonterad när man infinner sig och skall ta "Springaren" i bruk. Alltså krävs någorlunda säkra cykelparkeringar. Precis som det behövs någorlunda säkra infartsparkeringar om man skall klara att öka bruket bil/ tåg radikalt. Och då börjar vi snacka om sådant som kostar pengar, som initierar höga avgifter och som därmed förstör en god tanke.
En lösning vore att ha ett hyrcykelsystem som ersättare för "stålhingst nr 2". Systemet bör vara utbyggt med stationer vid de flesta hållplatser och stationer, samt ett flertal målpunkter. Helst skall detta ingå i det färdbevis man använder på kollektivtrafiken, eller åtminstone ha möjligheten att lägga in behörigheten på samma kort. I Göteborg kan "Styr & Ställ" utgöra grunden, det behöver byggas ut ytterligare, samt ta språnget över älven till Hisingen.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av BSB101 »

Claes Thure Moberg skrev: Därvid ser vi två problem. För det första behöver man två stycken "Stålhingstar". Och moderna sådana kostar fläsk och lite till. De flesta cyklister fnyser föraktfullt åt lite enklare redskap.
Båda dina påståenden tyder på okunskap och förakt. En ny cykel som duger åt de flesta kan man få för ~1500 kr. En begagnad cykel för betydligt mindre. Att sedan klumpa ihop alla cyklister i en klump är lika som som all anan generalisering och säger mer om den som uttalar sig än om den grupp uttalet gäller.

Som daglig cykelpendlare är antalet cyklar som kostar "fläsk" i klar minoritet. Sedan kan man fråga sig om en cykel med en prislapp på 10 000 - 15 000 kronor kostar "fläsk"? En ny bil kostar betydligt mer än så och en bil i samma prisklass lär kosta betydligt mer i årligt underhåll än cykeln.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag menar nog att man måste vara speciellt intresserad av cykling för att tycka att 15 lakan är ett ok pris för en tramphoj. Men så beror det på var skall man cykla, hur långt skall man cykla och hur intresserad är man av själva cykeln. Å andra sidan håller jag med dig om att 2x15000 skulle vara ett billigt pris för att hålla en "pendelcykel" plus en "stadscykel", i vart fall jämfört med kostnaden för att hålla egen automobil och köra till och från jobbet. Men jag har cykelintresserade kamrater som håller sig med betydligt dyrare och mer exklusiva velocipeder.

Men då är vi tillbaka till det som mitt inlägg började med: Vem törs lämna ett föremål värt 15.000 spänn över hela dagen i ett cykelställ ute i "betongen". Och vem törs lämna motsvarande föremål över natten eller över en helg i ett cykelställ inne i staden. Skall man lägga upp till den pendlingen så får man nog hålla sig till cyklar till betydligt lägre värden. Eller finna sig en någorlunda säker cykelparkering, som garanterat också kostar stålar.

Kanske man behöver något i stil med den cykel jag trampade sista gången jag cyklade- för 40 år sedan. En armécykel med ballongdäck och utan växlar. Tungtrampad som f****. Men förmodligen skottsäker- och kanske också atomsäker. Det var ok att cykeltolka med den men skulle man trampa sig fram rent fysiskt så var det ett tortyrredskap. Efter några mil kände man sig kluven ända upp till halsen. Fast å andra sidan tror jag att en sådan tingest inte över huvud taget skulle behöva lås om man parkerade den i ett normalt cykelställ i dagens samhälle. Till och med de fräckaste cykeltjuvar skulle lämna den kvar, möjligen skulle enklare småligister finna ett nöje i att vandalisera föremålet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Lennart Petersen
Inlägg: 3096
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Lennart Petersen »

Claes Thure Moberg skrev:Men då är vi tillbaka till det som mitt inlägg började med: Vem törs lämna ett föremål värt 15.000 spänn över hela dagen i ett cykelställ ute i "betongen". Och vem törs lämna motsvarande föremål över natten eller över en helg i ett cykelställ inne i staden. Skall man lägga upp till den pendlingen så får man nog hålla sig till cyklar till betydligt lägre värden. Eller finna sig en någorlunda säker cykelparkering, som garanterat också kostar stålar.

.
Men det finns alltså ingen vettig anledning att skaffa sig en så dyr cykel för ett sådant ändamål.
Det handlar ju om att cykla en kort sträcka till närmsta station och då kan det vara några kilometer.
Det behöver inte vara något med ballongdäck eller så men en hygglig cykel lagom för ändamålet kan man få för en billig slant t.ex på polisens hittegodsauktioner eller begagnat på annons. Titta lite på vad som står i cykelställen runt en station så framgår det väl vad som är brukligt.
Men jag tror nu inte att det kan bli så vanligt med en cykel i bägge ändar utan det vanligaste kan nog vara att man har en i "bostadsänden"
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Erik Sandblom »

Claes Thure Moberg skrev:En lösning hade ju kunnat vara om trafikbolaget hade en någorlunda säker cykelparkering vid stationerna. Det vill säga- man cyklade till sin "pendelstation" där parkerar man "Stålhingst nr 1". Så tar man tåget till "stadsstationen" där man äntrar "Stålhingst nr 2" som man använder inom staden till slutdestination och för diverse ärenden.

På stationerna Hyllie, Triangeln, Malmö och Lund finns inhägnade cykelparkeringar med kortlås. För att komma in behövs ett Jojo-kort som måste registreras. Det kostar 80 kronor i månaden. Jag har varit där, och det ser fint ut. Det finns skärmar som visar ankommande och avgående tåg. Enligt kommunernas hemsidor finns ett tresiffrigt antal inhägnade cykelplatser på alla fyra stationer.
Jojo-kort + cykelparkering = sant
Låst cykelparkering Lund C

På Linköpings central går det att hyra ett alldeles eget cykelgarage för 60 kr/månad. Det finns 56 sådana cykelbås.
Cykelgarage vid Resecentrum Linköping

Även i Älvsjö gjordes ett försök med en sådan parkering, men det blev pannkaka. Det finns ingen inhägnad och det går inte att låsa fast cykeln i ramen. Och det beror enbart på klanteri, och inte på de dubbeldäckade cykelställen. Samma ställ finns i Malmö och Göteborg, och där finns en rejäl ögla som man kan låsa cykelramen i. Älvsjöparkeringen är mycket märklig och förtjänar ett helt eget blogginlägg med många bilder.
Senast redigerad av Erik Sandblom den tisdag 22 juli 2014 18:59, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Erik Sandblom »

Lennart Petersen skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Men då är vi tillbaka till det som mitt inlägg började med: Vem törs lämna ett föremål värt 15.000 spänn över hela dagen i ett cykelställ ute i "betongen".
Men det finns alltså ingen vettig anledning att skaffa sig en så dyr cykel för ett sådant ändamål.
...
Titta lite på vad som står i cykelställen runt en station så framgår det väl vad som är brukligt.

Mycket klokt av Lennart. Allt som behövs är en helt vanlig cykel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av M_M »

Kraven på cykel för pendling är förstås olika från person till person.

Mina krav är ungefär:

Om avståndet är så långt att det över huvud taget lönar sig att cykla istället för att gå, så bör cykeln åtminstone ha en utväxling motsvarande högsta växeln på en 10-växlad cykel. Om det är plan mark så behövs i övrigt inga valbara växlar, huvudsaken är att man inte behöver trampa enormt mycket.

Om det är uppförsbackar och/eller hygglig vind mer än någon enstaka gång så behövs fler växlar.

Smala däck med högt lufttryck som ger låg friktion.

Helst ett så "risigt" utseende som möjligt för att minska stöldrisken.

Pakethållare är en fördel.

Belysning framåt är bra om ordningsmakten gör sitt jobb på orten och om cyklingen sker i mörker, eller om cyklingen sker i mörker och det saknas gatubelysning. Belysning bakåt är bra om cykling sker i mörker, oavsett förhållanden i övrigt.

En gammal insliten 10-växlad cykel från 80-talet där hög/låg-växeln för länge sedan fastnat i högläget är alltså perfekt.

Visst kan man hitta en sådan cykel för hyggligt pris begagnad, men det går inte att bara valfri dag surfa in till nån annonssite och lyckas köpa en sådan och lyckas transportera den till önskad plats utan att använda bil. Om man ska behöva ha bil för att skaffa cykel så ligger det nära till hands att pendla med bilen istället.



Vad gäller cykelparkering så behövs antingen en inhägnad låst parkering, och det behövs sätt att identifera både de personer som går in/ut till/från parkeringen, och identifiera ägaren till en parkerad cykel. (Det sistnämnda kan vara frivilligt, men det bör finnas en enkel metod att "registrera" sin cykel på något vis).
Skriv svar