En snabbis - Kottla 22/6-14

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av /jes »

Som en löptränande annan Lidingöbo tidigare rapporterat här på forumet hänger banan nu ihop mellan Gåshaga och infarten till AGA.

Apropå axelräknare och deras förmodade tillförlitlighet ihop med A36 så ser jag nu, att till raden av förväntade "signalfel", kan läggas risken också för "bomfel". Axelräknare behövs inte bara för blocksträckorna utan också för vägskydden så klart och har nu börjat monteras. Det lär bli muntert särskilt i korsningarna med Södra Kungsvägen i Skärsätra och Gåshagaleden om tekniken fallerar. Renoverade bomdriv har nu kommit upp i korsningen med Södra Kungsvägen i Skärsätra.

Stationshuset i Kottla har inte flyttats, "man vågade inte" av risk för att det skulle falla sönder. Det är väl ändå inte mer än tio år sedan det kom på plats efter att stått på norra banan.

Bild
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av R.Lindmark »

Jag mins stationshuset från när jag hade basketträningar i vid Skärsätraskolan(?) det var typ 20år sedan men det kanske var ett annat hus.
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av Gyllis »

Ditt minne stämmer bra. Det flyttades dit från Kvarnens hållplats 1995.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av LÅ1 »

/jes skrev:...
Stationshuset i Kottla har inte flyttats, "man vågade inte" av risk för att det skulle falla sönder. Det är väl ändå inte mer än tio år sedan det kom på plats efter att stått på norra banan.
Flyttar man normalt dessa hus i ett stycke? (Förutom en del smådetaljer kanske.) Det verkar rimligt, om de förväntas hänga ihop hela resan.
Men är kvalitén inte så att det går att bara lyfta husen så får man väl flytta dem bit för bit. Bräda för bräda, syll för syll, tegelpanna för tegelpanna osv. Men det är klart, det blir dyrare. Men man har samtidigt chansen att byta det som ev. är dåligt, så att det går att flytta huset i ett stycke vid behov i framtiden.

Kul med bilder från upprustningen av en bana som man inte åkt så mycket. Tack!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av Henrik Schütz »

Dom flyttas i ett stycke, takpannorna tas dock ner oftast.

HS
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av M_M »

/jes skrev:Apropå axelräknare och deras förmodade tillförlitlighet ihop med A36 så ser jag nu, att till raden av förväntade "signalfel", kan läggas risken också för "bomfel". Axelräknare behövs inte bara för blocksträckorna utan också för vägskydden så klart och har nu börjat monteras. Det lär bli muntert särskilt i korsningarna med Södra Kungsvägen i Skärsätra och Gåshagaleden om tekniken fallerar. Renoverade bomdriv har nu kommit upp i korsningen med Södra Kungsvägen i Skärsätra.
Varför måste bommarna styras med axelräknare?

Det är ju för sjutton en spårväg. Bommarna - om de över huvud taget behövs (det är ju spårväg...) kan lika gärna styras av det system som SL använder för kollektivtrafikprioritering för bussar och innerstadens spårvagnar. Banan ska ju ändå framöver hänga ihop med innerstaden så vagnarna måste ändå ha även det systemet.

Jag är absolut förespråkare för system som är uppbyggda så att om informationen till resenärerna inte fungerar bra så blir det också jobbigt för de anställda att utföra sitt jobb. Välj med andra ord en lösning som den i Göteborg - om fordonen inte sänder ut infon som används för realtidsvisningen så kommer fordonen i stort sett inte fram vid kollektivtrafiksignaler heller (utan att föraren kliver ur och använder en nyckel).
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
/jes skrev:Apropå axelräknare och deras förmodade tillförlitlighet ihop med A36 så ser jag nu, att till raden av förväntade "signalfel", kan läggas risken också för "bomfel". Axelräknare behövs inte bara för blocksträckorna utan också för vägskydden så klart och har nu börjat monteras. Det lär bli muntert särskilt i korsningarna med Södra Kungsvägen i Skärsätra och Gåshagaleden om tekniken fallerar. Renoverade bomdriv har nu kommit upp i korsningen med Södra Kungsvägen i Skärsätra.
Varför måste bommarna styras med axelräknare?

Det är ju för sjutton en spårväg. Bommarna - om de över huvud taget behövs (det är ju spårväg...) kan lika gärna styras av det system som SL använder för kollektivtrafikprioritering för bussar och innerstadens spårvagnar. Banan ska ju ändå framöver hänga ihop med innerstaden så vagnarna måste ändå ha även det systemet.
Nu rör du nog ihop två olika saker. Det är ett rätt grundläggande krav att bommarna fälls och lyfts av ett säkerhetssystem, till det duger inte buss-PC. Spårledningar har man hittills haft och nu blir det axelräknare. (Har en känsla av att det betyder otur att använda axelräknare på den där banan; hade hellre sett vanliga spårledningar...)

Dock är det så, att när ett tåg står stilla vid en station (t ex utgångsstationen) och har en röd signal framför sig, så behövs det ju någon form av impuls till bomfällning när det börjar bli dags att åka och den skulle i och för sig mycket väl kunna komma från Buss-PC. Jag tror mig dock ha förstått att man tänker använda en funktion i ATC förargränssnitt för det (hittills har man haft tryckknappar på plattformen).
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av /jes »

Ja, i Kottla behövs funktionen för tåg mot Gåshaga om man ska invänta försenad buss och blocksträckan är fri. Stolpe för manövrering fanns förut. Installerades också vid byggandet av Skärsätra för södra spåret då man tänkte sig vändning av förstärkningståg där.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:
/jes skrev:Apropå axelräknare och deras förmodade tillförlitlighet ihop med A36 så ser jag nu, att till raden av förväntade "signalfel", kan läggas risken också för "bomfel". Axelräknare behövs inte bara för blocksträckorna utan också för vägskydden så klart och har nu börjat monteras. Det lär bli muntert särskilt i korsningarna med Södra Kungsvägen i Skärsätra och Gåshagaleden om tekniken fallerar. Renoverade bomdriv har nu kommit upp i korsningen med Södra Kungsvägen i Skärsätra.
Varför måste bommarna styras med axelräknare?

Det är ju för sjutton en spårväg. Bommarna - om de över huvud taget behövs (det är ju spårväg...) kan lika gärna styras av det system som SL använder för kollektivtrafikprioritering för bussar och innerstadens spårvagnar. Banan ska ju ändå framöver hänga ihop med innerstaden så vagnarna måste ändå ha även det systemet.
Nu rör du nog ihop två olika saker. Det är ett rätt grundläggande krav att bommarna fälls och lyfts av ett säkerhetssystem, till det duger inte buss-PC. Spårledningar har man hittills haft och nu blir det axelräknare. (Har en känsla av att det betyder otur att använda axelräknare på den där banan; hade hellre sett vanliga spårledningar...)
Vem ställer det kravet, och varför?

Det går uppenbart alldeles utmärkt att

A) reglera spårvagnstrafik och vägtrafik med kollektivtrafiksignaler/vägsignaler ("trafikljus")

B) ha bommar som hejdar vägtrafik helt utan något spårtrafik-säkerhetssystem (se t.ex. hur det fungerar vid in/utfarter till vissa parkeringsplatser)

Vad hindrar att man kombinerar kollektivtrafik/vägsignaler för spårvagnar/vägtrafik och "parkeringsplats"-bommar mot vägtrafiken, istället för att bygga en "järnvägsövergång"?

Bommarna får kanske inte vara röd-gula som på järnväg, men vi kan nog vara helt säkra att vägtrafiken lär respektera en vit-röd bom lika bra som en gul-röd.
daniel_s skrev:Dock är det så, att när ett tåg står stilla vid en station (t ex utgångsstationen) och har en röd signal framför sig, så behövs det ju någon form av impuls till bomfällning när det börjar bli dags att åka och den skulle i och för sig mycket väl kunna komma från Buss-PC. Jag tror mig dock ha förstått att man tänker använda en funktion i ATC förargränssnitt för det (hittills har man haft tryckknappar på plattformen).
Åh, det låter som ett riktigt dumt val. Man blandar dels in ett system som har mycket tyngre byråkrati över sig, och man undlåter att ordna så att Buss-PC måste fungera för att det vettigt ska gå att framföra fordonen. :(
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av daniel_s »

Nu uppfinner du ju bara meningslösa dåliga lösningar på problem som redan är lösta med bra lösningar. Varför skulle man vilja införa osäkra, långsamma positionsuppdateringar när man ändå har ett system för hinderfrihetskontroll som ger säkra och snabba sådana? Nej nu är du rejält ute och cyklar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av M_M »

Det är inte jag som framfört att styrningen av bommarna eventuellt kan drabbas av problem p.g.a. axelräknare. Det är inte heller jag som framfört farhågor kring hur väl axelräknarna kan tänkas fungera.
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: En snabbis - Kottla 22/6-14

Inlägg av R.Lindmark »

M_M skrev:Det är inte jag som framfört att styrningen av bommarna eventuellt kan drabbas av problem p.g.a. axelräknare. Det är inte heller jag som framfört farhågor kring hur väl axelräknarna kan tänkas fungera.
Lösningen på det eventuella problemet heter spårledningar inte BussPC. Om du är bekant med fallet Roslags broby där man faktist inte vet om bommarna låg nere eller inte så förstår du varför det är dumt (ursäkta M_M men det är ett riktigt dumt förslag) att använda teknik för parkeringsbommar för att en vägskyddsanläggning på en järnväg. Problemet ligger inte i hur bilister beter sig när bommarna är nere utan problemet är att bilisterna om bommarna är uppe kör över järnvägen utan att se sig för. Därför är det viktigt att bommarna går ner när ett tåg kommer.

Jag använder termerna "järnväg" och "tåg" eftersom Lidingöbanan har mer den karaktären än det som M_M försöker förmedla.
Skriv svar