Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Mina tidigare inlägg var i vart fall relevanta, vilket var meningen med tråden.
Min frus grundskola har sommarstängt, och sandlådan är ledig resten av veckan för hugade!
Vi som är snäppet över sandlådenivån kan skriva relevanta saker om lidingöbanan i den här tråden
HS
Min frus grundskola har sommarstängt, och sandlådan är ledig resten av veckan för hugade!
Vi som är snäppet över sandlådenivån kan skriva relevanta saker om lidingöbanan i den här tråden
HS
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Vad är det för speciellt med A 35/36 eftersom Edinburghs CAF-vagnar skulle fungera bättre här i Sverige? Och en följdfråga om svaret på den första är att det är stora skillnader på vagnarna. Varför envisas vi i Sverige att designa egna varianter av vagnar i stället för att köpa in beprövade varianter. Se på M06 i Norrköping som sedan utökades till A34 i Stockholm, så bra det gick.Henrik Schütz skrev:Om A36 inte går att använda, så kan CAF behålka dem tills dom fungerar. Dom kan ställas Edinburgh där de inhyrda vagnarna står idag. CAF har personal som kan trimma in dem där!
HS
Medlem nr 266
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
SL krävde/begärde ändring på 150 punkter i A35 konstruktionen jämfört med hur CAF ville bygga vagnen.
Bortsett från att vagnen blev tyngre, och med tjockare väggar, så har SL krav lett till problem.
SL anser sig veta bättre än tillverkarna hur en spårvagn skall vara.
HS
Bortsett från att vagnen blev tyngre, och med tjockare väggar, så har SL krav lett till problem.
SL anser sig veta bättre än tillverkarna hur en spårvagn skall vara.
HS
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Ja de där har vi ju sett förr... SL vill ju alltid uppfinna ett eget hjul, i alla lägen.Henrik Schütz skrev:SL krävde/begärde ändring på 150 punkter i A35 konstruktionen jämfört med hur CAF ville bygga vagnen.
Bortsett från att vagnen blev tyngre, och med tjockare väggar, så har SL krav lett till problem.
SL anser sig veta bättre än tillverkarna hur en spårvagn skall vara.
HS
Lika klokt som det vara att låta Västtrafik sköta upphandlingen av M32.
De blev ju väldigt bra, eller hur...
Det hade säkert gott mycke bättre om man lyssnat på tillverkaren och varit sparsam med ändringar.
M06/A34 är ju slaviskt byggda på Frankfurts specifikation, som man ju visste funkade bra.
Färgsättning, klädsel, koppel och skyltar är väl de stora saker som ändrats
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det var inte Västtrafik som upphandlade M32. Det var Göteborgs kommun representerad av Trafikkontoret.leifd skrev:Lika klokt som det vara att låta Västtrafik sköta upphandlingen av M32.
De blev ju väldigt bra, eller hur..
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Ja när du säger de så, de visste ja ju, men minnet var inte med tydligen. Dock gjorde de ju inte saken bättre...Harald skrev:Det var inte Västtrafik som upphandlade M32. Det var Göteborgs kommun representerad av Trafikkontoret.leifd skrev:Lika klokt som det vara att låta Västtrafik sköta upphandlingen av M32.
De blev ju väldigt bra, eller hur..
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Så vilka av SL:s krav har lett till problem?Henrik Schütz skrev:SL krävde/begärde ändring på 150 punkter i A35 konstruktionen jämfört med hur CAF ville bygga vagnen.
Bortsett från att vagnen blev tyngre, och med tjockare väggar, så har SL krav lett till problem.
SL anser sig veta bättre än tillverkarna hur en spårvagn skall vara.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Styrningen av traktionssystemet är helt klart ett stort problem i Stockholm.
HS
HS
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Åå tusan, de är ju inte direkt någon oviktig detalj heller precis....Henrik Schütz skrev:Styrningen av traktionssystemet är helt klart ett stort problem i Stockholm.
HS
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Jag, liksom Leifd, tycker nog inte att det är ovant att det tar ett par sekunder innan det börjar bromsa när man begär broms, så fungerar ett loktåg, och det går att hantera, men i blandtrafik är det direkt olämpligt.
Samma sak när man begär pådrag, det tar upp till tre sekunder innan vagnen åker.
Som resenär känns allting väldigt segt, M67, original, tog 2,5 sekunder från att föraren började stänga framdörren tills vagnen åkte, här är det snarare fråga om 15 sekunder, Dvs 2,5 minuter extra från ropsten till gåshaga.
HS
Samma sak när man begär pådrag, det tar upp till tre sekunder innan vagnen åker.
Som resenär känns allting väldigt segt, M67, original, tog 2,5 sekunder från att föraren började stänga framdörren tills vagnen åkte, här är det snarare fråga om 15 sekunder, Dvs 2,5 minuter extra från ropsten till gåshaga.
HS
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det fanns krafter i Norrköping, som skylle ha ändringar i frankfurtvagnen, för flera miljoner per vagn skulle det byggas in framdörrar så att föraren kunde ta betalt i väntan på det nya biljettsystemet.
Troligen hade vagnarna blivit ombyggda efter leverans, eftersom Bombardier är måttligt roade av dylikt.
Kloka krafter bromsade, och lät vagnen vara, tack och lov.
HS
Troligen hade vagnarna blivit ombyggda efter leverans, eftersom Bombardier är måttligt roade av dylikt.
Kloka krafter bromsade, och lät vagnen vara, tack och lov.
HS
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det är väl jättebra, då hinner gamlingarna sätta sig innan de faller som käglor i vagnen...Fram för mera slöhet i vagnarna!Henrik Schütz skrev:Jag, liksom Leifd, tycker nog inte att det är ovant att det tar ett par sekunder innan det börjar bromsa när man begär broms, så fungerar ett loktåg, och det går att hantera, men i blandtrafik är det direkt olämpligt.
Samma sak när man begär pådrag, det tar upp till tre sekunder innan vagnen åker.
Som resenär känns allting väldigt segt, M67, original, tog 2,5 sekunder från att föraren började stänga framdörren tills vagnen åkte, här är det snarare fråga om 15 sekunder, Dvs 2,5 minuter extra från ropsten till gåshaga.
HS
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Jag kan ju inte annat än hålla med om det HS säger, vi har ju kört såväl spårvagnar som tåg, så vi vet ju skillnaden. Tyvärr är ju detta något som inte beaktas av konstruktörer och beslutsfattare på tidigt stadium, men som sen uppmärksammas kraftigt när grejerna väl finns på plats.roggek skrev:Det är väl jättebra, då hinner gamlingarna sätta sig innan de faller som käglor i vagnen...Fram för mera slöhet i vagnarna!Henrik Schütz skrev:Jag, liksom Leifd, tycker nog inte att det är ovant att det tar ett par sekunder innan det börjar bromsa när man begär broms, så fungerar ett loktåg, och det går att hantera, men i blandtrafik är det direkt olämpligt.
Samma sak när man begär pådrag, det tar upp till tre sekunder innan vagnen åker.
Som resenär känns allting väldigt segt, M67, original, tog 2,5 sekunder från att föraren började stänga framdörren tills vagnen åkte, här är det snarare fråga om 15 sekunder, Dvs 2,5 minuter extra från ropsten till gåshaga.
HS
Sen kan man ju fråga sej varför folk i detta land inte kan eller vågar röra sej i fordon i rörelse ?? Det fungerar ju i andra länder (i vart fall i Europa). Känns som den vanliga överbeskyddande svensken slår till...
Fast å andra sidan så tror ja du skojar lite...
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det var väl så, att krafter närstående denna förening, helt enkelt uttalade att "det inte låter sig göras" och där med blev det.Henrik Schütz skrev:Det fanns krafter i Norrköping, som skylle ha ändringar i frankfurtvagnen, för flera miljoner per vagn skulle det byggas in framdörrar så att föraren kunde ta betalt i väntan på det nya biljettsystemet.
Troligen hade vagnarna blivit ombyggda efter leverans, eftersom Bombardier är måttligt roade av dylikt.
Kloka krafter bromsade, och lät vagnen vara, tack och lov.
HS
Tack vare detta, så har vi nu den i stora delar gällande principen med på och avstigning i alla dörrar, såväl på spårvagnar som stadsbussar, något som vi är hyfsat ensamma om (jo jag vet att det förekommer på några platser till).
Ärligt talat så tror jag ingen i "kommunen" ångrar att de blev så.
Projektet Lidingöbanan
Nu river man resten av gamla vagnhallen på Lidingö. Den är i vägen för slingan så att man kan köra in i den nya hallen söderifrån. Rivningen kan följas här: http://www.webbkameror.se/byggkameror/s ... 1_1280.php
Re: Projektet Lidingöbanan
Ursäkta en novis då.../jes skrev:Nu river man resten av gamla vagnhallen på Lidingö. Den är i vägen för slingan så att man kan köra in i den nya hallen söderifrån. Rivningen kan följas här: http://www.webbkameror.se/byggkameror/s ... 1_1280.php
Men varför behöver man en slinga om man ändå bara ska ha tvåriktningsvagnar ??
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Snålt med utrymmet. Om man ska in och ut ur tvätthallen genom samma port får man växla ut på linjen för att komma till vagnhallen, tror jag.
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
/jes skrev:Snålt med utrymmet. Om man ska in och ut ur tvätthallen genom samma port får man växla ut på linjen för att komma till vagnhallen, tror jag.
Fast en slinga borde ta väsentligt mycke mer plats...
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det beror på vilken plats man har att tillgå. Slingan är så stor som sin radie. Vändspår måste vara växlarnas längd + minst två vagnslängder (för att kunna bogsera) om man inte har 100 m smalt utrymme kanske 30 brett finns.
Med reservation för tyckfel.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Relevanta saker i anslutningen till projektet Lidingöban
Det finns inga uppenbara fördelar med en slinga utan det är bara något "SL:s depåexperter" snöat in på! Noterar dock att SL är allergiska mot vändslingor utanför depåområden....