Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av gbd »

M_M skrev:gbd: Kanske inte exakt svar på din fråga, men kanske ändå ett svar du vill ha:

Om man inte vill köra Google Earth så kan man titta på KMZ-filer genom att helt enkelt surfa in till Google Maps och klistra in dropbox-länken i sökfältet.

Direktlänk till Google Maps som visar KMZ-filen

TACK
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av gbd »

Ursäkta en utbyss funderingar, men om man ska bygga spårväg längs norra älvstranden, varför har man inte då en tvärförbindelse över älven på älvsborgsbron?
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

gbd skrev:Ursäkta en utbyss funderingar, men om man ska bygga spårväg längs norra älvstranden, varför har man inte då en tvärförbindelse över älven på älvsborgsbron?
Därför att finansieringen för detta försvann under planeringen av bron. Det var tänkt att linjen till Bräcke skulle dras över Älvsborgsbron, men staten ville inte vara med och betala om det skulle gå spårväg på bron.

Det är dessutom tveksamt om det skulle gå att dra en linje på den befintliga bron utan kraftiga förstärkningsarbeten. Men visst har idén förekommit tidigare. I de långtidsplaner som finns skissas på en spårvägstunnel mellan Stigbergstorget och Lindholmen.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av gbd »

darthjpp skrev:
gbd skrev:Ursäkta en utbyss funderingar, men om man ska bygga spårväg längs norra älvstranden, varför har man inte då en tvärförbindelse över älven på älvsborgsbron?
Därför att finansieringen för detta försvann under planeringen av bron. Det var tänkt att linjen till Bräcke skulle dras över Älvsborgsbron, men staten ville inte vara med och betala om det skulle gå spårväg på bron.

Det är dessutom tveksamt om det skulle gå att dra en linje på den befintliga bron utan kraftiga förstärkningsarbeten. Men visst har idén förekommit tidigare. I de långtidsplaner som finns skissas på en spårvägstunnel mellan Stigbergstorget och Lindholmen.
Utan att veta ev förstärkningsbehov, skulle stigbergstunneln och spårväg älvsborgsbron vara två alternativ som ställdes mot varandra i en förstudie ang fler tvärförbindelser?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av M_M »

Finns det någon faktisk utredning kring vad det skulle kosta att införa spårväg på Älvsborgsbron?

Om man kunde gjort en tidresa och lägga spår på bron retroaktivt, alltså nu ta kostnaden för vad det kostat att lägga spår då bron byggdes (plus ränta-på-ränta & co) så hade det varit en förträfflig idé tror jag. Däremot är det väl idag nog bättre att bygga Lindholmen-Stigbergstorget-"Linnéplatsen".
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Att idag lägga spår på Älvsborgsbron blir en komplicerad historia med tanke på befintlig trafik, hur anslutningarna skall se ut, skall vagnarna gå i mitten av bron eller längst ut. För att peka på några av de ställningstaganden som behöver göras.
Vad jag vet har det inte räknats på vad en spårväg på Älvsborgsbron skulle tänkas kosta idag. Alternativet med en tunnel Lindholmen - Stigberget - (Linnéplatsen) ger större nytta, med fler möjligheter till attraktiva sträckningar.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av gbd »

darthjpp skrev:Att idag lägga spår på Älvsborgsbron blir en komplicerad historia med tanke på befintlig trafik, hur anslutningarna skall se ut, skall vagnarna gå i mitten av bron eller längst ut. För att peka på några av de ställningstaganden som behöver göras.
Vad jag vet har det inte räknats på vad en spårväg på Älvsborgsbron skulle tänkas kosta idag. Alternativet med en tunnel Lindholmen - Stigberget - (Linnéplatsen) ger större nytta, med fler möjligheter till attraktiva sträckningar.
Men det är väl just det man kan göra i en förstudie, förutsatt at frågan ställs rätt: Ställa kostnad för de arbeten som måste göras och nytta och konsekvenser för a/ alternativ älvsborgsbron b /stigbergstunneln, c/göraingenting och d/ annat möjligt alternativ (t.ex. egen bro) .
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av hej »

Spårväg över Älvsborgsbron hamnar väldigt långt västerut. Frågan är om det skulle finnas trafikeringsunderlag för en sådan sträcka och vart vagnen skulle dras på södra sidan av älven. Linje 45 som trafikerar från Lindholmen - Eriksberg över Älvsborgsbron stannar enbart på Sjupundsgatan och Marklandsgatan och linje 99 kör via Kungssten till Frölunda torg via Västerleden. Ingen av dessa linjer följer någon befintlig spårvagnssträcka. Om man bortser från Torslanda linjerna och de få kvaravarande industribusslinjerna som trafikerar över Älvsborgsbron så är det linje 20 och 64 som kör Eketrägatan - Älvsborgsbron - Majorna men det är ingen större trängsel på de bussarna. Så frågan är vilket behov spårväg över Älvsborgsbron skulle fylla?
Harald
Inlägg: 8827
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av Harald »

Nu kanske det inte finns underlag för en spårväg över Älvsborgsbron, men på lite längre sikt borde Göteborg få en "tvärbana", och då gärna en snabb sådan med stopp i huvdsak vid korsningar med radiella banor. Den skulle t.ex. kunna gå Mölndal-Frölunda-Kungssten-Eketrägatan-Backa- Hjällbo-Bergsjön-Partille.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av hej »

En sådan bana kanske skulle kunna byggas som automatbana. Förläng från Mölndal till Mölnlycke - Partille så har man en ring.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av M_M »

Om inte nätet ändrats så finns väl också högtrafiklinje 165 Marklandsgatan-Hjalmar Brantingsplatsen via Älvsborgsbron?

Så länge det utan nämnvärd extra kostnad är möjligt att bytta ytterligare spårinfrastruktur kompatibelt med befintlig infrastruktur så bör man göra så. Automatkörning skulle nog vara fullt möjligt men då bör det byggas in som del av "vanliga" spårvagnar och det bör då också gå att köra ej automatutrustade vagnar manuellt utan att de stör automatkörning.

Förutom samordningsfördelar o.s.v. så bör man också nyttja en ring så att ett gäng linjer består av en viss körning på ringen och sedan körning på andra spår. Exempelvis kan man köra Backaplan-Backa-Hjällbo-Bergsjön-Partille-Utby o.s.v. eller Backaplan-Backa-Hjällbo-Angered o.s.v.


Kristallkulan säger för övrigt att innan någon slags yttre ring kan bli aktuell så kommer man slippa ha en stor tung huvudtransformator för att kunna köra på Trafikverket-kontaktledningsstandard. När Göteborg inte har något befintligt tunnel/stadsbanesystem så verkar det inte så jättebra att krångla till med att skaffa ytterligare ett system.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av hej »

165 har ersatts av linje 45.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

For å ha penger til å bygge alt dette bør dere prøve å finne olje i Kattegatt, slik at alt kan finansieres.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av gbd »

BRa poäng Nils Carl, men det är väl knappast att allt ska byggas. En fråga dock, för de falldärdet diskuteras tunnelbana/stadsbana, finns det någon fin karta med bergrunden för göteborg?http://postimg.org/image/ux8iccrt7/

Edit, hittade en Ok, tack vare tipset
Senast redigerad av gbd den måndag 23 juni 2014 9:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av 2763 »

I snabbspårvägsutredningen från 67 finns det en utmärkt genomgång av geologin.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av 2763 »

I snabbspårvägsutredningen från 67 finns det en utmärkt genomgång av geologin.
Med reservation för tyckfel.
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Finns Snabbspårvägsutredning 67 tillgänglig på nätet någonstans? Den hade ju många goda idéer men dödades väl av alla lustiga idéer om spårtaxi som länge förlamade utvecklingen i Göteborg?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av 2763 »

Thomas Åkerblad skrev:Finns Snabbspårvägsutredning 67 tillgänglig på nätet någonstans? Den hade ju många goda idéer men dödades väl av alla lustiga idéer om spårtaxi som länge förlamade utvecklingen i Göteborg?
Det finns en del positivt i Snabbspårvägsutredningen. Tror dock att du får bege dig till stadsarkivet, där finns den i try(ck)/(gg)t förvar (välj det ord som passar dig bäst)

Jag skulle snarare säga att det var varvskrisen som dödade den. Annars hade vi haft tunnelbana nu och spårvägen hade varit borta både i Göteborg och Norrköping.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av M_M »

Åtminstone när den var aktuell här på forumet en vända förut, kanske gissningsvis 2006-2008 eller liknande, så fanns den att låna på biblioteket i Lundby (eller vad nu området heter).

Den verkar dock inte vara sökbar.

Man kanske borde frågat biblioteket om man kunde fått den.

Det verkar vara enormt mycket jobb att scanna en hel "bok", men jag ångrar nästan att jag inte gjorde det.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Då har jag uppdaterat lagerfilen. Jag har lagt Skeppsbrolänken som en del av det befintliga nätet :-) och dessutom namngett dellänkarna i det befintliga nätet. Dock, de är namngivna efter hur de är ritade, inte efter något officellt eller vedertaget namn. Oftast är det ändpunkterna som gett namnet, ibland med via punkter.

Det har ju hänt en del det senaste året, och vissa planer har rört på sig, men det finns fortfarande en hel del att diskutera och föreslå.

Nåväl, här är länken igen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz
Skriv svar