Inga spårvagnar I Nordost.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inga spårvagnar I Nordost.
Pga spårfel är Angeredsbanan stängd tillfälligt. Så ikväll rullar inga vagnar varken mot Bergsjön eller Angered. Ersättningsbussar utgår från Gamlestadstorget och för att sig dit hänvisar Västtrafik till Alependeln.
Re: Inga spårvagnar I Nordost.
Det är ju makalöst. Jag vet inte vems inkompetens som är värst. Trafikkontorets som inte kan hålla anläggningen i stånd, eller Västtrafiks som tror att man kan ersätta sex spårvagnslinjer med tåg som går en gång i halvtimmen.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Lägg ned spårvägen i Göteborg och kör buss i stället.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Lägg ned spårvägen i Göteborg och kör buss i stället.
Jag tror inte ens att man har kompetens att köra buss.
Ersättningsbussarna borde åtminstone gå till Redbergsplatsen eller Svingeln om man inte kan köra hela vägen till centrum. En sjättedel av Göteborgs invånare är direkt berörda. 90 000 bor i dessa områden.
Men om man varken kan hantera planerade omläggningar eller informera så är intet att förvåna sig över längre.
Ersättningsbussarna borde åtminstone gå till Redbergsplatsen eller Svingeln om man inte kan köra hela vägen till centrum. En sjättedel av Göteborgs invånare är direkt berörda. 90 000 bor i dessa områden.
Men om man varken kan hantera planerade omläggningar eller informera så är intet att förvåna sig över längre.
I så fall borde man väl lägga ner alla Trafikverkets spår, för där är det ju stopp betydligt oftare.Harald skrev:Det är ju makalöst. Jag vet inte vems inkompetens som är värst. Trafikkontorets som inte kan hålla anläggningen i stånd, eller Västtrafiks som tror att man kan ersätta sex spårvagnslinjer med tåg som går en gång i halvtimmen.
Ett bussystem är inte lika störningskänsligt. Det är svårt föreställa sig något som skulle slå ut hela nordostsektorn om den trafikerades med bussar. Det skulle vara en jordbävning som raserade alla vägar då, men det är ju inte särskilt troligt att en sådan inträffar. Kompetens att köra buss kan nog köpas. Sedan är det ju inte bara kompetens att driva spårväg som saknas. Det saknas ju också vilja att i stadsplaneringen skapa goda villkor för spårvägen. Tvärtom gör man försämringar som grundas i rådande stadsplaneringsmode. Avstängningen av Kortedalalinjen beror ju inte på spårvägens behov, utan på att man ska bygga om Bellevue i enlighet med detta mode. För detta har man tagit bort den välplacerade slingan och bekväma bytesplatsen mellan spårvagn och ev. ersättningsbussar vid Bellevue och ersatt den med halvmesyren vid Nymånegatan där man har långa gångvägar och nivåskillnader.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
En annan orsak till nya prioriteringar är att kommunen inte äger Västtrafik längre, och därmed finns inget ekonomiskt incitament från staden för att skapa förutsättningar för att kunna förenkla och effektivisera trafikeringenHarald skrev:Ett bussystem är inte lika störningskänsligt. Det är svårt föreställa sig något som skulle slå ut hela nordostsektorn om den trafikerades med bussar. Det skulle vara en jordbävning som raserade alla vägar då, men det är ju inte särskilt troligt att en sådan inträffar. Kompetens att köra buss kan nog köpas. Sedan är det ju inte bara kompetens att driva spårväg som saknas. Det saknas ju också vilja att i stadsplaneringen skapa goda villkor för spårvägen. Tvärtom gör man försämringar som grundas i rådande stadsplaneringsmode. Avstängningen av Kortedalalinjen beror ju inte på spårvägens behov, utan på att man ska bygga om Bellevue i enlighet med detta mode. För detta har man tagit bort den välplacerade slingan och bekväma bytesplatsen mellan spårvagn och ev. ersättningsbussar vid Bellevue och ersatt den med halvmesyren vid Nymånegatan där man har långa gångvägar och nivåskillnader.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Fast staden äger fortfatande Göteborgs spårvägar och den tekniska infrastrukturen kring spårvägen.
Just nu verkar ingen ta ansvar för kollektivtrafiken, det är en känsla man får som resenär. Allt från att man inte ens orkar sätta upp tidtabeller på hållplatser till att ha fungerande vagnar och signaler.
Just nu verkar ingen ta ansvar för kollektivtrafiken, det är en känsla man får som resenär. Allt från att man inte ens orkar sätta upp tidtabeller på hållplatser till att ha fungerande vagnar och signaler.
Hade Redbergsplatsen klarat så mycket ersättningstrafik?hej skrev:Jag tror inte ens att man har kompetens att köra buss.
Gör man som vanligt och låter ersättningsbussarna stanna ute i trafiken borde det bli kaos. Övergångsställena ligger inte i närheten av där bussarna brukar stanna och efter den sista ombyggnaden för ett bra tag sedan är det ännu svårare att ta sig "in" till hållplatsen. (Det har blivit sämre efter varje ombyggnad som gjorts, inte minst p.g.a. de där inhägnade gångstråken som liknar sådana där saker ute på bondgårdar där djuren skall gå.)
Lediga hållplatslägen inne på Redbergsplatsen finns väl inte, förutom om man skulle dra in L6 helt.
Kanske var det så här man hade tänkt men kommit på att det var olämpligt i sista sekunden? Ingen godkänd lösning men det blir lättare att förstå.
Snälla Harald, vi har hört detta till leda nu. Under tiden som du har gnällt på i högan sky så har det faktiskt hänt en hel del. Du om någon borde veta att man inte vänder den här skutan över en natt, till och med en oljetanker är riktigt lättmanövrerad i förhållande.Harald skrev:Det är ju makalöst. Jag vet inte vems inkompetens som är värst. Trafikkontorets som inte kan hålla anläggningen i stånd, eller Västtrafiks som tror att man kan ersätta sex spårvagnslinjer med tåg som går en gång i halvtimmen.
Om nu Trafikkontoret "inte kan hålla anläggningen i stånd" vad är det då som sker i Gamlestaden, Bellevue, Bergsjötunnlarna och Vasaplatsen? Det är väldigt länge sedan det arbetades så intensivt med underhållet som nu.
//T
Med reservation för tyckfel.
Sexans och åttans ordinarie hållplatslägen var väl lediga. Det kunde ju inte gå några spårvagnar i Ånäsvägen. Men jag misstänker att man har ställt till det så att det inte går att vända på något vettigt sätt. Man borde ju ha insett att en sådan här situation kunde inträffa, och sett till att den kunde lösas på ett bra sätt. Men det gäller ju generellt i Göteborg att gator och platser är byggda bara för den ordinarie trafiken, så att avvikelser ofta ger stora problem.Johan skrev:Lediga hållplatslägen inne på Redbergsplatsen finns väl inte, förutom om man skulle dra in L6 helt.
Att man tar igen något man under en längre tid försummat?2763 skrev:Om nu Trafikkontoret "inte kan hålla anläggningen i stånd" vad är det då som sker i Gamlestaden, Bellevue, Bergsjötunnlarna och Vasaplatsen?

2763 skrev:Det är väldigt länge sedan det arbetades så intensivt med underhållet som nu.
Intensivt arbete brukar ofta tyda på att man har väntat för länge innan man började.

Absolut, men Harald påpekar ofta att man inte sköter om sin spårväg. Det gör man, om än sent.daniel_s skrev:Att man tar igen något man under en längre tid försummat?2763 skrev:Om nu Trafikkontoret "inte kan hålla anläggningen i stånd" vad är det då som sker i Gamlestaden, Bellevue, Bergsjötunnlarna och Vasaplatsen?![]()
2763 skrev:Det är väldigt länge sedan det arbetades så intensivt med underhållet som nu.
Intensivt arbete brukar ofta tyda på att man har väntat för länge innan man började.
//T
Med reservation för tyckfel.
Senast vid påskas kördes ersättningstrafik till Redbergsplatsen, finns hållplatsläge mot Örngatan till som är byggda för att svänga mot Ånäsvägen, där får det plats två ledbussar, för avstigande fanns 6 och 8 ordinarie hållplatsläge att tillgå. Så rent praktiskt är det inga större problem att vända där. Veckan före påsk körde man två minuters trafik utan större problem med buss mot Nymånegatan.Johan skrev:Hade Redbergsplatsen klarat så mycket ersättningstrafik?
Gör man som vanligt och låter ersättningsbussarna stanna ute i trafiken borde det bli kaos. Övergångsställena ligger inte i närheten av där bussarna brukar stanna och efter den sista ombyggnaden för ett bra tag sedan är det ännu svårare att ta sig "in" till hållplatsen. (Det har blivit sämre efter varje ombyggnad som gjorts, inte minst p.g.a. de där inhägnade gångstråken som liknar sådana där saker ute på bondgårdar där djuren skall gå.)
Lediga hållplatslägen inne på Redbergsplatsen finns väl inte, förutom om man skulle dra in L6 helt.
Såsom van spårvagns resenär kan man bara konstatera att man verkar sakna kompetens för att köra spårvagn. Signaler får man inte till att fungera och vagnar havererar titt som tätt likaså växlar.Beställa nya vagnar tycks även det ligga utanför kompetensen som finns här i staden. Två gånger har man hittills dragit tillbaka offert förfrågan. Resande tiderna förlängs ständigt och informationen till passagerare är oftast obefintlig.
Visserligen har jag förstått att passegerare är något som inte räknas utan de är väl, liksom förare, en belastning för företaget. Det verkar vara ett produktionsperspektiv som gäller fullt ut det gäller bar få ut vagnar som rullar ett visst antal kilometer och gör ett visst antal turer per linje och dag utan att man ser till varken verkligheten eller resenärerna.
Visserligen har jag förstått att passegerare är något som inte räknas utan de är väl, liksom förare, en belastning för företaget. Det verkar vara ett produktionsperspektiv som gäller fullt ut det gäller bar få ut vagnar som rullar ett visst antal kilometer och gör ett visst antal turer per linje och dag utan att man ser till varken verkligheten eller resenärerna.
Nu tror jag att Harald skämtar men visst är det märkligt att en vanlig reaktion på en succé (tex att det är alldeles för många som reser eller att nyttjandet är så högt att underhållet släpar efter) är att man skall lägga ner den aktuella aktiviteten och ersätta det med något ännu mer ineffektivt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Men det beror ju på att de managementmodeller, som man nu under 20 års tid har lekt med, saknar förmåga att få de enskilda delarna att fungera i komplexa system av det här slaget. Så när det strular för att man inte får ordning på detaljerna, så kan man inte styra fram någon annan lösning än att byta ut hela systemet.
Tyvärr går det nog inte att få busstrafik att fungera heller längre. I huvudstadens innerstad byter man denna sommar ut de tystaste bussarna mot bussar som är bullrigare än någon annan hittills skådad busstyp, möjligen med undantag för "vattenskallarna" Volvo B9S. Vid varje väsentlig ombyggnad av vägar och gator sabbar man någonting till busstrafikens nackdel. Och samhället prånglar ut odugliga bussförare som ställer till med alla möjliga problem där det ändå skulle gå att göra ett hyfsat jobb om man kunde något...
Tyvärr går det nog inte att få busstrafik att fungera heller längre. I huvudstadens innerstad byter man denna sommar ut de tystaste bussarna mot bussar som är bullrigare än någon annan hittills skådad busstyp, möjligen med undantag för "vattenskallarna" Volvo B9S. Vid varje väsentlig ombyggnad av vägar och gator sabbar man någonting till busstrafikens nackdel. Och samhället prånglar ut odugliga bussförare som ställer till med alla möjliga problem där det ändå skulle gå att göra ett hyfsat jobb om man kunde något...
Nej, jag skämtar inte. Spårvägen i Göteborg har tyvärr blivit en skam för staden, och jag ser inga tecken till "sjukdomsinsikt". Man verkar mer eller mindre handlingsförlamad. Ett och ett halvt år efter att Slottsskogshallen togs i bruk har man ännu inte fått signalerna att fungera. Det som var en av spårvagnarnas få fartsträckor har fått "tillfälliga" nedsättningar till 15 och 30. Få se om de ska stå lika länge som de "tillfälliga" nedsättningarna vid Hagens Stationsväg gjorde. Inte klarar man av att följa sin egen TRI heller. Vid Botaniska Trädgården har man satt upp en tavla (ett vägmärke) som inte har något stöd i TRI. En gång var det "snabbspårväg" man siktade på. Nu är det "långsamspårväg". Spårvägen via Skeppsbron planeras för 30 km/h. Några massiva underhållsinsatser görs inte utan mest bara nödtorftigt lappande. Det är en massa arbeten i stan i sommar, men allt är inte underhåll. Gamlestadstorget och Bellevue handlar ju om stadsombyggnad. Visserligen lät man banan förfalla vid Gamlestaden i väntan på detta, men det förvandlar inte ombyggnaden till underhåll.
Jag är spårvägsanhängare för att jag anser att man med spårväg kan skapa en kollektivtrafik som har bättre kvalitet än ett bussystem, men då måste spårvägen skötas som en spårväg så att man använder dess kvaliteter. Sköts den som i Göteborg av folk som tänker buss och väg, och inte förmår att skapa goda förutsättningar för spårvägen och ta tillvara dess kvaliteter, så blir den bara dyrare och mera störningskänslig än ett bussystem och inte ett dugg bättre. Då kan man lika gärna lägga ned den och köra buss i stället.
Jag är spårvägsanhängare för att jag anser att man med spårväg kan skapa en kollektivtrafik som har bättre kvalitet än ett bussystem, men då måste spårvägen skötas som en spårväg så att man använder dess kvaliteter. Sköts den som i Göteborg av folk som tänker buss och väg, och inte förmår att skapa goda förutsättningar för spårvägen och ta tillvara dess kvaliteter, så blir den bara dyrare och mera störningskänslig än ett bussystem och inte ett dugg bättre. Då kan man lika gärna lägga ned den och köra buss i stället.
Det verkar saknas vilja att få det att fungera. Det är ingen omöjlighet att få en signalanläggning att fungera men då måste man våga släppa prestigen.
Det borde gå att lösa vagnsbristen men även där gäller det nog att släppa prestigen och konstant hävda att det är egentligen inget problem.
Man måste inse vilken resurs spårvägen är och se möjligheterna utan att blunda för problemen. Problemens uppgift är till för att lösas. Men viljan saknas och kollektivtrafiken fungerar uruselt beroende på det.
Det borde gå att lösa vagnsbristen men även där gäller det nog att släppa prestigen och konstant hävda att det är egentligen inget problem.
Man måste inse vilken resurs spårvägen är och se möjligheterna utan att blunda för problemen. Problemens uppgift är till för att lösas. Men viljan saknas och kollektivtrafiken fungerar uruselt beroende på det.
Det var för kort period för att jag skulle hinna studera det men det var bra att det fungerade. Hade man trafiksignalerna på gulblink? Örngatan har tidvis mycket trafik och det kan inte vara kul att se sin ersättningsbuss åka iväg medans man väntar på grön gubbe.hej skrev:Senast vid påskas kördes ersättningstrafik till Redbergsplatsen, finns hållplatsläge mot Örngatan till som är byggda för att svänga mot Ånäsvägen, där får det plats två ledbussar, för avstigande fanns 6 och 8 ordinarie hållplatsläge att tillgå. Så rent praktiskt är det inga större problem att vända där. Veckan före påsk körde man två minuters trafik utan större problem med buss mot Nymånegatan.Johan skrev:Hade Redbergsplatsen klarat så mycket ersättningstrafik?
Att använda spårvagnarnas hållplatslägen i båda riktningar är nog svårt om kollektivsignalerna inte är anpassade för att bussar skall in och ut ur spårvagnsfälten där de normalt inte gör det. Risken är väl att man inte kan vända förrän vid Polhemsplatsen. Annars hade man kunnat vända runt Gubberoparken (Redbergsvägen-Kobbarnas Väg-Norra Gubberogatan och tillbaka). Har för mig att man faktiskt gjort så för herrans massa år sedan.
Vid den nuvarande avstängningen går L6 och L8 via Redbergsplatsen och då kanske man tyckte att det blev för komplicerat. Hade det varit bättre att dra in dessa helt för att flertalet skulle få en smidigare resa?
Intressant diskussion. För övrigt tycker jag att Harald borde bli publicerad på GP Debatt eller någonstans.
Bussarna är inte ute på Örngatan ute inne på bussterminalen och den aktiverar signalerna på samma kännare som spårvagnarna. Redbergsplatsen är gjord och dimensionerad för att utnyttjas för ersattningstrafik.
Buss kommer i kollektivtrafikfältet I Ånäsvägen angör spårvagnens ordinarie hållplatsläge mot Olskrokstorget, kör ut I det allmänna körfältet svänger in på Härlandavägen och sedan in på bussterminalen och lastar nya passagerare. Inga hållplatser i det allmänna körfältet. Vissa ersättningsbussar mot Bergsjön kör så för tillfället. På måndag - fredag nästa vecka fram till kl 18 kan man observera detta fenomen.
Buss kommer i kollektivtrafikfältet I Ånäsvägen angör spårvagnens ordinarie hållplatsläge mot Olskrokstorget, kör ut I det allmänna körfältet svänger in på Härlandavägen och sedan in på bussterminalen och lastar nya passagerare. Inga hållplatser i det allmänna körfältet. Vissa ersättningsbussar mot Bergsjön kör så för tillfället. På måndag - fredag nästa vecka fram till kl 18 kan man observera detta fenomen.