daniel_s skrev:M_M skrev:/jes skrev:Apropå axelräknare och deras förmodade tillförlitlighet ihop med A36 så ser jag nu, att till raden av förväntade "signalfel", kan läggas risken också för "bomfel". Axelräknare behövs inte bara för blocksträckorna utan också för vägskydden så klart och har nu börjat monteras. Det lär bli muntert särskilt i korsningarna med Södra Kungsvägen i Skärsätra och Gåshagaleden om tekniken fallerar. Renoverade bomdriv har nu kommit upp i korsningen med Södra Kungsvägen i Skärsätra.
Varför måste bommarna styras med axelräknare?
Det är ju för sjutton en spårväg. Bommarna - om de över huvud taget behövs (det är ju spårväg...) kan lika gärna styras av det system som SL använder för kollektivtrafikprioritering för bussar och innerstadens spårvagnar. Banan ska ju ändå framöver hänga ihop med innerstaden så vagnarna måste ändå ha även det systemet.
Nu rör du nog ihop två olika saker. Det är ett rätt grundläggande krav att bommarna fälls och lyfts av ett säkerhetssystem, till det duger inte buss-PC. Spårledningar har man hittills haft och nu blir det axelräknare. (Har en känsla av att det betyder otur att använda axelräknare på den där banan; hade hellre sett vanliga spårledningar...)
Vem ställer det kravet, och varför?
Det går uppenbart alldeles utmärkt att
A) reglera spårvagnstrafik och vägtrafik med kollektivtrafiksignaler/vägsignaler ("trafikljus")
B) ha bommar som hejdar vägtrafik helt utan något spårtrafik-säkerhetssystem (se t.ex. hur det fungerar vid in/utfarter till vissa parkeringsplatser)
Vad hindrar att man kombinerar kollektivtrafik/vägsignaler för spårvagnar/vägtrafik och "parkeringsplats"-bommar mot vägtrafiken, istället för att bygga en "järnvägsövergång"?
Bommarna får kanske inte vara röd-gula som på järnväg, men vi kan nog vara helt säkra att vägtrafiken lär respektera en vit-röd bom lika bra som en gul-röd.
daniel_s skrev:Dock är det så, att när ett tåg står stilla vid en station (t ex utgångsstationen) och har en röd signal framför sig, så behövs det ju någon form av impuls till bomfällning när det börjar bli dags att åka och den skulle i och för sig mycket väl kunna komma från Buss-PC. Jag tror mig dock ha förstått att man tänker använda en funktion i ATC förargränssnitt för det (hittills har man haft tryckknappar på plattformen).
Åh, det låter som ett riktigt dumt val. Man blandar dels in ett system som har mycket tyngre byråkrati över sig, och man undlåter att ordna så att Buss-PC måste fungera för att det vettigt ska gå att framföra fordonen.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)