Söker bilder på C2:or
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Söker bilder på C2:or
Ja, jag söker bilder på C2:or mot slutet av deras liv. Blåa C2:or verkar vara svårare att hitta, så det skulle verkligen uppskattas, helst om man ser fronten.
Bilder på C2:or kanske inte är så svårt att hitta, men Bussmickes sida verkar ligga nere för tillfället, så där kan jag inte kolla.
Jag skulle också gärna vilja veta när C2 slutade gå som ledarvagn.
Bilder på C2:or kanske inte är så svårt att hitta, men Bussmickes sida verkar ligga nere för tillfället, så där kan jag inte kolla.
Jag skulle också gärna vilja veta när C2 slutade gå som ledarvagn.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Re: Söker bilder på C2:or
C2 slutade gå som ledarvagnar någon gång på 80-talet i samband med att C12 sattes succesivt i trafik 1977-1982. Vi pratar forntid nu...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Ok, då vet jag. Tackar så mycket. Anledningen till att jag frågade är att jag äntligen har kommit igång med mina C2 modeller igen, som kommer vara i det senare utförandet med SL loggor istället för SS. Och eftersom 3D printingen inte har kommit igång än så har jag bara C2 vagnar att använda.
Svenska lok och motorvagnar 1991?
Blå C2:or är ganska fult. Det fanns en anledning att de målades om till grön igen. De var ju bara blåa något år, vad jag mins.
Vi får väl se några bilder på dina modeller? Ett 3d utskrivet C5 modelltåg eller varför inte en A29:a i H0.
Blå C2:or är ganska fult. Det fanns en anledning att de målades om till grön igen. De var ju bara blåa något år, vad jag mins.
Vi får väl se några bilder på dina modeller? Ett 3d utskrivet C5 modelltåg eller varför inte en A29:a i H0.
Ja, titta, där fanns det! Tack för tipset.jeff skrev:Svenska lok och motorvagnar 1991?
Fult eller inte, jag förstår varför folk vill se dem i grönt. Tänkte dock bara måla en blå, bara för att jag kan.
Än så länge så är ingen av mina modeller klara, och 3D utskrifterna har inte börjat än. Först ut med 3D printing blir dock C6. På så vis kan man få alla vagntyper, utom C5, med hjälp av mindre modifikationer.
Men en av modellerna är iaf nästan klar. Men bara nästan.

2113, saknar loggor, sen duger den för min del iaf. 2450 har bara fått nummer på en sida pga brist på dekaler.
Fönster har jag lite problem med eftersom Kristal Klear inte funkar så bra för större rutor, och jag har inget bra material hemma jag kan använda.
Alla mina vagnar kommer att få detaljer och korrekta strålkastare i sinom tid.
Med 3D-utskrift kan man även skriva ut fönster i klar plast.
A29'an med B29 är på gång i kombinerad 3D och etsat. Fattas bara bilder ovanifrån på taket.
Ävenså A11.
-Per
A29'an med B29 är på gång i kombinerad 3D och etsat. Fattas bara bilder ovanifrån på taket.
Ävenså A11.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Trevligt!Per Lind skrev:Med 3D-utskrift kan man även skriva ut fönster i klar plast.
Ävenså A11.
-Per
Jo, att man kan skriva ut fönster i 3D vet jag, men jag har ingen erfarenhet av att jobba med 3D modeller, så... Jag kan tyvärr inte fixa det själv.
Tack för bilderna Tramman. Var har du fått tag i dekaler för vagnsnummer?
Skulle behöva det för min vagn.
- Hechtwagen
Ohoj Jeff! Rådmansgatan har väl mörkt lilaröd bakgrund på stationsnamnsskyltarna som sitter i kaklet?
Och att man målade C2 gröna igen för att det är snyggare med grönt än med blått är gripet ur luften! De blev gröna igen för att de skulle gå med gröna Cx och man ville ha enhetliga tåg.
Och att man målade C2 gröna igen för att det är snyggare med grönt än med blått är gripet ur luften! De blev gröna igen för att de skulle gå med gröna Cx och man ville ha enhetliga tåg.
Tack för korrigeringen.Hechtwagen skrev:Ohoj Jeff! Rådmansgatan har väl mörkt lilaröd bakgrund på stationsnamnsskyltarna som sitter i kaklet?
Köpta på Wentzels. Flying Colors Aerodecals set 72-010. Jag skulle dock rekommendera att du frågar om de har något set där bara de minsta, vita dekalerna finns med, eller leta efter liknande. Det kostar/kostade 55kr och räcker knappt någonstans om man bara använder de "rätta" dekalerna.jeff skrev:Tack för bilderna Tramman. Var har du fått tag i dekaler för vagnsnummer?
Det är ju dock inte rätt teckensnitt på siffrorna. Måste finnas ett sätt att få det "rätta" (eller, i tillämpliga fall, något av de rätta) utan att bli ruinerad?
Just typsnittet spelar inte mig så stor roll iom att de är så små. Men visst kan man kanske få tag på det helt korrekta typsnittet om man vill, fast som jag har fattat det så använde/r både SS och SL alltid egna typsnitt av olika typer. Så vill man ha helt rätt så kan det bli så att man måste specialbeställa.
- Hechtwagen
Swedtrams mustanger har väl rätt typsnitt och storlek?
Kanske, fast då måste man väl köpa en Mustang för att få tag på dekalerna?
- Hechtwagen
Mycket möjligt! Men kanske de kan erbjuda lösa nummer? Swedtrams hemsida får beskrivas som mycket torftig!
Jaja, det kan inte skada att fråga iaf. Slänger iväg ett mail och frågar.
Jag fick ett snabbt svar på min fråga, och det går att beställa enbart... Ja, det visade sig vara "gnuggisar" och inte dekaler som jag väntade mig. Men, men. Beroende på lite olika faktorer så kanske jag beställer ett set för att testa hur det blir.