Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Henrik Schütz »

Mina tidigare inlägg var i vart fall relevanta, vilket var meningen med tråden.

Min frus grundskola har sommarstängt, och sandlådan är ledig resten av veckan för hugade!

Vi som är snäppet över sandlådenivån kan skriva relevanta saker om lidingöbanan i den här tråden :-)

HS
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Sven Blomberg »

Henrik Schütz skrev:Om A36 inte går att använda, så kan CAF behålka dem tills dom fungerar. Dom kan ställas Edinburgh där de inhyrda vagnarna står idag. CAF har personal som kan trimma in dem där!

HS
Vad är det för speciellt med A 35/36 eftersom Edinburghs CAF-vagnar skulle fungera bättre här i Sverige? Och en följdfråga om svaret på den första är att det är stora skillnader på vagnarna. Varför envisas vi i Sverige att designa egna varianter av vagnar i stället för att köpa in beprövade varianter. Se på M06 i Norrköping som sedan utökades till A34 i Stockholm, så bra det gick.
Medlem nr 266
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Henrik Schütz »

SL krävde/begärde ändring på 150 punkter i A35 konstruktionen jämfört med hur CAF ville bygga vagnen.

Bortsett från att vagnen blev tyngre, och med tjockare väggar, så har SL krav lett till problem.

SL anser sig veta bättre än tillverkarna hur en spårvagn skall vara.

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:SL krävde/begärde ändring på 150 punkter i A35 konstruktionen jämfört med hur CAF ville bygga vagnen.

Bortsett från att vagnen blev tyngre, och med tjockare väggar, så har SL krav lett till problem.

SL anser sig veta bättre än tillverkarna hur en spårvagn skall vara.

HS
Ja de där har vi ju sett förr... SL vill ju alltid uppfinna ett eget hjul, i alla lägen.
Lika klokt som det vara att låta Västtrafik sköta upphandlingen av M32.
De blev ju väldigt bra, eller hur...
Det hade säkert gott mycke bättre om man lyssnat på tillverkaren och varit sparsam med ändringar.
M06/A34 är ju slaviskt byggda på Frankfurts specifikation, som man ju visste funkade bra.
Färgsättning, klädsel, koppel och skyltar är väl de stora saker som ändrats
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Harald »

leifd skrev:Lika klokt som det vara att låta Västtrafik sköta upphandlingen av M32.
De blev ju väldigt bra, eller hur..
Det var inte Västtrafik som upphandlade M32. Det var Göteborgs kommun representerad av Trafikkontoret.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av leifd »

Harald skrev:
leifd skrev:Lika klokt som det vara att låta Västtrafik sköta upphandlingen av M32.
De blev ju väldigt bra, eller hur..
Det var inte Västtrafik som upphandlade M32. Det var Göteborgs kommun representerad av Trafikkontoret.
Ja när du säger de så, de visste ja ju, men minnet var inte med tydligen. Dock gjorde de ju inte saken bättre...
Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Henrik Schütz skrev:SL krävde/begärde ändring på 150 punkter i A35 konstruktionen jämfört med hur CAF ville bygga vagnen.

Bortsett från att vagnen blev tyngre, och med tjockare väggar, så har SL krav lett till problem.

SL anser sig veta bättre än tillverkarna hur en spårvagn skall vara.
Så vilka av SL:s krav har lett till problem?
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Henrik Schütz »

Styrningen av traktionssystemet är helt klart ett stort problem i Stockholm.

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:Styrningen av traktionssystemet är helt klart ett stort problem i Stockholm.

HS
Åå tusan, de är ju inte direkt någon oviktig detalj heller precis.... ;-)
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag, liksom Leifd, tycker nog inte att det är ovant att det tar ett par sekunder innan det börjar bromsa när man begär broms, så fungerar ett loktåg, och det går att hantera, men i blandtrafik är det direkt olämpligt.

Samma sak när man begär pådrag, det tar upp till tre sekunder innan vagnen åker.

Som resenär känns allting väldigt segt, M67, original, tog 2,5 sekunder från att föraren började stänga framdörren tills vagnen åkte, här är det snarare fråga om 15 sekunder, Dvs 2,5 minuter extra från ropsten till gåshaga.

HS
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Henrik Schütz »

Det fanns krafter i Norrköping, som skylle ha ändringar i frankfurtvagnen, för flera miljoner per vagn skulle det byggas in framdörrar så att föraren kunde ta betalt i väntan på det nya biljettsystemet.

Troligen hade vagnarna blivit ombyggda efter leverans, eftersom Bombardier är måttligt roade av dylikt.
Kloka krafter bromsade, och lät vagnen vara, tack och lov.

HS
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av roggek »

Henrik Schütz skrev:Jag, liksom Leifd, tycker nog inte att det är ovant att det tar ett par sekunder innan det börjar bromsa när man begär broms, så fungerar ett loktåg, och det går att hantera, men i blandtrafik är det direkt olämpligt.

Samma sak när man begär pådrag, det tar upp till tre sekunder innan vagnen åker.

Som resenär känns allting väldigt segt, M67, original, tog 2,5 sekunder från att föraren började stänga framdörren tills vagnen åkte, här är det snarare fråga om 15 sekunder, Dvs 2,5 minuter extra från ropsten till gåshaga.

HS
Det är väl jättebra, då hinner gamlingarna sätta sig innan de faller som käglor i vagnen...Fram för mera slöhet i vagnarna! :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av leifd »

roggek skrev:
Henrik Schütz skrev:Jag, liksom Leifd, tycker nog inte att det är ovant att det tar ett par sekunder innan det börjar bromsa när man begär broms, så fungerar ett loktåg, och det går att hantera, men i blandtrafik är det direkt olämpligt.

Samma sak när man begär pådrag, det tar upp till tre sekunder innan vagnen åker.

Som resenär känns allting väldigt segt, M67, original, tog 2,5 sekunder från att föraren började stänga framdörren tills vagnen åkte, här är det snarare fråga om 15 sekunder, Dvs 2,5 minuter extra från ropsten till gåshaga.

HS
Det är väl jättebra, då hinner gamlingarna sätta sig innan de faller som käglor i vagnen...Fram för mera slöhet i vagnarna! :roll:
Jag kan ju inte annat än hålla med om det HS säger, vi har ju kört såväl spårvagnar som tåg, så vi vet ju skillnaden. Tyvärr är ju detta något som inte beaktas av konstruktörer och beslutsfattare på tidigt stadium, men som sen uppmärksammas kraftigt när grejerna väl finns på plats.

Sen kan man ju fråga sej varför folk i detta land inte kan eller vågar röra sej i fordon i rörelse ?? Det fungerar ju i andra länder (i vart fall i Europa). Känns som den vanliga överbeskyddande svensken slår till...
Fast å andra sidan så tror ja du skojar lite... :mrgreen:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:Det fanns krafter i Norrköping, som skylle ha ändringar i frankfurtvagnen, för flera miljoner per vagn skulle det byggas in framdörrar så att föraren kunde ta betalt i väntan på det nya biljettsystemet.

Troligen hade vagnarna blivit ombyggda efter leverans, eftersom Bombardier är måttligt roade av dylikt.
Kloka krafter bromsade, och lät vagnen vara, tack och lov.

HS
Det var väl så, att krafter närstående denna förening, helt enkelt uttalade att "det inte låter sig göras" och där med blev det.
Tack vare detta, så har vi nu den i stora delar gällande principen med på och avstigning i alla dörrar, såväl på spårvagnar som stadsbussar, något som vi är hyfsat ensamma om (jo jag vet att det förekommer på några platser till).
Ärligt talat så tror jag ingen i "kommunen" ångrar att de blev så.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Projektet Lidingöbanan

Inlägg av /jes »

Nu river man resten av gamla vagnhallen på Lidingö. Den är i vägen för slingan så att man kan köra in i den nya hallen söderifrån. Rivningen kan följas här: http://www.webbkameror.se/byggkameror/s ... 1_1280.php
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Projektet Lidingöbanan

Inlägg av leifd »

/jes skrev:Nu river man resten av gamla vagnhallen på Lidingö. Den är i vägen för slingan så att man kan köra in i den nya hallen söderifrån. Rivningen kan följas här: http://www.webbkameror.se/byggkameror/s ... 1_1280.php
Ursäkta en novis då...
Men varför behöver man en slinga om man ändå bara ska ha tvåriktningsvagnar ??
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av /jes »

Snålt med utrymmet. Om man ska in och ut ur tvätthallen genom samma port får man växla ut på linjen för att komma till vagnhallen, tror jag.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av leifd »

/jes skrev:Snålt med utrymmet. Om man ska in och ut ur tvätthallen genom samma port får man växla ut på linjen för att komma till vagnhallen, tror jag.

Fast en slinga borde ta väsentligt mycke mer plats...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av 2763 »

Det beror på vilken plats man har att tillgå. Slingan är så stor som sin radie. Vändspår måste vara växlarnas längd + minst två vagnslängder (för att kunna bogsera) om man inte har 100 m smalt utrymme kanske 30 brett finns.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3090
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban

Inlägg av Hechtwagen »

Det finns inga uppenbara fördelar med en slinga utan det är bara något "SL:s depåexperter" snöat in på! Noterar dock att SL är allergiska mot vändslingor utanför depåområden.... :shock: :shock:
Skriv svar